Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se her.

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1371594.ece

Det mest optimale hadde jo vært å hanke inn folk som har mange timer bak seg i Flight Simulator eller lignende.

Men synes dette blir feigt. Sjarmen med krig før i tiden, var jo at de møttes på ei slette, og den siste som stod vant slaget.

Nå sitter man framfor en pc skjerm alla Combat FS på et kontor i USA, mens dronen din flyr på andre siden av jorda.

Tror det vil bli lettere å drepe personer på denne måten, ettersom du ikke er der og "gjør" det.

Skrevet

Ja litt tragisk på en måte.

Det som har skjedd i afghanistan/pakistan. Mange (enten sivile eller soldater) ble drept av dronefly.

Tror det vil bli lettere å drepe personer på denne måten, ettersom du ikke er der og "gjør" det.
Lurer om noen "simulatorer" har blitt blitt dømt for feilbombinger etter noen år med droneflyginger over disse to land?
Skrevet

Jeg ser at det er mange som mener at bare fordi piloten ikke sitter inni flyet så kommer han til å være mer villig til å drepe. Jeg tror ikke det er så stor forskjell på det å se på dataskjermer i et fly og velge om man skal angripe og det å se på dataskjermer i en container og velge om man skal angripe.

Forskjellen blir nok kanskje at man er mere villig til å bruke dronene i farligere situasjoner, da det ikke er noe fare for at man mister piloten.

Samtidig har dronene andre fordeler som at avgjørelsen om man skal angripe eller ikke blir ikke tatt av en stresset pilot (i den grad de faktisk avgjør om man skal angripe), men av et team på bakken som forhåpentligvis har muligheten til å være mer objektive i sine avgjørelser.

Dronene har også muligheten til å tilbringe mye mer tid over slagmarken, noe som betyr mer luftstøtte for gutta på bakken og jeg er temmelig sikker på at de setter veldig pris på å ha noen som hele tiden passer på dem.

Man kan nok diskutere hvor sjarmerende krig er, ihvertfall for de som opplever det, men jeg tror nok gutta våre som er i krig og familiene deres foretrekker at det skal være ganske feigt når de sloss mot fienden. Krig handler om å utnytte alle fordeler og jeg syns ikke akkurat droner er feigere enn å f.eks. feste bombebelter på barn.

Skrevet

Mye bra fra Rolf her!

Til syvende og sist er det flyger'n som sitter med finger'n på avtrekker'n. Det er han som er den siste instans i å se om målet er feil eller for nære vennlige styrker man kanskje ikke var klar over var der. (dette er bare fri idémyldring fra meg!) så i den grad beslutningen taes på bakken vet jeg ikke om stemmer i alle situasjoner...

Når man mener at krig har/hadde sjarm så har man enten spilt for mye eller sett for mye film (eller blitt medlem av den onde aksen) :-)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...