Tom Knudsen Skrevet 12. september 2009 Skrevet 12. september 2009 Videodemonstrasjon av Eyefinity med spillet Tom Clansys H.A.W.X i 5760x2400 oppløsning: [video:youtube]mzGtxlaPQqY Det spesielle med Eyefinity er at det klarer å vise innhold på hele seks skjermer. Og det kun med ett eneste kort via DisplayPort, DVI og HDMI. Teknologien er mulig takket være en ny 40nm.-prossess med 2 milliarder transistorer som klarer å 2.5 trillioner beregninger i sekundet. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 12. september 2009 Skrevet 12. september 2009 Dette var saftige krefter ja! Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 12. september 2009 Skrevet 12. september 2009 Er litt lei nVidia. Blir nok Ati Neste gang, om jeg finner vannblokk til kortet. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Interessant uttale. Kan du utdype hvorfor du er lei av nVidia? Kanskje du har argumenter jeg eller flere har samme tanker om.. Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Først og fremst, irriterer jeg meg over at nesten hver gang jeg spiller TF2 og kommer tilbake så klarer ikke kortet stille riktig oppløsning. DVS, den har 1440x900 men grafikken er som om det var 1024x768. Helt kornete osv. Det jeg må gjøre er å stille fra 1440x900 til en annen oppløsning og trykke på cancel etter på, da er alt i orden. Dette skjer alt for ofte og kunn med nVidia kortene jeg hadde. Pris, av det jeg ser så er ATI noe biligere, jeg som har veldig stillegående pc pga vannkjøling og er avhengig av vannblokker. Desverre er vannblokker for nVidia stortsett rundt 1000kr, mens Ati ca 600kr. Farger, leser stadig på nett at Ati gir bedre farger, spesielt når man jobber i Photoshop. Dette har jeg ikke fått bekreftet selv, men frister å prøve og se. Siste Ati kort jeg hadde var 9800Pro. Kjempe kort. Gikk i pcen min i 3 år. Men så falt ytelsen på Ati og så fikk jeg tak i nVidia 7900GTX kort til billig penge. Men jeg har ikke bestemt med ennå. Blir ikke oppgradering før til neste år. Prøver å få 3år siklus på PCene. Hittil har jeg greit det bra, men man vet aldri om noen peng ikke detter tilfeldigvis fra himmelen slik at man kan oppgradere PCen med ny CPU og ny GPU før jul Mulig jeg er på bærtur, må inrømme at jeg ikke er oppdatert på det siste innen PC komponenter, pleier å få tilbake kunnskaper når PCskifte nærmerer seg... Siter
Tom Knudsen Skrevet 13. september 2009 Forfatter Skrevet 13. september 2009 Lenge siden jeg fant ut at Nvidia er ræva i forhold til ATI.. Med dette sagt så finnes det kun 3 elementer jeg bruker dette utsagnet om, fs9 og fsx samt bildebehandling Grunnen: Dette er jo min egen observasjon og mening og bør ikke forvirres med andres oppfattning av samme innhold og bruksområde men kan sammenlignes med egne oppfattninger på eget område ut fra eget iniativ. Jeg synes faktisk og det mener jeg fullt ut at ATI kjører både fs9 og fsx langt bedre en Nvidia. Av fordeler her kan nevnes fsp og fargemetning. Riktig nok synes jeg Nvidia har bedre kontroll på lysmetningen i spill men de kommer til kort i måten kortet håndterer grafikk motoren til fs9 og fsx, her synes jeg ATI gjør mye rett. Selvsagt er det også deler av denne uttalelsen som ikke vil tjene ATI kort i høyere grad, som f.eks rendering av skyer i fs9 og fsx, klart high end kort i dag vil ikke ha særlig problem med fs9 men i fsx er det tydelig et stort problem. Driver 9.8 med " force maximum performance clock" funksjon vil kjøre sky rendering helt klart bedre og letter, men det krever også mer slitasje på kortet i lengden, men som sagt, igjen banker ATI inn en soleklart forbedringspotensiale her også. Når det gjelder fs9 og fsx så ser jeg nå etter utallige forsøk med ulike kort av begge merker at ATI har en fin blanding av ulike funksjoner samt at designet av kortet med tanke på innhold gjør at fs9 og fsx kjøres bedre med ATI, hvor stor prosentdel bedre skal jeg ikke våge å uttale meg om da jeg ikke har noen svar på dette, men jeg tror fullt ut at marginene er ikke store, men likvel på de fleste områder i favør av ATI. Kjører hjemme i dag både Nvidia og ATI fordelt på stasjonære og bærbare pcer, jeg velger å bruke konsekvent ATI på den maskinen som jeg kjører Adobe Photoshop CS4 på, grunnen til det er enkel, på min LG L226 skjerm med 1600x1050 oppløsning så får jeg langt bedre grafikk kvalitet på bilder og langt større riktig fargegjengivelse og ytelse i CS4 med ATI. Her faller (min mening) Nivida fort bak ATI, både i ytelse og grafikk Alt etter hva slags kort man prøver osv. Til info er følgende kort brukt for å dokumentere min oppfattning av ATI, det kan diskuteres om andre kort kan være bedre, men det har jeg ikke noe formening om, men stiller meg selvsagt positiv og åpen mot at Nvidia kan være bedre på andre spill og områder samt at jeg stiller meg åpen til å se om Nvidia faktisk kan klare å gi bedre ytelse i fs9 og fsx Nvidia Geforce 7600GT GTX 295 Geforce 9800GT Geforece 4 MX ( Husker faktisk ikke nummeret men tror det var 2) Geforce 6800 Ultra ATI Radeon 9800 Radeon X800 PRO Radeon RX1950XTX med vannkjøling Radeon ( 3000 serien , her husker jeg ikke navnet men mener den var 38 et eller annet ) Radeon 4870X2 ( som jeg har nå og kunne aldri byttet den bort) Til dette er både AGP og PCI Express og PCIE 2.0 testet. Legger til at disse kortene også er forsøkt på ulike hardware oppsett, noe som kan ha en betydning men i det store og hele har jeg også byttet litt om slik at i alle fall 60% av de marginene ville falt vekk uansett. Så min personlige konklusjon og mening er at en så lenge synes jeg ATI har klart å bli min favoritt, særlig i fs9, fsx og CS4 ( photoshop) Har testet mine kort i andre spill også.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.