Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gikk som forventet i denne farse rettsaken i Kongo i dag, etter å sittet nå i 2 timer å fulgt med denne saken så sitter jeg igjen med et lite smil om kjeften i den tro at det hele var en artig spillefilm ( av humor sjangeren).

Men dog ei, er ble vi vitne til at den kongoleiske rettsaken tok en forventet avgjørelse å dømte de to nordmennene Joshua French (27) og Tjostolv Moland (28) har mottatt sin 5x dødsdom i Kinsangani

For de som satt og fulgte med fikk vi både en live opptreden av kanadiske Celine Dion og høre det at begge både var født i Oslo og hadde vært i både Afghanistan og Irak som spioner før de ankom Kongo via Uganda, ingen våpen er funnet men dømt ble de likeså..

Så hva ville skjedd om disse to var amerikanske statsborgere i en slik situasjon, vel man kan vel bare tro og spekulere i resulat, men min personlig mening er at begge to mest sannsynelig ville blitt hentet på en eller annen måte av den amerikanske regjering om det var "klisje" aktig via en spesial trent kommando gruppe eller ved diplomatiske sanksjoner og press på den kongoleiske stat osv.

Nå blir det jo spennende å høre hva UD vil foreta seg, vil de aksjonere historisk som aldri før eller forsette med sin tafatte og "fredsdiplomatiske" handlemønster ved å bygge 3 nye bibliotek i Kongo fremfor å "tørre" å stå den kongoleiske stat i mot på bakgrunn av "dødsdommen" som den norske stat er så i mot.

Som Knut Moland ( molands far) på intervjuet etter domsavsigelsen sa, det er ikke måte på hva den Norske stat protesterer i andre land som f.eks Iran, Kina, osv når det gjelder mennesker som er dømt til døden, men i denne saken har de ikke vist noen viljemønster i det hele tatt.

Nå må UD handle slik det sa før dommen kom, først nå når dødsdommen er et faktum kan UD handle og det venter i alle fall jeg på å se, får vi et historisk nytt mønster og slag kraft fra Norge eller opprettholder dem de rødgrønne pingle taktene vi i 4 år har sett med røde kors støre i førersetet.

Men kan bli frustrert og svare således etter å ha fulgt en slik farse rettsak på tv, lest innlegg i aviser osv, det som for meg er helt klart er at denne rettsaken er hverken diplomatisk, demokratisk eller på langt nær i nærheten av en seriøst rettsak. Her har det flakset både speulasjoner, falske anklagelser og manglende bevis, til dels også svært fabrikerte bevist også, så en rettferdig rettsak har det i mine øyne aldri vært.

Det toppet seg vel også nå i dag når hele domsavsigelsen ble lest opp uten tolk til nordmennene som forventet dødsdom men ikke skjønte noen ting av hva som ble sagt, de uttrykte ikke en mine som bevis på akkurat dette.

Nei, dette er sjukt og latterlig, hva mener dere?

Skrevet

Aldri i verden om vi får hentet dem hjem. Ikke synes jeg vi skal det heller. De får uttømme de mulighetene som finnes i Kongo for å få en rettferdig dom. Dersom samtlige rettsinstanser viser seg å holde en slik farse av en rettsak, så får man se om man klarer å få det til Hague. Hvis ikke må UD uttøve press. Å hente dem hjem militært er bare tull! Det er oppskriften på en militær katastrofe. Skal man ta seg langt inn i et fremmed land, der vi ikke har noen støtte, og forsøke å sprenge disse to ut av fengsel? Sorry mac, det får være grenser for hodeløse operasjoner.

Mathias

Skrevet
så får man se om man klarer å få det til Hague.

For det første heter det Haag og ikke Hague men ser poenget ditt likevel. Problemet er at det alternativet aldri kan bli et alternativ i denne sammenheng uten videre.

Å hente dem hjem militært er bare tull! Det er oppskriften på en militær katastrofe

Det er jeg helt enig i, men formålet var å vise forskjellen på handlekraft og vilje til å handle mellom USA og Norge, alt blir jo spekulasjoner om USA faktisk hadde gjort det, men historisk har det jo faktisk skjedd ved ulike sammenheng.

At Norge skulle gjøre dette er lite sannsynelig og godt er det men at UD her bør gjøre en eller annen politisk besluttning er uten tvil det rette. De kan f.eks legge press på Belgia eller om ankedommen kommer til Kongo´s hovedstad legge press på de kongoleiske myndigheter for primært få til en rettferdig domstol, jeg synes det er forkastelig hvordan denne domstolen har opptredd uavhenging om de faktisk er skyldig eller ei.

Jeg har mine mistanker og oppfatninger om de to, men setter det til side på bakgrunn av denne saks farse rettgang og prosedyreføring.

Latterlig og UD bør handle nå..

Skrevet

For det første heter det Haag og ikke Hague men ser poenget ditt likevel

Håper det var ment som en spøk, men hvis ikke så heter det Den Haag på flamsk, The Hague på engelsk.

Problemet er at det alternativet aldri kan bli et alternativ i denne sammenheng uten videre.

Og derfor skrev jeg "se om man kan klare". En av betingelsene er at ankemuligheter i det nasjonale rettsystemet er uttømt før en søknad til ICJ kan sendes.

men formålet var å vise forskjellen på handlekraft og vilje til å handle mellom USA og Norge, alt blir jo spekulasjoner om USA faktisk hadde gjort det, men historisk har det jo faktisk skjedd ved ulike sammenheng.

Det blir ganske meningsløst å sammenlikne Norge og USA når det kommer til militære kapabiliteter.

De kan f.eks legge press på Belgia

Mener du fordi Belgia er tidligere koloniherre?

Mvh

Mathias

Skrevet
Håper det var ment som en spøk

Jepp det var det ;)

Og derfor skrev jeg "se om man kan klare". En av betingelsene er at ankemuligheter i det nasjonale rettsystemet er uttømt før en søknad til ICJ kan sendes.

Enig, man kan vel mulig også prøve Strasbourgh også, litt ukjent om selve menneskehetsrettighetene er en faktor her men som sagt.

Det blir ganske meningsløst å sammenlikne Norge og USA når det kommer til militære kapabiliteter.

I størrelse kanskje, men i spesial kommando er nok Norge et langt skritt vassere ja, både i konkurranse og i omdømme.

PS.. Ikke det at Norge ville brukt de på to simple duster fra sørlandet da.

Mener du fordi Belgia er tidligere koloniherre?

Ja det var det jeg mente, UD har jo hevdet nettopp denne mulighet i og med Belgia har vært kolloniherer og har mange andre kanaler som Norge ikke har..

Skrevet

Jeg fulgte med på live-sendingen i samfunnsfagtimen idag. Vi har en fra Kongo i klassen vår, og han fortalte litt om hvordan det fungerer der nede. Drap i Kongo er en handlig som fortjener dødsstraff. Om nordmennene skulle få en mildere straff ville det, som han sa, virke urettferdig for de pårørende. Vi hadde desverre ikke så god tid (dette var i en 5-minutterspause), for jeg skulle gjene hørt han fortelle mer.

Litt of topic, men:

Etter diskusjonen viste han meg bilder fra (jeg tror, for han snakket ganske lavt og norsken hans er ikke helt tydelig og enkel å forstå hele tiden) det stedet hvor disse guttene er fengslet. Bildene viste en død mann som ble kuttet opp og spist. (hele prosessen var tatt bilder av)

Jeg skjønte ikke helt dette - hadde jeg sagt noe som virket rasistisk i diskusjonen om Kongo-saken? Jeg mener helt bestemt ikke det. Han spurte meg "du, Petter. Kan du skjønne at slikt skjer?". Dette satte en veldig støkk i meg.

Er det noen som vet om dette skjer i den delen av landet hvor disse nordmennene sitter fengslet?

Jeg kan naturligvis spørre han - men jeg ble så satt ut av denne lille bildefremvisningen at jeg hadde vanskeligheter med å si noe i det hele tatt.

Han sa noe om at han ville fortelle meg mer om dette viss jeg hadde lyst - men helt ærlig, så har jeg ikke det.

Skrevet

Det er også jeg enig i

Å kutte bistand vil bare gå ut over de uskyldige i landet (innbyggerne). Det vil neppe gå ut over de korrupte (statsansatte - EDIT: skrivefeil; mente satansansatte).

Bistand og uskyldige fru blom, massemord og gruppevoldtekter er vel kjennetegnet på Kongo. De samme som dømmer nordmennene går fra landsby til landsby og dreper sitt eget folk slik historien har vist oss, hvorfor i alle dager skal vi da gi bistand til et slikt land?

Jeg har nok ikke kunnskap nok til å vite om bistanden faktisk når frem til de som trengere det, men slik jeg til nå har sett det så er regjering og underliggende styringsmakter korrupte og det speiles jo bare i måten denne rettsaken har blitt ført på. Skal en da ta den antagelsen og oppfattning å kjøre parareller til hvordan man kan tenke bistanden vår blir brukt så er det kanskje ikke rart man er skeptisk.

Jeg velger å tro at både uskyldige og korrupte vil skjønne alvoret om Norge "heveder" de skal ta vekk bistanden som en sanskjon mot at nordmenne får en rettferdig rettsak.

Det er jo uten tvil slik jeg ser at det er noe muffins med de to, hva gjorde de der i utgangspunktet og er ikke det litt av deres egen skyld at de har havnet i denne situasjon.

Men sett vekk fra den mistanken så tror jeg at man må trå litt varsom rent politisk, det er jo som det er sagt at om Norge gjør for lite er det ille og gjør de for mye kan det bli verre.

Jeg tror at man må bruke de rette kanalene

Å fjerne bistand er nok en mulighet som en sanksjon, men helt sikkert langt fra den riktige måten å gå..

Skrevet

Folk har missforstått hele det politiske styret rundt dette. UD og den Norske regjering har gjort MYE.. Fri rettshjelp har de tilogmed fått, det er ikke mange nordmenn i utlandet som får gjennom den norske stat.

Om Norge sender ned soldater eller whatever å gjør alt i sin makt for å få disse hjem, vil der virke litt mistenkelig både for oss i norge og alle andre i verden, og ikke minst for de i Kongo som faktisk tror den norske stat spionerer på dem..

Norge trenger å løse denne saken på en rettferdig måte, det skal jeg si meg enig i. Men disse to har faktisk blitt dømt for noe de har gjort i Kongo, skyldig eller ikke skyldig. Om en fra Kongo hadde blitt dømt i norge, så hadde det norske folk protestert uten like dersom kongo hadde fått han utlevert, så ikke kom her å moraliser denne saken..

Min personlige menig er at spionasje anklagene mot dem er helt på jordet, men samtidig; Hva i alle dager gjorde de i Kongo? Ikke kan de språket, ikke kan de forklare hva de gjør der. Og når de har forklart seg så endrer de faen med forklaringen.

Jeg tror den norske stat kommer til å få dem hjem tilslutt, men garantier ovenfor Kongo om at de må sone fengsel her hjemme. Vi trenger verken Delta gruppen eller mye penger for å få dem hjem. Vi trenger tid, og gode politiske enigheter.

Og til alle dere som ønsker å stoppe bistanden til Kongo:

Bistanden vi gir til kongo blir ikke utbetalt av oss, den blir utbetalt av FN og Verdensbanken. Dette er forpliktelser vi har i forhold til medlemsskap hos disse, og kutter vi støtten. Så kutter FN oss ut, så enkelt er det.

Skrevet

Norske bistandskroner går uavhengig av FN sine midler ( der Norge selvfølgelig også er med). Hvor mye som går til Kongo aner jeg ikke. Aner ikke om det går noe i det hele tatt. Noe går garantert til nødhjelp/tros-organisasjoner, våre kanskje beste ambassadører i Afrika.

Kongolesere arrestert, dømt og fengslet i Norge hadde vi glatt sendt hjem hadde de ønsket det.

Skrevet

Muffins og muffens. To unge eventyrlystne Nordmenn med soldattrening og hav av selvtillit i ett av verdens farligste land. Kun en uke siden en annen Nordmann i Kongo ble banket opp og arrestert pga krangel om en restaurantregning. Tingen er det at alt, absolutt alt dreier seg om penger. En Kongoleser slipper gjerne unna da det ikke er penger involvert. En ung mann fra ett av verdens rikeste land blir r^^kjørt. Jeg ser mye av denne holdningen i Asia. Man kan til og med lese om tax free shops på Bangkok Intl der det "stjeles" deodoranter, med påfølgende krav om 1 million DKK, ca 25 gjennomsnittsårslønner i Thailand. Enorme forskjeller i verden, politiet er underbetalt også der.

Skrevet

Nå ble det vel sagt at de ikke kunne anke saken opp til Haag, da dette er en rettsak og domavgjørelse + etterforskning som foregår uten for Europa og dermed ikke har noen tyngde i Haag. (Jeg mener å ha lest dette på VG, men feel free til å korrigere opplysningene)

De kan uansett evt ikke hentes hjem før ankesaken er oppe og ferdig og man får det som blir kalt en rettkraftig sluttdom som er endelig.

Men det skal bli spennende å se hva slags standpunkt Norge tar ovenfor fengslede og "dødsdømte" nordmenn i utlandet, og spesielt et land som Kongo som er ustabilt og korrupt (??).

Når det gjelder "rettsaken", så hengte jeg meg veldig opp i det faktum at aktoratet påstod at vedkommende var skutt med hagle på kloss hold, og beviste dette med bilde av Moland + en avsagd hagle de hadde funnet. Ville da ikke liket vært mer eller mindre ugjennkjennbart og det ville vært betydelig mer blod og annet materie i bilen som ble beslagelagt? Da dette blir konfrontert med aktoratet, skifter de mening og sier at drapsvåpenet fortsatt ikke er funnet.

Så sklir det helt ut med spionanklagelser og de krever at Kongen skal komme med en uttalelse samtidig som forsvarsministeren vår skal gå av. Da har det etter min mening sklidd så mye ut at det blir for komisk å i det hele tatt ta hele etterforskningen seriøst.

Skrevet
Når det gjelder "rettsaken", så hengte jeg meg veldig opp i det faktum at aktoratet påstod at vedkommende var skutt med hagle på kloss hold, og beviste dette med bilde av Moland + en avsagd hagle de hadde funnet. Ville da ikke liket vært mer eller mindre ugjennkjennbart og det ville vært betydelig mer blod og annet materie i bilen som ble beslagelagt? Da dette blir konfrontert med aktoratet, skifter de mening og sier at drapsvåpenet fortsatt ikke er funnet.

Godt observert og poengtert.

Skrevet

De har valgt å reise til et av verdens farligste land, opprette et sikkerhetsselskap der nede, drive med "events" for interesserte og helt sikkert vært veldig eventyrlystne.

På den annen side har de jo ikke vært smartest heller med tanke på respekt ovenfor domstolen. De har jo påpekt at domstolen er en farse og helt idiotisk i rettsalen (muligens ikke et sjakktrekk å huske til neste gang) og også nektet å vitne.

Min mening er at jeg ikke forstår hva som er forskjellen mellom disse og den unge moren som sitter fengslet i Sør-Amerika. Hvorfor henger vi ikke over myndighetene der nede og får hun hjem? Hvorfor er disse to mennene så utrolig mye viktigere enn de to jentene? De venter jo på enormt lange fengselsstraffer der nede...

Jeg synes Norge har valgt en god linje ved å gå inn diplomatisk, gå sakte frem og finne frem til de rette personene der nede. Jeg synes ikke vi som folk eller nasjon bør rakke ned på andres land domstoler og le de opp i trynet. Det er kun provoserende og jeg skulle likt å se reaksjonene deres hvis dere ser for dere situasjonen at dette er to øst-europeere i Norge som står foran en rettsal i Norge, og de snakker dritt om den norske rettsstaten..

Skrevet

Sitat (Hvor ble det av sitatknappen forresten?)

->Men det skal bli spennende å se hva slags standpunkt Norge tar ovenfor fengslede og "dødsdømte" nordmenn i utlandet, og spesielt et land som Kongo som er ustabilt og korrupt (??).

Unødvendig kommenter. Her fra danske politiken.dk.

"Der findes der to slags dommere i DR Congo. Den gode og den dårlige.

»Den gode er ham, der lytter til din sag og tager imod bestikkelsen. Den dårlige er ham, der bare tager pengene«.

Sådan fortæller Forsvarsakademiets Afrika-ekspert, adjunkt og ph.d. Thomas Mandrup, der har beskæftiget sig med Congo de seneste fem år, om retssituationen i Congo."

Å vise respekt for ett slikt rettsapparat er det samme som å bære en koffert med penger frem til dommeren under rettsaken, overlevere pengene og gå ut hoveddøren som fri mann...i det minste vil forakt for retten gi ett intrykk av mindre gevinst. Saken er forøvrig dekket i mange aviser i mange land. Tror neppe det er noen som reagerer på Moland og Frenchs "forakt" for retten (militærtribunal).

Det som er så spesiellt her er mangel på bevis, mangel på rettsikkerhet, tiltalepunktene og den håpløse situasjonen disse guttene er i. De hadde ikke levd enda hadde det ikke vært for ambassadøren og ikke minst Norske misjonærer i Kongo. Maten hadde vært nok til å tatt deres liv. 12 kg med kokain blir ikke det samme, ei heller er dama dømt til døden.

Skrevet
Min mening er at jeg ikke forstår hva som er forskjellen mellom disse og den unge moren som sitter fengslet i Sør-Amerika. Hvorfor henger vi ikke over myndighetene der nede og får hun hjem? Hvorfor er disse to mennene så utrolig mye viktigere enn de to jentene? De venter jo på enormt lange fengselsstraffer der nede...

Er ikke den dama i sør amerika siktet for dop, hvorpå de fant dop på henne? Husker dårlig saken!

Dessuten er jo dødsstraff vel mer dramatisk en lange fengselstraffer samt at denne saken har fått mer media oppdekning, første gangen norske statsborgere er blitt filmet i en rettsak i utlandet etter krigen, mulig i historien også.

Skrevet

Stemmer godt at det er dop de er siktet/dømt for. Lenge siden det har vært oppe i media, og stemmer at det ikke er dødsstraff de skal sitte for. Gutta her er dømt for drap, som jeg vil se på som alvorligere enn forsøk på smugling av dop i relativt store kvanta. Og jentene sier jo at de er uskyldige de og etter hva jeg har skjønt, men politiet mener jo noe annet.

Kun lange dommer på ca. 20 år de er beregnet å få etter hva jeg har skjønt, men det er jo lenge for en mor som har datteren sin i Norge. Hvis man skal være barmhjertige bør man vel være det ovenfor en mor som kan ha blitt "lurt", i forhold til to gutter som har reist til et av verdens farligste land og blitt satt i en "felle".

Skrevet

I tillegg har jo Norge som nasjon, ihvertfall indirekte, blitt dømt for spionasje i Kongo, etterfulgt av et enormt penge/erstatningskrav rettet direkte til Norge som nasjon. Det var vel dette som skal ha fått Støre til å involvere seg så mye som han gjorde i utgangspuktet etter det jeg har forstått. Sammen med dødsdommen selvfølgelig.

Skrevet

Da er vel vi i bunn og grunn tilbake til utgangspunktet, en farse rettsak uten sidestykke hvorpå alt dreier seg egentlig bare om penger i et ellers så korrupt land, nå tror også uganda at de kan tjene noe penger også.

Party jenter i sør-amerika er vel ikke akkurat et ukjent fenomen Morten..

Skrevet

Det gjør den, viktige nå blir at de ikke opprettholder tausheten i neste instans, det jeg tror er at de bare plukker ut et par nye dommere med samme sjarm og bruker bevisene fra Uganda mens det dropper spion anklagelsene.

Da mister Norge nemlig sin handlekraft

Om det ikke håper på utbetaling fra Norge da.

Skrevet

Helt enig med deg Tom. Jeg tror det var umåtelig dårlig taktikk å holde munn, uansett. Spionanklagene tror jeg også blir droppet, men tror ikke Uganda får noe å si.

I tillegg tror jeg man skal gjøre som du sa tidligere, bruker Belgia for alt det er verdt. De har en del kanaler som er lukket for andre.

Du får holde oss oppdatert. Det virker som om du har god kontroll på saken.

Mvh

Mathias

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...