Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmppff..jeg er der..men, når jeg søkte meg opp og fikk opp de første resultatene trykket jeg på neste.

Og hva skjedde da? Jeg ble videresendt til Google der de samme resultatene dukket opp. Virker som et Google-skall bare for min del.

Synes uansett at det er veldig lite kurant at all informasjon om deg selv havner på en enkelt nettside. Det er mye enklere å hente informasjon om folk med denne siden. Selv om det samme er mulig med Google.

Det jeg ihvertfall kommer til å nekte er å registrere meg for å kontrollere min egen profil. For noe tull!!

Skrevet

Tror neppe den siden er hverken lovlig eller levedyktig. Ifølge EU's regelemang så må slike databaser innhente samtykke fra de som er oppført. Og uansett så trekker annonsører seg nå i hopetall fra nettsiden, ingen inntjening = ingen side...med mindre hun (dama til Jagge) gjør dette gratis :D

Skrevet

Åge, du må melde deg inn hos de for å få fjernet opplysningene om deg...ifølge de selv :crazy:

Men som NRK skriver:

Nettsiden skal i prinsippet følge gjeldende EØS-regler for søkemotorer. Personverdirektivet gjelder for nettsider som tilbyr tjenester til nettbrukere i EØS-land.

Disse reglene sier blant annet at:

Dersom man lager brukerprofiler ved å legge til personopplysninger hentet fra andre kilder enn den opplysningene gjelder, man ha samtykke fra den enkelte.

Dersom man skal lagre indviduell søkehistorikk, må man ha samtykke fra den enkelte.

Søkemotorer som lager profiler av personer (...) må ha et rettslig grunnlag for å behandle opplysningene, for eksempel samtykke fra den det gjelder. De må også imøtekomme alle andre krav i personverndirektivet, som blant annet krav til opplysningenes kvalitet.

Kan ikke se annet enn at de har gjort det motsatte av reglene her :D

Skrevet

Men steike! Oh well, så mye for personvern..

Og ikke for å snakke om at de fraskriver seg det meste av ansvar: "iam tilstreber at tjenesten skal være tilgjengelig til enhver tid. Imidlertid vil tjenesten kunne ha nedetid. Vi fraskriver oss ethvert ansvar for eventuell nedetid. Vi er heller ikke ansvar for at eventuell tap av informasjon ved at informasjon fjernes fra tjenesten.

iam tilstreber at nettjenesten skal være sikker, og vi har etablert systemer for å sikre tilstrekkelig informasjonssikkerhet. Blant annet gjelder dette systemer for å forhindre misbruk, herunder identitetstyveri. Imidlertid kan ikke iam utelukke at misbruk vil forekomme. Vi fraskriver oss ethvert ansvar for eventuelt misbruk av tjenesten.

Under enhver omstendighet er vi ikke ansvarlig for indirekte tap (følgeskader, konsekvenstap) som måtte oppstå som følge av bruk av tjenesten, så fremt ikke annet følger av lov."

Burde ikke slike sider kunne holdes ansvarlig for evt. identitetstyveri?

Vil en privatperson kunne ønske seg fjernet fra denne kilden, om så ikke, hvordan kan da nettstedet frasi seg så mye ansvar?

Skrevet

Her har vi "storbror ser deg" i fullt monn.

Håper Apenes får stoppet dette.

Hvis de ikke ødelegger seg selv med det sprøytet som en kan finne.

Søkte på mitt eget telefonnummer, og "relevante treff fra nettet".

Så nå har jeg blitt ekspert på gynekologi. :)

Gjengir her del av treffet, hvor etternavn - fornavn er skrevet i denne rekkefølge.

Dermed har fornavnet til en blitt koblet til en annen med mitt etternavn.

Latterlig - men også farlig!

Sitat:

Institutt for kvinne - NTNU

10

Holt, Jan; Vold, Ingar; Johansen, May; Backe, Bjørn; Øian, Pål

Child births in a modified midwife managed unit: Selection and transfer

according to intended place of delivery. Acta Obstetricia et Gynecologica

Scandinavica 80: 206 - 212. 2001.

Skrevet

Jeg tror de henter de samme opplysningene som jeg kan finne selv.

Det står det samme som det jeg finner på 1881.no Skattelistene kan jo alle se på. Hvis jeg googler navnet mitt, for jeg mange av de samme opplysningene opp, Men her er alt sammlet på en side.

Skrevet

Jeg er der, nå skulle jeg ha hatt tak i han som kjørte avsim under, hater ham for det :mad: , men da skulle jeg ha bedt han tatt iam.no! :D

Jeg har sendt de mail og spurt hvor de fikk tillatelse til og legge ut info om meg, og bedt de fjerne meg, tviler på at det skjer, men uansett.

Noen som vet av noen program som an brukes til og spamme de ihjel og gi de servercrash? For da har jeg noe og gjøre i kveld :grin: , når jeg ikke har tilgang til fs9 nå, ettersom jeg er hjem :(

Takk

Skrevet

Det er vel kanskje å overdrive litt? ;)

Meld deg inn i Facebook-gruppa mot de sier jeg.

Og jeg håper de kommer med en god forklaring på hvorfor de har gitt ut så mye info om folk uten samtykke, som enkelte jeg har snakket med har blitt nærvøse av...

Skrevet

Jeg ble litt forbannet når jeg hørte om dette greiene her. Liker ikke at et firma tjener penger på og legge ut all tilgjengelig informasjon om meg på ei slik samleside som Iam.

Dette gjør det jo mye enklere for svindlere og sortere ut hvem de vil ta neste gang.

Jeg mener at det er min rett til å avgjøre om jeg vil være søkbar på ei slik side. En ting er søkemotorer som finner ting om deg ut fra noen søke-kriterier. Men dette er noe helt annet. Til og med skatte infomasjon kommeropp på samm plass.

Vil anbefale og ta en titt på datatilsynets brev til firmaet Iam.no

Dette skal følges med på. Er dette ulovlig så vil ihvertfall jeg anmelde dett.

Noen som vet hvem som står bak dette firmaet? Kunne godt tenkt meg å vite navnet hans.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...