Gå til innhold

ut i naturen - og ta bilde av radiofyr!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hamar NDB (Ident: HAA, frekvens: 371 kHz)

Står på Hamar Flyplass. Nylig tatt ut av AIP Norges oversikt over radionavigasjonsfyr. Tipper de gjorde det i stedet for å kontrollere senderen i år... NDB er ikke noe man satser på i luftfarten i dag ;) Til og med VOR KAN se en skummel tid i møte med mer og mer GPS-bruk (fysjameg!).

DSC01031.jpg

Skrevet

jammen er du mye ute og farter!

Stilig med en "gammeldags" type NDB. Hvis du farter stort mer nå, så må jeg ta meg en sykkeltur til fra Oslo og finne en. Men det er jo ikke så mange å ta av i Oslo-området, og de som er ligger jo pokker så høyt! (SIG, MES, BBU, ...)

Skrevet

Hehe... vel jeg tok bilde da jeg kjørte forbi LAW VOR/DME på vei til Lawton, Oklahoma på en times roadtrip, jeg tok bilde av TGA VOR/DME da jeg tilfeldigvis var på fjelltur (rutevalget var kanskje ikke kjempetilfeldig), og jeg var på ENHA i dag for å hilse på gamle kjente og kunne likegodt ta et bilde av HAA NDB. HVIS det blir en flytur til imens jeg er i Norge for denne omgang så kanskje det blir MES DVOR/DME :-)

Skrevet

Vet ikke om disse bildene er noe av interesse siden de ikke er så veldig close up, men her er i hvert fall de som finnes på Flesland. Ikke så lett å få close up bilder siden de er gjemt vekk i skog og bak gjerder.

Flesland/FLS DVOR

img0103jj.jpg

Flesland/FLE TACAN

img00182rn.jpg

Directional Finder står det på AIP kartet om denne.

img0002yt.jpg

Skrevet

Her er FSK (Fauske) NDB, for lokalkjente i sjøkanten på Venset, øst for Valnesfjord. Bodø- og Fauskeområdet har mye master og sendere/mottakere, men koordinatene overført til GPS'en er et sikkerstikk for å finne det man søker! Vi har jo som kjent Reitan ;)

FSK_NDB.jpg

Disse har forstått navigasjonshjelpmidlenes betydning - de overfløy FSK heading south da jeg tok bildet!

Over_FSK_NDB.jpg

Skrevet

Og til de som lurer på hvor de finner de forskjellige navaids:

http://www.worldaerodata.com/nav/Norway.php

For å se de i kart kan en gjøre følgende, eksempel Tolga VOR-DME som er avbildet i tråden:

Finn koordinatene i linken over oppgitt i grader. Lim de inn i følgende link to plasser over lengde- og breddegrader:

http://kart.finn.no/?lng=10.878833&lat=62.461639&zoom=19&mapType=finnraster&markers=10.878833,62.461639,r,Tolga_VOR-DME

Klikkbar link Tolga VOR-DME

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...