Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Helt sikkert, hvem land er som ikke gjør det da????? Ha ha...

Men over til saken, disse gutta har jo på et eller annet sted i prosessen gjort noen valg, gå inn i Kongo med våpen etc, da er du syre hue, eller veldig lite smart. Det er vell ikke statens ansvar det eller hur?

Skrevet

Kjenner jeg den norske politikken rett, så sender vi nedover en STOOOOR slump med penger, som går i lomma på en eller to menn der nede med mye makt. Det kan dere bite meg i hatten på! Og når det gjeller nordmennene som sitter fengslet der nede så syntes jeg ikke synd på dem, har de brutt loven må de jo ta konsekvensene av det, selv om soningsforholdene ikke er som i Norge så har de valgt det selv!

Skrevet

litt av et eventyr, da:

- Norge med sine to agenter, de vil skape institusjonelle problemer for dette landet. Jeg har både følelse av glede og sorg. Sorg fordi Kongo har mistet en av sine landsmenn. Samtidig glede fordi vi har oppdaget dette komplottet mot Kongo av Norge.

- Så vi takker Gud som lot oss oppdage dette komplottet som ble planlagt så langt borte fra oss.

- Så må vi stille oss spørsmålet: De kodede meldingene. Har vi grunn til å bekymre oss? Er det flere folk i landet som vil skade oss? Vi må fortsette å etterforske dette.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=570859

hva har vi å tjene på å spionere/terrorisere på kongo btw? lol...

Får litt assosiasjoner til boka "de fire og han som gjør galt verre". er slike ting de fire kunne ha rotet seg oppi.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Men det de gudsjelov ikke har skjønt enda, det er at Norge og Kongen egentlig bare er ettertnings avdelingen til USA som kommer til og utslette de med stjerne destroyere som ligger allerede klare i bane rund jorda ( PS de har egentlig base på sola) Men over til litt mere seriøst.

Er det rart at folk ikke fikser denne kulturen som disse [color:#FF6666]******[/color] der nede representerer? Asfalter hele greia spørr du meg, parkeringsplasser er det behov for over alt. :grin:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Fikk en faks nå, med følgende krav: Norge ut av Golfstrømmen.

Skrevet
14.57-15.03: Advokaten til de to tidligere vitnene Kepo og Kasimo, nå «informanter», som nå snakker, snakker om Lockerbie-saken og den fengslede libyeren i Storbritannia som nylig ble løslatt. Han sier at da betalte Libya selv om de ikke var direkte involvert i dette.

- Og da bør Norge, som er medlem i EU, også gjøre det. Her er tross alt landet inovlvert i tillegg, hevder advokaten.

og når ble vi medlem av EU?

har det skjed noe her som jeg ikke har fått med meg

Skrevet
- Den norske kongen må besvare disse anklagene, for de er involverte, fortsetter han.

han har ikke helt forstått den norske kongens oppgaver i praksis har han?

Advokaten til de to tidligere vitnene Kepo og Kasimo, nå «informanter», som nå snakker, snakker om Lockerbie-saken og den fengslede libyeren i Storbritannia som nylig ble løslatt. Han sier at da betalte Libya selv om de ikke var direkte involvert i dette.

- Og da bør Norge, som er medlem i EU, også gjøre det. Her er tross alt landet inovlvert i tillegg, hevder advokaten.

Denne karen her har vel heller ikke gjort hjemmeleksene sine om landet han vil dra inn i denne saken? og hva har et medlemskap i EU med om Norge skal betale å gjøre?

Jeg syns det virker som et latterlig opplegg det der, etter å ha lest hele saken, sitter jeg igjen med håpet om at de personene som uttaler seg her, ikke på noen måte representerer generelle holdninger og evner i Kongo

Edit: jeg ser det er flere enn meg som reagerte på den EU påstanden

Skrevet

Til å begynne med så var jeg overbevist om at de var skyldige og syntes vel strengt tatt at de bare kunne bli der nede og ta den eventuelle straffen, men det har kommet frem så utrolig mye rart i denne rettssaken at jeg begynner å tvile på at de har tatt livet av denne karen. Det er klart, man må være rimelig spesiell for å arbeide som leiesoldat (eller hva det nå enn var de drev med i Kongo) i 2009, så de har vel neppe kun rent mel i posen, men akkurat dette her tror jeg ikke de er skyldige i. Jeg klarer ikke å se noe motiv i denne saken heller...

Skrevet

Det jeg alltid har sagt... Det er mye land der nede som kunne ha blitt til et j*velig fint kjøpesenter, med parkeringsplass til alle som måtte ønske det.

Men igjen... 3000 Milliarder kroner... Hvor får de tallene fra? Ut i fra det jeg kan se på nettet har Kongo en total egenkapital på 42,7 milliarder dollar... De krever altså 8 ganger deres egen verdi i erstatning for drapet på 1 person av noen som enda ikke er mer enn mistenkte for spionasje, ved å stjele en bil og ta livet av en enkelt person?

Skrevet

Det som bekymrer meg mest, er at disse gutta antageligvis får en dødsdom hengende over seg, og det av ett rettsystem som på ingen måte kan kalles for seriøs. Hva skal man da gjøre??

I og med at dette er en uavhenging militær domstol, så er det langt ifra sikkert at det er mulig og anke dommen. Slik jeg skjønner det så langt, er det det gutta satser på. Derfor di har valgt og ikke forklare seg.

Nei det her er litt av ett opplegg gitt. For å være ærlig så kan di ha gjort hva som helst for meg, men når di først kommer inn under ett rettsystem, Da synes jeg det er en kjempeskandale at di muligens blir avrettet på grunnlag av syyyyltynne bevis og vitneutsagn.

Når det gjelder alle erstatningskrav, så er det vel ingen grunn til å kommentere dem. Det snakker for seg selv.

La oss håpe at eieren av bilen får den nye motoren han ønsker seg, og at gutta får en rettferdig rettsak med litt mere oppegående bemannelse!!

Lykke til..

Skrevet

I og med at dette er en uavhenging militær domstol' date=' så er det langt ifra sikkert at det er mulig og anke dommen[/quote']

Slik jeg har forstått det er dette en provinsiell militær domstol. Ankemuligheter har de allikevel. Det skal også være mulig å få saken tatt opp i ICJ. Et av vilkårene for å få gjort dette er at alle ankemuligheter et uttømt i landet der saken føres.

Det er klart' date=' man må være rimelig spesiell for å arbeide som leiesoldat (eller hva det nå enn var de drev med i Kongo) i 2009, så de har vel neppe kun rent mel i posen, men akkurat dette her tror jeg ikke de er skyldige i.[/quote']

Jeg er enig i det første du skriver. Noe skurrer her. De var i landet på tre måneders turistvisum, men jeg er ikke overbevist om at de var turister akkurat... Det er jo allikevel ganske lang vei fra dette til spiondom og dødsstraff.

Dette med EU er jo en litt pinlig bommert, men det kan kanskje være vanskelig å forstå norsk tilknytning til EU selv for en nordmann. Jeg vet svært lite om AU så jeg kunne vel fort gå på en liknende bommert.

Nå synes jeg vi kan hente de hjem med millitær makt!

Der har du vel oppskriften på en skikkelig militær katastrofe. Sende norske spesialjegere inn i jungelen i et land i Afrika langt fra noen som helst støtte.

Erstatningskravet er bare tull. I følge en jus-professor ved universitetet i Kinshasa er dette ganske vanlig. Det kastes ut en sum, f.eks. 50 millioner dollar, også ender det opp med et krav om 5000 dollar. Greit nok, men det gir jo aktoratet liten troverdighet.

At de blir dømt er det vel liten tvil om. Kanskje har de begått drapet, kanskje ikke. En rettferdig rettsak har de neppe fått.

Mvh

Mathias

Skrevet

Slik jeg ser det kan vel ikke disse to bli dømt da de helt klart mangler bevis i saken. Uten bevis i saken kan de ikke bli dømt.

Når det kommer til kravet så kan vel ikke akkurtat Kongo lovlig kreve penger av Norge uten at saken har vært oppe i ICJ Hauge som Mathias skriver?

Med andre ord det Kongo gjør nå kan vel egentlig kalles kidnapping med krav om løsepenger. Sånn helt egentlig...

Skrevet

Et veldig raskt svar: Norge er for det foerste ikke part i denne saken, dermed kan heller ikke norge gjoeres gjenstand for et erstatningskrav. For det andre saa kan ingen stat stevnes for en nasjonal domstol med mindre staten eksplisitt anerkjender domstolens kompetanse i saken og selv oensker aa være part. Stater kan kun stevnes til ICJ. Dette er ekstremt kostbart. Kongo har en alt for daarlig sak mtp erstatning til aa ville kunne tenkes aa ta den kostnadsmessige risikoen.

Mvh

Mathias

Skrevet

Helt riktig som Per Kristian sier, dette er BLITT en kidnapings sak.

En annen ting som er mitt personlige syn i alle slike saker der folk roter seg borti tullball nede på dette kontinentet. Kansje ett kontroversielt syn men jeg støtter meg kun på historiske fakta. Hvite mann ble bedt om å dra pokker i vold fra dette kontinentet noe vi mer eller mindre fulgte opp. Etter det har det mesten gått på rævva der nede og det kan kun dem selv klandres for. Ja sammen med sine Marxistiske velgjørere som la grunlag for dette rottereiret etter den hvite mann dro med all sin kunskap og rasjonelle ideologi.

Så til de som roter seg bort der nede, dere har ikke min symopati. Dere kunne brukt vette og dratt andre steder. Har en bekjent jeg prøve advare i lang tid mot alle de "gode" tilbudene han hadde blitt servert under en 3 ukers ferie i Kenya (annet land ja, men samme irrasjonelle tankegods) men desverre var den Skandinaviske naiviteten så inngrodd i denne fyren att tapet ikke var til å unngå. Fikk han min sympati? nei, med den utdannelsen og statusen han hadde burde han vist bedre.

Jeg tror ikke disse to har vært på opdagelsesferie, noe som understøttes av enkelte SMS. Du får liksom ikke sms om att den og den er tatt hilsen hopvedkontoret til SIG. Vi snakker ikke om å bli tatt i fartskontrol for å si det sånn.

Nei disse to kasta seg på ett eventyr de trodde skulle gi dem både shilling i kassa og "flotte" spenende opplevelser med gunnern i hylsteret så den gjørma de sitter i har de selv skapt. Att Norske myndigheter engasjerer seg er bra, men de har etter mitt skjønn lagt seg på ett lavt aktivitets nivå noe jeg syns er både rett og vettugt.

Att de henrettes har jeg ingen tro på. Alt for mange som elsker sin makt der nede vil sørge for att det ikke skjer. Makteliten i disse lompestatene der nede er avhengig av vestlig bistand for å besitte makta si, de generer tross alt ikke inntekter på noen annen måte. Oljeintektene går tross alt til Kina, Indian og Russland pluss til maktelitens kontoer i Sveits og andre banos-republikker.

Familien kan nok ha min sympati, men der stopper den også.

Skrevet

De bevisene de prater om å ha her får meg til å tenke på noe jeg leste i en norsktime for noen år siden, det gikk omtrent sånn: "Mor Åse kan ikke fly, en sten kan heller ikke fly. Derfor er mor Åse en sten." Dette er bare mitt inntrykk altså.

Er det foresten noen som vet hva "intellektuelle bevis" er for noe? I følge en av advokatene hadde de blandt annet sånne. Jeg har desverre ikke klart å finne noen definisjon på dette uttrykket, så jeg er veldig spent på om noen kan forklare dette for meg!

Til å mene at man ikke kan sette en pris på et menneskeliv, vil jeg påstå at disse gutta har gjort en inn i granskogen god jobb!

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Advokater lever i sin egen verden, så det er nokk ikke lett og forstå..uansett om du forstår det, så vender og vrir de på det så du ikke skjønner det alike vell. :grin:

Skrevet

Syns det var ganske bra forklaring Silje Stang i P4 kom med.

Hvorfor aktoratet krever 3000 miliarder NOK i erstattning.

Aktoratet har spurt en fem år gammel gutt: Hva koster "noe" i Norge

Svar: Det koster 1000 miliarder kroner.

Ok, da ganger vi det med tre. :D

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...