TOS Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Denne gang er det meg sjølve som er på ekspedisjon. Ikkje så gjennomført farkost som min bror hadde på denne turen, men det gjekk no på eit vis. Eg legg ifrå kai i det gamle badekaret. Ferda skal gå over vågen og attende. Det går flott i starten. Her har eg kome ca 2 meter ifrå start. Men noko er alvorleg gale. Vatnet straumar ombord... ...og som den gode skipper eg er, går eg ned med skuta. Bergingsteneste ifrom av gamlingen sjølve, kjem til for å heva farkosten. Neste tanke var...hmmm båten, brodern og tau. Det kan verta morosamt. Så eg knytta badekaret fast i båten, og brodern måkte gassen i bånn og me tok av garde utover vågen. Det gjekk noko tregt i starten. Men etterkvart auka farten. Her er me nsten oppe i plan. Her har me fått karet i plan. Farten ligg på rundt 17 knop eller deromkring, og det hoppar og dansar som en rodeookse på speed. Så her var det berre å halda seg fast det ein var kar til i karet. Så me karra oss attende til hamna. Men sjølvsagt var det ein ting eg ikkje hadde tenkt på. Det var at når me kom inn att måtte jo båten sakka på for å unngå harde støyt imot kaien. Så då gjekk eg til botnas att. Håpar folket likte turen. Siter
Tommy Bernes Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Proof of consept :grin: :grin: Har lurt på det der en stund. Badekar + Sjø = Båt :grin: Siter
Even Moe Egenes Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Dere liker sjøen oppi der ? :grin: Flotte greier! Må selvfølgelig testes! Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Det der så ufattelig morsomt ut Siter
TOS Skrevet 30. august 2009 Forfatter Skrevet 30. august 2009 Dette var fantastisk festlig. Kjerringa såg noko skeptisk ut då eg mønstra på i karet og sette kursen imot sørvest. Men det heile gjekk jo bra. Dette vart utprøvd på Bømlo, og kan anbefalast på det sterkaste. Forøvrig bør ein vere forberedt på at ein må halde seg godt fast, då hydrodynamikken til eit badekar er noko under gjennomsnittet, og det hoppar og dansar voldsomt når det kjem i plan på sjøen. Siter
Marius91 Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Hahah morsomt Er du bosatt på Bømlo Torstein? Bor selv i Haugesund, så det er jo ikke langt herfra det Siter
TOS Skrevet 31. august 2009 Forfatter Skrevet 31. august 2009 Flytta ifrå Bømlo for tre veker sidan. Bur no på Vestnes, Møre og Romsdal. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Torstein... Jeg tror du må komme deg i lufta igjen snart! Siter
Fredrik Wold Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Vestnes?! Herregud... I rækje og snuse i. hehe.. neida.. men du kunne jo likesågodt bare flytta til Ålesund? Nok sjø her også Siter
Geir Teigo Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 rare båter og flygalskap? Når lager du er variant av denne? [video:youtube]ypIVD85Wk14 Siter
TOS Skrevet 31. august 2009 Forfatter Skrevet 31. august 2009 Andreas: I lufta? Er jo spanandes på sjøen også ser du! :grin: Fredrik: Ålesundingar snakkar ikkje mykje betre dei heller. Er berre glad eg ikkje har flytta til indrer totenland eg. Der snakkar dei snodig for ein vestlending der :grin: Siter
Fredrik Wold Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Jaja, syns det er bedre i Ålesund enn Romsdal og Nordmøre Men selv er jeg fra Lillehammer og kan ha en utprega døldialekt, men har blitt "fin" i språket nå Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 1. september 2009 Skrevet 1. september 2009 Hot of the press: Fjord1 MRF har bestemt seg får å utstyre alle ferjer i M&R med 10 badekar. Alle vil bli kvalitetsjekket hos Sønstabø&Br Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 hehe, nice dette så ufattelig morsomt ut, tror noen glemte å korrigere for aktre trim i et av de første bildene der.. sånn ca. rett før den sank :grin: ja, hadde vert fint å hadd et badekar som livbåt.. med 40hk påhenger bakpå, som pleier å være på de fleste mob båter ombord i MRF fergene Siter
TOS Skrevet 2. september 2009 Forfatter Skrevet 2. september 2009 Ja trimmen var litt ute på tur. Men det var første test. Andre test gjekk noko betre, men utan kamera i retning meg. Men trimmen var vanskelig. Om ein satt på kne for å snetrere tyngdepunktet, vart det så høgt at ein gjekk rundt :grin: Siter
Magnus F. Meese Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Fantastisk! Du får ta med badekaret i workshop'en og montere på en kjøl og et ror, så skal jeg komme over på andre sida og trekke :grin: Fredrik: Vi i midta er og har det mye bedre enn folka i nord- og sørenden av fylket! Og ikke forfin språket, døling er noe av det sjefeste innen norske dialekter Siter
TOS Skrevet 2. september 2009 Forfatter Skrevet 2. september 2009 Nei med ror og kjøl vert jo farkosten for stabil. Ikkje gøy det hehe. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 2. september 2009 Skrevet 2. september 2009 Åh, ikke vær redd, styreflatene åpner bare for et videre spekter av muligheter :whistle: Siter
TOS Skrevet 2. september 2009 Forfatter Skrevet 2. september 2009 Joda. Men stabiliteten vil ta knekken på farkosten :grin: Siter
Geir Teigo Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Hydrofoil på badekaret hadde vært tøfft Siter
TOS Skrevet 3. september 2009 Forfatter Skrevet 3. september 2009 Hmmm hydrofoilar var jo eit interessant konsept. Kanskje eg skal prøve på det :grin: Siter
Toril Madsen Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Torstein, her har du en del gode ideer å jobbe videre ifra. Ekranoplane er noe av det tøffeste jeg vet om, synd vi ikke har de her.... [video:youtube]bbecl88NsEQ Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 hehe, hydrofoiler på et badekar kunne blitt ganske så interessant :grin: programmet Jackass kommer i minnet her nå Siter
Andrew Thomsen Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Neida, trenger ikke påhenger. Det er jo bare å sette et rør fra sluket som bøyes bakover og ender i et dusjhode. Trykket vil presse vannet oppover og ut gjennom dusjhodet bak, og på det viset får du fremdrift. Enkel fysikk :whistle: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.