Tom Knudsen Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Symptomer på H1N1 - Infulensa A (Svineinfulensa) Symptomer ved svineinfluensa hos mennesker ligner på symptomer som oppstår ved vanlig influensa (se illustrasjon). Grafikk: Tom Byermoen Utdrag av bivirkninger av Pandemix ( vaksine ) • Tretthet • Feber • Verkende muskler, leddsmerter • Diaré, oppkast, magesmerte, kvalme • Generell følelse av uvelhet • Hodepine Mer utfyllende her på pakningsvedlegget til Pandemix http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=16090591&mpage=1&key= Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har bestemt meg for å ta denne neste torsdag, dette gjør jeg fordi jeg arbeider i helsevesenet og er i kontakt med mennesker som kan bli alvorlig syke av svineinfluensaen, så jeg gjør det mer på en solidarisk måte. Siter
Jørgen S. Kvandal Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg skal ta den, selv om jeg med ganske god sikkerhet ligger hjemme med svineifluensa nå. Burde jo være immun når jeg har hatt det, men så lenge man ikke får sjekket om det er svineinfluensa man har hatt, kan man jo ikke være sikker. Siter
Pasi Jorgensen Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Nope! Ikke aktuelt i dag, og ikke aktuelt imorgen Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Skrevet 28. oktober 2009 Burde jo være immun når jeg har hatt de Det er vel sagt at man kan få den igjen, på lik linje som all annen infulensa.. Jeg tror ikke jeg kommer til å ta vaksinen, er ikke i en utsatt risikogruppe eller har noen form for sykdommer eller allergi, infulensa A blir ikke værre en vanlig infulensa slik jeg ser det så langt, dessuten har det nå blitt rapportert at folk dør av vaksinen også så da blir det hipp som happ. Vansklig valg selvsagt, er jo vaksinert mot alt annet opp gjennom årene og det har aldri vært snakk om at det ikke var farlig, på skolen fikk man jo ikke valget en gang. Så enn så lenge tror jeg at jeg ser det hele ann. Siter
Pasi Jorgensen Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Det er jo ett paradoks at de sier at vaksinen er helt trygg, men samtidig har fått skrive fra seg, ikke bare alt ansvar mtp "uheldige" bivirkninger....men også for den faktisk virker. MAO, ingen garanti for at vaksinen virker og ingen garanti mot bivirkninger, hverken på kort eller langvarig sikt. Kjenner flere som har hatt svineinfluensa og alle er friske nå. Hadde selv noe som kunne lignet på influensa før og over helgen, men er kvikk og rask nå. Så har man jo det mediehysteriet som har vært på toppen av det hele, som kun er the icing of the cake. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Vi skal da alle dø av noe en eller annen dag. Uansett, jeg har valgt å stole på det norske helsevesenet siden jeg selv arbeider innen det. Og jeg stoler på legene som er mer enn godt utdannet når de sier at dette er en trygg vaksine. Ja, folk har desverre mistet eller fått ødelagt liv (lammelse o.l) etter å tatt vaksinen. Men dette er ikke den eneste vaksinen som har uheldige bivirkninger. Vaksiner har desverre VELDIG ofte uheldige bivirkninger for dem som har skikkelig uflaks, dette var sist heftig debatert når vaksinen mot hjernehinnebetennelse for litt over 10 år siden ble satt i den norske skole(?) Vaksiner har nesten alltid tatt noen liv desverre, men dette er en sjanse jeg tar. Som sagt tar jeg ikke denne for min egen del; men fordi jeg arbeider i helsevesenet og er i daglig kontakt med personer som faktisk kan lide alvorlig dersom de smittes av H1N1 Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Skrevet 28. oktober 2009 Vaksiner har desverre VELDIG ofte uheldige bivirkninger for dem som har skikkelig uflaks, dette var sist heftig debatert når vaksinen mot hjernehinnebetennelse for litt over 10 år siden ble satt i den norske skole(?) Dette husker jeg at jeg var med på et prøve prosjekt, tror det var i 1988/89. Husker også at jeg og 3 til fikk noe helsike vondt av den sprøyten mens alle andre merket ikke noe, vi fikk litt hodepine og ble litt kvalm. Det ble i ettertid forklart at det var bare en brøkdel av elevene som faktisk fikk vaksinen, resten fikk sukkervann eller hva det nå enn het. Litt skeptisk til vaksine, i alle fall nye. Synd at det er sånn egentlig. Hva da om vi hypotetisk fikk en pandemi av ebola eller sars i samme omfang som svineinfulensa? Ville enn da tatt vaksinen om den kom, eller vaksine mot aids, kreft eller malaria? Tror frykten skremmer oss til å ta slike valg, media synes jeg har vært med på å rope ulv litt for mange ganger, både i positiv og negativ retning. Siter
Mathias Ganss Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 En bekjent døde av svineinfluensa for ikke lenge siden. Personen var i en risikogruppe. For å forhindre ytterligere spredning av influensaen, vil jeg ta vaksinen. Selv om jeg selv kanskje ikke får noen spesielle problemer av influensaen, er det andre som ikke vil overleve den. Jeg vil ikke være den som står for smitten. Mvh Mathias Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Som Mathias sier, jeg tar den også kun til hensyn til andre. Er ikke direkte redd for at jeg kommer til å dø dersom jeg skulle bli smittet. Når det gjelder SARS, Malaria osv, så er jo dette noe man må ta standpunkt til når det eventuelt kommer en vaksine mot det, samtidig som en pandemi truer verden med disse sykdommene. Men som helsepersonell er det svært viktig å ta sine forhåndsregler, hoster man å føler seg dårlig så holder man seg for all del hjemme, man vet aldri hva man kan møte på arbeid.. Jeg er for vaksiner som kan forhindre at man blir syk eller smitter andre. Samtidig som jeg sterkt er imot medias fremstilling av svineinfluensa som sier at dersom du ikke tar vaksinen er du en dust som setter oss andre i fare, dette er jeg uenig i. Men føler samtidig at jeg som helsepersonell har en liten "avtale" som sier at jeg burde ta vaksiner som kan gjøre min og pasienter/brukeres hverdag lettere. Siter
Kristian-Mikkelborg Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg skal ta den, for er med i Røde Kors Hjelpekorps, og jeg tar den med hensyn til pasientene vi behandler.. Og vi skal ha en "rolle" under vaksinasjonen. Siter
Even Rognlien Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Har 5-600 griser og en mamma i risikogruppen, så ja Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Skrevet 28. oktober 2009 [size:11pt]Selv om jeg selv kanskje ikke får noen spesielle problemer av influensaen, er det andre som ikke vil overleve den. Jeg vil ikke være den som står for smitten[/size] Godt poeng... Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg bor såpass øde for tiden at jeg tror jeg er godt unna noen risikogruppe, så nei, jeg kommer ikke til å ta vaksinen. Siter
H O Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg synes helt ærlig at alle har et ansvar for å ta denne vaksinen. Det er et latterlig enkelt tiltak for å spare liv og hindre smitte. Det blir for dumt dersom liv skal gå tapt fordi noen ikke "gidder" å vaksinere seg. Vaksinen er av samme type som kommer hver høst. Det er farligere å spise en sjokolade. Siter
Roy A. Helgesen Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg mener at denne vaksinen, og sykdommen er blitt et overdrevet hysteri. Og har passert alle dimensjoner. De aller, aller færreste behøver og frykte noe rundt denne sykdommen. Og de som befinner seg i risikogruppen får vaksinen allerede nå. Dette dreier seg ikke lenger om sykdommen, men om den utrolige flokkmentaliteten man finner hos mennesket. Alle vil gjøre det samme, og ingen vil skilles ut fra mengden. Og nei, jeg vil ikke ta denne vaksina. Har uansett hatt influensaen og frykter ikke og få den igjen. Siter
Bjørn Petersson Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Møter mange personer i butikken, så jeg blir å ta den. Men jeg er vel blandt de lavest prioriterte som de fleste her i landet... Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Skrevet 28. oktober 2009 Natas bakvendt... Dæven det var lenge siden det Roy, hvordan går det med deg, forsatt ute å flyr heli? Siter
Audun Braastad Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Utdrag av bivirkninger av Pandemix ( vaksine ) • Tretthet Har • Feber Har, men bare så vidt • Verkende muskler, leddsmerter Har ikke • Diaré, oppkast, magesmerte, kvalme Har ikke • Generell følelse av uvelhet Har • Hodepine Har Sitter her under dyna og er litt usikker. Det føles ikke noe verre enn en litt kraftig forkjølelse, men burde jeg gå til legen for å ta en test? Hvor mange dager bør jeg vente å se om det blir bedre? Siter
Audun Braastad Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Nei, har ikke det. Lurer litt på om det er pga en viss fotballkamp i helgen at jeg har blitt syk. Altså at det bare er vanlig forkjølelse. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Tilhører risikogruppen, så skal ta vaksinen nå på fredag. Kronisk lungesykdom er et fint navn på astma gitt. Siter
Johan Luiggi Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Tilhörer samme risikogruppe som Paul(Kronisk Luftveissykdom A.K.A Astma..) Vurderer vaksinen, kommer ann pâ bivirkninger. Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Skrevet 28. oktober 2009 Var et stort innslag på TV2 nyhetene i går ang. de med Astma, det får rett og slett ikke lov til å ta vaksinen da mange er allergiske mot vaksinen ( var vist fordi vaksinen inneholdt egg protein ) http://www.aftenposten.no/helse/article3339545.ece Siter
Rune Lilleeng Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Kommer ikke til og ta den. Vil ikke ha såpe og muligens haiolje i kroppen :crazy: . Tilhører ikke noen risikogruppe heller, så jeg føler meg rimelig trygg. Er heller ikke mye ute blant folk i store samlinger, så smittefaren er minimal. Flyturen til spania om en måneds tid er vel den største risikoen jeg utsetter meg for. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Var et stort innslag på TV2 nyhetene i går ang. de med Astma, det får rett og slett ikke lov til å ta vaksinen da mange er allergiske mot vaksinen ( var vist fordi vaksinen inneholdt egg protein ) For de som er intolerante for egg ja. Jeg spiser egg daglig, så faren der er ikke tilstede. Siter
Mathias Ganss Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Vil ikke ha såpe og muligens haiolje i kroppen Tror du ikke at du får i deg langt værre ting en det der gjennom alt mulig annet? Diverse tungmetaller f.eks. Haiolje og såpe klarer jeg fint å leve med. Mathias Siter
Tom Knudsen Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Skrevet 28. oktober 2009 Og for å ikke snakke om amalgamen jeg fortsatt har i tennene Amalgam for tannfyllinger er en legering av kvikksølv (ca. 50 vektprosent) og flere andre metaller; sølv, tinn og gjerne noe kopper og sink http://no.wikipedia.org/wiki/Amalgam Men, jeg ble langt fra interessert i å ta vakinen etter å ha lest hva vaksinen er og hvordan helsedirektoratet forklarer i faktaheftet, ble faktisk mer skeptisk enn villig for å si det sånn, egentlig rart ikke alle får denne i posten før det gjør seg opp mening om å ta vaksinen. http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00236/Faktahefte_om_pande_236329a.pdf Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.