Skrevet 9. august 2009 15 år Liker å fly med store fly av og til men jeg har ikke interesse av langturer. Det er nå take-off og landing som er interesant, så med det i tankene så gjorde jeg ett lite søk på nettet, men fant ikke så mye info. Men så har vi jo deltakerne på dette eminente forumet, mange som har unike og bra oversikt over det meste, så hvorfor ikke benytte den kapasiteten? Jeg vet at man har diskutert korteste og lengste ruter osv, men premissene for denne tråden er altså å liste opp ruter som faller under: stor fugl <--> kort distanse. Definisjon på stor fugl er fra A330 og opp for airbus sin del, B767 og opp fra boeing og MD11/DC10. Flightene kan være ordinære ruter såvell som cargo. Poenget er vel å prøve å liste opp ruter hvor ordinært langdistanse fly brukes til shorthauls, hvor grensen for kort/lang rute går kan vel settes til ett par timer, men jo kortere jo bedre Nb, det kan også være ruter fra "gamle dager" Her er noe av det jeg fant A340 Frankfurt - München (Lufthansa) Bahrain - Doha (Gulf Air) 20min. Rio de Janeiro - São Paulo (Air France) A330 Kuala Lumpur - Penang (?) 31 min. Shannon - Dublin (?) 40 min. Bahrain - Doha (Gulf Air) 20min. Paris, Orly - Strasbourg (Air Inter) 40 min. B747 Singapore - Kuala Lumpur (?) 30 min. Athen - Thessaloníki (Olympic Airlines) 30 min. Brussels - Paris-Charles de Gaulle (Singapore) Cape Town - Johannesburg (Alliance Air) Bonaire - Curacao (KLM) Santo Domingo - San Juan (Iberia) 40 min.
Skrevet 9. august 2009 15 år Emirates 330/777, Qatar airways 777 - Dubai- Doha, ca 40 min. Etihad: 340/777 Abu dhabi - Doha/Bahrain - ca 40 min. British Airways / KLM / Lufthansa - 777/330/340 - Adu Dhabi - Muscat. Ca 40 min.
Skrevet 9. august 2009 15 år Fløy sist Mandag, Bangkok - Kuala Lumpur med en Thai A340-500, var egentlig satt opp med A340-600. Flyturen tok forøverig 2 timer og var full.
Skrevet 9. august 2009 15 år Thai använder också 747-400, A330 och A300 på Phuket rutten Bangkok-Chiang Mai med Thai 744, A333, A300 Cairo-Luxor: EgyptAir A332 Sydney-Melbourne och Brisbane: Qantas A330, 763 Vancouver-Toronto: Air Canada 767, 777 och kanske A330 Och BA flyger väl 767 till Amsterdam ibland?
Skrevet 10. august 2009 15 år Veldig fin tråd! Liker veldig godt å fly store fugler, men får sjelden tid til å fly i flere døgn.
Skrevet 10. august 2009 15 år Har selv flydd Johannesburg - Durban med B747SP Kort og grei tur med enorm skyvekraft :grin:
Skrevet 10. august 2009 15 år Forfatter Virker som det er mest i midtøsten og asia bruk av store maskiner på korte ruter brukes. Er det noe spesiell grunn til at det ikke er vanligere i f.eks europa på belastede ruter? Man skulle jo tro at det var billigere å stappe 3-500 mennesker i 1 fly kontra det å fly 3-5 små/middels store fly for å betjene samme antall passasjerer. Og kanskje vi i vesten krever hyppigere avganger, dvs ett bredere utvalg av avgangstider istedet for en avgang om morgenen og en om kvelden he he, hvem vet, vet du?
Skrevet 10. august 2009 15 år Ved ikke, om man kan købe biletter til flyvningen, men hva med Pakistan International Airlines fra OSL til CPH eller omvendt.
Skrevet 10. august 2009 15 år Thai Boeing 777 Bangkok - Phuket (45min) Thai använder också 747-400' date=' A330 och A300 på Phuket rutten. [/quote'] Jo, vi flög den på vägen till Bangkok, men jag räknade inte A300 som big bird
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.