Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Småflygere kan havne i IMC uten at det var meningen (inadvertent IMC).

 

Tør du stole på GPSen?

 

Se på følgende video.

[video:youtube]8Nm8pNgqBAk

 

Tør du ennå stole på GPSen? Det skulle ikke ha så mye å si om GPSen er godkjent for IFR om ikke piloten har IR ;)

 

Close call! Få med dere filming av vingen etter landing!

 

 

Skrevet

Fy flate!

Nå vil jeg ikke klassifisere dette som en "pluttselig situasjon i IMC". Jeg kjenner ikke bakgrunnen til historien, men for meg virker det som piloten går inn i skyer da han "vet" at været er bedre på andre siden. Siden han nylig har lastet inn de nyeste oppdateringene til GPSen er det vel ikke noe problem at han flyr kun på GPSen? :eek:

Nei, uansvarlig og smakløst spør du meg. Å fly avgårde i den hastigheten i så dårlig sikt kun ved hjelp av GPS virker for meg som galskap. Makan til uaktsomhet! Hva om GPSen hadde tatt kvelden? Blir det å klatre "on top" igjennom ising og yttrligere dårlig sikt?

 

Ground him sier jeg bare!

Skrevet
  • Forfatter

Ivar: Det er noe som heter minstehøyder når man fly IFR og han der fløy i IMC men ikke etter IFR - instrumentflygeREGLENE... Det hjelper ikke om du har godkjent GPS for IFR om du har eller ikke har Instrument Rating dersom du flyr under minstehøydene i området for IFR-trafikk (ulike minstehøyder tar høyde for (bokstavelig talt) terrengklarering og mottak av radiosendere, og begge deler). Du kan fly perfekt track fra Værnes til Gardermoen på GPS men hva hjelper det når du flyr i 1000ft over havet, når fjella blir høyere? :)

Skrevet

Hvilken bruksanvisning? :eek: :grin:

 

Dette var selvsagt en dum ting å gjøre, men når de først gjorde det var det piloten eller GPS-en som gjorde feilen som fikk de til å trimme vegetasjonen? Noen som vet?

Skrevet
  • Forfatter

Når du flyr VFR så gjør du det fordi du har visuelle referanser. Flyr du inn i IMC så forlenger du livet betraktelig ved å komme deg til ####### ut derfra igjen.

 

Jeg forstod det slik at han på videoen havnet i inadvertent IMC og... ble der! Han hadde fortjent Darwin-award!

Skrevet

Flyr man VFR og havner "plutselig" i IMC, bør man vel ta en 180 grader (er det ikke det som er standard-oppskriften?). Men her fløy man ifølge teksten i en dal, og det er vel ikke uten videre enkelt å ta en 180 grader der - avhengig av hvor bred dalen er selvsagt!

 

Uansett var dette i alle fall en nyttig påminnelse!

 

 

Skrevet
  • Forfatter

Korteste vei ut igjen... vanligvis er vel det en 180-graderssving med mindre man var i lav høyde over bakken... var man høyt og skybasen er høy så kan det være nedover som er korteste vei... Her er det vel like mange fasitsvar som det er situasjoner å rote seg bort i...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …