Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slike feil leser man stadig oftere i Norske medier.

Det virker som om jurnalister er mer sløve, stadig driver med dårligere jurnalistikk som mangler ofte korrekte fakta, og i tillegg har dem begynt å skrive lissom Norsk.

Lurer på hvor dette ender, alel aviser skal skrives på SMS Norsk?

Men så lenge folk besøker deres sidene, kjøper deres møkka avis, så kommer de til å fortsette uten bedring.

Skrevet

Jeg liker å kalle meg journalist (freelance sådan), og det vanskeligste med å skrive en artikkel er korrektur. De vanskeligste feilene å finne er de man har skrevet selv.

Noen ganger finner jeg eller redaktøren eventuelle feil, men noen ganger ser jeg ikke feilene før de er kommet på trykk.

Det er imidlertid ikke skrivefeil som er verst å oppdage i etterkant - å se at de fakta man har skrevet er feil er verre. Når jeg får høre senere (etter at saken er sendt inn/har kommet på trykk) at det ikke var som jeg fikk høre under intervjuet, eller da jeg skrev saken er det alltid litt irriterende. Jeg har vel egentlig ikke ansvar for denne feilen da, eller hva sier dere?

Nå skriver ikke jeg for en så stor avis som VG, og ikke under like stort press - men vi har faktisk de leserne som sender inn klager om de finner feil i formuleringer eller skrivefeil. Norsklæreren min på ungdomsskolen var en av de verste...

Personlig er det formuleringen, og hvorvidt journalisten har klart å holde seg objektiv som utgjør en god artikkel for meg.

Denne slurvfeilen skulle vært ganske lett å oppdage dog, men kanskje skjedde det noe feil ved postingen av saken?

Sitter forøvrig med en sak nå - noen som vil lese korrektur? :whistle:

Skrevet

Helt enig med deg, Petter. Jeg er selv freelance journalist i en liten avis, og vet at det er lett å få både skrivefeil og faktafeil. Skrivefeil kan forekomme selv om jeg leser korrektur flere ganger, og i store aviser der tempoet er veldig høyt har man ofte ikke tid til å lese korrektur.

Alle gjør feil på jobben av og til, og en liten skrivefeil på en forside er ikke den verste feilen man kan gjøre.

Hadde det vært på forsiden av papirutgaven hadde det vært noe helt annet. På nettet går alt i et veldig høyt tempo.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...