Ole-Jørgen Søberg Skrevet 2. mai 2002 Skrevet 2. mai 2002 Bare en liten tilføyelse før noen får problemer p.g.a. et av mine forrige innlegg: Iflg. Veitrafikkloven er det også forbudt å oppbevare/besitte "politiscannere" i kjøretøy uavhengig om det tilkoplet spenning eller ikke (utrolig at de har fått godkjent en slik lovtekst når utstyret ellers er lov å eie). Jeg overså dessverre en liten bit av lovteksten. [ 02-05-2002, 14:02: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ] Siter
Gjest Skrevet 2. mai 2002 Skrevet 2. mai 2002 quote: Opprinnelig postet av Johnny Nyhammer: Snart tar jo luftfartsverket i bruk digitale systemer og da går vel de analoge scannerene i søpla? Johnny Nyhammer Kommer ikke til å skje på maaaange år, kansje 10-20 år. Skal man gjøre dette så må alle radioer skiftes ut i fly, antageligvis nye antenner må opp. Dette er noe som vil koste gigantiske summer. Så at de skal gjøre det snart er tvilsomt. Nei, kommer ikke til å gå over på digitalt før mange år enda. Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 2. mai 2002 Skrevet 2. mai 2002 quote: Opprinnelig postet av Rune Valestrand: Skal man gjøre dette så må alle radioer skiftes ut i fly, antageligvis nye antenner må opp. tja,... vet ikke helt. De kan jo "bare" sette en D/A-omformer mellom antennen og radioen, på samme måten det kommer til å bli innført digitalt bakkesendt fjernsyn (DTT), dvs. med en DAC mellom antennen og TV-apparatet. Ellers bruker du ditt eksisterende utstyr. Fordelene med digital transmisjon er mange, bl.a. er rekkevidden større med samme effekt, koding (scrambling) kan enkelt innføres og det er tilrettelagt for nye tjenester. Politiet har jo lenge vært inne på tanken å digitalisere nettet sitt. [ 02-05-2002, 15:24: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 2. mai 2002 Skrevet 2. mai 2002 Jeg tror neppe digitalt kommer i lufta på lenge, ny kanalseparasjon derimot er på full fart inn, 8,33kHz step er allerede innført i Europa (og Norge), men kun over fl240 eller hva pokker det er. Siter
Karl R Pettersen Skrevet 4. mai 2002 Skrevet 4. mai 2002 Kun over FL240? Hvem snakker de med som de lenger nede ikke trenger snakke med? Company frekvenser? Eller er de på HF? Siter
Arild Oldervoll Skrevet 4. mai 2002 Skrevet 4. mai 2002 Nei, men under FL240 har de ikke 8.33khz steps Siter
Gert Gundersen Skrevet 4. mai 2002 Skrevet 4. mai 2002 For ordens skyld: Skal du fly i EUR-region, og er ikke 8,33kHz channel split equipped, må du planlegge hele ruten under FL245 (IFR level 240). Unntak er UHF-utstyrt State Aircraft. Hilsen Gert Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.