Magnus F. Meese Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Jeg vil nå i allefall påstå at det er stikk motsatt om vi skal gå til angrep på hverandres meninger Siter
Mathias Ganss Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Herregud for en tale.... hjernevasket? Eller er det du som er det? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Ja si det du.... det blir man vell aldri enige om tror jeg...det kan vi kansje være enige i... Ta deg en tur ut i verden så skjønner du hva jeg mener. Siter
Mathias Ganss Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Ta deg en tur ut i verden så skjønner du hva jeg mener. Reis litt rundt du og så skjønner du tegninga til slutt. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Det er lurt og melde til meg, he he. Hadde du reist halvparten så mye som jeg har gjort, så hadde du sett omtrent hele verden 2 ganger. Eller for og si det på en annen måte, jeg har vell reist verden rundt lengre en du har hatt behov for og gå på do...... Siter
per berge Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Valget er over folkens. Peace out. Om fire år kan vi igjen rette våre skarpladde ideologiske "geværer" mot hverandre så får vi i mellomtida rette vår vrede mot de respektive lovnadsbryterne. For dem blir det nok av skal dere se. Selv ser jeg nå mest frem til å få lest boka til Karita Bekkemellem slik att jeg får svaret på hvorfor den boka ikke kunne utgis før etter valget. Desuten kunne det vært interesant å vite hvorfor hun ble sviktet av vår egen statsminister og sendt ut i kulden. Når det er måten han behandler sine nærmeste kolgere kan en saktens lure på hvordan han forholder seg til folk han aldri har møtt. Skremende betraktninger av maktens høyeste posisjon. Siter
Mathias Ganss Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Og hvis bare det å reise hadde gjort en politisk klok så hadde du vært et geni? Nei, kanskje prøve å lese en bok? Siter
Mathias Ganss Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Jada, ikke bare du som kan hersketeknikker. Siter
per berge Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Mathias, den som leser for mange bøker blir fort mer koko enn klok. Ordene er så like att det fort kan forveksles/sammenblandes. På den ideologiske ødemarka Blindern skjer dette fenomenet til stadighet Samme syndromet lider vist SSB av også. Innrøm en ting da Mathias, folket som stemmer AP er like mye egostemmere som noen andre. De tenker ikke det spor på etterslekta i og med de fleste av oss tross alt er født med gullskjea i kjeften, Det er en åpenbar utopi att de såkalte "sosial demokratene" stemmer med reflekterte tanker der fremtiden er ett tema. Eneste fremtids aspektet vi kan spore er hvor mye pensjon vi skal gi oss selv. Dagens pensjonistrer tar ut 3 ganger mer enn de har betalt inn, og hva tror du du og din generasjon vil forlange? Nei som jeg sa tidligere i kveld er det ett lyspunkt att komunista er sterkt redusert. Har vi flaks slipper vi høre og se særlig mye mer denne skrik mråka SKAL HA; SKAL HA som har besudlet finansposten de siste fire åra. Siter
Andreas F. Tollefsen Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Hjernevasket? Hehe. Gjennom utdanning og evne til å tenke selv har jeg klart å forstå at de tingen jeg nevner er viktig. Det er et slik samfunn jeg vil ha. Ikke ett som er tuftet på egoistiske prinsipper. Når har vi egentlig nok? Når har du nok Geir? Kan man bygge et samfunn uten skatteinntekter? Siter
Magnus F. Meese Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 "Det er du!" "Nei, det er du!" Siter
Mathias Ganss Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 På den ideologiske ødemarka Blindern skjer dette fenomenet til stadighet Haha, nei jeg tror ikke du har vært så veldig mye på Blindern, Per. Tar du deg turen spanderer jeg en middag og en kaffe på deg. Innrøm en ting da Mathias, folket som stemmer AP er like mye egostemmere som noen andre. De tenker ikke det spor på etterslekta i og med de fleste av oss tross alt er født med gullskjea i kjeften, Det er en åpenbar utopi att de såkalte "sosial demokratene" stemmer med reflekterte tanker der fremtiden er ett tema. Ingen tvil, de aller, aller fleste stemmer etter lommeboka, ergo stemmer de egoistisk. Dette gjelder selvfølgelig sosialdemokrater like mye som andre. På den andre siden er det jo delte meninger om hva som gagner ens egen lommebok. Men du kan kanskje innrømme en ting du også Per. De som engasjerer seg sterkt for miljøet kan ikke (på det området i det minste) kalles egoister? Du kan mene de er dumme, men ikke egoister. Er det noen som tenker på kommende generasjoner er det jo disse. Mvh Mathias Siter
Tom Knudsen Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Haha, nei jeg tror ikke du har vært så veldig mye på Blindern, Per. Tar du deg turen spanderer jeg en middag og en kaffe på deg Påstår du at Dere har billig kantine på Bindern? Siter
Mathias Ganss Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Nei den er faktisk ikke særlig billig. Rart egentlig, men prisene er nok som alle andre kantinepriser. Siter
per berge Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Mathias, miljøet på Blindern har vi sett i all offentlighet hva den innebærer. Ikke så let å være anerledes tenkende med erklærte Marxister i hytt og gevær. Mne la nå den saken legges død, for du og endel andre vet nok innerst inne hva jeg snakker om. Du sier noen annet du vil jeg skal være eing i, dette med meneskeskapt klima andringer, den såkalte Global change. De har jo rettmesig endra den betegnelsen noe fra manmade global til bare global. Jeg og du vet att dette er en teori der det finnes mange ganger så mange gode teorier som sier det rake motsatte. Når vi også setter oss ned å ser på hvem som tjener på att denne teorien står uimotsagt blir jeg enda mer sikker i min sak. Alt for mange "banditter" er tjent med å henge seg på denne teorien slik att vesten kan fortsette å betale almidsser til hva jeg annser som selvpåførte fattige og uutdanna befolkninger. (selvpåført er selvsagt ment som en pekefinger til alle som ikke setter seg inn i hva som skjer rundt omkring) Med disse elementene til stede kan ikke min samvitighet si seg enig. Ikke fordi jeg er noen egoist, men fordi valg og beslutninger tatt på feil grunnlag vil gjøre så umåtelig stor skade mer enn nytte. Vi i vesten blir nå takket være denne teorien og dens misjonærer lagt for hat over hele den fattige verden. Resultatet av det blir att den fattige fortsatt vil være fattig. Om en ikke ser seg i speilet og vurderer om det er ting en selv burde gjort annerledes for å få det bedre kommer en seg aldri videre. Det er ikke uten grunn att "White man own me" Afrika ikke har tatt steget videre inn i mer siviliserte former slik som de Asiatiske og sør Amerikanske landene. Ett kontinent der befolkningen blir forledet til å tro att all den gørra de lever i er skylda til en ukjent hvit mann langt oppe i nord vil aldri komme seg ut av sitt eget uføre. Slik som FN toppen Jan Egeland etter min mening kom med en, i beste fall tabloid "blame the west" for all elendighet i Kongo så skaper han bare mer unyttig vondt blod, istedenfor å fortelle Kongoleserne att de må skjerpe seg. Hvite mann ble hivd ut fra Kongo for så lenge siden att vi har ingen grunn til å ta en slik refs alvorlig. ja faktisk ble vi av Afrikanerne selv (de ikke-hvite altså) bedt om å pelle oss ut fra hele kontinentet, noe vi stort sett etterfulgte også. den samme Egeland hausa som kansje enkelte husker opp en tørke og sult katastrofe som faktisk ikke eksisterte. resultatet var jo att de lokale bøndene slutta å dyrke for hvite mann kom jo med maten til dem alikevel.Og de få som lojale og rasjonelt tenkende fortsatte dyrke fikk ikke solgt varene sine da hvite mann hadde fyllt opp alle lagere overalt med gratis mat. Jeg ser den samme nytteverdien av å hause opp denne globale klima saken hos de som lever og nærer av denne hat mot vesten ideologien. Solheim som den Marxisten har er har tross alt egeninteresse slik sett. Her er også grunlaget for att FRP ikke vil la denne bistands politikken fortsette men heller la dem utvikle økonomi og rettsstats priniper ved att de får selge sine varer og tjenester til oss med kjøpekraft. Bønda i regjeringen sørger jo godt for å hindre en slik utvikling. Andelen mellomklasse borgere i Kina, India, Brazil, Thailand bla, har økt med stormskritt de siste tiåra. Ikke pga, Vestlig almisser men ved att de får delta i markedet. Vi FRP folk tror på individet, dets ambisjoner og evner. Vi kjenner vår historie som forteller oss alle hva som bidro til att Norge kom seg så fort opp av fattigdommen, nemlig markedskreftene der vi hadde noe å selge som de rikere var villig til å kjøpe. I ettertiden har sosialist eliten glemt sin fortid og er mest opptat av å markere sin makt. Ja ikke bare dem men folket generelt har glemt hva livet og en sivilisasjon går ut på. Det går ut på å komme seg videre, enten det er å utvikle bedre medisin, effektivere innfrastruktur, bedre økonomiske modeller, osv. den beste motoren for denne utviklinga har beviselig vært markedsøkonomi. Aldri før har vi kommet så langt i alle de viktige sakene i sivilisasjonen som her i vesten med vår markedsøkonomi. Da Sovjet fortsatt drev med opptik, noe enkelte dro frem som "suveren og verdensledende" på den tida var det av den enkle grunn att de ikke hadde evnen til å gå til neste skritt slik vi i vesten gjorde. Vi drev jo da å utvikla elektroniske løsninger på våre optiske og tilhørende teknologiske behov. Ingen vil betvile MIG`s suverene manøvrerings evne rent aerodynamisk men i en krigs situasjon ville de blitt utmanøvrert big time av samtidens vestlige high tech krigsfly. For å dra det ned til litt enklere formulering er jeg overbevist, både ved min evne til å tenke sjæl og med historiske preferanser som grunnlag att staten skal være til for de primære behov folket skulle måtte ha, og ikke være både lovgiver og eier ved samme styrerom. Det blir som to ulver og en sau som skal bestemme hvem de skal ha til middag. det er altså ikke egoisme eller misbehag ved å dele jeg er imot,men heller det rake motsatte. Jeg VET% att de neste slekter vil tape stort på att ikke dagens generasjoner gjorde Norge og europa sterkere istand til å stå imot de utfordringer vi vil få de neste 20-30 årene. Siter
Mathias Ganss Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Har ikke tid til å svare på annet enn det første nå. Uttalelsen din viser at du virkelig ikke har det grann peiling på hva som skjer på Blindern. Bare for å ha spurt: Har du noen gang vært der? Har du noen gang snakket med en professor fra Blindern? Du sier du tenker sjæl, men det du presenterer om Blindern nå vitner ikke om mye tankevirksomhet. Det er svært langt mellom Marxistene på Blindern idag. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Gratulerer Jens Stoltenberg og de rødgrønne. - Gratulerer med at arbeiderens rettigheter fremdeles vil bestå. - Gratulerer med å hindre FrP i å øke mulighetene for midlertidige ansettelser. - Gratulerer med å ha reddet distrikts-Norge. - Gratulerer med å ha sikret et samfunn som er tuftet på likhetsprinsipper. - Gratulerer med å ha reddet oljefondet, og hindret en Frp politikk som ville vært kroken på døra den dagen oljen tar slutt. Det er bedre å ha et fornuftig forbruk av oljefondet nå, og ikke øke bruken. Den dagen oljeutvinningen minker, vil det være vanskeligere å reversere den politikken en blå regjering ville innført. - Gratulerer med å ha sikret offentlige interesser fra å bli solgt og privatisert. - Gratulerer med å ha reddet de smale kulturtilbudene fra FrP. -Gratulerer med valget for å hindre at oljefondet vokser ved å forhindre nye lete borringer. -Gratulerer med valget for å hindre hvilket sykehus jeg selv bestemmer jeg skal ligge på. -Gratulerer med valget for at jeg må fortsatt sitte i helsekø for en operasjon som kunne ha blitt ferdig med for lengst i utlandet bare fordi noen leger og sykepleiere ikke skal bli arbeidsledige i norge. -Gratulerer med valget fordi min mor må legge seg kl. 17.00 og ikke kl. 22.30 som hun er vant med. -Gratulerer med valget fordi min mor ikke fikk et langt bedre valg når det gjelder sykehjems plass. -Gratulerer med valget fordi distrikts næring ikke lenger finner det transport økonomisk lønnsomt å produsere ute i distriktene. -Gratulerer med valget fordi små bedrifter blir solgt til fremmende fordi skattepolitikken er feil. -Gratulerer med valget fordi vi er så lettlurte med å tro at vi kan sponse staten med avgifter skapt av bilen. Hva med den dagen bilen stopper? -Gratulerer med valget fordi du og jeg trenger overformynderi som skal fortelle oss de riktige tingene. -Gratulerer med valget fordi du og jeg ikke klarer å tenke selvstendig og ta våres egne valg. -Gratulerer med valget fordi vi har så lite tro på det globale markedet hvor man handler mellom selger og kjøper. -Gratulerer med valget fordi staten ikke innså at investeringer nå, kan spare den fremtidige generasjonen for langt dyrere investeringer. -Gratulerer med valget fordi staten absolutt skal sponse ethvert kulur prosjekt som egentlig ikke er liv laget. -Gratulerer med valget fordi vi får beholde et byråkrat i et byråkrat, slik at staten kan sysselsette tusenvis av folk til å flytte papir bunker. -Gratulerer med valget fordi vi får beholde en langt mer spennende hverdags kriminalitet. Ja, jeg også er hjernevasket :grin: Siter
per berge Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Mathias, ikke heng deg opp i dette med Blindern. det er ett så omfattende tema att dette er ikke rette forumet å ta med alt som understøtter min påstand i den saken. Men du vet tydligvis hva jeg henviser til slik jeg tolker siste setningen din. La meg også legge til att jeg ikke mener AP er en umiddelbar fare for vårt land. Det jeg mener er problemet med AP er att de forlengst har gått fra å være ett idealistisk politisk parti for Norge og vårt beste til å bli mer ett forvalter organ der makteliten i de innerste kretser skal pleies. Det er blitt plasert folk på alle maktposisjoner i samfunnet de siste 50-60 åra og hvem av dem vil vel oponere slik att de risikerer sin egen posisjon? Når Walla fikk så hatten passa ser jeg ikke bort fra att det var mye usannheter inn i bildet, men samtidig fikk hun bare smake sin egen medisin. Hun var iflg, den mer høyredreide makten i AP ett stadig tilbakevendende problem når de skulle ha statsbudsjettet i boks. Hun tilhører jo som kjent yttre venstrefløy og Jensemann den rake motsatte. Noe felles har de dog der ønske om att all næringsvirksomhet skal ligge under deres makt selv om den ene vil ha vekk all privat eierskap vil den andre tilate dem bare han har makta. Temelig likt tankene til en viss kortvokst Østeriker som hadde sin storhetstid for rundt 70 år sida. Det vi ser av AP i dag er slik det gjerne blir når en får for mye makt over for lang tid. En glemmer poenget med den tilliten og posisjonen en er blitt tildelt. AP tørr jo ikke ta tak i noen kontroversielle saker. Kun rett forran hvert valg adopterer de FRPs saker ved å sende ut noen stråmenn fra diverse lokal lag. Da er liksom den sentrale makt eliten skjerma mens noen frontkjempere tar den evnt, støyen som måtte komme. Dette finnes det bøttevis med eksempler på. Se på hvor mange statsråder som er blitt skifta ut pga, nettverk og skyggeboksing under siste regjering. Dette er ikke tilfeldige bomerter Mathias, men slik jeg ser det ett direkte bevis på min teori om att de har sovnet i timen og ikke en gang tenkt å sette på vekkerklokka. En regjering fundamentert på personer og nettverk som ikke en gang har tro på sine egne meninger kan ikke forvalte vår fremtid til landets beste Mathias. Du har sikkert kritisert Bush ledelsen, og det med god grunn. Du ække aleine der serru Men samtidig er likheten slående til AP familien slik de har opptrådt og utvikla seg de siste 30 åra. Makta og ikke hva en utfører med den blir hele fokuset når du sitter på den lenge nok. Og de som ikke passer kjeften sin blir offra på heksebålet uten det minste blunk. Jens Bjørneboe lagde ett dikt som passer utrolig godt inn når vi tolker AP`s utvikling og hvordan makta der tenker. 10 bud til en ung mann som vil frem i verden 1. Det første bud er ganske lett De som er flest har alltid rett 2. Tenk alltid på hva folk vil si Og ta den sterkestes parti 3. Og tviler du så hold deg taus Til du ser hvem som får applaus 4. Tenk nøye ut hva du vil mene Det kan bli dyrt å stå alene 5. Følg ingen altfor høye krav, Men si hva du har fordel av 6. Si alle hva de gjerne hører Gå stille gjennom alle dører (For sannhet bringer sorg og nød, Men daglig løgn gir daglig brød) 7. Gå aldri oppreist, snik deg frem, Og gjør deg varm i alle hjem 8. Husk: Ingen mann kan roses nok, Slik bygger man en venneflokk (og i et brødre-paradis har du den beste livspolis) 9. Av sladder husker du hvert ord, til bruk på neste sjefskontor (Men ingen taktfull sjel forteller, et ord til han som ryktet gjelder) 10. HVis siste bud blir respektert, da er din fremtid garantert, Følg nøye med i krig mot troll men vis fornuftig måtehold! Skrid tappert frem i livets strid, én time forut for din tid. Dette kunne jo vært skrevet som forordet i partiboka til AP vil jeg mene. Siter
Mathias Ganss Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Det er virkelig ikke grenser for hva som kommer ut av din munn. Direkte løgn er allikevel greit å la ligge, eller hva Per? Noe felles har de dog der ønske om att all næringsvirksomhet skal ligge under deres makt selv om den ene vil ha vekk all privat eierskap vil den andre tilate dem bare han har makta. Hva er det her for noe tull? Se på hvor mange statsråder som er blitt skifta ut pga, nettverk og skyggeboksing under siste regjering. Dette er ikke tilfeldige bomerter Mathias, men slik jeg ser det ett direkte bevis på min teori om att de har sovnet i timen og ikke en gang tenkt å sette på vekkerklokka. Direkte bevis på hva? Jeg tror du må lese deg opp på bevisførsel, min gode mann. Temelig likt tankene til en viss kortvokst Østeriker som hadde sin storhetstid for rundt 70 år sida. Den her er så stygg. Du er utrolig respektløs, både mot regjeringen, men ikke minst mot de som opplevde andre verdenskrig og det Hitler gjorde. Slike tåpleige sleivspark bør du holde deg for god for. Men samtidig er likheten slående til AP familien slik de har opptrådt og utvikla seg de siste 30 åra. Hvorfor er Bush-familien lik AP? Det er ingen likheter i det heletatt! Nok en gang kaster du ut løgner uten noen som helst dekning. Mathias, ikke heng deg opp i dette med Blindern. det er ett så omfattende tema att dette er ikke rette forumet å ta med alt som understøtter min påstand i den saken. Men du vet tydligvis hva jeg henviser til slik jeg tolker siste setningen din. Jo, jeg henger meg opp i det. Det viser at du bare plaprer, slenger ut setninger, men egentlig ikke aner hva du snakker om. Jeg stilte deg to direkte spørsmål. Har du noen gang vært på Blindern? Har du snakket med en professor fra Blindern? Jeg tror du tenker på 60-70-tallet. Og det stemmer, var mange marxister på Blindern da, men disse var ikke professorer. De var studenter! Du burde fått med deg at det er ganske anderledes idag. Mathias Siter
Andreas F. Tollefsen Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Per: Jeg har faktisk ikke hørt på makan til svada. Du kommer jo bare med vås og ubegrunnede påstander. Sammenlikningene dine vil jeg gjerne at du utdyper for de er mildt sagt grove. Siter
per berge Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Andreas om jeg skulle utdype meg enda grundigere enn jeg har gjort på denne tråden måtte jeg vel ta kontakt med ett forlag for så å skrive en bok. Kan ikke se att dere har vært mer spesifikke enn det jeg har vært. Arester meg gjerne om jeg tar feil i den betraktningen, men fotrklar da konkret hvor jeg tar feil. Uansett regner jeg det var mest denne samenligninga med etterkrigstidas Euro sosialisme, det såkalte sosial demokratiet og nasjonal sosialisme meisla ut av den Østeriske sosialisten Adolf Hitler. Jeg skrev jo konkret hva jeg la til grunn for denne sammenligninga så jeg skjønner ikke helt hvordan dere ikke forstår. Hadde vel forventa såpass oversikt fra Blindern. jeg får sitere meg selv da uansett hvor kjedelig det er: Sitat: Noe felles har de dog der ønske om att all næringsvirksomhet skal ligge under deres makt selv om den ene vil ha vekk all privat eierskap vil den andre tilate dem bare han har makta. Temelig likt tankene til en viss kortvokst Østeriker som hadde sin storhetstid for rundt 70 år sida. jeg snakker altså klart og tydelig om næringspolitikken der alt fokus er pensa inn mot de store gigantene i alle bransjer. Det er altså ingen nada, zero null politik og/eller oppmerksomhet mynta på de små og mellomstore entreprenørene, I den sosialistiske familien vil de helst ha noen få industrigiganter å forholde seg til da dette gjør det enklere å manipulere og beholde sin makt. De har også en ideologisk agenda der den politiske makta også skal besitte en såpass stor andel i styrerommet att de har nær sagt fullstendig makt. Vi, de små og mellomstore aktørene i alle bransjer blir ikke sett på annet enn en pengepung de kan melke noe de også gjør så langt de til enhver tid tørr strekke strikken. Det samme forholdet hadde jo Hitler til industrien og næringslivet. Han sørga for makt i de store gigantene og lot selvfølgelig de små og mellomstore få leve slik att han kunne melke demn maksimalt. Selvfølgelig med forbehold om att de holdt kjeft og gjorde som de ble bedt om. Siste populistiske og skremmende historieløse utbrudd fra den rød grønne regjeringen var da de sa klart att nå skulle det innføres såkalt solidarisk lønnsgaranti der byggherre og entreprenør sto ansvarlige overfor ansatte hos underentr. En ren populististisk, og totalt forkastelig tanke som ikke ville hatt noen nytte i praksis. Men derimot er dette en lov der staten fritt kan slå beina under en lovlydig foretning som har gjort alt riktig selv. Dette er intet annet enn totalitære ideer slik jeg ser det. Ikke alt en tenker fordi det høres så snilt ut er nødvendigvis så klokt i opraksis vet du. Ole Brumm sa noe sånt som " Det var så klokt når det var inni hodet mitt, men så kom det ut,,,å da var det ikke så klokt lengre" Konsekvensen av mer slik politik er jo att de små og mellomstore forsvinner bit for bit. Da kan du og Mathias sitte å vente til den store gigant entreprenøren har tid, eller gidder finne tid til å sette opp det anekset, det vindfanget, eller garasjen du gjerne skulle hatt. Sitt i ro i fire fem år til du småen så skal vi se om vi da har tid Og har du en klage i ettertid? huttemegtu da skal du få mange leie nøtter å knekke når Big Man Entreprenør & coco sender sine advokater på deg. Det er altså, om det enda ikke har gått inn hos enkelte nærings og industri politikken jeg først og fremst sammenligner. Det handler om å tenke lengre enn nesetippen sin vet du. Og mens timeglasset renner ligger Norge på bunn nivå i europa når det gjelder entreprenørskap. Side om side med bla, Kypros og Estland. Siter
per berge Skrevet 16. september 2009 Skrevet 16. september 2009 Ett annet eksempel for å underbygge min påstand om att lovgiver og eier bør være adskilt. Om du som en familie mister huset av økonomiske årsaker, hvor ville du bodd, her i Norge eller i eks, USA? I Norge er banken under statens makt, altså lovgiver og eierskap har samme stol. Du blir hivd ut av huset og som ett "plaster på såret" får du gleden av å beholde restgjelda. I USA derimot er ikke lovgiver den samme som kreditor og du mister huset der også, greit nok, men du har heller ikke noe mer gjeld knytta opp mot det kreditor tok fra deg. Husker ikke hvordan det er i UK men mener det er noe av det samme der også. Norge har altså en utdatert model som hører middelalderen til og ikke gjør noe godt for økonomien. Heller tvert imot. Siter
Mathias Ganss Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Nok en gang en haug med svada, men jeg skal svare deg jeg. I den sosialistiske familien vil de helst ha noen få industrigiganter å forholde seg til da dette gjør det enklere å manipulere og beholde sin makt. Sludder. Har du en kilde på dette? Det samme forholdet hadde jo Hitler til industrien og næringslivet. Han sørga for makt i de store gigantene og lot selvfølgelig de små og mellomstore få leve slik att han kunne melke demn maksimalt. Selvfølgelig med forbehold om att de holdt kjeft og gjorde som de ble bedt om. Jeg tror kanskje du prøver å snakke om korporatisme, kan det stemmer? Da må du lese deg litt opp på det. En ren populististisk, og totalt forkastelig tanke som ikke ville hatt noen nytte i praksis. Dette kjenner jeg ikke til, men det var et forslag, ikke noe annet? Da har vel FrP en helvetes stor sekk å hente idiotiske, populistiske forslag fra? Dette er intet annet enn totalitære ideer slik jeg ser det. Kan du forklare hva du mener med totalitære ideer? Konsekvensen av mer slik politik er jo att de små og mellomstore forsvinner bit for bit. Kommer aldri til å skje. I USA derimot er ikke lovgiver den samme som kreditor og du mister huset der også, greit nok, men du har heller ikke noe mer gjeld knytta opp mot det kreditor tok fra deg. Har du en kilde på dette? Men la oss snakke litt mer om denne "utdaterte modellen" som du kaller den. Hva vil du si er hovedgrunnen til at folk mister huset sitt? De mister jobben og klarer ikke å betale avdragene. Hvor ville du, Per, bodd når du mista jobben, i Norge eller USA? Vil du ha arbeidsledighetstrygd eller vil du ha social security? Hva tror du er best? Og si at du mistet jobben og lever på social security. Du har ikke råd til å betale helseforsikringen. Nå r valget står mellom mat og helseforsikring er det ganske klart hva som velges. Også plutselig får du kreft. Hvis du får kreft akkurat etter at du har fått social security må du vente 2 år, TO ÅR, på behandling. Hvor vil du få behandling, Per? I norge eller USA? I tillegg så har du en datter og en sønn på universitetet. Hvis du ikke kan betale 200.000 i året kan ikke de gjøre seg ferdige med en utdannelse. Bør det kanskje være mulig for barna å ta ferdig utdannelsen allikevel? Ikke bare er universitetene i Norge så å si gratis, men vi har en fantastisk lånekasse. Hvor ville du, Per, tatt opp lån? I Lånekassen eller i en privat amerikansk bank? Det er en grunn til at Norge år etter år kåres til verdens beste land å bo i. Da blir det iallefall for dumt å snu seg etter USA for å finn bedre løsninger enn de vi har. Hvor er USA på denne listen? Jeg venter fremdeles på svar på de to Blindern-spørsmålene mine. Siter
Mathias Ganss Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Litt til rundt denne utdaterte norske modellen. Hva synes du om norsk pensjonssparing, Per? Sikkert høl i huet kjenner jeg deg rett. Hva synes du om 401(k)s da? Hvor vil du spare pengene din, i et stort, statlig fond, eller vil du spare pensjonen din på aksjemarkedet? Har du lyst til å risikere å måtte jobbe når du er 85 slik en haug med pensjonister i USA må nå? Ett siste spørsmål til deg, Per. Hvor i verden er arbeidsledigheten lavest og BNP per kapita høyest? Tror du det er en sammenheng mellom styreform, regjering og hvor hardt finanskrisa har rammet Norge? Takket være den norske modellen og den rødgrønne regjeringa er arbeidsledigheten i Norge utrolig lav.Men du ville kanskje heller vært arbeider i USA? Mvh Mathias Siter
per berge Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 For å si det rett ut Mathias er jeg møkkalei alt som har med politik å gjøre nå. Fra min side lar jeg denne debatten hvile heretter. Det er liksom ikke min hensikt å lage noe politisk forum ut av flightsim.no. En ting kan vi to være enige om og det er att vi er uenige i så mangt. Men jeg tror ikke vi er så uenige i hva vi ønsker som ett sluttresultat. Det er nok mere veien dit vi er på kryss av hverandre. Om du vil fortsette gjør du selvfølgelig det men fra min side lar jeg politik foregå på helt andre forum. Om du derimot ønsker er du hjertelig velkommen til å sende meg PM for da slipper hvertfall de andre vår "diskusjon" Ett råd derimot skal jeg gi deg når det er snakk om debat på diverse forum. Når en debaterer så er det sine personlige oppfatninger, betraktninger, meninger og tolkninger som er verktøyet. Når du maser stadig vekk om kilder (regner med du vil ha linker) så blir det ikke lenger en debat men bytting av kildemateriale. Mine kilder (linker) blir sikkert ikke godtatt av deg og vise versa. Og om du skulle komme med påstander om att motparten" tar feil er det minste en kan kreve att du setter opp ett annet eksempel/kilder Folk diskuterte før internett også vet du så debatt er ikke noe som dagens unge fant opp Ett annet tips angående dette med kildehenvisning du bør ta innover deg er att all innformasjon, historie, nåtidens og statistikk ikke er det samme som absolut viten. Det er mange der ute med mye makt som har flotte fargeblyanter vet du. SSB, FAFO og NUPI er ikke minst gode eksempler på det. I tilleg har du alle som skriver historien og som alltid blir redigert etterhvert som nye generasjoner dukker opp med helt nye innfallsvinkler til de historiske preferanser, eks, Egil Ulateig kan jeg anbefalle å lese litt fra bare for å ha nevnt en,,,ehh,,,kilde,,,? :whistle: . Selv har jeg måtte bite i meg att jeg har vært delvis sveiseblind når det kommer til 2nd verdenskrig. Men jeg er hvertfall så stor av meg att jeg innrømmer att jeg har vært fargelagt. Det er alltid krigens seierherre som skriver historien, og de kommende generasjoners plikt å redigerer etterhvert. Slik er det også med samfunsdebatten og hvordan vi beskriver Status Qua. Informasjon og kunskap er meneskehetens viktigste verktøy og våpen, men i feil hender kan det fort bli det frihets elskende folkets undergang. Jeg har full respekt for deg og ditt engasjement Mathias selv om viikke er enig i alt. Takk for debatten og lykke til videre i ditt politiske engasjement. Mvh: Per Berge Siter
Mathias Ganss Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Fra min side lar jeg denne debatten hvile heretter. Den er god, da skal jeg gjøre mine sluttbetraktninger jeg også en debaterer så er det sine personlige oppfatninger, betraktninger, meninger og tolkninger som er verktøyet. Når du maser stadig vekk om kilder (regner med du vil ha linker) så blir det ikke lenger en debat men bytting av kildemateriale Jeg skjønner hva du mener, men når jeg ber deg om en kilde er det fordi jeg er i tvil om det du sier er oppdiktet eller om det er noe som faktisk er sant. Dersom du viser til en kilde er jeg mer tilbøyelig til å tro det du sier. Du kan se det på en annen måte: Når jeg ber om en kilde kan det indirekte være en innrømmelse av at jeg ikke kjenner til det du snakker om (med mindre jeg tror du lyver eller finner opp). Ett annet tips angående dette med kildehenvisning du bør ta innover deg er att all innformasjon, historie, nåtidens og statistikk ikke er det samme som absolut viten. Tro meg Per, hvis det er en ting jeg tror jeg er bedre enn mange i er det kildekritikk. Er det noe du lærer på universitetet så er det dette. Jeg tror nok Andreas vil være enig med meg her. Jeg vet at du ikke holder universitetet særlig høyt, men noen ganger kan det være lurt å høre på dem som faktisk har opplevd, eller opplever det. Når jeg og Andreas forsvarer universitetet er ikke det fordi alt er fantastisk på UiO, men fordi vi opplever det du som usannheter. Du må bare si ifra om du vil høre mine kritiske betraktninger om universitetet. Tro meg, jeg har en del av dem. Jeg har full respekt for deg og ditt engasjement Mathias selv om viikke er enig i alt. I lige måde Per. Ingen tvil om at du kan mye, selv om det nok hender at du tar en spansk en . Mvh Mathias Siter
per berge Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Tar ikke sjangsen på en nedskyting fra 30000 fots høyde om vi skulle innfinne oss på vatsim samtidg en gang i fremtida vet du Mathias Siter
Mathias Ganss Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Aldri skutt på noen, og ikke flyr jeg noe som skyter heller så du er helt trygg! Høres på nett! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.