Tom Knudsen Skrevet 29. oktober 2009 Skrevet 29. oktober 2009 Her er et spørsmål jeg skal svare på. Regnearket skal kunne brukes av elever til å lære noe ”annet” enn regneark. Pøs på med tips folkens, her står klokka stille Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 29. oktober 2009 Skrevet 29. oktober 2009 Tja, du kan jo skrive ut arket og brette en liten hatt ut av det. Men tenker du da å bruke ett regneark til konkrete ting, som f.eks ett ark jeg så for noen år siden der du skrev inn hvor mange øl, sprit osv du hadde drukket, kjønn og vekt, for å så finne ut når du er kjøbar? Er det noe sånt du mener med noe "annet"? Siter
Tom Knudsen Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Skrevet 29. oktober 2009 Ja eller noen pedagogiske ting Tenkte kanskje litt på gjennomsnitt eller brøk eller noe i den duren, dette skal da være ment til å bruke på elever i grunnskole eller ungdomskole helst. Poenget er vel at det ikke skal se ut som et budsjett eller noe i forbindelse med et regneark, noe man kan bruke til andre timer en bare matte. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 29. oktober 2009 Skrevet 29. oktober 2009 Den papirhatten var en pokker til idé :grin: Bruke Excel til å lære bort origami Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 29. oktober 2009 Skrevet 29. oktober 2009 Matoppskrifter med mulighet for å endre antall porsjoner Bremselengde på biler, med mulighet for å variere hastighet og føre Blendeåpning, lukkertid og ISO En løpekalkulator med lengde, fart og tid Selv har jeg mange excel dokument som jeg bruker til å jobbe med lyd. Det kan være typisk tap av lyd over avstand, eller ofte frekvens, bølgelengde og tid. En del ark dreier seg også om strøm, som er letter å regne på en akustikk. Mange av de dokumentene baserer seg på ligninger med en ukjent, der man bruker "trekanten" til å finne de forskjellige verdiene (som mine to siste eksempel) Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 29. oktober 2009 Skrevet 29. oktober 2009 Blenderåpning versus blendertall og brennvidde Tviler på at det er rett pedagogikk i den alderen men... Det samme med avstand til motivet i forhold til motivets størrelse, brikkens størrelse og brennvidde Hva med Siter
Tom Knudsen Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Skrevet 29. oktober 2009 Blendeåpning, lukkertid og ISO Dette var faktisk et fantastisk tips, passer også utrolig godt til den femte kompetansen i skolen ( digital kompetanse) Noen tips til hvordan man skal få dette til, ikke helt ekspert på excel men har datakortet ( ikke at det hjelper men) Tenker da selvfølgelig på hvordan man lager slidere osv.. Noen som f.eks er eksperter på HVIS kommandoen (om den kan brukes da) Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 29. oktober 2009 Skrevet 29. oktober 2009 Database via Excel? Blir ofte brukt i bedrifter Lenge siden nå at jeg laget databaser med excel og access, men disse to går som hånd i hånd. Og her kommer vel kommandoen "hvis" eller "if" inn i bildet også hvis jeg husker riktig? Oversikt over antall elever "hvis" / "if" alle elever er over 11 år? Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 29. oktober 2009 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg fant dette på google angående sliders. Tror ikke det skal være så vanskelig å få det til å fungere med sliders i excel. Det er vel ganske plain basic programering, så det skal være greit og programmere. Om du fortsatt lurer på det i morgen kan jeg muligens være behjelpelig da, men nå er jeg for trøtt til å tenke programmering :-) Edit: Du tenker nok på "if" Pål. if X = >10 then bla bla bla else bla bla bla end if Edit 2: Pål korigerte seg selv før jeg klarte å si onomatepoetikon. Siter
Tom Knudsen Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Skrevet 30. oktober 2009 Ok skal forsøke meg litt frem, takker for gode tips. Kommer nok tilbake etter mer i denne saken he he. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.