Tom Knudsen Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 ok, sånn sett ja, var vel ganske logisk når jeg tenker meg om Siter
AMO Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Det virker som om politikerne(og da spesielt Lars Sponheim og Siv Jensen) ikke skjønner hva det betyr å inngå kompromisser. Når de greier å ytre(og i et PR-tilfelle underskrive på) det at de ikke vil samarbeide med andre partier fordi de ikke har samme mening, so what? Det må fortsatt taes en avgjørelse, og da kan man heller møtes på halvveien enn å krangle for å ikke bli enige i det hele tatt. Politikere er sjanseløse. De er en gjeng bortskjemte voksne(skulle man tro) folk som ikke skjønner at det er bedre å stå sammen og bygge skuta enn å bygge hvert sitt ror for å krangle om hvilket som er best uten noengang å få testet noen av dem. Siter
Marius91 Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Sitat: Dette er fordi media har vært anti-FRP - noe som tydelig har påvirket folk skal vi tro de siste meningsmålingene. De andre partiene har vært mer opptatt av å rakke ned på FRPs politikk enn å fronte sin egen. Du har kanskje ikke lagt merke til det, men FrP vokser på dårlig omtale i media. Mao så er det positivt for FrP om de får negative omtaler. Medias negative omtaler er derfor ikke grunnen til at FrP ikke blir størst. At de andre partiene rakker ned på FrP istedenfor å fronte egen politikk er jeg ikke enig i. Du mener helt oppriktig at når AP kjører reklamer på Radio, aviser o.l hele dagen - om hvor forferdelige FRP er - så hjelper det FRP å sanke stemmer? Da må du isåfall gi beskjed til Stoltenberg, for da er det noe galt med reklamen hans Og ikke minst det at NRK alltid lar SV eller AP få siste ordet når de viser klipp fra debatter, er noe av det jeg synes er værst. Media burde vært nøytrale under et Valg, og politisk reklame burde vært forbudt hadde det vært opp til meg. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 De er en gjeng bortskjemte voksne(skulle man tro) folk som ikke skjønner at det er bedre å stå sammen og bygge skuta enn å bygge hvert sitt ror for å krangle om hvilket som er best uten noengang å få testet noen av dem. I FRP sin sammenheng. Så betyr det at FRP ikke er villig til å stemme for at en borgelig regjering uten FRP skal dannes. Og kun det! Det vil si det samme som at AP, SP og SV (rød/grønne), ikke er villige til å støtte en borgelig regjering. Alle partier må først og fremst ta hensyn til sine velgere og ikke støtte andre partier. Ellers hadde det vært meningsløst å gi sin stemme til et parti hvis det partiet skal støtte 100% et annet parti. Dette er noe jeg tror de aller fleste har glemt i denne saken Sammarbeid om statsbudsjettet er noe helt annet. Og hvis AP, FRP, RV eller noen kan påvirke et statsbudsjett, så tror jeg nevnte partier finner rom for samarbeid. Siter
Tom Knudsen Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Hvilke parti ønsker egentlig en ny tannhelsereform i Norge? Disse har i alle fall sagt klart og tydelig i fra Fremskritspartiet Kristilig Folkeparti Arbeiderpartiet Følgende parti har sagt klart i fra deres standpunkt i tannhelsereformen hvorpå de ikke ønsker eller ser denne saken som særdeles viktig i de neste 4 år Sosialistisk Venstre Venstre Følgende parti har ikke tatt standpunkt til en ny reform Rødt Senterpartiet Følgende parti er delvis enig eller har en litt annen oppfattning av hva som er viktig her å nå. Høyre Så godt valg folkens, i morgen bestemmer dere om hvordan tannhelsereformen deres skal bli i fremtiden, hvilke av disse punktene er viktig for dere selv enkelte parti ikke anser dem som viktig eller at tennene er en del av kroppen vår. 1. Ønsker dere forsatt å betale flere ti tall tusen kroner i utgifter hos tannlegen 2. Ønsker dere forsatt å bruke 20-50 % av månedslønnen deres på tannlegen 3. Ønsker dere forsatt å måtte be om forskudd på arv fordi dere som studenter ikke har tilgang på en verdig tannhelsereform og egenandeler på tannlegebesøk 4. Ønsker dere å ha fine tenner og forsatt penger igjen i lommeboka i de neste 4 år.. 5. Ønsker dere tannhelsen inn under folketrygden med fri kort pr behandling.. Vel, godt valg og sunn tannhelse i de kommende 4 år... http://www.facebook.com/topic.php?topic=11983&post=44226&uid=7803787041#/group.php?gid=7803787041 http://www.facebook.com/topic.php?topic=11983&post=44226&uid=7803787041#/group.php?gid=67569381640 Siter
Mathias Ganss Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Du mener helt oppriktig at når AP kjører reklamer på Radio, aviser o.l hele dagen - om hvor forferdelige FRP er - så hjelper det FRP å sanke stemmer? Da må du isåfall gi beskjed til Stoltenberg, for da er det noe galt med reklamen hans. Ja, det er akkurat det jeg mener, og det er ikke særlig kontroversielt. FrP har bygget seg opp som et anti-establishment parti. At media og den etablerte elite går i strupen på FrP er en skikkelig stemmesanker. Problemet til FrP er at, frem til nå, har mange sagt de vil stemme FrP, men ikke gjort det på valgdagen. De har alltid vært større på målingene enn valgdagen. politisk reklame burde vært forbudt hadde det vært opp til meg. Det er jeg, og de rødgrønne, helt enig i. Men de borgerlige vil ha politisk reklame. Synd, for det er noe dritt. Mvh Mathias Siter
Tom Knudsen Skrevet 13. september 2009 Skrevet 13. september 2009 Slå denne driten jeg fikk på privat mailen min da (se tittel også) [video:youtube]PvbbBGQD6JM Akkurat som jeg ønsker slik " SØPPELPOST " i min innboks Siter
Magnus F. Meese Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Du skal være glad for den du. Alle førestegangsvelgere har i år fått 4 reklamasjonsmeldinger per telefon fra FrP. Ingen andre parti har gjort dette. På meldingene kan du blandt annet lese om at FrP vil har mer synlig politi, de vil avskaffe bomstasjoner, de vil bygge flere og tryggere veier, og de vil gi deg skattelette. Her brister logikken helt for min del, fordi dette har ikke FrP penger til! Spesielt ikke med deres lovnader om skattelette. Jeg mener at Oljefondet bør stå urørt så mye som praktisk mulig fram til olja faktisk tar slutt, og at vi da kan bruke pengene på å hjelpe Norge over kneika som vi vil møte mtp nedgangen i inntekter til landet. Nordmenn tjener nok til å ha råd til den skatten vi har i dag. Hvem her inne kan si at de lider på grunn av dagens skattenivå? Det er en ting som er klinkende klart for de som har logikken i behold ved årets valg: Nei til FRP! Siter
Tom Knudsen Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Eller Nei til SV og Ja til FRP, Høyre osv. Jeg mener at Oljefondet bør stå urørt så mye som praktisk mulig fram til olja faktisk tar slutt Olje har vi i følge StatoilHydro i 100 år til med dagens blokk fordeling, for selv om enkelte felt som har produsert i siden 1970-tallet nå begynner å gå tomme (les: f.eks Statfjord feltet) Så har vi langs norske kysten ufattelige mange områder hvor vi ikke har foretatt oss noen søk enda, det er snakk om x antall blokker som StatoilHydro ikke har fått konsesjon enda, og her kan man finne både gass og olje i fremtiden Gass har vi i lang tid fremover, både størrelse og omfang av f.eks Ormen lange feltet samt prosjektene i Barentshavet med Stockman feltet osv, i tillegg har også Scarabeo 6 funnet et oljefelt på Ormen Lange som de til nå anser som et kjempe stort oljefelt. Så har vi Lofotoen, tornen i miljøkampen og kampsaken for SV. Er det en ting som er klinkende klart så er det følgende: Om vi i fremtiden begynner å se at Oljen går tom (tenkt situasjon) så kan jeg nesten bare anta at de fleste parti på stortingen vil åpne for oljeutvinning/leting i det området, jeg tror neppe et så lite møkka parti som SV skal kunne overskygge og stoppe en så viktig ressurs som Lofotoen området " mulig kunne inneholde" bare fordi man skal "ta vare" på natur og klima på bekostning av den økonomiske fremtiden til Norge. Der har FRP og Høyre helt rett, vi bør undersøke hva som finnes der slik at vi i fremtiden vet om våre naturressurser. Jeg tror SV som parti vil slite med å få gjennomslag i en regjering de er medlemm av om Arbeiderpartiet virkelig vil sette ned foten og si at de vil undersøke dette området evt. åpne for boring i Lofoten, med sine ( nå spekulerte ) prosent av stemmene på ca 7 % kontra AP sine 31-32%. At SV vil bevare miljøet er aldri et dårlig standpunkt, men jeg tror at i en hypotetisk situasjon hvor Norge ikke har flere inntekter til Oljefondet eller gass innteker så velger ikke det partiet å kjøre Norge økonomisk på ræva. Men, de siste 4 år viser jo at SV alene med Kristin Halvorsen i spissen har klart å redusere oljefondet med 600 milliarder kroner i aksjetap, et beløp som overstiger alle andre parti i bruk av oljepenger, for selv om avkastningene i fremtiden nå begynner å tjene seg inn kommer vi ikke vekk i fra de vi allerede har tapt på dårlig håndtering fra SV og KH. Dette er skummelt og handlingsrammene for de neste 4 år vil bli sterkt preget av disse " transaksjonene" selv om vi nå begynner å øke fondet igjen har vi altså mistet 600 milliarder kroner kontra hva vi kunne ha hatt. Vi er heldige som har olje og gass nå, men og vi kan si at ting tar slutt en eller anenn gang, men det vil trolig du og jeg aldri oppleve Magnus, helt sikkert ikke våre barn heller. Så når FRP sier de vil bruke en del av overskudde til oljefondet for å invistere i eget land så anser jeg ikke det som et særlig dårlig valg, bedre å invistere nå når vi kan fremfor å satse på det når feltene langs kysten begynner å svekkes betraktlig. Det er heller ikke slik at FRP bare skal bruke og bruke uten at det er dekning for inntjening heller, for selv om de bruker 200 milliarder over f.eks 3-5 år så må vi også huske på at vi tjener inn disse pengene både gjennom skatter, avgifter, olje og gass samt også fra de tiltakene FRP gjennomfører. Bedre veier gir bedre infrastruktur som igjen vil gi bedrifter bedre vilkår, skattelette vil gi små bedrifter større muligheter som igjen vil genereree flere arbeidsplasser som igjen vil generere mere skatter og avgifter til statkassen. Bedre helsepolitikk gir på sikt mindre sykefravær som igjen gir bedre skatte og avgiftsinntekter. Og sånn går verden og Norge fremover Alle bedrifter må invistere i seg selv for å øke omsetning og overleve, jeg gjentar Jack Welch i General Electric sine fornuftige ord. " Vi må forandre oss eller dø " Dette illustrerer godt Norge i et nøtteskal, om vi ikke tenker nytt og utforsker våre ressurser, invisterer i landet og forandrer oss, vil vi rett og slett bare dø ut som nasjon Skal vi da søtte og stemme på en regjering som bruker 4 år og ikke klarer å utrette bare 20% av hva de har sagt at de skal så tar det evigheter før vi har forandret oss.. Til de som velger å stemme AP og rødgrønn regjering, ta en titt på hva slags løfter de faktisk har brutt i disse siste 4 år SLIK UTSETTER JENS STOLTENBERG RETORISK SAKER TIL ETTER VALGET FOR Å LURE VELGERNE OG HINDRE VELGERFLUKT: http://sites.google.com/site/stoppjens/12/02'>http://sites.google.com/site/stoppjens/12/02 STOLTENBERG KODEN ( SLIK JOBBER KRIMINELLE STOLTENBERG FOR Å LURE DET NORSKE FOLK): http://sites.google.com/site/stoppjens/12 14 STERKE GRUNNER FOR Å LA VERE Å STEMME PÅ JENS STOLTENBERG VED HØSTENS STORTINGSVALG 2009: http://sites.google.com/site/stoppjens/11 TABBELISTA TIL STOLTENBERG HAR KOSTET MILLIARDER. DER LØGN, KAMMERADERI OG KORRUPSJON ER GJENNOMGÅENDE: http://sites.google.com/site/stoppjens/03 JENS STOLTENBERGS SKITNE MILJØSPILL KOSTER MILLIARDER: http://sites.google.com/site/stoppjens/07 JENS STOLTENBERG FALSKE INNVANDRINGS SPILL: http://sites.google.com/site/stoppjens/09 JENS STOLTENBERGS FEILSLÅTTE OG UKRITISKE BISTANDSPOLITIKK: http://sites.google.com/site/stoppjens/10 Siter
Magnus F. Meese Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 3 billioner går svimlende fort når man først er igang. Se bare på tapet dagens regjering gjorde. Det var over en femtedel av hele fondet, og da må vi spørre oss: Hva vil skje når en regjering går aktivt inn for å bruke av dette fondet? Siter
Tom Knudsen Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Jeg tror nok ingen parti kan bruke mer en hva vi tjener inn, alle valg og transaksjoner har sine kontroll instanser og det meste må få gjennomslag i stortinget utover handlefrihetenen til sittende regjering. Så vi er nok temmelig trygge uansett hvilket parti som sitter at oljefondet ikke blir tømt på 1-2-3 altså. Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Men, de siste 4 år viser jo at SV alene med Kristin Halvorsen i spissen har klart å redusere oljefondet med 600 milliarder kroner i aksjetap, et beløp som overstiger alle andre parti i bruk av oljepenger, for selv om avkastningene i fremtiden nå begynner å tjene seg inn kommer vi ikke vekk i fra de vi allerede har tapt på dårlig håndtering fra SV og KH. Ja, det er svimlende mye, men ville en annen regjering, en annen finansminister, tapt mindre? Neppe. Det var ikke slik at penger ble satset på usikre kort, men med en vanvittig nedgangstid internasjonalt (der pengene tross alt er investert) vil det naturlig nok gå kraftig utover et slikt fond som Norsk pensjonsfond - Utland. De linkene du viser til, Tom, klarer jeg ikke å ta alvorlig. Siter
Tom Knudsen Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Ja, det er svimlende mye, men ville en annen regjering, en annen finansminister, tapt mindre? Neppe Spekulasjoner uten konkrete fremtidsmuligheter for faktabygging. Men sånn er det med politikk, vi kan anta og spekulere i hva som kunne ha skjedd, det vi ikke vet med sikkerhet er hvordan fremtiden ville sett ut med f.eks en Høyre, FRP regjering, derfor blir det feil å tro at disse ville rasert og ødelagt hele det Norske velferdsystemet og dramatisk redusert oljefondet og fremtiden vår, tro er rett og slett noe vi gjør i kirken, templer og moskeer, ikke i politikken og regjering. Det som irriterer meg er at andre parti hevder sin overlegne selvtillit og spekulasjon ved å si at andre parti ikke ville klare jobben like godt, et valg ressonement som helt klart bare har en hensikt og det er å styrke en egen posisjon. Man kan ikke si at en person, et parti ikke er i stand til å gjennomføre en politikk, en styring, et valg uten å la dem forsøke seg, da er meningen rett og slett grunnløs og bare spekulativ. Jeg kan godt si at jeg stemmer FRP nå og i alle år frem til de får prøve seg, det betyr ikke at jeg stemmer FRP etter at de har fått prøve seg. Således kan man anta følgende i AP sitt favør 1. Beste måte å senke stemmer i fremtiden å sikre et soleklart flertall i regjering er å la FRP på prøve seg i regjeringposisjon, driter de seg ut vil vel antaglig de par og tyve prosentene heller velge det motsatte neste gang.. 2. Om FRP da stråler i både valg og handling og faktisk gjennomfører de tingene på særlig bekostning av fond og forvaltning, ja da kan du banne på at AP sine 30+ prosent vil dale med taktfaste verdier ved neste valg. Det blir feil i mine øyne å bare tro og spekulere uten å fastsette konkrete fakta. Med andre ord, vi kan ikke si at gruppe Alfa ikke kan utvikle en kur mot kreft om vi velger å ikke gi de en sjangse til å prøve ut sine teorier og hypoteser, vinner vi så da på å la dem ikke prøve? Min mening er at vi trenger ikke bruke " Føre var prinsippet" politisk i denne sammenheng Jeg stemmer i hva jeg finner rett for meg og min fremtid, langt uavhenging av hva som blir lest og skrevet her i dag og det håper jeg alle som en gjør også. Alltid artig å diskutere ulike syn og politiske standpunkt, men det ville ikke blitt særlig demokratisk om vi alle skulle forholde oss til hva jeg eller andre påpeker at vi skal gjøre, derfor sier jeg til alle jeg kjenner, les mine påstander og meninger, vektlegg dine egne og ta dine avgjørelser basert på ens egne oppfattninger av endres meninger enten de kommer fra politiske partiprogram eller fra andres umettelige innlegg og samtaler. Godt valg folkens. Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Det blir feil i mine øyne å bare tro og spekulere uten å fastsette konkrete fakta. Med andre ord, vi kan ikke si at gruppe Alfa ikke kan utvikle en kur mot kreft om vi velger å ikke gi de en sjangse til å prøve ut sine teorier og hypoteser, vinner vi så da på å la dem ikke prøve? Det dummeste jeg hører er "la dem få prøve seg" eller "de fortjener å få prøve seg". Herregud, dette handler om Norges fremtid. "La dem få prøve seg"?!? Om stor nok del av folket vil, så får de prøve seg. Hvis ikke, blir det ikke noen FrP-regjering. Så enkelt er det. Og "de fortjenere det" er om mulig enda dummere. Du fortjener å styre når partiet ditt har nok stemmer, og/eller klarer å alliere seg med andre som har det. Spekulasjoner uten konkrete fremtidsmuligheter for faktabygging Hæ?? Mathias Siter
Tom Knudsen Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 I et borgelig regjeringsalternativ så MÅ FRP være med, uten dem vil de ikke klare å få stablet et blått flertall, og i alle fall ikke få etbalert en politisk plattform For å nå dette bør man stemme Siter
per berge Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Det var ett skremende beregnende stunt for å sanke noen "sympati" stemmer fra Hadia Tajik i går kveld. Den saken der lukter selvlaga så langt det er mulig. Har da aldri hørt noen anklage henne for noe slik tidligere så hvorfor akurat kvelden før siste valgdag? Nei denne overambisiøse unge frøkna fra Stavanger skal vi være på vakt over. Hu er ganske enkelt av en slik støpning att jeg får frysninger bare jeg ser det kalde beregnende blikket hennes. Legg merke til når hun komenterer og ikke. Hu er så falsk att Ja, hu kan fint ha planlagt dette selv. Alt tyder hvertfall på det. Snakka med 2 Pakistanske bekjente i dag som har diskutert det samme uavhengig av hva jeg tenkte her i går kveld. Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Alt tyder hvertfall på det. Snakka med 2 Pakistanske bekjente i dag som har diskutert det samme uavhengig av hva jeg tenkte her i går kveld. Du har snakket med to bekjente pakistanere ja. Nei hvis de to sier at det ikke stemmer, så er saken opp og avgjort! Mathias Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Jeg for min del har tatt fremm hammeren, og slipe stenen. Trodde det ikke var så mye tullinger i dette landet, er jo snart ikke en skjel som kan tenke selv lengre jo...nei for vell bare ta frem sigden,,,,,og sjekkhefte.... :grin: Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Fantastisk morsomt resultat. Det er gledelig å se at folket er så oppegående. Gratulerer til alle! Mvh Mathias Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Gratulerer til Jens og Arbeiderpartiet. Personlig hadde jeg håpet på en Høyre/FRP regjering. Jeg håper bare at SV får minst mulig innflytelse i denne perioden. Siter
Tom Knudsen Skrevet 14. september 2009 Skrevet 14. september 2009 Det ble trippel seier på meg i dag 1. FRP gjorde et historisk godt valg 2. Lars Sponheim trakk seg 3. Sylvia Brustad trakk seg Så får en bare gratulerer de rødgrønne med seieren og kjempe videre for et solid borgelig flertall i 2013 som et nytt alternativ til regjeringen. Til da, kommunevalg i 2011 Siter
per berge Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Sitat Mathias: Du har snakket med to bekjente pakistanere ja. Nei hvis de to sier at det ikke stemmer, så er saken opp og avgjort! Mathias Svar, det var en betrakting Mathias, en reflektert sådan. Men noen personlige tanker om den utrolig gode timinga hennes hadde du ikke så da kan vi vel konkludere att du var enig med meg i sak? Godt da er den god. Det siste du kommer med bør du kansje ta en nærmere refleksjon over. Hvor mange flere stemmer fikk sosialistene? Eller gikk de nedover kansje? Jepps, de gjorde faktisk det. Hva gjelder disse (majoriteten AP velgere)som blåholder på sine "veleferdsgoder" betalt av Nordsjø olja kan en vel ta med en klype salt hvor reflekterte de er. Att vi nok vil se en ytterligere utflagging av bærekraftige arbeidsplasser er det vel få som tviler på om i det hele tatt noen. Hvor mye er det igjen av vår kraftkrevende industri her til lands nå og hvor mange er det igjen innen fire år? Denne klimateorien der vesten får skylda for endringene har tydligvis ikke gått inn hos folket da den store majoriteten tross alt har valgt olje utvining i nord. Godt, da kan vi fortsette å betale våre enorme rævbeskuende "velferdskrav" enda ett par tiår. Drøyt 1/3 av befolkningen har stemt på seg selv, og gitt F i unga sine. Godt jobba. Slik som det har blitt løyet og drevet propaganda i ren Gøringstil mot FRP fra alle kanter kan en enkelt konkludere med att faenskap og uredelighet lønner seg. Politiets materiale lyver ei Meneskehetens inteligens er sterkt overdrevet. Vi ser ikke lengre enn til dørmatta og sørger for att arven etter Gøring og Stalin lever i beste velgående. Konklusjonen min blir uansett att den store majoriteten har avslørt komunistenes forkvakla holdninger og gitt dem på båten. Hva gjelder AP er de fleste i makta der tross alt såpass moderne att de ikke utelater privat næringsvirksomhet. Slik har det ikke alltid vært i den brakka. Desverre ser de kun de store aktørene og tyner de små og mellomstore grunderne og virksomhetene for den siste blodsdråpe. I de kretser er det av fullstendig nødvendighet og ha minst mulig aktører å forholde seg til. Når lovgiver og eier er den samme er vi på fullstendig villspor så att det er godt vi har såpass sterk opposisjon er av ytterste nødvendighet. Frp har, desverre vil jeg si vist en alt for stor romslighet og høflighet overfor denne bermen som med subjektive usannheter har bedrevet det reneste pøbelstreker og maktmisbruk og jeg skulle gjerne sett FRP ga tilbake med samme mynt. Neste gang håper jeg ledelsen har lært slik att Jens og Jonas blir avslørt som de selvsentrerte ryggrad løse de er. Vel, innen den tid er nok Jonas plasert i NY noe som tross alt har vært hans agenda fra dag 1. Godt valg på noen punkter uansett, komunistene i SV er sterkt redusert, Sauebonden med lauskjeften sin i Venstre har pensjonert seg og KRF har nær sløkt lyset. Siter
Torje Vingen sunde Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Norges valgsystem sørger for at de rødgrønne beholder makten til tross for borgerlig stemmeflertall. I praksis har vi nå en flertallsregjering, som flertallet ikke støtter. Dette er i sin natur udemokratisk uansett hvilken regjering som har flertallet. Demokratiets ånd er stemmelikhet, og flertallsstyre med mindretallsvern. Jeg håper derfor at flest mulig signerer underskriftskampanjen for å endre systemet slik at en mann blir en stemme - at flertallets vilje i folket også blir flertallets stemme i Stortinget Signer kampanjen for å sikre et demokratisk Norge Under følger to artikkeler om saken; Da George Bush i 2000 ble valgt til president med rundt en halv million færre stemmer enn sin hovedkonkurrent Al Gore i det amerikanske valget var kritikken knallhard, og mange lurte på hvordan mindretallet i et demokratisk land kunne vinne valget. Grunnlaget for demokrati er nettopp at det er flertallet som bestemmer. Flertallet valgt av mindretallet Men trodde du situasjonen i Norge var bedre så tok du feil. Heller ikke i Norge er det slik at det er flertallet som bestemmer. Dagens flertallsregjering fikk mer enn 22.000 færre stemmer enn opposisjonspartiene på Stortinget. Likevel har partiene med flest stemmer i ryggen fem færre representanter enn regjeringspartiene. Alle stemmer er ikke like mye verdt Bakgrunnen er at Norge benytter seg av et valgsystem der ikke alle stemmer er like mye verdt. Faktisk er en stemme i Finnmark verdt mer enn dobbelt så mye som en stemme avgitt i Vestfold eller Oslo. Ved valget i 2005 hadde Finnmark og Vestfold henholdsvis 53.000 og 166.500 personer som var stemmeberettiget. Disse skulle sende henholdsvis 5 og 7 representanter til Stortinget. Finnmarksstemme verdt nesten 2,5 ganger så mye Fasiten etter valget var at det i snitt skulle nesten 18.500 velgere til for å sende én representant til Stortinget fra Vestfold – mens det i Finnmark var nok med i overkant av 7.400 stemmer. Men selv med ulikt stemmeantall i ryggen, så har hver representant like stor «verdi» på Stortinget. Og slik er det i alle fylkene i Norge: Antall personer som bor i et fylke har ingen direkte sammenheng med antall representanter fylket sender til Stortinget. Antall representanter avgjøres både basert på flateinnholdet i fylket og antall personer som bor der. (Rent teknisk gis hvert fylke en poengsum der hver innbygger er verdt ett poeng, og hver kvadratkilometer er vert 1,8 poeng). Mindretallet som bestemmer Konsekvensen av dette valgsystemet er altså at et mindretall kan velge inn en flertallsregjering. Systemet er laget på denne måten fordi også de som bor i distriktene skal være godt representert på Stortinget, slik at Nord-Norge ikke skal glemmes helt når det kommer til for eksempel samferdsel. Får kritikk fra OSSE Men problemet er at Stortinget bestemmer svært mange ting som er uavhengig om du bor i Holmestrand eller Hammerfest. Og forskjellene har blitt så store at Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid (OSSE/OSCE), som blant annet overser at valg går rettferdig for seg, i en rapport som kom i juni har gått ut og kritisert Norge for valgordningen, og foreslått at tiltak settes til verks for å få større stemmelikhet. Michael Tetzschner er sterkt kritisk til dagens valgordning som gjør at det er mindretallet som kan bestemme. Foto: Poppe, Cornelius - Stemmerett til snaufjell, busker og kratt – Jeg regner med at myndighetene har merket seg OSSEs rapport og at dette vil få konsekvenser for hvilken retning vi skal gå for å gjøre hver stemme likere. Dagens ordning gir stemmerett til snaufjell, busker og kratt. Man kan stille spørsmål ved demokratiets kår i Norge når hver av Vestfolds representanter på Stortinget i snitt skal representere 18.464 velgere, mens hver av Finnmarks representanter kun representerer 7.409, sier Michael Tetzschner, leder av Oslo Høyre til Nettavisen. Tetzschner er derimot ingen motstander av at «en person, en stemme»-prinsippet sees noe bort fra. – Vi bør nok ha en fordeling som innrømmer mindre folkerike fylker en noe større stemmevekt. Dagens valgsystem gir imidlertid ikke et representativt uttrykk for folkeviljen, påpeker Tetzschner. ------------------ Valganalytiker Svein Tore Marthinsen meldte på sin blogg i natt at de borgerlige partiene ligger an til å vinne valget med 40.000 stemmer. Dette var resultatet da om lag 98 prosent av stemmene var talt opp. Men til tross for «valgseieren», vil de rødgrønne få et flertall på Stortinget også de neste fire årene. Det var små marginer som sørget for at de borgerlige mistet flertallet på Stortinget. Hadde Venstre og Lars Sponheim fått over 4 prosent av stemmene, ville de ha kommet over den berømte sperregrensa. Venstre ville da ha sikret seg flere utjevningsmandater og dermed ville maktfordelingen ha vippet i de borgerliges retning. – Vil føre til ny diskusjon – Det er en skjevhet i valgsystemet som sørger for denne nokså merkelige situasjonen. Dette vil nok føre til en ny diskusjon om valgordningen i Norge, sier Svein Tore Marthinsen til tv2nyhetene.no. Står valgresultatet seg ut natta vil for eksempel Arbeiderpartiet få 64 mandater på Stortinget – noe som utgjør 38 prosent av mandatene. Ser man derimot på antall stemmer i 01-tiden i natt, fikk Ap kun 35,3 prosent av stemmene. LES OGSÅ: Sponheim trekker seg som Venstre-leder Derfor blir det urettferdig Også ved forrige stortingsvalg i 2005 fikk de borgerlige partiene flere stemmer enn de rødgrønne – hele 20.000 flere stemmer. Marthinsen sier det er to faktorer som er avgjørende. 1) De største partiene blir tilgodesett i fordelingen av mandater, mens de minste partiene blir straffet i den første fordelingen. I et forsøk på å jevne ut forskjellene har man innført såkalte utjevningsmandat. Disse kompenserer imidlertid ikke tilstrekkelig for at mandatfordelingen på Stortinget gjenspeiler det faktiske valgresultatet. 2) Stemmene i geografisk store fylker teller mer. En stemme i for eksempel Finnmark, Sogn og Fjordane og Nord-Trøndelag teller mer enn en stemme i Oslo eller Akershus. De største partiene i de store fylkene blir dermed favorisert ved fordelingen av mandater kilde http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2291 Kritikk fra OSSE burde tas seriøst... Siter
per berge Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Bare litt faktatall for å stadfeste hvilken retning de fleste stemmene gikk, sosialistisk eller borgerlig. Antall stemmer: Regjeringspartiene AP SV og SP: 1.276.715 Oposisjon borgerlig FRP H V og KRF: 1.325.590 Antall Mandater Regjeringspartiene: 86 Borgerlig oposisjon: 83 Demokrati i sosialist demokratiets ånd. Lovgiver lager lover som beskytter en selv, ikke sant? :blush: Siter
Tom Knudsen Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Går ikke dette på mandater da, i og med Venstre kom under sperregrensen fikk de ikke utgjevningsmandatene og dermed ble det flertall på stortinget fra den rødgrønne side slik jeg forstod det og ikke antall stemmer på borgelig side. Siter
per berge Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Forsåvidt riktig det Tom, men i tilleg har vi dette fenomenet der en stemme i Finnmark gir 2,5 mer tyngde inn i stortinget. Men når det er sagt er det vel ganske tett fortsatt etter hva jeg har skjønt for det var svært få stemmer venstre mangla for å få det de trengte. Siter
Andreas F. Tollefsen Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Gratulerer Jens Stoltenberg og de rødgrønne. - Gratulerer med at arbeiderens rettigheter fremdeles vil bestå. - Gratulerer med å hindre FrP i å øke mulighetene for midlertidige ansettelser. - Gratulerer med å ha reddet distrikts-Norge. - Gratulerer med å ha sikret et samfunn som er tuftet på likhetsprinsipper. - Gratulerer med å ha reddet oljefondet, og hindret en Frp politikk som ville vært kroken på døra den dagen oljen tar slutt. Det er bedre å ha et fornuftig forbruk av oljefondet nå, og ikke øke bruken. Den dagen oljeutvinningen minker, vil det være vanskeligere å reversere den politikken en blå regjering ville innført. - Gratulerer med å ha sikret offentlige interesser fra å bli solgt og privatisert. - Gratulerer med å ha reddet de smale kulturtilbudene fra FrP. Siter
Tom Knudsen Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 De som graver en grav for andre ramler fortest ut i grava selv! Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 15. september 2009 Skrevet 15. september 2009 Herregud for en tale.... hjernevasket? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.