Gjest Eivind Oterhals Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Hei! Siden jeg er ung nå, skal bli pilot og forhåpentligvis tjener penger så skal jeg selvfølgelig ha bil. Drømmebilen er en 2010 Ford Shelby Mustang GT500. Det jeg lurer på er, hva kommer det totale beløpet til og havne på med alle skatter og avgifter inkludert? Selve bilen er grei, ca. 330000 norske kroner. Mvh Eivind Siter
Petter Kverneng Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Husk at om noen år har du sikkert fått en ny drømmebil, og avgiftene er muligens ikke de samme som nå. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Idet du fast jobb i ett godt betalt flyselskap har det nok kommet flere biler som setter den bilen i skyggen. Uansett, spennende spørsmål! Se her: http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Import-av-bil/ http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=NO Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Sjekket opp mot en bil jeg kunne tenke meg, som jeg har sett en identisk av i Norge. Den totale prisen inkl. avgifter ble ca. det samme. I tillegg kommer jo fraktomkostninger på 10 000- 15 000 NOK. Hvor mye prisforskjell det ble for Shelbyen i forhold til norsk pris vet jeg ikke, men å importere en "helt vanlig" bil vil nok ikke være spesielt lønnsomt. Det er nok mest med tanke på markedet i Norge og etterspørsel. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Takk for raske svar alle sammen! Ja det kommer vel flere superbiler etter hvert, jeg er 14 år og har en lang tid framover. Finnes det forhandlere i Norge som selger Shelbyen da? Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Ford er og blir et merke som kommer til å svi for under de rødgrønnes miljøavgifter for evig og alltid. Amerikanerne greier rett og slett ikke å lage lavutslippsbiler, og derfor blir de skattet litt mer ekstremt enn vanlige biler. Når du er gammel nok og har penger til å kjøpe deg en ny bil, så skal du ikke se bort ifra at det har kommet sportsbiler som går på hydrogen eller strøm, og som koster langt mindre enn en Shelby. Siter
K J Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Man bliver da ikke nødvendigvis millionær og får råd til superbiler, bare fordi man er pilot. Kanskje får du råd om du flytter til Sverige, England, USA etc. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Så sant så sant, nå er jo dette en drømmebil da Siter
per berge Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Tror Marius bør se litt tilbake for hvem som er mest inovative når de må for å endre industrien. Skal love deg en ting Marius og det er att USA s bilindustri vil jnok en gang seile forbi de utørka Europeiske. Om du innbiller deg att Tysk, Fransk, Nederlansdsk, Italiensk og Spansk bilindustri er mer inovative må du nok tro om igjen. Til det er fagforeningene alt for gammeldagse og tungrodde (les: uvillige til endringer) slk att de som her i Norge heller ser skipet synke mer enn å prøve redde det Om du ser på US bilindistrien er det mange fler enn de tre store og alle de andre har tjent penger hver bidige dag ss, Mazda, Toyota, Hopnda Mitsubishi og Nissan mfl. Disse er ingen ubetydlig del av USAs bilindustri om du måtte tro det. Dra til USA du Marius og se selv hva dette landet og folket består av. Tror du vil oppleve ett helt qnnet syn på den vanlige US citizen enn ditt "USA fiendtlige" bilde tilsier. Rart hva en opplever bare en sjekker ting direkte Når det gjelder dette med hydrogen og el biler som du mener vil ta over innen kort tid sier verdens mest annerkejnte motor t eknikker, leder for motorutvikling hos WV-AUDI det rake motsatte. Iflg, ham vil knapt 1-5% av bilstallen i verden være av denne kategorien. Iflg, ham vil dette også kun gjelde bybiler. De fleste biler i verden oppholder seg på landeveien. Att der derimot vil kunne greie seg på langt mindre fosilt drivstoff er det ingentvil om. Er jo pussig da att en bil som eks, Golf bruker det samme i drivstoff i dag som for 20 år siden (TDI untatt) men dette er fordi bilene er bolitt utstyrt med langt mere tekniske detaljer og utstyr samt bedre sikkerhet i karoseri etc. Så bilene veier mer i dag enn før. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Mazda' date=' Toyota, Hopnda Mitsubishi og Nissan[/quote']... *kremt* Hvilket lands bilindustri sa du? Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Per Berge: Jeg snakker da ikke om Europeisk bilindustri. Jeg må nesten starte med å sitere Gunnar her. Mazda' date=' Toyota, Hopnda Mitsubishi og Nissan[/quote']... *kremt* Hvilket lands bilindustri sa du? Det er nettopp merker som Toyota som går forran med et godt eksempel i miljøkampen. Miljøkampen kan ikke fornektes, og folk blir stadig mer miljøvennlige så lenge økonomien tillater det. Miljøvennlig teknologi blir stadig billigere. I neste avsnitt snakker du om at de tre store, amerikanske bilprodusentene har tjent store penger. Jeg snakker om hvem som kommer til å tjene penger. Mitt syn på USA er forresten ikke så fiendtlig som omstendighetene skulle tilsi, da USA bidrar til verdens goder med mange prosjekter. Rart hvor mange motargumenter jeg får når du ikke vet hva jeg mener når du uttaler deg om meningene mine Du refererer her til en person. Kanskje han har rett og kanskje ikke, men tør jeg spørre etter en kilde til at flesteparten av verdens biler er landeveisbiler? Man snakker om innføring av hydrogen og elektrisitet som et av de store punktene, når man snakker om begrensing av CO2-utslipp. Selvsagt vil biler klare seg på mindre fossilt brennstoff når flere og flere bilprodusenter konverterer til hybrid. Bilene blir kanskje tyngre ettersom ny teknologi stues inn i dem, men de blir mer og mer drivstoffgjerrige. Som en liten oppsummering så ser jeg altså fremover og ikke tilbake. Siter
per berge Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Sitat: Det er nettopp merker som Toyota som går forran med et godt eksempel i miljøkampen. Miljøkampen kan ikke fornektes, Svar: Neida, kampen kan ikke fornektes helt korekt, Grunnlaget for denne kampanjen derimot er kun en teori, ikke vitenskap. I neste avsnitt snakker du om at de tre store, amerikanske bilprodusentene har tjent store penger. Svar: Nei, jeg snakker om de ANDRE som har tjent penger imotsetning til de 3 store der fagforeningene har lagt hinder iveien for endringer og inovative tanker. Denne motor geniet jeg snakka om kan jeg alltids lete frem artikelen igjen. Den sto enten i Aftenposten, Nettavisen eller DN.no i dag. Når det gjelder de andre bilmerkene jeg nevnte er disse like mye USA produkt i dag som noe annet. Hva de var for 30 år sida er en helt annen sak. Ohio ikke minst er en av verdens største bilstater men alle sammen har fabrikker på begge sider av kontinentet bare fotr å spare transport kostnader. Ditt forhold til USA Marius tror jeg de fleste har merket seg men la nå ikke det bli en diskusjon. Den kan aldri noen "vinne" uansett. Siter
per berge Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Slakter elbil-hypen Da DN.no spør sjefen for motorutvikling i Volkswagen Group, Wolfgang Hatz, om dette er fremtiden, kommer det et noe overraskende svar. - Det er fremtiden for store byer, men elektriske biler kommer kun til å ha en utbredelse på mellom én til fem prosent, sier Hatz og legger til: - Og da snakker vi langt fram i tid. Under kallenavnet "Mr Engine" er Hatz en legende som har utviklet motorer for mange bilprodusenter opp gjennom årene. Nå er han sjef for all motorutvikling i både Audi, Volkswagen og de andre datterselskapene i Volkswagen Gruppen, og bør dermed ha greie på det meste av hva man kan vente seg å se på veiene fremover. Heller ikke hybrid Hatz har i tidligere intervjuer uttalt at Volkswagen kun lager hybrider grunnet politisk press og at grunnet kostnadene i utvikling ville hele bilbransjen vært konkurs om alle biler måtte ha en hybrid drivlinje. http://www.dn.no/dnBil/article1747146.ece Siter
Mathias Ganss Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Skal love deg en ting Marius og det er att USA s bilindustri vil jnok en gang seile forbi de utørka Europeiske. Om du innbiller deg att Tysk, Fransk, Nederlansdsk, Italiensk og Spansk bilindustri er mer inovative må du nok tro om igjen. Den mest lønnsomme bilindustrien er ikke den mest innovative, men den som legger til rette for kummulativ teknologi. Det er her den tyske bilindustrien har sitt fortrinn. Du kan jo ikke med alvor mene at den amerikanske bilindustrien er bedre enn den tyske? Men du har rett, det er ikke noe land som er mer innovativt enn USA, og det tjener de på der dette er en fordel, som f.eks. på IT og farmasi. Mvh Mathias Siter
per berge Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Når det gjelder lønnsomhet har de fleste produsentene i USA vist seg bedre og da snakker jeg om de som tradisjonelt blir sett på som Japanske merker. De tre store har lidd akurat samme skjebnen som alle Europeiske ved att fagorganisasjonene har hvilt på sine laurbær. Noen få unntak finnes men da må du over til øst Europa. Da WV så seg nødt til å kjøpe Skoda var dette nettoop for å fionne en lønnsom produksjon av Pasat. Skoda Oktavia viste seg attpå til å ha en mye bedre kvalitet noe som ble forklart med nytt produksjons aparat i fabrikkene samt att ledelsen fikk styre ikke fagorganisasjonene. I tilleg kan Tysk, Nederlandsk og Fransk bilindustri takke en hær av arbeidsvillige Tyrkere for att de i det hele tatt eksisterer i dag. De kunne kansje blitt subsidiert enda mer men det tviler jeg på ville gått gjennom. Når det gjelder fremskrittene bil industrien har kommet med de siste 10-15 årene er disse nesten utelukket ved mer innførsel av data og elektronik. Bilene har fått mer power for samme drivstoff forbruk og dette er nok mer sansynlig vil bære fruktene fremover. Att mange biler får mindre motorvolum men har samme power som biler med det doble volumet ti år tidligere. Ellers har jeg aldri, og med god grunn hatt noen tro på¨att lovpålegg fra populistiske politikere basert på teorier slik som den "meneskeskapte globale klimaendringen" har noen effekt. PÅ kort sikt vil nok endel av letthets grunner hive seg på men de vil fort bli tatt igjen på veien av andre som vil VITE, ikke tro på hva vi har å forholde oss til. Nok om denne klimakrisen. Att Europeisk bilindustri har bedre lønnsomhet eller teknologi har jeg ingen grunn til å si. Tidenes beste bil hva anngår kvalitet (service pålitelighet) er jo Mazda MR5, eller Miata som den kalles i USA. Ingen Europeiske er i nærheten av hva denne bilen kan vise tilk når det gjelder service kostnader og pålitelighet. Om jeg ikke tar feil så¨var det USA avdelingen som også fikk fart på salget og populæriteten av denne bilen i sin tid. Mye god tenkokolgi har kommet fra Europeiske bilprodusenter men jaggu har det vært mye ræl også. Og det verste er jo att de bilmerkene med tradisjonelt størst tillit hos folk har slitt no inni gamperævva med recall og lite pålitelighet. Nyansene er nok små mellom de store Europeiske og de tre store i USA for det finnes råtne epler hos alle. Men å si att dem er så forbanna my bedre her i Europa ser jeg ingen grunn til å mene. Når du også tar med service kostnader blir jo de Tyske reine ranerne. Forøvrig har vel USA vist seg meget inovativ med ting som de også har sluppet ut til hele verden uten å ta ei krone for det, ss internett, GPS osv Nei tro meg, det blir nok USA som leverer den første reine brukbare hybriden om den noen gang kommer. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 de som tradisjonelt blir sett på som Japanske merker. Så på hvilken måte er de "tradisjonelt Japanske" merkene ikke Japansk lengere? Såvidt jeg klarer å se, så foregår fremdeles store deler av innovasjonen innenfor disse selskapene i Japan, og ikke i USA... Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Hvorfor mener du at fagforeninger har begrenset inovativiteten hos de amerikanske bilprodusentene? Jeg kan ikke noe om akkurat det, men det høres ulogisk ut at fagforeningene slår sine egne konkurs. Når det gjelder de andre bilmerkene jeg nevnte er disse like mye USA produkt i dag som noe annet. Jaha? At Toyota (som eksempel) bygde et par nye fabrikker i USA i 2007 betyr ikke at de har lagt halvparten av industrien dit. Ditt forhold til USA Marius tror jeg de fleste har merket seg Nå tror jeg du har blandet mitt syn på USA og mitt syn på Bush. Visst er det ting ved selve landet USA som jeg er imot - f. eks. NRA' date=' forbud mot evolusjonsteorien i enkelte stater og folks store fordommer mot fremmede (James Hatfield ble nektet adgang forbi tollen i USA, fordi grensevakten tolket sjegget hans til at han var muslim) - men USA er da et flott og variert land med mange muligheter. - Det er fremtiden for store byer, men elektriske biler kommer kun til å ha en utbredelse på mellom én til fem prosent, sier Hatz og legger til: - Og da snakker vi langt fram i tid. Jeg trenger ikke å forholde meg til en manns spådommer, men dersom jeg skulle gjort det, så ville jeg sagt at han motsier seg selv. Han sier at el-biler er framtiden i byene, men at utbredelsen bare vil ligge på 1-5%. Vi kan jo sammenligne to bilder her: 1. http://metroscenes.com/newyorkcity/images/sept07/new_york_city_metroscenes.com_15.jpg 2. http://www.chart.state.md.us/images/cameraImages/US_50_at_SandyPt_West.jpg Jeg ser en langt større tetthet av biler på bilde nr 1. Hatz har i tidligere intervjuer uttalt at Volkswagen kun lager hybrider grunnet politisk press og at grunnet kostnadene i utvikling ville hele bilbransjen vært konkurs om alle biler måtte ha en hybrid drivlinje. Her avslører Hatz seg som motstander av det vi kaller miljøpolitikk. Hvor dyr var ikke bensinmotoren når den først ble introdusert på markedet? Av samme grunn som her, masseproduksjon, vil prisen på hybrid og hele den miljørekka synke framover. Som vanlig så må ting gjøres gradvis ift. hvor tilpasningsdyktig markedet er, og slike overdrivelser kunne Hatz spart seg for. Se framover Siter
per berge Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 For å klarlegge en ting angående bilmerkenes "hjemland". I dag er det slik att de fleste store bilmerkene er globale selskaper der mange biltyper blir produsert i en rekke land. Utvikling og forskning skjer i alle land, også Norge. Det er ikke lenger slik att en bil er fra ett spesifikt land. Det hentes moduler og det settes opp produksjons linjer nær sagt over alt. Nederland, USA, Thailand, Spania, ja hele verden er full av fabrikker og utviklere innen de forskjelige kategorier moduler som skal til for å lage en bil. Elektronik, karoseri, drivverk osv blir gjerne delvis utvilklet hos naboen din for alt vi vet ,o) Når Toyota etablerte sin første fabrik i USA har jeg ikke full oversikt over men selv kjørte jeg rundt i USA produsert Toyota så tidlig som i 97. Att fagorganisasjoner kan være bra er jeg enig i, men de kan også bli ei hemsko for utvikling og selskapets levekår. Se på SAS, der de har mer eller mindre samme problem. I USA`s tre store bilprodusenter har fagorganisasjonene uten tvil vært ei slik hemsko. Dette ble jo godt dokumentert da finanskrisa slo til for fullt i vinter. Ikke att det var noen nyhet for undertegnede akurat. Ditt hat til Bush klanen støtter jeg fullt ut Matias akurat som jeg hater alle andre overveldende makt nettverk. Disse punktene du nevner derimot gir jeg blanke F i da de er marginale i forhold til de problemene med elendig irasjonell tenkning vi ser andre steder i verda. Slik som denne "manmade global warming" hypen. Att du sier denne mannen Hatz ikke er troveridg får stå for din egen regning. Jeg heller nokm mere til å se att han er en av verdens ledende innen sitt fag samt att han ikke har noe å tjene på å lyve slik du påstår. Han ville vel tjent like mye på å sette isammen disse hybridbilene om han hadde tro på det. Tror ikke du også att han har en viss tyngde innen dette miljøet? Personlig kan bilen min kjøre på grill eller wiener fra staburet for den saks skyld om det var mulig. Poenget er att jeg ikke vil påtvinges en bil som ikke tilfredstiller de krav jeg har til ett kjøretøy bare pga, en hype. Jeg tror derimot att verden har ett såpass økende behov for energi fremover i og med att vi blir flere som øker sin levestandard og att fosilt brennstoff muligens kan bli såpass dyrt etterhvert att bilene av den grunn må ha andre energikilder. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 I dag er det slik att de fleste store bilmerkene er globale selskaper der mange biltyper blir produsert i en rekke land. Jeg vet det. Det jeg reagerte på var at du mente at en Toyota er like amerikansk som den er japansk' date=' når hovedkontoret fortsatt ligger i Japan. I USA`s tre store bilprodusenter har fagorganisasjonene uten tvil vært ei slik hemsko. Hva er egentlig vitsen med slikt? Jeg skjønner ikke vitsen i at fagorganisasjoner, som vil sine arbeideres beste, kjører arbeidsgiveren til konkurs selv om de vet at det er dårlig med penger. Slik som denne "manmade global warming" hypen. Desverre så er det enda mange som ikke har skjønt hva teorien om global oppvarming går ut på' date=' ja. Rart at det skal være så vanskelig å skjønne forskjellen på "global oppvarming" og "[b']økt[/b] global oppvarming", hehe. Jeg heller nokm mere til å se att han er en av verdens ledende innen sitt fag samt att han ikke har noe å tjene på å lyve slik du påstår. Han trenger ikke nødvendigvis å lyve' date=' men han jeg mener at han har kalkulert feil. Poenget er att jeg ikke vil påtvinges en bil som ikke tilfredstiller de krav jeg har til ett kjøretøy bare pga, en hype. Det er ikke snakk om å tvinge noen. Jeg mener at vi bør gå over til hybrid, strøm og evt. hydrogen av et par grunner: -Det er mer miljøvennlig. -Priser på fossilt brennstoff vil øke etter hvert som oljemengden vi tar opp minker i framtiden. Dette så jeg nå at du skrev i ditt siste avsnitt, og der er jeg som sagt enig. -Etter hvert vil sannsynligvis også oljebrønnene gå tomme. Da er det bedre å være over på et annet brennstoff allerede, enn å begynne å stresse når brønnene har gått tomme. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Bare et spørsmål til el-biler. Hva gjør man, om en går tom for strøm på en landevei langt fra folk da? Og ikke har noen strømkontakt så man kan ikke lade bilen.. Siter
per berge Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Du har ett godt poeng der Eivind. Men bateri teknoligien vil nok komme dithen en dag att de varer like lenge somm en dricvstoff tank med bensin eller diesel. Men iflg, eksperter vil dette ligge langt frem i tid. Hybrid betyr jo en bil med to alternativer der du også kan lade bateriene når du benytter en evnt, hydrogen motor. Bevegelses ladere har vist seg ikke gi noen effekt av nyttbar verdi så dette alternativet er nok også lagt på¨hylla. Personlig tror jeg på mindre motor alternativer slik bla, WV og mange andre forsker på. Data og elektronikken har gjort nær kvantesprang i å utnytte det fosile drivstoffet bedre og her er jo teknologien mer eller mindre tilgjengelig. Problemet har nok heller vært att diesel og bensin har vært såpass billig att istedenfor å produsere mindre biler har de heller fyllt på med mer utstyr og detaljer som veier mer. Ikke minst har trafikk sikkerhets krav i bla, EU gjort att bilprodusentene har måtte bruke mye resurser på nettop dette. Gode forsett så absolut men det er nå en grense for hvor mye bilprodusentene kan revolusjonere bilene på ett tiår eller så. jeg tror nok vi er nærmere en innføring av tvangstyring av trafikken eks, hastighet og avstand til andre trafikanter enn att vi får rene hybrid biler som den store majoriteten i bilparken vår. Trafikk skader koster mer enn hva det fosile brennstoffet gjør i realitetens verden. Utopier gjør seg godt i tabloide media og kanapeer men ikke i real økonomiske og tekniske fagmiljøer. Tross alt er det landeveien som er det store trafikk grunnlaget og der behovet for biler er aller størst. Uten bilen stopper Norge, het en kampanje som startet for snart 20 år siden og fakta kan ingen fornekte. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Hørt om backup baterri da Eivind? for exempel et backup baterri som bringer en feks. 20-25 mil da, da er problemet løst, for sansynligheten for at en møter på en ladestasjon er relativt stor. Du må prøve og se løsninger på ting. Siter
per berge Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Sitat Mathias: Hva er egentlig vitsen med slikt? Jeg skjønner ikke vitsen i at fagorganisasjoner, som vil sine arbeideres beste, kjører arbeidsgiveren til konkurs selv om de vet at det er dårlig med penger. Svar, Vel du kan jo spørre Gro Harlem og resten av AP som satte 70.000 sjømenn på land fordi de ville dra en populistisk hatlkampanje mot Norske redere. Før det var Norge verdens største handelsflåte. Det handløer om att folk blir så mette og lar seg blende av sin makt matrhias slik att deg gjør dumme veivalg. USAs bilindustri har lidd pga, slike holdninger innen fagforbunda. Sjekk det ut selv da vel, Google litt så finner du fort ut att ting ikke alltid er slik en har inntrykk av. Har jpo stått milevis av spalteplass bare i Norske aviser om akurat dette så jeg fatter ikke att du er så vrang på det her. Sitat Mathias: Desverre så er det enda mange som ikke har skjønt hva teorien om global oppvarming går ut på, ja. Rart at det skal være så vanskelig å skjønne forskjellen på "global oppvarming" og "økt global oppvarming", hehe. Svar: Du endrer på historia her Mathias for det var Manmade global warming de starta med, og de endra jo dette begrepet ettersom de ble tatt med buksene nede gang på gang, Så hvorfor skal vi fortsatt gi denne marginale delen av forskere verden over tilliten tilbake? Hvor mange !eksperter! var det FN panelet starta med og hvor mange er tallet i dag? De la jo inn alt fra parkerings vakter til kantinepersonel i lista over de 3000 "klima eksperter" Mathias så den der kan du kansje like gjerne ta imot selv. Att klimaet endrer seg er noe det alltid har gjort og vårt forbruk av fosilt brennstoff har jeg til dags dato ikke sett bevis på har noen påvirkning på¨de endringene. Hvem kan si de hadde hørt om flere magnetiske poler for bare 10-15 år siden? Hvem kan si de lærte om att disse polene endret seg hele tida og att det var en beviselig knytning til solstormene? Om vi da ikke skal måtte tro på att sola blir påvirka av min diesel bil også da Sitat Mathias: Han trenger ikke nødvendigvis å lyve, men han jeg mener at han har kalkulert feil. Svar: Åysan, viste ikke du var ett så stort geni innen motorteknologi som verden bare lengter etter skal avdukes Dette med prisøkningen er ikke direkte fordi vi nærmer oss peek off oil resourses eller hva de kaller det men mest av den grunn flere og flere bli rikere i den 3d verden. Antallet mellomklasse borgere i land som Kina og India øker med tusenvis daglig. Millionærer med hundretall hver måned. har sett dokumentarer av Kinesiske verftsarbeidere som la seg om kveldebn som ansatte med ei etter vår regning luselønn og våkna dagen etter som millionærer i og med deres aksjer hadde tatt rakketfart Jeg skulle gjerne sett Norske politikere satset en god porsjon av vår oljerikdom på Torium forskning. Dette er ett grunnstoff vi har enorme mengder av, er mest sannsynlig miljøvenlig og det ville kunne generere penger inn i kasse for de kommende generasjoner. Sitter vio på kunskapen har vi også makt og velferden du er så glad i kan også komme de neste generasjoner til gode. Slik det er nå ser jeg ikke særlig lyst på fremtidens inntekter om noen tiår. Siter
Mathias Ganss Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Hvem er det du driver og siterer, Per? Du får holde tunga rett i munnen. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Ble litt av en post dette, et spørsmål fra meg om hva totalbeløpet på en Shelby Mustang kommer til å bli.. Endte opp med noe annet. Unntak: Svarene til min andre post. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Litt lyst på elbil jeg faktisk. Regner med at de er rimelige å importere. Aberet er vel at de er dyre å produsere. Og når et gigantisk mobiltelefon batteri trengs å skiftes ut er vel ikke det så rimelig heller. Men Tesla motors har en rimelig grom sportsbil i sortimentet sitt,og sedanen som snart kommer er ikke å forakte den heller. Bra rekkevidde også Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Per Berge, jeg går ut ifra at det er meg du skriver til siden det er meg du har sitert. Har jpo stått milevis av spalteplass bare i Norske aviser om akurat dette så jeg fatter ikke att du er så vrang på det her. Vrang? Jeg spurte deg et alminnelig spørsmål' date=' siden du tydeligvis har mer kunnskap om fagforeningene enn jeg, også er det galt av meg? Du endrer på historia her Mathias for det var Manmade global warming de starta med, og de endra jo dette begrepet ettersom de ble tatt med buksene nede gang på gang, Så hvorfor skal vi fortsatt gi denne marginale delen av forskere verden over tilliten tilbake? ... OSV. + RESTEN AV AVSNITTET Hva i all verden er det du legger i munnen min nå? Jeg sier at global oppvarming IKKE er menneskeskapt. Jeg sier at ØKT global oppvarming er framskyndet av menneskene, bl.a. ved utslipp av fossilt brennstoff. Hvilken historie mener du at jeg endrer på? Hvem er "de", som du omtaler, og hva har de å gjøre med det jeg skrev? Såklart endrer klimaet seg. Temperaturene har økt betydelig bare i løpet av mine 17 leveår. I tillegg til en lang rekke istider osv. burde det være bevis nok for alle at klimaet endrer seg. Vi har bare ØKT tempoet på endringene. Hvis du mener at CO2 ikke har noe med global oppvarming å gjøre, så foreslår jeg at du setter deg inn i strålingsbalansen og teorien bak drivhusgasser og aerosoler. Dette var VG1-pensum. Åysan' date=' viste ikke du var ett så stort geni innen motorteknologi som verden bare lengter etter skal avdukes[/quote']Hva har motorteknologi med miljøet å gjøre, innenfor emnet jeg har snakket om? Les det jeg skrev en gang til, også leser du ditt svar. Litt barnslig å svare med den tonen? Jeg har ikke ved noen anledninger beskrevet meg selv som et geni, Per. Jeg sier fortsatt at jeg mener han tar feil. Det er greit at du skal argumentere imot, men gjør det nå på en ordentlig måte. Du har en nokså utdatert måte å argumentere på, Per. Ikke bare legger du ord i munnen min, men du overdriver og gjør deg tom. vrang der jeg er enig med deg. Jeg skulle gjerne sett Norske politikere satset en god porsjon av vår oljerikdom på Torium forskning. Dette er ett grunnstoff vi har enorme mengder av' date=' er mest sannsynlig miljøvenlig og det ville kunne generere penger inn i kasse for de kommende generasjoner.[/quote']Det er jeg enig i. Fisjon av thorium vil ikke skape noe radioaktivt avfall, og er derfor mye mer miljøvennlig enn dagens uran-fisjon. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Ble litt av en post dette' date=' et spørsmål fra meg om hva totalbeløpet på en Shelby Mustang kommer til å bli.. Endte opp med noe annet.[/quote']Det er ikke første gang på dette forumet. Man blir vant til det. For min del så kan jeg bare beklage det, men det var desverre sånn det ble når diskusjonen begynte. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Selv "vise menns" spådommer har slått feil før. Grundig feil! Og denne Hatz kan fort vise seg å bli en av dem. Remind me; hvor mange datamaskiner var det sjefen for IBM i sin tid sa at verden hadde behov for? :whistle: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.