Marius Fredriksen Skrevet 6. august 2009 Skrevet 6. august 2009 Det er vel ikke mange her som vet hva båtsport er. Kansje ikke veldig mange som bryr seg her heller. Men har lyst til å si noe om det hvis det er noen som er interisert i det. Båtsport er delt inn i fire hoved deler. Dem er: Rundbane, Offshore, Vannjet og Thundercat. Under disse grenene kommer rekke klasser. Her kommer mer info om grenen jeg driver med: Rundbane kjøres på indre havner eller på innlandsvann der banen er avgrenset med to til seks svinger. Banestørrelsen ligger på mellom 1400-1800 meter, og det kjøres etter antall runder eller antall minutt. Klassene er delt inn etter motorstyrke og skrog på båten. Alle klasser har begrensing på trimming. Du kan starte med debutantklassen i rundbane fra 13 år. Klassene i rundbane er. T-250 eller JT-250. Båtene er v-bunnsbåter på ca 13 fot. Motor er på 15hk og inntil 265ccm. Toppfarten er ca. 70km/t. Minimumsvekten er 180 kg i T-250 og 160kg i JT-250. Kan kjøres fra du er 13år. GT-15 Båtene er samme som i T-250. Er en ny klasse tilpasset 4 takts motorene og EPA 2-taktere. Inntil videre gjelder allesgrensen 16 år i Norge men er 10 år i utlandet. Minimumsvekten er 210 kg, og toppfart ca.65 km/t V-25 Nasjonal standardklasse entype v-bunnsbåt med Tohatsu/Mercury 25 hk motor. Minimumsvekten er 240 kg, og toppfart ca. 95 km/t. Allesgrensen er 16 år. T-400 Internasjonal klasse med v-bunnsbåt med 25 Hk-motorer inntil 400,5 ccm, som yter opp mot 105 km/t. Minimumsvekten er 240 kg. Et naturlig sprang opp fra rekrutteringsklassen T-250. GT-30 Er en ny klasse tilpasset 4 takts motorene og EPA 2-taktere. Minimumsvekten er 250 kg, og toppfart ca. 80-85 km/t. Dette er en klasse som vokser veldig mye nå. Norge har desverre bare en i denne klassen og det er MEG. De som kjørrer denne klassen nå er, Sverige, Nererland og England. Ny båt koster fra ca 35 000 kr, og motor 30-50 000 kr. Min rigg er litt dyrere pga båt støpt i Carbon. Min rigg koster ca 120 000 kr. + en sesong på 25-50 000 kr. F4s/SL-60 (Formula Mercury) Dette er en ny klasse som det blir satset på nå. Veldig stor klasse i Tyskland. Sverige har også noen som kjører denne, samt med Danmark, Latvia og Polen. Vi har desverre ingen Norske i denne klassen enda. Denne klassen er tilpasset de nye miljømotorene og båtene er katamaraner med lukket sikerhets cocpit. Båtene blir pridusert i Danmark. Fornuftig prisnivå og en utmerket utviklingsklasse for talenter med ambinsjoner mot F-2 eller F-1. Du får en ny rigg til 170-200 000 kr. + sesong på 50-100 000 kr. Dette er en klasse jeg drømmer om som min neste klasse. F-2/F-2000 Internasjonal klasse for katamaraner med inntil 2000 ccm motor, det vil si rundt 200 Hk. Dette er per i dag den største båtklassen i Norge. Toppfart kan ligge opp mot 200 km/t. Formel 2 er en mindre versjon av Formel 1. F-1 Internasjonal klasse for katamaraner. Motoren er på over 300 hk. Toppfarten ligger opp mot 260 - 270 km/t. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er på 2sek og fra 0-200km/t under 8 sek. Så dette går ikke dårlig. Førerene utsettes for 6G i svingene. Dette er det råeste du kan kjøre under grenen rundbane. Dette er heftig, jeg har prøvd. Båtracing er en utfordrende sport! Det er ikke så mange som forstår helt hva det vil si å holde på med sportsbåter. Kanskje ikke så rart siden det er noe ganske uvanlig og rake motsetningen til den typiske Ola Nordmann sporten, langrenn. Det er for folk flest utrolig viktig at om man skal kunne få oppnådd noe, skal man ha fortjent det, igjennom svette,blod og tårer! Derfor vil også den fysiske sporten fremfor motorsport appelere til flere.. På tross av navnet motorsport er det faktisk mye uten om motor som skal til for å prestere bra. Det krever et hodt hode plassert på en frisk og sunn kropp. I en så presset situasjon som under race er det utrolig mye som må hånteres. Man har sjø og vind som man må hele tiden justere tilt/heis og trimtank etter, i tillegg til å treffe havet i riktig vinkel i riktig hastighet. Det er skjær og bøyer man må navigere seg rundt eller forbi, i tillegg til andre konkurrenter i samme eller andre klasser man må ta hensyn til. Invollene blir dessuten godt ristet, noe som er veldig forstyrrende. Alt som skjer skal hele tiden kartlegges, vurdere mulighetene og taes et valg på. Dette er en så avgjørende faktor, at om man ikke takler det kan det gå ille. For å kunne ta utfordringene som fortalt over er man nødt til å ha mot! Dette er ingen sport for pyser. Dette er fra Miss CoCo Her er det to smakebiter på hvordan det er å kjøre Rundbane GT-30 [video:youtube]-mMNejAGqAA Offshore V-50 [video:youtube]YjjvSKRLnfw Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 6. august 2009 Skrevet 6. august 2009 Ja dette var rått. Et spørsmål, hva er primær funksjonen til han bak? navigasjon? eller er det bare en som har en lei nakke han skulle ha slått opp? Stilig sport dette, synes dere er tøffe jeg. Men jeg tror jeg skjønner hvorfor! flotte jenter da. :-) Siter
per berge Skrevet 7. august 2009 Skrevet 7. august 2009 Å faen Geir, er det kiroprakti dem driver med uti bølgene der ja 10 for den Geir. Siter
Marius Fredriksen Skrevet 7. august 2009 Forfatter Skrevet 7. august 2009 Han/hun bak er i hovedsak til navigering ja. Dem har også oppgaver som motorovervåkning, fylle eller tømme trimtank. (Dette er en tank som ligger foran i båten. Den er for å få nesen ned i høy sjø. Som du ser på filmen spruter det noen ganger opp vann på venstre side ut av dekket litt foran piloten. Dette er bare for det trykkes vann ut av tanken for å vise den er full. Som dem stenger røret som tar opp vann, for dette bremser båten litt.)Co-piloten har også i oppgave å balansere båten rett fram, men også i sving. Noen ganger kan også dem få i oppgave å styre trim på motoren. ( Heise og senke eller kjøre den inn eller ut, for å balansere båten.) Det er ett par flotte jenter ja Men det som er fint her, er att gutter og jenter stilles på samme linje. Alle har samme regler å følge. Det er ikke mange ideretter som har dette. I hopp nekter dem jo jenter å hoppe med gutter for dem er redde for å tape. Jeg synes det er fett gutter og jenter samme foresetning til å vinne. Jeg vet jenter kan kjøre båt. Vi har blant annet ei jente helt i toppen av båtsporten. Jeg snakker selvfølgelig om Marit Strømøy . Som kjører F-2 og F-1. Nå i helgen kjører hun i St Petersburg i Russland for F-1 teamet Team Azerbaijan Som har dette å vise fram: Best Results: - 2nd 24 Hours of Rouen 2009, Class 2 - 3rd European Championship 2007, F-2000 - 3rd 24 Hours of Rouen 2007, Class 2 - 3rd 24 Hours of Rouen 2006, Class 2 - 2nd Nordic Championship 2005, F-2000 - 2nd President Cup UAE 2002, F-2000 - Rookie of the year 2000, F-2000 - European Champion 1999, 1998 and 1996, Sport-550 - Nordic Champion 1996 and 1999, Sport-550 - World Record 1992, T-250 - A number of medals in Norwegian Championship and Norgescup. Resultatene er fra http://www.starsonwater.com/ Og som jeg nevnte Dette er ingen sport for pyser. Hvert år må vi gjennom noe som heter Turtletest [video:youtube]cHk2K2zgVCE Og en annen ting, det kreves legeattest hvert år. Siter
Hans Christian Lindgren Skrevet 7. august 2009 Skrevet 7. august 2009 En flott og heftig sport som mange egentlig kan være med på. Dette var godt forklart Marius. Siter
Marius Fredriksen Skrevet 7. august 2009 Forfatter Skrevet 7. august 2009 Ja de fleste kan kjøre, bare dem fyller opp helsekravene. Men det er mange som har kjørt ett par år. Så sluttet for dem har blitt redde i en sitivasjon. Det jeg mener er en flip(båten går rundt). Dette skjer heldigvis ikke ofte men det kan skje. Det er derfor vi også har Turtletest, for å trene på denne sitivasjonen. Den kan være veldig stressende. Her er to filmer med ting som kan skje i båtsporten. [video:youtube]pyJM9KVnT78 [video:youtube]h6uNwQe4lRU Men dette er en trygg sport. Alle båtene som er katamaraner i klassene F4s/F-2/F-1 safety cockpit med crash box ( crash boxen er laget for å tåle en annen båt rett inn i siden i hele 200km/t) Båtene har også 5 point safety belts. De har også Air bag stystem som går på når båtene går på hodet som cockpit skal flyte opp, og være høyeste pungt etter en flip. Og alle med lukket cockpit må ha med luft i båten. Disse to filmene viser hvor godt Air bag stystemet fungerer. Siste filmen viser også veldig godt crash boxen fungerer. [video:youtube]Lg-Vv2Qu5Dc [video:youtube]mIVV0fQEt3M Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.