Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Alfa AS er en dagligvarebutikk. Eieren er Petra og Knut Alfsen.

Butikken drives godt, men i det siste er omsetningen gått noe ned fordi konkurransen har økt. En ny butikk er åpnet like ved Alfa.

 

For å få opp omsetningen foreslår Knut at de skal tilby kundene rabatter på 2 prosent på alle varer. Petra er uenig og mener at det ikke er lønnsomt å gi slike kontantrabatter i en dagligvarebutikk. I såfall bør en gi minst det doble, dvs. 4 prosent rabatt.

 

Bruttofortjenesten til Alfa AS er på 16 prosent

 

a) Hvor mye må omsetningen økes med en rabatt på 2 prosent?

b) Hvor mye må omsetningen økes med en rabatt på 4 prosent?

 

Oppgi svarene i prosent.

 

Petra og Knut vet at bruttofortjenesten til konkurrentene varierer fra ca. 12,5 prosent til ca. 18 prosent.

De kom til at det hadde vært fint om de hadde en Excel-modell som viste kravet til omsetningsøkning for dette intervallet for hver 0,5 prosent endring i bruttofortjeneste og for kontantrabatter fra 0,5 prosent til 5,0 prosent, også med intervaller på 0,5 prosent

 

Petra sa at en slik modelll også kunne brukes av den skobutikken som de var medeier i, men da måtte en enkelt kunne justere på nivåene på bruttofortjeneste og rabatter og ikke minst intervallene

 

Kan dere hjepe Petra og Knut?

 

 

Skrevet

Petra sitter jo på en gullgruve som gir mye høyere db. :grin:

Skrevet
  • Forfatter

Svaret er

 

a) 14% (avrundet tall)

b) 33% (avrundet tall)

 

Når man har regnet ut dette har man formelen til å lage de mattematiske modellene i excell for intervallene.

 

 

 

 

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …