Posted August 31, 200915 yr Voksent brannfly. Kanskje Norwegian eagles på Vatsim,burde ha flydd noe sånnt i California neste gang :grin: Adressa.no
September 1, 200915 yr Se her ja! Ikke dumt! Noen som vet "turn around" tiden på denne sett i forhold til CL-215/CL415?
September 1, 200915 yr Mente å lese en gang at om du skulle ha fulle vanntanker og maks fuel i forhold til MTOW så ville det ta rett under 1 time...
September 1, 200915 yr Skulle vi "jet'et" rundt i disse supertankerne ville jo brannene til slutt dø ut av seg selv iløpet av seg selv når alt brennbart materiale er blitt fortært.. Nei, har mer tro på "scoop" metoden! :grin:
September 2, 200915 yr Hm, åssen fyller man vann på disse to gigantene da? Må vel ha en rnw å fylle med slange osv? Kan vel ikke bare fly lavt over vannet å hente opp med en 747
September 2, 200915 yr Hm, åssen fyller man vann på disse to gigantene da? Må vel ha en rnw å fylle med slange osv? Kan vel ikke bare fly lavt over vannet å hente opp med en 747 Aner ikke noe om 747, men den DC-10 saken fylles med slanger, og det skal visstnok ta mellom 10 og 20 minutter å fylle den opp. Den tar ca 45.000 liter. Her gjelder det altså å ikke blande fuel og vannslanger... Finnes litt video + bilder, og en del informasjon om denne ombygde DC-10 her http://www.10tanker.com/aircraft. Er det forresten noen som kan si omtrentlig hvor mange liter fuel pr minutt kan man fylle på airlinere som disse, eller en 737 for den saks skyld?
September 2, 200915 yr Evergreen sin brannslukker har vært på tokt; http://www.myfoxla.com/dpp/news/local/Station_Fire_Air_Tanker_Video_20090831
September 3, 200915 yr Røde pulveret brukes som et farvestoff for og indikere hvor det allerede har blitt sluppet vann/slukkemiddel hvis jeg ikke husker feil
September 3, 200915 yr Det gjør vel også vannet mer "klebrig" så det ikke sprer seg over et så stort område(at vannet treffer der det skal). Fire retardant Sakset fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Aerial_firefighting A MAFFS-equipped Air National Guard C-130 Hercules drops fire retardant on wildfires in southern CaliforniaSee also: Fire retardant Borate salts were used in the past to fight wildfires but were found to sterilize the soil, were toxic to animals, and are now prohibited.[8] Newer retardants use ammonium sulfate or ammonium polyphosphate with attapulgite clay thickener or diammonium phosphate with a guar gum derivative thickener. These are not only less toxic but act as fertilizers to help the regrowth of plants after the fire. Fire retardants often contain wetting agents, preservatives and rust inhibitors and are colored red with ferric oxide or fugitive color to mark where they have been dropped. Brand names of fire retardants for aerial application include Fire-Trol and Phos-Chek. Some water-dropping aircraft carry tanks of a guar gum derivative to thicken the water and reduce runoff.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.