Posted July 30, 200915 yr Har noen hør om SAS skal sette MD-80 på bakken for godt? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=565127 Det står jo ikke direkte her, men siden så mange må gå. Og siden selskapet taper penger hadde hvertfall jeg satt MD flyene på bakken siden disse bruker en del mer drivstoff en modrene Boeing / Airbus..?
July 30, 200915 yr Ja, SAS er i gang med utfasing av MD-80. Det går litt etter litt, og siste avgang med MD-80 er i 2010.
July 31, 200915 yr Det står pr i dag 2 eller 3 MD 80 utenfor SAS hangar på Gardermoen med demonterte motorer og presenninger over de stedene motorene normalt skulle vært. Den ene av dem ("Rollo Viking") har stått der i veldig lang tid, og ser ikke særlige flyvedyktig ut.. Noen som vet hva som skjer med de når de ikke skal opp no mer? Blir de hugget på Gardermoen? Eller kjørt vekk? Eller flyr de vekk? Legger inn ett bilde på bildeforumet i fall noen kan svare ut fra bildet
July 31, 200915 yr Hvis det er noe verdi igjen på dem, blir de stående til de finner en ny eier. Hvis det derimot er mer å tjene på å skrape dem, så blir det gjort. Jeg lurer litt på om de kanskje skal bruke delene til de to flyene på de øvrige MD-80ene som er igjen.
July 31, 200915 yr Author Finnes det regler på hvor lenge et fly har lov og være i luften? Altså når det er så gammelt må det pensjoneres f.eks?
July 31, 200915 yr Det blir jo når flyet ikke lenger klarer å tilfredstille de kravene som er satt. Enten det er vedlikehold, støy eller andre regler. Ellers kan du fly som så lenge du bare klarer.
August 1, 200915 yr Heisann! Kim Joergen, det er enklete fly som har tidsbegrensing paa skrog. For eksempel er A320 serien begrenset til 60.000 timer og 48.000 cycles. Jeg forstaar det som at Airbus jobber med aa faa dette opp til 120.000 timer og 60.000 cycler, men vil helt opp til 180.000 timer. Vet ikke i farten om MD80 flyene har en skrog begtensing. Dag
August 1, 200915 yr Hei Dag! Jeg er såpass "frekk" at jeg hiver inn det du sier i mine utalelser om regler og andre krav. hehe!
August 1, 200915 yr Hei igjen Kim Joergen! Jeg er såpass "frekk" at jeg hiver inn det du sier i mine utalelser om regler og andre krav. hehe! Joda, den er grei den... ha ha! Mye som spiller inn naar et fly skal parkeres og selv en robust arbeidshest som MD80 vil nok se sine dager ende...! Markedet i dag er ganske "mettet" med MD80er og selv om noen senere modeller kan sikkert finne gode hjem i flere aar framover, blir nok de fleste parkert og hugget opp. Dag
August 1, 200915 yr Ingen tvil om at MD-80en er en solid arbeidshest iallefall. Nordic Airways i Sverige har fått nytt AOC, og startet opp flygninger igjen med sin eneste SE-DMT, som de har hatt siden selskapets oppstart i 2004. Den er den eldste flygende MD-80en igjen. Bygget i 1980.. Tidligere eiere er Swissair og SAS før den havnet hos Nordic i 2004. Ikke mye elektroniske skjermer og duppeditter i den nei.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.