Gå til innhold

Liste over forkortelser for nybegynnere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg skrev i en annen tråd, så er jeg nybegynner i FS verden.

Det første jeg opplever er at den største vanskelighetsgraden er å forstå hva de ulike forkortelsene betyr.

Så hvis det er noen som kan hjelpe meg, (og kanskje noen andre), i gang med liste på hva enkelte ting betyr.

I dag har jeg funnet ut hva VATSIM betyr! :)

Nu sliter jeg bare med resten.. :P

MCP trur jeg betyr Main Control Panel?

TQ betyr vel Trottle Quadrant, så det begynner å hjelpe litt...

Skrevet

Tja, kan vel fylle litt på her, jeg óg :)

ATC: Air Traffic Controller

A/P: Autopilot

APP: approach og ARR: arrival

DEP: departure

GA (når det er snakk om flytyper): General Aviation (alt utenom militært og passasjer/cargo)

RWY eller RW: runway

RWY 01L: runway 01 left (på gardermoen, hvor det er to rullebaner, er det 01 Left og 01 Right)

Alle taxebaner har sin egen bokstav i det fonetiske alfabetet. F. eks. kan du få beskjed om å taxe til RWY 01L via taxiway G (Golf) og N (November). Alt av kart for Norge finner du her: http://www.ippc.no/norway_aip/current/main.html

Skrevet

Kult!

Trur jeg. ;)

MCP betyr både Mode Control Panel OG Main CP???

Men det finnes ett hav av forkortelser i cocpiten som jeg enda ikke vet hva betyr.

NAV 1 og 2 er sikkert navigasjon.

COM 1 og 2 er nok forskjellen mellom komunikasjons instrument 1 og 2.

GPS sier seg selv.

Men hvilke andre er det som er mest brukt, og dermed lurt å lære seg raskt?

Skrevet

VFR: Visual flight fules, i motsetning til å følge veier slik som Torstein driver med, så navigerer du visuelt.

VOR:

VOR - VHF OmniRange. A ground-based navigation aid transmitting very high-frequency (VHF) navigation signals 360° in azimuth, on radials oriented from MAGNETIC NORTH. The VOR periodically identifies itself by Morse Code and may have an additional voice identification feature. Voice features can be used by ATC or FSS for transmitting information to pilots.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...