Gunnar Seljeseth Skrevet 12. august 2009 Skrevet 12. august 2009 ... og det går unna! :crazy: For ca. 2 1/2 år siden brukte jeg 500NZD (ca. 2000 NOK) på en ny sykkel. Den har siden stått så og si ubrukt, enten i en garasje eller i gangen. Tirsdag i forrige uke (4. aug.) ble jeg derimot lei av å bare se på sykkelen, og bestemte meg for å ta den i bruk, og da var det nærmere halvannet år siden sist den ble benyttet. Jeg satte opp en fast rute som skulle sykles hver dag (ca. 5,5km), og hev meg rundt. Torsdag samme uke (6. aug.) begynte jeg å ta tiden på runden. Dette er resultatet så langt; Tor. 6/8-09: 23.04 Fre. 7/8-09: 22.17 Lør. 8/8-09: 19.36 Søn. 9/8-09: 19.20 Man. 10/8-09: 19.28 Tir. 11/8-09: 19.06 Ons. 12/8-09: 18.45 ... jeg har satt meg mål også. Første mål var å gjennomføre runden på mindre enn 20 minutter. Som dere ser tok ikke det lang tid. Foreløpig sikter jeg på 16 minutter, og når den knekkes er det duket for en dobbel rundtur (ca. 11km). Så, hvor mange her tror at dette er noe jeg kommer til å gjøre frem til neste regnværsdag? :grin: Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. august 2009 Skrevet 12. august 2009 Du har i hvert fall en god start! Ingen grunn til å stoppe nå Siter
Sindre Holberg Skrevet 12. august 2009 Skrevet 12. august 2009 Hmm... Dette kan jo bli interesant :grin: Men med denne fremgangen er du jo nede på 16 veldig kjapt Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. august 2009 Forfatter Skrevet 17. august 2009 "No pain, no gain"... Slik går i alle fall ordtaket, og det værker nå godt i hele kroppen. Til gjengjeld ser fortsettelsen slik ut; Tor. 13/8-09: 20:33 Fre. 14/8-09: 20:28 Lør. 15/8-09: 18:51 Søn. 16/8-09: 17:51 (og regnet høljet ned) Man. 17/8-09: 17:09 ... runde nummer 2 ser ut til å komme raskere enn forventet... :eek: Siter
Harald Strand Skrevet 17. august 2009 Skrevet 17. august 2009 Ser veldig bra ut dette her! Husk på kondiskurven som sier at kondis øker fort i starten, men når du har trent mer og mer, vil du ikke merke den samme nedgangen i tid som du hadde i starten. Ta også i betraktning at til eldre du er, dess lengre tid tar det å bygge opp kondis. Kan og nevne litt om musklatur. Noen har kondismuskler, noen har sprintmuskler og noen har ikke muskler i det hele tatt. Hvis det er veldig god kondis du vil bygge, og ikke sprint egenskaper er det jo veldig anbefalt at du har kondismuskler. Har du fks sprintmuskler og vil bygge kondis, vil du fort merke at du ikke får en halvmeter gratis (som i mitt tilfelle) Det er ganske enkelt å kjenne igjen de forskjellige muskeltypene. Kondismuskler vil du merke på at de kanskje ikke har trent en dritt, men alikevell klarer å henge med på de lengste etappene du kjører. Ergo de er tynne og seige. Sprintere er kraftige, med store muskler, men som ikke skal ha så lange etapper før de detter av. Stå på! spis sunt, ikke slurv! (ja jeg vet det er fristene med en bayer og tippekamper når det regner) Håper det hjalp bittelitt! Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. august 2009 Forfatter Skrevet 17. august 2009 Jeg er nok av den litt seigere typen, dóg for øyeblikket med godt magemål... :whistle: ... men et par mil på sykkel var aldri noe problem i tiden før jeg tok lappen. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 18. august 2009 Forfatter Skrevet 18. august 2009 Da var jeg kommet meg under 17 minutter... 16:51. Så dersom jeg nå klipper av 51 sekunder, så er det duket for runde nummer 2... :eek: Vet ikke om jeg har så fryktelig lyst på lykkeønskninger akkurat nå... :whistle: Appropos Bayer og Tippekamper; to ting jeg ikke kan fordra... Men jeg sniker meg gjerne litt potetgull og Cola mens jeg holder på med simmen... Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 18. august 2009 Skrevet 18. august 2009 Få deg en Pulsar måler med programvare som viser fremgangen din Gunnar. Så vil du raskt oppleve at motivasjon din øker i takt med kondisjonen :grin: Kanskje du er nede på 15.00.00 før du vet ordet av det Lykke til mot 16.00.00 i første omgang Gunnar Hushovd. Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 stå på! Men jeg tenker at treningskvaliteten kanskje ikke er all verden: Ingen oppvarming, bare full gass og kjempehøy puls i 15-20 minutter er vel en treningsform som kanskje ikke er den beste? Det er noe med at det aller meste av treningen skal foregå med mye lavere puls enn det du sikkert har når du forsøker å bryte gårsdagens rekord;) Så jeg tenker at det er veldig kortvarig trening, med veldig høy intensitet, og ingen oppvarming? Eller varmer du opp med lavere intensitet en god stund først? Husk også at om du tar'n fullstendig ut så må beina få hvile innimellom for å bygge seg opp igjen. Nå er det ikke allverdens lengde på turen din, men allikevel. Så jeg ville heller syklet en mye lengre tur, med puls lav nok til at du kan "snakke med sidemannen", og så tatt det racet ditt noen dager innimellom. Da tror jeg formen øker fortere! Men stå på, det viktigste er jo å komme seg ut og trene, bare pass på at musklene får hvile også Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. august 2009 Forfatter Skrevet 19. august 2009 Tja, oppvarmingen er vel stort sett den første kilometeren, som for det aller meste er flatmark og nedoverbakke... Men ja, jeg kan nok absolutt bli bedre der... Det skal nevnes at da jeg syklet 4km på ca. 10 minutter for 4 år siden (skoleveien), så var også det helt uten oppvarming Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 det skal sies at man blir god på det man trener på. Så det er jo veldig forskjell på treningen til en 100-meterløper og en maratonløper. Man kunne tenke seg at hvis du sykler den distansen din tusen ganger (med oppvarming først) så blir du veldig god på den distansen;) Men om målet er å bli i god form, som det heter, tror jeg det er lurt å ta noen lengre turer, med mye lavere puls, kombinert med noen intervall-aktige turer. Og så 15-minutters-racet ditt nå og da. De 15 minuttene dine er vel på grensen til å være noe usunt (muskelnedbyggende etterhvert), men generellt er jo all trening bedre enn ingen trening, det er klart. Pass på å hvile bena innimellom;) God tur! Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. august 2009 Forfatter Skrevet 19. august 2009 Tja, dersom jeg knekker 16 minutter, så tar jeg jo runde nummer 2, så dermed blir det nok over 30 minutter godt og vel... (og 11km) Siter
Tommy Hansen Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 De 15 minuttene dine er vel på grensen til å være noe usunt (muskelnedbyggende etterhvert) Ikke engang i nærheten... Siter
Sindre Holberg Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Min pers: 23.2 min på 11km Bare måtte få det ut :grin: Men lykke til videre, ser bra ut så langt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.