Anders Henriksen Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Heisann, Da det har vært endel uklarheter rundt hvilke områder Oslo, Stavanger og Bodø Control dekker vil jeg nå komme med en liten oppklarning til eventuelle undrende piloter. Som vanlig beskriver bilder mer enn 1000 ord så derfor bruker jeg noen halveis egenkomponerte illustrasjoner her. Over bildene står hvilke kontroll possisjoner som er online markert med en egen farge som også vises på bildet ringet inn der possisjonen dekker. Områdene til Oslo, Stavanger og Bodø Sør kontroll Først kommer et scenario hvor følgende kontrollsektorer er online: [color:#000000]ENBD_S_CTR - Bodø South Control - freq 125.70[/color] [color:#33FF33]ENSV_CTR - Stavanger Control - freq 124.70[/color] [color:#FF0000]ENOS_CTR - Oslo Control - freq 118.87[/color] På illustrasjonen under ser du at en pilot på ENVA Værnes må kontakte ENBD_S_CTR, en pilot på Bergen Flesland må kontakte ENSV_CTR og han på Kjevik må kontakte ENOS_CTR. Hvis kun Stavanger hadde vært online måtte pilotene på Værnes og Kjevik "kontaktet" unicom på freq 122.800 da disse områdene ikke var kontrollert (hvis ikke ENVA_TWR/APP eller ENCN_TWR/APP var online da). Området til Bodø kontroll Resten av Norge, altså nord for værnes tilhører ENBD_CTR, som du kan se på kartet under. Er en pilot på Bardufoss og ENBD_CTR er online så må han kontakte ENBD_CTR. Er det en pilot på Kristiansund Kvernberget så må han på unicom da bodø ikke dekker der. [color:#000000]ENBD_CTR - Bodø Control - freq 126.70 [/color] Da har vi gått igjennom hvilke områder de forskjellige kontrollsektorene i Norge dekker. MEN det finnes 2 unntak! Disse kommer under. Oslo kontroll extended Når kun Oslo kontroll er pålogget skjer det ofte at ATC'en som er pålogget dekker områdene til ENSV_CTR og ENBD_S_CTR. Det er pga. trafikkmengden i Norge til tider ikke er veldig stor og derfor kan en ATC dekke et større område i sør en kun en av sektorene. MERK! De som sitter online som ENOS_CTR og dekker ENSV og ENBD_S må/vil skrive det i sin ATIS! Noe lignende dette: Oslo Control Cover Norway FIR south of ENVA Enkelte som sitter ENOS_CTR vil kun dekke området til ENOS og da står det ingenting om extended service i ATIS. Dette er pilotenes ansvar å sjekke! For min egen del, når jeg sitter ENOS_CTR dekker jeg i 99% av tilfellene Oslo Extended. Mange av pilotene er ikke klar over dette, derfor denne posten [color:#FF0000]ENOS_CTR - Oslo Control - freq 118.87[/color] Bodø kontroll extended Samme som for Oslo så har også Bodø kontroll extended service HVIS han logger opp som ENBD_C_CTR. Han dekker da ENBD_S og ENBD sektoren. [color:#000000]ENBD_C_CTR - Bodø Control - freq 118.55[/color] - Som sagt så er grunnen til at extended possisjonene er opprettet at det til tider kan være lite trafikk og derfor hjelper det på å dekke et større området. Nye C1 atc'er kan være ukomfortabel med en så stor sektor som ENBD_C_CTR og ENOS når den er extended, derfor har de muligheten til å la være ved å logge seg på som ENBD_CTR eller ENOS uten extended info i ATIS. Når det er mye trafikk kan det også være for mye med så store sektorer. Håper dette var oppklarende for mange og at piloter nå vet hvor diverse kontrollsektorer dekker. MERK også at ServInfo og VatSpy ikke er oppdatert til å vise diverse av disse finurlighetene. Feks heter ENBD_S_CTR på ServInfo ENTR_CTR, noe som ble endret for noen år siden i real life og 1. januar i år på vatsim. se også NOTAM ENTR_CTR. ServInfo/VatSpy vil heller ikke vise når ENOS og ENBD er extended. Ligger også en notam ute angående Oslo Control og Bodø Control for de som er interesert. Notams om Norge, Sverige og Danmark legges ut etter behov og finnes på VACCSCA sin hovedside. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 14. august 2009 Skrevet 14. august 2009 Har da også blitt oppfordret til å kontakte ENBD_CTR så langt sør som i Østfold overhead ENRY så hvis ATC ber om kontakt er det vel bare å skru om frekvensen og la seg bli kontrollert hele veien om det er på CTR sine premisser? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 14. august 2009 Skrevet 14. august 2009 Vi lager også til tider avtaler med nærliggende CTR's om direkte handoff dersom "mellommann" mangler. Hvilket vil si at du kan oppleve (potensielt) direkte handoff fra ENBD til EKDK såfremt begge flygelederne blir enige om det... Siter
Daniel Klepp Skrevet 14. august 2009 Skrevet 14. august 2009 Flott post Anders. Har du vært i kontakt med Vatspy ang. endringer? Synes å huske det vart nevnt en gang. Fikk du noe svar? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 18. august 2009 Skrevet 18. august 2009 OBS OBS; Husk, ENBD_C_CTR dekker hele ENBD (inkl. ENBD_S) med mindre controller info sier noe annet.... Dette bør spesielt de som sitter ENOS og ENVA_APP bite seg merke i. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.