Kenneth Rønning Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Ja da har det seg sånn at jeg var på fest her på lørdagen, også har noen brekt av skiltet på mopeden :mad: men så er det jo sånn at jeg bor på hybel i bodø så det er det eneste kjøretøyet jeg har, skal til Statens Vegvesen og bestille nytt i morgen, men da blir det nok noen uker uten skilt. Et annet problem er at den er trimmet så er ikke akkuratt at jeg ønsker ekstra oppmerksomhet. Hva tror dere skjer hvis jeg blir stoppet? tror dere det blir bot vis jeg forklarer situasjonen? Og tror dere de skjer/oppdager trimmen? Og jeg trenger vell ikke visning for nye skilt nei? Blir så irritert når folk skal drive på sånn på fest... :mad: :mad: Siter
per berge Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 I kontrolfrika Norge må du nok regne med ett oppgjør med rettsvesenet om du blir stoppa uten reg skilt på kjøretøyet. Om du har gjort noe annet galt rent trafik og kjøremessig spiller ingen rolle i STASI Norge vet du. Men uansett får du mindre reaksjon uten skilt enn med falsk skilt om jeg ikke husker aldeles feil. Sistnevnte forhold blir pådømt som dokument forfalskning mens det du nevner er en mangel av påkrevd utrustning av kjøretøyet. Mulig du slipper med ett FFF, Forbanna forenkla forelegg men ta det ikke forgitt. Siter
A L Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Jeg skjønner det Kenneth Politiet kan alle triksene for å skjekke om mopeder er trimmet, men under "vanlige" stop eller som kan ksje i dette tilfellet vil jeg ikke tro at de vil skjekke det. Jeg har en knapp på under dekselet på mopeden, den var satt på når jeg kjøpte den, så når jeg trykker på den vil ikke mopeden virke trimmet. Sånn sett klarer ikke jeg å beskrive hvordan det funker ettersom at moped ikke er min spesialitet. På skolen vår hender det at politiet kommer og skjekker om de er trimmet, det samme gjør biltilsynet. Men om det skulle være at de stopper deg for at du har brukket skiltet så tror jeg det skal gå, men annbefaler deg virkelig å kanskje roe ned litt på kjøringa til du får nytt skilt Siter
Kenneth Rønning Skrevet 24. august 2009 Forfatter Skrevet 24. august 2009 Men kan jeg stikke ned og få prøve skilt å låne da? det kan jo liksom ikke straffe meg da? I såfall er det da utrolig laterlig. De må jo forså at jeg bor på hybel, ikke har råd til buss, dessuten så går det ikke buss forbi her engang, og at jeg må skolen uansett? Og at jeg må handle her og alt, for jeg har faktisk ingen som kan gjøre det for meg da. :mad: Siter
per berge Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Egentlig ikke. For prøvekjennemerker er ikke for å flytte ett allerede registrert kjøretøy. Men om du ikke har noen som kan flytte mopeden din med bil ville jeg heller venta til de nye skiltene er kommet. De skal du kunne få i posten innen 3-4 dager mener jeg. De produserer senest dagenn etter du bestiller dem og da er det kun postgangen. Angående teknisk sjekk av kjøretøy er det ganske begrenset hva politietb har myndighet/profesjon til å utføre. Det er kun kjennemerke,lys og dekkmønster, type og dimensjon som politiet kan utføre kontrol av. Men klart om en diskuterer med dem kan de alltids ringe bilsakyndige. Og i slike tilfeller har vel de folka all verdens resurser for en utrykning. det blir jo attpåtil overtidsbetaling av slik,,, Siter
per berge Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 skal du mot formodning leie deg prøvekjennemerker må du avtale med noen som har samme type men som ikke er registrert og heller ikke har noen anmerking i autosys. da kan du si det er til den mopeden og att den skal prøves men selv dette er begrenset slik att du må skrive ned hvor og når du skal kjøre. Du vil nok ikke få leid for mer enn 1 døgn med mindre det er flytting fra lang av sted. da kunne du kansje fått de 3 dagene som er grensa. Siter
Morten Ruud Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Forsøkt å prøve å ringe Politiet på 02800 og hørt med de om hvordan du skal gå frem? Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Var ca. 2000,- ifjor for kjøring uten skilt. Men de har vel høynet de fleste satsene sine på bøter i år. Så jeg kan ikke svare helt nøyaktig på dette. Det du først og fremst er nødt til å gjøre er nok å anmelde dette, dra til politiet og forklar situasjonen din for dem. Skiltene dine er stjålet. Du kan nok ikke bare dra til biltilsynet og bestille nye sånn helt uten vidre, de må nok ha beskjed om at skiltene dine er stjålet. Dersom du blir oppdaget med trim på moped, enten at de har målt din hastighet til over 45 km/t eller at de er kjent med trim på moped, så får du 3500 i bot og mopeden blir avskiltet. Siter
Kai Dreyer Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Sett fra deg sykkelen til du har fått nye! Dra å anmeld saken, men politiet i Bodø har en tildens til å gå litt i sirup... Hvertfall ikke ta noen risker, da det er kontroller egentlig ganske ofte, og ja, de er på skolen tids og ofte å tar kontroller av mopeder, så trim er egentlig ikke så lønnsomt. OT, hvorfor skal ungdom bryte loven med trimming, hørt om lettsykkel? Have a good one. Siter
Alexander Kristiansen Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Bodøpolitiet kan være veldig keen på trimma mopeder til tider vil jeg si. Av og til kan de stoppe deg for ingenting liksom, bare kommer kjørende bak deg og plutselig forbi og stopper deg. Så la mopeden stå.. OT til Kai: For man bruker heller de resterende 20k fra en lettsykkel og lappen til trim for mopeder Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Nytt skilt koster 38,- tror jeg i.o.m at de har gått over til plastikkskilter. Angående trim, så skal det ikke være noe stress med mindre du kjører mopeden ned til biltilsynet og har utrolig uflaks. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Når det gjelder trim på moped. La oss si du bruker den på strekninge Hjem - skole - trening - venner. La oss da si at uten trim bruker du 10 minutter fra hjemmet til skolen, trening, venner og alt annet du bruker mopeden til. Om du bruker 5000,- på trim til en moped som er verdt 2500kr så kommer du kanskje frem på 9 minutter og 23 sekunder med GOD vind i ryggen, er det verdt de kronene du får i forenklet forelegg/miste skiltene? En moped er bygd for 50 km/t ikke 80. Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 En moped er bygd for 50 km/t ikke 80. Hoho.. Nå tar du grundig feil. De fleste nye mopeder er bygd for langt mer enn 50 km/t. F.eks, En ny Derbi GPR 50 har akkuratt samme ramma og bremser som GPR125. Tar du ut plomba (altså, gjør den slik den er fra fabrikken) går den i 80-90. Og når mopedene er plombert, altså de nyere mopedene, så er de så heftig plombert at det soter igjen og gir større sjans for varmskjæring eller enda verre; noen heftige riper i sylinderen. Selv kjører jeg en ganske trimma moped, men kjører ikke som en gris for det. Jeg holder følge med trafikken, men liker å dra på litt innimellom, men kjører ikke gris. Sorry for OT, men blir så hissig når noen mopeder tror de er bygd for 45, når det kun er i Norge, Sverige og Danmark (som jeg vet om) de blir plombert. Altså, de blir levert uten plomba fra fabrikken, og det er det livet den egentlig skal leve. Mvh, Kris Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Og når mopedene er plombert, altså de nyere mopedene, så er de så heftig plombert at det soter igjen og gir større sjans for varmskjæring eller enda verre; noen heftige riper i sylinderen. Soter igjen, ja. Men at det gir større sjanse for varmeskjæring er nok litt mer usannsynlig. Det kommer av for lite smøring sammen og eller med alt for varm motor. Forresten så er varmeskjæring som regel riper i sylinder.. (Og fastbrendt stempelring.) Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Varmskjæring gir ikke alltid riper i stempel, oftest ingen. Men stempelringene smelter seg fast i stempelet og man får mørke flekker i sylinderveggene, noe som tyder på skadet belegg hvis det er nicasilbelagt sylinder. Men det er kun Derbi jeg kommer på i farta som har nicasilbelagt sylinder. Har du støpejern derimot er det bare å borre og hone ivei. Sier ikke at det nesten er sikkert at det skjærer seg, men når nesten all ekssosen blir blokka, så sier det seg selv at temperaturen stiger i.o.m at varmen bruker lenger tid på å komme ut. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Hvis eksosen nesten blir blokkert så vil den jo ikke gå særlig heller. Så om det blir så mye varmere tviler jeg på, men skal ikke se bort i fra en liten varmeendring. Det er kanskje derfor mange nyere mopeder blir utstyrt med "blindveisplombe" i stedet for sugerøret for å prøve å motvirke at det blir tett. De går markant bedre og.. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 24. august 2009 Forfatter Skrevet 24. august 2009 Var jo ute og kjørt i sta måtte fylle bensin, så kom politiet forbi i uniformert bil, så er det jo denne satans høyre regelen her i bodø, men jeg vinket til de så de kjørte vidre, så jeg kom bak de. men nok om det, og om motoren skjærer seg eller ikke, dt gjør den ikke, dt er DERBI :cool: , mopeden er ganske perfekt har brukt den i over tre timer i strekk, har blandt annet kjørt fra Trondheim til Oppdal uten stopp og Trondheim til Aure uten stopp, dessuten har den gått 600 mil med trim nå. Spørsmålet er om dere tror jeg får bot om jeg forklarer situasjonen, det er årsaken til tråden? Skal så klart anmelde saken i morgen. så er det bare og bestille nye skilt. Og tror dere de blander seg om jeg kommer på trafikk stasjonen uten skilt på den? Siter
Bjørn Petersson Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Noen som var på fest i grønnåsen ja? For å si det slik, med en så sammensveiset gjeng som det vi er her oppe, tror jeg at politiet er hans minste problem. Navn og nummer er lagret på div. mobiltelefoner Siter
Christian Paulsen Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Spørsmålet er om dere tror jeg får bot om jeg forklarer situasjonen, det er årsaken til tråden? Nei, du bør ikke belage deg på at det går bra nei. Dette er en veldig enkel sak; du kjører uten synlig kjennemerke, og det koster 2000,- Men så er det selvsagt mulig å støte på noen som vurderer saken etter sjønn, og som lar vær å gjøre jobbes sin til fordel for deg, men jeg ville ikke satset på det. Det er feks mange som har fått sine 2000,- i bot for å ha skiltet inne på innsiden av frontuta på bilen, eller bøyd mer enn 30 grader opp på motorsykker. De fleste har sikker hatt noen "gode" forklaringer, uten at det hjalp... Her er prislisten: g) der foreskrevne kjennemerker mangler, forskrift om bruk av kjøretøy § 2-5 kr 2000,- 8. kjøring med motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkel er registrert for, vegtrafikkloven § 23 jf. § 13 kr 4200.- Resten her; Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 25. august 2009 Forfatter Skrevet 25. august 2009 Se hva jeg fikk i melding fra frode da, nå synes jeg rett og slett du vart barnselig Frode, beklager altså men du får faen meg bare anmelde i veg! GI DEG Frode. Var dette virkelig nødvendig Frode? Hei. Ikke for å være rasshull, men nå vurderer jeg virkelig å kontakte politiet i Bodø og få de til å ta en inspeksjon av mopenden din. Makan til kålhode som står frem å sier på ett forum at mopeden din er trimmet og oppgir bosted. Du kan ikke gi meg regnr på den i samme slengen? Ville gjort jobben mye lettere. For de kan ikke gjøre noe så lenge motoren er kald vis de kommer og sjekker dessuten er det en god del mopeder her oppe, så lykke til. Kjørte foresten forbi de i dag så ikke ut til og bry seg nevneverdig da men, de sto på bussholdeplassen ved flymuseet, kom i samme kjøre retning så de så det nok. Blir så forbanna det der er unødvendig. :mad: Siter
Tor Strengehagen Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Er ikke prøveskilter løsningen da? Du får vel det til moped også. Aner ikke hva det koster, men kanskje verd et forsøk. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 25. august 2009 Forfatter Skrevet 25. august 2009 ja skal prøve takk for tips! Sånn man skal gjøre når noen spør om hjelp ikke komme med trusler om anmeldelser og politi tips Frode. :mad: Så lært du nå i dag og. Siter
Christian Paulsen Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Som Per allerede har sagt, så kan prøveskilt bli et problem i ditt tilfelle. Det får bare brukes på kjøretøyer som ikke er registrert. Men kan jo tenkes du får det, igjen, jeg kan bare reglene, og kan ikke si noe om hvordan de du måtte møte i denne saken tolker og forholder seg til regelverket. Det koster 225 pr dag, og du bør si det er for flytting, eller prøvekjøring, ikke fordi du trenger transport til skolen. Det er ikke tillatt å bruke for såkalt "ordinær transport". Siter
Håkon Aarøen Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Hva med en manuell sykkel mens du venter på nytt skilt? Så får du litt trim og :-) Verre er det faktisk ikke! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 25. august 2009 Forfatter Skrevet 25. august 2009 ja, hadde jeg bare hadd råd til sykkel nå så... Har ikke fått stipend enda så har ikke penger situasjon er faktisk ganske fastlåst nå rett og slett, er iallefall for langt og gå- Siter
Morten Ruud Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Nå har vi presentert en god del løsninger her, og dessverre vil alltid slikt hærverk gå utover noen. Men, har du ingen mulighet for evt. å sitte på med noen? Og bare av ren nysjerrighet...hvor langt er det til skolen? Siter
Åge Storli Berg Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 fra Kenneth er det snakk om omlag 4 km. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 25. august 2009 Forfatter Skrevet 25. august 2009 nei jeg har ikke det men, men, Jeg vet dere har det og det er bra, jeg borti rønvik om du vet hvor det er hen, iallefall: Distanse: 4,33 km. Estimert tid: 9 minutter, 28 sekunder Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Når dere diskuterer mopeder og trimming. Trimming er en ting, men hva er det med ungdomer, mopeder og fjerning av innmaten i potta? Aldri skjønt det i grunn. Bråker som et helvete, går like dass som før... Siter
Håkon Aarøen Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Sykkel får du garantert låne av noen klassekompiser- eller venninner! Ingen unnskyldning Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.