Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle ha en liten flytur fra Manchester til gatwick her en kveld. Jeg hadde ikke fløyet ruten før. Jeg brukte FS Commander x til å sy en FP for meg, og jeg filet den via FS Inn. ATC var ikke begeistret og sa at dette ikke var standard ruten til Gatwick. Han kom med noen punkter som skulle inn i planen, men problemet var at jeg ikke fant noen av dem i databasen min... Jeg sa dette til ham, og han forklarte at det var ikke waypoints men jetways (eller airways, husker ikke). Han forstod jo at jeg var newbie, og han slo opp waypoints for meg og jeg fikk laget en plan som han godtok :)

 

Anyway, nå lurer jeg på hvordan jeg selv kan finne ut av disse tingene? Jeg skulle gjerne forstått hvordan jeg kan legge til jetways/airways i planen min?

 

Tusen takk for hjelp!

 

Skrevet

Først og frems Velkommen til forumet! :)

 

Her kan du finne ruter:

http://rfinder.asalink.net/free/

 

Det som også er, er at hvis du skal fly i usa så kan du få ruter som er brukes i virkeligheten, der står det også antallet ganger ruten er benyttet i virkeligheten. Men kommer ikke på siden som har dette, så det kan sikkert noen andre nevne for deg ;)

 

Planen du leverer til Atc eller trykker i Fmc?

Skrevet

Den trege med ordentlige måten er å se på enroute charts hvor disse airwayene er plottet. Du finner det blant annet i AIPen til landet du flyr i. F.eks. for sør-Norge kan du se her:

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_2-11_en.pdf

 

Det raske alternativet er å bruke et Route program til å finne disse airwayene for deg. F.eks. EURoutePro:

http://www.euroutepro.com/fp/fp_main.php?site=se&show=8521435d4f9c1f3c5d7397cbc33fe2e8

Skrevet

Har sett litt kjapt gjennom "tingenes tilstand", og vil gjerne bruke turen din fra Gardemoen til Arlanda som eksempel:

SUTOK UP607 ELTOK

... her finner du SUTOK i den ene enden, og ELTOK i den andre. UN607 er en "airway", hvorpå du kan finne en del andre waypoints. Dersom du skriver ruten punkt for punkt blir det seende slik ut;

SUTOK MEGEN DEMOR NARIT ELTOK

 

Her er et bilde fra FSCommander sin egen side:

fsc77_028large.gif

 

Rett ved ikonet som markerer flyets posisjon kan du se at det står "<

 

Konseptmessig kan du se på en "airway" som en helt vanlig vei;

"Airway" er selve veien (eks: E6) mens "waypoints" kan sammenliknes med veikryss, rasteplasser, eller noe annet som du kan bruke til å bedre si hvor du befinner deg. For meg som er oppvokst i nord er "Gildetun" på Kvænangsfjellet et fint "waypoint" når jeg kjører bil mellom f.eks. Tromsø og Alta.

 

Når det gjelder hvordan du legger en "airway" inn i flightplan, så er formatet ca. som følger:

Første punkt i Airway - Airway - Siste punkt i Airway

(bindestreker her for å markere skillet, ikke legg bindestrekene inn i flighplan)

Se gjerne tilbake på eksemplet med Gardemoen - Arlanda i toppen av inlegget. Er det noe du ikke forstår eller plages med, så spør i vei!

Skrevet

Prøver å finne ut av hvor stor forskjellen er på vroute og vroute.premium. Jeg brukte vroute et par ganger til å lage flightplan, men opplevde vel ikke at den laget noe mer realistiske ruter..? Det var altså gratisversjonen. Input please? =)

Skrevet

Jeg er litt usikker på hvorvidt FSC er i stand til å automatisk kjenne igjen hvorvidt du følger en airway eller ikke. Dersom den er i stand til det, så vil airway-navn komme bak waypoint-navn. På bildet i min forrige post kan du f.eks. se dette:

TINIK Tinik (UZ29 250-660)

THN Thorn (UZ29 245-660)

 

For å "oversette" remsene litt;

- TINIK og THN -> waypoint-"koden", som er formatet som benyttes i flightplan.

- Tinik og Thorn -> waypoint-"navn". Det er dette "navnet" som vil bli benyttet på frekvensen i kontakt med ATC.

- (UZ29 250-660) -> UZ29 er airwayen du følger til punktet fra forrige punkt, mens 250-660 betyr at airwayen er tilgjengelig mellom FL250 og FL660.

... det siste punktet her er det viktigste med tanke på ditt spørsmål. Dersom FSC ikke automatisk kjenner igjen bruk av airways kan det lønne seg å følge med på skjermen og se etter hvilken betegnelse den aktuelle airwayen har som du følger.

 

Det er forsåvidt ikke riktig å si at "alle veier fører til Rom", men det er samtidig mer enn 1 måte å flå en katt på... ;)

 

EDIT: Ang. vRoute: basisversjonen (gratis) genererer ikke noen ruter, den viser ruter som er lagt inn av andre vRoute brukere. Kvalitetskontrollen er desverre ikke den beste, men på mer trafikkerte strekkninger vil rutene stort sett være korrekte.

Skrevet

At FSWeekend in Lelystad next November (understand lots of Norwegian FlightSimmers will be there), the RNAF (not RNoAF) traditionally gives away expired charts. I have three maps: High Altitude Airways for Scandinavia down to half-way France.

As that was not enough, I have a database of routes and made a program to use it.

It's on the web; feel free to try: Create Your OFP

Skrevet

Jeg gikk hen og kjøpte premium vroute, og det er jo AKKURAT det jeg trenger :) Jeg har fortsatt ikke peiling på hvordan jeg kan finne ut hva en airway heter og hvordan jeg kan finne ut nøyaktig hvilke waypoints en airway består av, men vroute.premium gir meg jo rutene ferdig sydd. Foreløpig er det vel alt jeg trenger å vite - men dersom noen klarer å kaste enda mer lys på saken hadde det vært bare fint! :)

 

Tusen takk for gode råd!

 

PS! Å ha flightsim som hobby koster fort litt penger har jeg skjønt.

Skrevet
...men dersom noen klarer å kaste enda mer lys på saken hadde det vært bare fint!

 

Example of the High Altitude map, I mentioned before. This link gives you a picture of a section of the map: Bodø to Tromsø. (ignoring SIDs and STARs)

 

FMCs know about the waypoints: BDO um609 TRO automatically includes waypoints EVS and SJA. UM609 is high altitude, M609 would be low altitude airway.

 

(the picture is part of December 2007 FOTM at www.toomuchfs.com)

Skrevet

1. Sørg for at flyet ditt har oppdatert navdata.

 

2. bruk rfinder.asalink.net/free for å finne rute. Der er det lett å se hvordan det er bygd opp, i den store listen viser alle FIX på ruten, mens den nederste linjen viser punkt1 - airway1 - punkt2 - airway2 osv..

 

rfinder velger også når mulig det første punktet iforhold til passende SID ut fra flyplassen, og siste punktet når mulig startpunktet på en STAR inn til ankomstflyplassen.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...