Skrevet 15. november 2002 22 år quote: Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen: Den kan brukes, mener du? TO/GA gir jo riktig fart/akselerasjon/turtall (som Sveingung skriver) under take-off/go-around, men jeg har mange gang sett at manuell thrust brukes under take-off. Hei, Jørgen! På hvilken flymaskin har du sett dette mange ganger? Hilsen Roald
Skrevet 15. november 2002 22 år quote: Opprinnelig postet av Jørgen Bertheussen: MD-80 og B733, og sikkert flere. Jeg husker ikke hvilket selskap, og det var på bilder. Kom igjen Jørgen. Ingen sterk dokumentasjon, dette fikser du bedre Hilsen Roald
Skrevet 15. november 2002 22 år Da vi kom med braathens til ENGM en gang jeg satt i cockpitten (var 2.piloten som landet) så holdt han hånden på throttle hele tiden, men jeg er temmelig sikker på at det var autothrottle som styrte throttle. Kan det ha vært dette du såg, Jørgen?
Skrevet 15. november 2002 22 år Arild, det du sikkert så var at både A/P og A/T var disengaged - en manuell (menneskelig) innflyging. Det skjer faktisk Det er ingen som passer på gasshåndtakene under en approach med hånden på i A/T mode. Hand on er i T/O inntil V1, og bare sjefen. Hilsen Roald EDIT: For de som har sett videoen som er laget av Just Planes Videos om Braathens , vil dere se at ved Contact kobles autopilot ofte ut. "Knurrelyden" kommer. Da flys maskinen manuelt, disengage av A/T skjer normalt samtidig (bare et push på utsiden av gasshåndtaket er nok ). Og da er det litt viktig at PF passer på. Med hånden på trottles.. [ 16.11.2002, 00:25: Endret av: Roald Hansen ]
Skrevet 15. november 2002 22 år Forfatter Jeg er vel "knapp" i hue.... men er ikke helt sikker på hva denne brukes til. Mener/tror den har noe med landingsprosedyren å gjøre. Er det noen som har noen feite tips!
Skrevet 15. november 2002 22 år Du kan jo aktivere Auto-throttle på Auto-piloten og så trykke på knappen når du f.eks. skal ta av...
Skrevet 15. november 2002 22 år Hei Ved å trykke på TO/GA aktiverer du riktig turtall på motorene i en go-arround eller avgangsfase.
Skrevet 15. november 2002 22 år quote: Opprinnelig postet av Ole Helberg: Jeg er vel "knapp" i hue.... men er ikke helt sikker på hva denne brukes til. Mener/tror den har noe med landingsprosedyren å gjøre. Er det noen som har noen feite tips! TO/GA står for "Take off/go around". Den skal brukes sammen med Autothrottle under avgang.
Skrevet 16. november 2002 22 år På en video jeg har om GO Flight, så jeg at kapteinen pushet på throttlen selv, og når flyet kom opp i ca 50 knop, hjalp styrmannen kapteinen med å dytte, trengs det to stykker for å dytte på throttelen? Det var en B733 de fløy!
Skrevet 16. november 2002 22 år AF og til flyver folk jo osse flyet selv Var med i stokholm i Crj og B737-700 med maersk og der var det manuel takeoff og landing
Skrevet 17. november 2002 22 år Som dere sier blir ikke TO/GA alltid brukt ved avgang, det kan jeg også bekrefte. Har selv sittet i cpt. noen ganger i 737 under avgang fra ENHD, og det gjøres manuelt (det kan jo ha noe med den forholdsvis korte rullebanen da)
Skrevet 17. november 2002 22 år Hvordan dette fungerer er det opp til hvert enkelt flyselskap å bestemme hvordan de selv vil ha det. på Braathens benyttes TOGA under take off. Det hersker litt uenighet ovenfor her ser jeg. Noe av dette kan kanskje skyldes at TOGA knappen ikke sitter på samme plass i real som den er plasert i simmen. På en 737 er den plasert på selve throttlehåndtaket. Under takeoff trekker piloten throttle til ca. 40% N1 og caller 'stabilized' før han så trykker inn TOGA og skyver throttel helt frem og caller 'TOGA lock' Han skyver håndtaket helt frem selv men elektronikken sørger for at turtallet ikke overskrider det som er satt som N1 limit i denne fasen. pleier vanlighvis å ligge mellom 88-93 N1% på 737.
Skrevet 17. november 2002 22 år Arne, godt forklart! Det eneste jeg vil kommentere litt, er at det er servomotorene til hvert gasshåndtak som fører de fram til riktig posisjon i forhold til FMC-beregnet motoruttak ved avgang. Skipperen sitter med høyrehånden på trottles helt til V1 (beslutningshastigheten) nås, og hånden "er med" når gasshåndtakene beveges automatisk. Servomotorene er raske til å få trottles i riktig stilling. Når det gjelder min smule skepsis til hva andre har sett, er det fordi det er mye som skal observeres for en ikke-pilot for å oppdage om det er en automatisk TO eller ikke. Hvis dere er sikre på at dere fulgte med på Flight Mode Annunciations (øverst i EADI) og så følgende, skal jeg si "OK, dere har vært med på en manuell avgang." Dere må ha sett: ARM i hvitt til venstre i FMA inntil ca 1000 ft (Ved TOGA skifter den til N1 (grønt) ved TO/GA-trykket på trottlehåndtaket. Deretter går den over til THR HLD ved ca 80 kts, og viser THR HLD inntil 800 ft RA hvor den skifter til ARM.) Pitch mode har vært blank (I TO/GA vil den vise TO/GA i grønt, og skifte til MCP SPD når climbthrust settes). Flight Director vil ikke vises på noen av EHSI'ene. (Ved TO/GA-push vil derimot F/D komme opp, vise 10° nese ned til 60 KIAS, deretter 15° nese opp, og ved takeoff vil den fortsette å vise 15° opp inntil flyet har nådd tilstrekkelig vertikal hastighet. Etter dette vil den vise pitch for å holde V2 pluss 20 kts.) Hilsen Roald
Skrevet 17. november 2002 22 år quote: Opprinnelig postet av Roald Hansen: ...Flight Director vil ikke vises på noen av EHSI'ene... Hm, Flight Director vises vel generelt aldri på EHSI, men EADI.
Skrevet 17. november 2002 22 år quote: Opprinnelig postet av Kenneth Lima: Hm, Flight Director vises vel generelt aldri på EHSI, men EADI. Kenneth - ikke generelt - den vises ALDRI i EHSI Hilsen Roald
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.