Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, du kan jo skrive ut arket og brette en liten hatt ut av det.

Men tenker du da å bruke ett regneark til konkrete ting, som f.eks ett ark jeg så for noen år siden der du skrev inn hvor mange øl, sprit osv du hadde drukket, kjønn og vekt, for å så finne ut når du er kjøbar? Er det noe sånt du mener med noe "annet"?

Skrevet

Ja eller noen pedagogiske ting

Tenkte kanskje litt på gjennomsnitt eller brøk eller noe i den duren, dette skal da være ment til å bruke på elever i grunnskole eller ungdomskole helst.

Poenget er vel at det ikke skal se ut som et budsjett eller noe i forbindelse med et regneark, noe man kan bruke til andre timer en bare matte.

Skrevet

Matoppskrifter med mulighet for å endre antall porsjoner

Bremselengde på biler, med mulighet for å variere hastighet og føre

Blendeåpning, lukkertid og ISO

En løpekalkulator med lengde, fart og tid

Selv har jeg mange excel dokument som jeg bruker til å jobbe med lyd. Det kan være typisk tap av lyd over avstand, eller ofte frekvens, bølgelengde og tid. En del ark dreier seg også om strøm, som er letter å regne på en akustikk. Mange av de dokumentene baserer seg på ligninger med en ukjent, der man bruker "trekanten" til å finne de forskjellige verdiene (som mine to siste eksempel)

Skrevet
Blendeåpning, lukkertid og ISO

Dette var faktisk et fantastisk tips, passer også utrolig godt til den femte kompetansen i skolen ( digital kompetanse)

Noen tips til hvordan man skal få dette til, ikke helt ekspert på excel men har datakortet ( ikke at det hjelper men)

Tenker da selvfølgelig på hvordan man lager slidere osv..

Noen som f.eks er eksperter på HVIS kommandoen (om den kan brukes da)

Skrevet

Database via Excel? Blir ofte brukt i bedrifter ;)

Lenge siden nå at jeg laget databaser med excel og access, men disse to går som hånd i hånd. Og her kommer vel kommandoen "hvis" eller "if" inn i bildet også hvis jeg husker riktig? Oversikt over antall elever "hvis" / "if" alle elever er over 11 år?

Skrevet

Jeg fant dette på google angående sliders. Tror ikke det skal være så vanskelig å få det til å fungere med sliders i excel. Det er vel ganske plain basic programering, så det skal være greit og programmere. Om du fortsatt lurer på det i morgen kan jeg muligens være behjelpelig da, men nå er jeg for trøtt til å tenke programmering :-)

Edit: Du tenker nok på "if" Pål.

if X = >10

then

bla bla bla

else

bla bla bla

end if

Edit 2: Pål korigerte seg selv før jeg klarte å si onomatepoetikon.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...