Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

I hovedgrunn for meg var det litt av hvert.

Til eksempel slike ting som:

Videre arbeid for å bekrefte pandemivaksinens sikkerhet etter godkjenning og utbredt bruk er

viktig, og et omfattende system for å fange opp dette er etablert nasjonalt og internasjonalt i regi

av legemiddelmyndighetene.

Jeg føler meg forsatt ikke sikker, og anter jeg kommer til å vente et år å se hvordan det utvikler seg..

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skal ta den. For min del spiller det for såvidt liten rolle, da jeg nok ikke er i rissikogruppen. Men samboeren er "hit on the fatty", så hun skal ta den nå, og da lurer jeg på om jeg skal ta den da jeg også. Som sagt så er det ikke så viktig for meg, men verre for de rundt meg som kanskje kan være i en rissikogruppe.

Skrevet

Jammen jammen jammen ..... :-) Det er vel i så fall tilfelle den ikke skulle virke helt på henne, eller eventuelt at jeg treffer på andre som er den berømte gruppen. Bedre og være føre var, men jeg skal få hun til å spørre legen hva som er å anbefalle når hun skal ta vaksina på lørdag.

Skrevet

Jeg har enda ikke sett det helt store med å kalle det for svin eller fugl, det er jo stort sett bare forsterkede influensasesonger. Flere folk er syke, men det er ikke en mer farlig sykdom som herjer. Jeg blir sliten av alt maset om dyreinfluensa. Man kan jo ikke hoste eller nyse uten å bli anklaget for å ha pådratt seg svin, fugl eller ku

Skrevet

Jeg gidder vel ikke vaksinere meg, ikke engang om jeg skulle smitte noen som dør av det, selv om det ville ha vært utrolig kjedelig. Men verden er og forblir feig. Jeg gidder ikke utsette meg selv for fare ved å ta en vaksine som ikke er ordentlig utprøvd. Sånn jeg ser det er det bedre og tryggere og ha svineinfluensa, enn om jeg skulle bli lam eller noe pga. at jeg vaksinerer meg mot noe for og beskytte andre. Såpass ego er jeg faktisk.

Skrevet

Helt enig Kenneth, en står selv til ansvar ovenfor sin egen kropp. Nasse nøff influensaen er så til de grader hunset opp og når en leser at den vanlige sesong influensaen tar 150 000 til 200 000 liv pr år på verdensbasis og at nasse nøff kun har tatt ca 6000 liv til nå, så sier det seg selv at denne er mye mildere en sesong flunsa.

Har selv gitt ettertrykkelig beskjed i denne hustanden at her skal det ikke settes noe sprøyte med et medikament som overhode ikke er utprøvd enda.

Og en ting til, nå slår de opp i media at den varianten av N1H1 viruset som vi har i Norge kanskje kan ha mutert til en annen variant, og da hjelper kanskje ikke vaksinen.

Vil også si at det er utrolig trist å lese at unge friske mennesker dør av dette.

Til slutt; laboratoriene bruker normalt 12 til 18 måneder på å utvikle en vaksine. Denne har de klart å utvikle på under 6 måneder....det er noe som ikke stemmer

Skrevet

I lys av ny sak heller jeg faktisk litt mer mot å ta vaksinen, selv om det forsatt er en hypotese så er dette skummelt nok, for har viruset mutert seg så bør en i alle fall vakisere seg, ikke iskkert at vaksinen hjelper mot den nye virus stammen, men man risikerer vel ikke å få den så kraftig kanskje, hva mener dere?

Skrevet

Med over 1 mill svensker vaksinert, og meg bekjent kun 2 dødfall (to veldig gamle kjerringer) som muligens kan knyttes til dette, så anser jeg vaksinen som ganske bra utprøvet ift risiko.

Skulle jeg komme over en sprøye, så sier jeg ikke nei takk.

Skrevet

Da kan du vel i teorien ta en helt annen vaksine, ta en som har vært utprøvd da? Går vel for det samme.

Hvis viruset har mutert, og vi derfor har "så mange" dødsfall i Norge sammenlignet med resten, og alle disse hadde fått vaksinen....ja, det er vel enkel matematikk da, da virker jo ikke vaksinen. Noe forøvrig vaksine produsenten også sier når de hadde som ett av kravene at virkningen av vaksinen kunne ikke garanteres.

Ett lite utsnitt av en rapport (skrevet 14 mars i år) fra Bioteknologinemnda når det gjaldt HPV vaksinen, og man kan vel i stor grad si at det er relevant mtp svineinfluensa og f.eks FHI

Uavhengighet og tillit Et særskilt etisk problem knytter seg til forskernes og forskningssentrenes uavhengighet. Det faktiske forhold er at det vil være legemiddelindustrien som finansierer omtrent all forskning i denne saken, blant annet ved Kreftregisteret.

Dette er ikke ment som kritikk av legemiddelindustrien. Det dreier seg om tillit til at noe gjøres på en objektiv eller upartisk måte.

Det sier seg selv at allmennhetens tillit til at forskere og institusjoner handler objektivt og upartisk, vil svekkes dersom de får vite at forskerne og institusjonene betales av en industri med interesse av bestemte resultater.

Det er egentlig merkelig hvor ivrig de er for å sprøyte u-testede vaksiner i oss. Har ikke noe imot vaksiner, men i den siste årene, så har det vært påfallende mange "vaksinasjonsprogram" som tilsynelatende blir forsøkt gjennomført, nesten sneket inn bakdøren, til befolkningen. Og som det står i rapporten, så er det grunnleggende at slike institusjoner har den nødvendige tillitt hos befolkningen.

Og det blir litt for lett å skylde på konspirasjonsteoretikere som de beleilig gjør når folk stiller spørsmål, når det er de selv, den farmasøytiske og forskningsstanden som har spillt seg selv ut på sidelinja. Jeg har overhodet ingen tillitt til disse institusjonene.

De fleste leger, og jeg mener ikke det som noe negativt eller at jeg er bedre enn de, men de fleste "repeterer" vel bare hva de selv har hørt og lest (i motsettning til å ha studert, i dette tilfelle influensaen og vaksinen, forøvrig, så gjør vi jo alle det til en viss grad på alle områder, vi vet jo ikke mer enn det vi har blitt fortalt/lært/lest). En fordreining av sannhet trenges jo bare å bli gjort i øverste ledd, eller i publikasjoner, så repeterer alle andre ubevisst løgnen videre som om det er sant. Og det gjelder også endel av motstanderene.

Og da er vi tilbake til tillitt, hvem har vi tillitt til, hvem stoler vi på?

Jeg stoler på legen, men jeg stoler ikke på at den informasjonen han har fått er korrekt...for å kort oppsummere. :)

Og FHI er en privat organisasjon, selv om det er underlagt Helse- og omsorgsdepartementet, så er det fortsatt en privat organsisasjon. Det er altså ikke ett statlig organ selv om de sammarbeider med de.

Så jeg er fullstendig overbevist om at alle leger og helse-arbeidere ikke har noen annen intensjon enn å faktisk hjelpe. For min del er ikke skepsisen rettet mot dem, ikke i det hele tatt, min skepsis er rettet mot industrien og deres virke i fortid så vel som i nåtid. Og deres makt til å manipulere etter eget ønske.

Hvor ting dysses ned og hemmeligholdes, studier som ikke er helt heldige blir ikke publisert osv.

For å ikke snakke om fraskrivelse av ansvar.

Skrevet

Hei.

Jeg tok vaksinen på Søndag, og har vært satt ut av influensa i 3 dager nå.. Men så skulle det også være noe av bivirkningene og da..

Skrevet
Det er egentlig merkelig hvor ivrig de er for å sprøyte u-testede vaksiner i oss. Har ikke noe imot vaksiner, men i den siste årene, så har det vært påfallende mange "vaksinasjonsprogram" som tilsynelatende blir forsøkt gjennomført, nesten sneket inn bakdøren, til befolkningen. Og som det står i rapporten, så er det grunnleggende at slike institusjoner har den nødvendige tillitt hos befolkningen.

Det er vel en måte å teste ut vaksinen i praksis da, living ginnypigs..

Jeg tok vaksinen på Søndag, og har vært satt ut av influensa i 3 dager nå.. Men så skulle det også være noe av bivirkningene og da..

Snakk om ironi da.

Tjene penger på nøff nøff???

http://www.dagbladet.no/2009/10/29/nyheter/influensa/svineinfluensa/innenriks/helse/8785621/

Skrevet
Ja, og så kan vi lese i Stavanger Aftenblad at legemiddelfirmaet som produserer nasse nøff vaksinen går med 19 milliarder kr i overskudd tredje kvartal i år før skatt..... Det er pæng i sykdom

Jeg skal høre på den jeg bor med i denne sammenheng som jobber innenfor helsevesenet. Og det er penger i alt som blir produsert :) Ingen som produserer noe uten å tjene penger på det, dersom det ikke er til eget bruk :) Ikke noe uetisk ved å tjene penger på vaksiner, men man blir jo rike av det. Hva med de som selger oss maten liksom? :P

Skrevet

Jeg tok min i dag, men det er fordi jeg er i prioritert gruppe som ambulansearbeider på Sunnmøre. Personlig hadde jeg ikke stressa med vaksine, da jeg mener (!!personlig mening!!) at hele greia er hypa opp av FHI, og syns de burde vite bedre enn å stappe propaganda i hodet til Ola Nordmann.

Nå tror jo snart alle sammen at de kommer til å dø hvis de ikke får vaksinen, noe som ikke er tilfellet. Største konsekvensen av denne influensaen er at den kan sette store deler av samfunnet ut av spill over en tidsperiode, men det er ikke ensbetydende med at folk kommer til å dø.

Ser på reportasjer at folk blir sinte, fortvila og ikke minst redde fordi de ikke fikk vaksinen på den første dagen.

Jeg veit ikke hva som er farligst, en influensa, eller et samfunn på sammenbruddets rand fordi de tror de skal dø alle sammen. Folk kan gjøre det utroligste i desperasjonens ånd.

Selv tok jeg tilbudet i dag fordi jeg kunne ta den kjapt og det kosta ikke meg en krone, men hvis det var tomt innen jeg kom, så hadde jeg fortsatt ikke blitt bekymra. Jeg har alltid hatt godt immunforsvar og har "overlevd" samtidlig sesong influensaer og andre ulumskheter som Norovirus etc uten å bli syk.

Men tatt er tatt, og jeg sitter her kun med en vond arm og ingenting annet av bivirkninger.

Synes det er skremmende hva jeg ser tendenser til når det er reportasje fra vaksinasjonsstedene.

Skrevet

Jeg tilhører ikke i risikogruppen men må vaksinere meg da jeg deler hus med noen som har egg alergi noe som vaksinen er dyrket på. Måtte faktisk et brev til helsetilsynet da vi oppdaget problemet for flere uker siden hvor myndighetene stod på sitt at alle burde ta vaksinen uten å tenke så særlig på de som er alergi mot hønse egg. Og grunnen til vaksinasjonen er at personen har sterkt redusert livskvalitet fra før med nedsatt lunge kapasitet og diverse.

Så min personlige konspirasjons teori her. Noen som vet hvordan H1N1 viruset ble utviklet og hvorfor enkelte farmasøyter lever godt om dagen? Vel... akkurat her tror jeg stopper med den teorien uten å spekulere videre.

Tror jaggu solsenga venter på meg imorgen :grin:

Skrevet

Der har vi svaret Hans Christian! Null gris, null gris, null gris. Ennå så får vi bare gris, gris, gris. :grin:

Skulle trodd mer på den teorien i den tekniske verden hvis tallene var 19.19.19. (alstå en gris, en gris, en gris) Men tanken er jaggu god da. :D

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...