Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rundt 05.15 i morges landet et hvit helikopter på taket av G4S sin Verditransportsenral like utenfor Stockholm. Minst 2 personer tar seg inn, og det høres flere eksplosjoner fra bygget. Det dreier seg om ran med HELIKOPTER av alle ting... Og Politihelikopteret? Det var sabotert ved å plassere en ryggsekk i Hangaren til Helikopteret som politiet anså som mistenkelig.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=590130

Skrevet

Fatter ikke att etter Nokas ranet så bæsja politiet i buksa nok en gang ved ikke å ha kontrol over sitt eget materiell. Når ranerne kan sette fra seg en bag uttafor helikopteret sier det vel endel om att poltiet gjorde på seg big time nok en gang. Hvor er vaktholdet blitt av? En annen ting, hvordan i hulesete heiteste er det mulig å stjele ett helikopter uten att alarmklokkene ringer hos øvrigheta?

Disse ranene er tross alt av stor skade på samfunnet og truer vår sikkerhet og velferd. Vi snakker om ekstremt proffe folk med helt andre normer og "etikk" enn folket forøvrig som får tilgang på enorme pengebeløp. Slike kommer senere inn med sine penger som eiere i seriøse selskaper og blir "hvite" på den måten. Men moralen og hensikten deres er alt annet enn vi vil ha som eiere i næringslivet. Det som har vært ett problem i visse næringer på mindre og mer lokalt nivå ss, restaurant og dagligvare så langt blir stadig vekk ett større problem for de store globale multi coperations. Politiet har dumma seg ut nok en gang kan vi trygt si.

Skrevet

Hvordan har politiet dummet seg ut? Kan være enig i at bombesekken ved politihelikopteret virker veldig merkelig, men...

Dette er tungt bevæpnede ranere med tunge maskingevær, de har bomber og sprengstoff tilgjengelig, det er en gisselsituasjon inne i bygningen ettersom ranerne har lagt igjen sprengstoff inne i bygningen, som evt. kan fjerndetoneres. Politiet får ikke kjørt frem bilene sine ettersom ranerne har lagt en haug med spanske ryttere i veibanen. Dermed blir det ekstra kaotisk og ting tar tid.

Samtidig, dersom det er en øde flyplass så ville jeg vel tro at det kanskje ikke vil oppdages om et helikopter eller fly blir stjålet fra en småflyplass også her i Norge? Er ikke alle flyplasser som er bevoktet 24/7 vel, selv om det er store verdier der i form av fly?

Har du evt. noen ideer om hvordan politiet skulle ha løst denne situasjonen? I forhold til hvordan de gjorde det? Burde de ha avfyrt skudd mot helikopteret som om mulig ville utløst sprengstoff som mest sannsynlig ville drept uskyldige ansatte ved G4S? Kanskje det ville ført til at helikopteret deiset i bakken med store materielle skader? Deiset i bakken utenfor politiets sperrelinjer og inn i en nysjerrig menneskemengde? Svensk og internasjonalt politi vil absolutt ta lærdom av denne hendelsen.

Men, det er utrolig feil å evaluere denne hendelsen etter å ha lest forskjellige avisartikler kun få timer etter at ranet har blitt gjennomført, og si at politiet atter en gang har gjort noe idiotisk.

Skrevet

Noe lignende dette:

http://images.google.no/imgres?imgurl=http://img.nrk.no/img/362850.jpeg&imgrefurl=http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_rogaland/3684166.html&usg=__s9k0bi1tKJJ9wvtfGL64AW_Da7E=&h=275&w=250&sz=6&hl=no&start=1&um=1&tbnid=7EgxPEBCr70ziM:&tbnh=114&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3Dspanske%2Bryttere%26hl%3Dno%26client%3Dopera%26rls%3Den%26sa%3DN%26um%3D1

Da de først ble oppfunnet ble de brukt til å stanse kavaleriet. Man så flere slike på Normandie-kysten da de ønsket å stoppe skip fra å ta seg helt inn til land, samt stanse stridsvogner på stranden.

(Da var de jo såklart endel større enn på bildet i linken.)

Skrevet

Slik jeg forstår det tok ting tid mtp politiet delvis fordi Helikopteret var sabotert, samt at man tydelig ser at det er NI som bryter seg inn i bygget for å redde ut de som var der under ranet. (De har G36E, kun NI som har dette).

Og jeg tror nok det er det rette å gjøre her, det var ikke noe vanlig ran, men med helikopter, sprengstoff, og en hel mengde planleggning. Gitt dette, så er det vel nesten selvsagt at ranerene hadde tilgang på avanserte Automatvåpen i Militær Standard ala AK47 eller M4/M16.

Skrevet

Når jeg sier politiet har dumma seg ut tenker jeg spesifikt på att de har lagt til rette for sabotasje mot det viktigste verktøyet de har i alle saker enten vi snakker om kriminal saker eller ulykker forsvininger. Helikopteret burde selvfølgelig vært bedre bevokta noe også det er blitt bemerka og utrykt kritik for i dag og kveld.

Å beskyte helikopteret mens det hang over bygningen ville kunne gitt skader ja, men det mest sansynlige hadde vært att hele ranet hadde blitt avsluytta da disse på ingen måte vil risikere liv og arestasjon mer enn nødvendig. Om det da hadde oppståt en gisselaksjon er oddsene på politiets side ved forhanlinger og uthaling, ikke minst det å få på plass spesial styrkene.

Så ja etter min mening, og stadig flere eksperter som utaler seg, har politiet dumma seg ut både i forkant av og under selve aksjonen.

Skrevet

Det er vel ikkje alle helikopterpilotar som kunne ha utført ei slik flyging?

Dei må nok leite etter ein person som har mange timar bak spakane på helikopter.

Men eg er litt forvirra om kva som eigentleg skjedde.

Nokre seier at helikopteret landa på taket og slepte ut og tok inn ranarane, men andre seier ranarane vart firt ned og firt opp :confused:

Og at dette kunne ha skjedd i Noreg er vel sjølvsagt, det skjedde no i Stavanger for nokre år sidan. Ikkje med helikopter då.

Har også tenkt på kor lett det er å kome inn på flyplassen her og "låne" eit fly/helikopter som står parkert her.

Eg veit ikkje korleis Widerøe sine fly er sikra om natta?

Skrevet

Er noen enig i min mening om at kritikken det svenske politiet får for ikke å ha avfyrt skudd mot helikopteret er helt hinsides?

Skal man avfyre skudd mot et sivilt helikopter midt over en storby uten at de er noen trussel mot verken politiet eller sivile? Det er helt ufattelig at noen kan tro det var den rette måten å takle det på.

Skrevet

" Det er vel ikkje alle helikopterpilotar som kunne ha utført ei slik flyging?

Dei må nok leite etter ein person som har mange timar bak spakane på helikopter. "

Knut, jeg kan ikke si at dette var noen avansert flyging på noen som helst måte. Enhver med ppl-h burde ha fått til dette!

Skrevet

Rart. Plutselig fant svensk politi ut at dem nå idag oppbevarer sine hellikoptre på en hemlig adrresse (etter at enkelte "eksperter" har uttalt seg om sin kritikk). Så ja, all kritikk til svensk politi som ikke har tatt erfaring fra tidligere grove ran på alvor som den på Arlanda f.eks. eller den på Landvetter.

Skrevet

Nok engang blir det snille politiet satt helt ut av den nye store samfunnstrusselen nemmelig "organisert mafia"

De rekruterer fra de militæret med lovnader om eventyrlige lønninger, og har et budsjett som overgår de fleste lands politi budsjetter. De bryr seg ikke om liv og de går inn for big wins, vi har ikke; sett de siste av disse ranene!

Lenge leve politikerne, de kommer bare ikke til å skjønne alvoret!

Ps! det hjelper fælt at enkelte i politiledelsen heller ikke skjønner alvoret! ha ha ;ikke sikret sitt helikopter..ja ja!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...