John Aleksander Moen Skrevet 16. april 2002 Skrevet 16. april 2002 Hei! Jeg bare lurer på en ting! Dere skjønne, jeg holder på å kjøpe meg flight map gps. og lurer i den anledning på om det er lov å ha dem ombord i fly. Hadde liksom vært litt tøft å se hvor flyet "Egentlig" befinner seg. Siter
O85_ Skrevet 16. april 2002 Skrevet 16. april 2002 Hadde vært litt kult ja... Men jeg tror det har seg slik at motagere og sendere skal være avskrudd når du befinner deg inni flyet. Derimot med småfly så kan du ha dette på,det gjelder også Mobiltelefoner. Så lenge ikke Signalene forstyrrer instrumentene i Cockpit. Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 16. april 2002 Skrevet 16. april 2002 Har ikke du hørt hva de sier ombord i et fly under sikkerhetsbriefen? "Alt elektronisk utstyr som inneholder radiosender eller -mottaker,som mobiltelefoner og radioer, skal være avslått under hele flygingen. Annet elektronisk utstyr, som Laptop og CD-spiller, kan benyttes når Fest Setebeltet-skiltet er slått av osv." Så det burde være tydelig! En GPS er jo en sender, den sender ut signaler til en satelitt, og mottar også signaler fra en satelitt, så det kan nok ikke brukes i store fly. Beklager! Siter
Tommy Martinsen Skrevet 16. april 2002 Skrevet 16. april 2002 quote: Opprinnelig postet av Eirik Mikal Aronsen: En GPS er jo en sender, den sender ut signaler til en satelitt En GPS er kun en mottaker. Den tar imot klokkeslett fra et antall satellitter, og regner ut sin posisjon ut fra det. Siter
T F Skrevet 16. april 2002 Skrevet 16. april 2002 Du kan dessverre ikke bruke GPS'en din selv om det riktignok kun er en mottaker i den. Det står faktisk spesifisert et eller annet sted at GPS'er ikke er tillatt brukt under noe tidspunkt av flyturene. I en bærbar CD-spiller er det vel verken sender eller mottaker, men den er likevel ikke lov å bruke. Mvh. Torbjørn Fjeld Siter
Gjest Skrevet 16. april 2002 Skrevet 16. april 2002 quote: Opprinnelig postet av Torbjørn Fjeld: I en bærbar CD-spiller er det vel verken sender eller mottaker, men den er likevel ikke lov å bruke. Mvh. Torbjørn Fjeld Vet ikke hvor du fikk dette fra ,men det er fritt å bruke en CD spiller ombord. Jeg har tatt flyet maaaaaange ganger og jeg ble aldri nektet å bruke cdspiller, minidisc e.l. Siter
Kjell Morten Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 quote: Opprinnelig postet av georgkorycki: Vet ikke hvor du fikk dette fra ,men det er fritt å bruke en CD spiller ombord. Jeg har tatt flyet maaaaaange ganger og jeg ble aldri nektet å bruke cdspiller, minidisc e.l. Flesteparten av flyselskaper har ikke forbud mot cd spiller. Jeg har floeyet noen ganger med SAS inneriks hvor de har sagt nei til dette. Det hender ogsaa at de nekter deg det til/fra USA, men det har ikke skjedd ofte.. Siter
Thomas Wærness Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 GPS i fly, det er spennende. Jeg hadde med en liten 'Magellan GPS 315' en gang, fra Gardermoen til Kreta. Hadde den på, i fra 'push back' på Gardermoen, til vi landet og parkerte på Kreta. Kabinsjefen spurte hva dette var, og om den sendte ut noen signaler. Jeg trodde at de som jobber i fly hadde litt peiling, eller interesse for det som skjer i lufta men, neida han visste ikke hva GPS var. Så han gikk inn i cockpit og spurte om jeg fikk lov. Det var jo hyggelig gjort - Han kunne jo bare ha sagt at jeg skulle skru den av. Han kom fort tilbake og sa at jeg kunne få bruke denne. Jeg viste ham også hvordan den fungerte, posisjon, hastighet, trip, høyde osv. Han ble imponert han! Ta med GPS i fly, så slipper du å lese 'safety on board' 15 ganger..... Siter
Gjest Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 Anledningen till att många flygbolag vill att CD och liknande skall vara av under start och landning är att passagerare inte ska missa viktig info på högtalarsystemet, i händelse av en evakuering t.ex. Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 quote: Opprinnelig postet av John Aleksander Moen: Jeg bare lurer på en ting! Dere skjønne, jeg holder på å kjøpe meg flight map gps. Jeg lurer også på en liten ting av ren nysgjerrighet, hvilken GPS er det du tenker på? Garmin Emap kanskje? Jeg vet ikke om noen håndholdte GPS som har kart utenom den i allefall. Og den har jo ikke noen flightmaps. Eller kanskje du tenkte på å koble den til laptop med Jeppesen Flitemap? Lurer bare fordi det hadde vært interessant å vite litt mer om dette.. Ole Martin [ 17-04-2002, 14:49: Endret av: Ole Martin Walberg ] Siter
Arild Oldervoll Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 Hvorfor ikke bare bruke denne greie regelen når du kommer ombord: Spør om det er greit at du bruker det apparatet som du vil bruke. Siter
John Aleksander Moen Skrevet 17. april 2002 Forfatter Skrevet 17. april 2002 quote: Opprinnelig postet av Ole Martin Walberg: quote: Opprinnelig postet av John Aleksander Moen: Jeg bare lurer på en ting! Dere skjønne, jeg holder på å kjøpe meg flight map gps. Jeg lurer også på en liten ting av ren nysgjerrighet, hvilken GPS er det du tenker på? Garmin Emap kanskje? Jeg vet ikke om noen håndholdte GPS som har kart utenom den i allefall. Og den har jo ikke noen flightmaps. Eller kanskje du tenkte på å koble den til laptop med Jeppesen Flitemap? Lurer bare fordi det hadde vært interessant å vite litt mer om dette.. Ole Martin Hei! Jeg lurer på å kjøpe meg en Garmin GPS III Pilot som anvist hos AvShop Den ser veldig praktisk ut og samtidig veldig grei for meg både nå som jeg snart skal bli PrivatFlyver-Elev(hehe) og for simulator(Som den også kan koples til fs2002). Den er visst anbefalt på det sterkeste av Garmin for fly-elskere! Slå-Til-Karer! Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 Jeg vet at Widerøe ikke tillater CD-spiller på sine flygninger, det er vel fordi flyene deres er så småe at firkantpulsenes frekvenser påvirker radioene i flyet mere enn på f.eks. en MD-80, men på en MD-80 er det ikke lov å høre på CD under take-off og landing, men under Cruise er det lov, det har jeg ihvertfall gjort. Siter
Torbjørn Kjørlaug Skrevet 17. april 2002 Skrevet 17. april 2002 quote: Anledningen till att många flygbolag vill att CD och liknande skall vara av under start och landning är att passagerare inte ska missa viktig info på högtalarsystemet, i händelse av en evakuering t.ex. Det er nok ikke bare derfor nei... Cd-spiller er en "digital-duppeditt," som inneholder en oscillator. Det er en elektrisk komponent som genererer firkantsignal (som tilsvarer 0-ere og 1-ere i det binære tallsystem som blir brukt i digitale system). Slike skarpe firkantsignal har et stort frekvensspektrum med svært høye frekvenser. (Dette vises med å fourier-rekkeutvikler et firkantsignal for å finne frekvensinnholdet, men dette er svært avansert matematikk som jeg ikke skal gå inn på.) Riktignok sender ikke disse oscillatorene ut så veldig mye effekt, men dersom 100 personer inne i et fly har på cd-spiller blir det faktisk en del. Dette kan virke inn på flyinstrumenta (ILS spesiellt) og bli støy som forstyrrer et veldig nøyaktig instrument. Dette er litt dumt dersom det er dårlig sikt.... Torbjørn siv.ing student i elektronikk, NTNU Siter
Gjest Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 quote: Opprinnelig postet av Torbjørn Kjørlaug: Det er nok ikke bare derfor nei... Nej, men det är en anledning så god som någon. Du vet ju hur noga det är med mista pose eller jacka framför en nöd utgång... Tänk dig en hel passagerare som sitter där och rockar och inte hör "EMERGENCY! OPEN SEATBELTS! GET OUT!!" quote: Opprinnelig postet av Torbjørn Kjørlaug: Cd-spiller er en "digital-duppeditt" Är detta en fack term? Tack för informationen! Jag ska memorera den och använda nästa gång CA kommer fram och frågar om en PAX får ha CD:n på! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 Det han mente var vel heller om det du skrev, "cd spiller er en teknisk duppeditt" var en beskrivelse av hva en cd spiller er for noe Dessuten er det sikkert ikke så nødvendig å belære Jørgen om hvor mange km med ledninger det er inni et fly osv, han flyr jo daglig for SAS commuter. Siter
Jan Gulliksen Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 Det var vel begrepet "digital-duppeditt" Jørgen lurte på kanskje? Det kan være at man har andre kallenavn på den slags i Sverige enn det vi har? Siter
Jan Gulliksen Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 Du var raskere enn meg Tarjei! Men vi mente visst det samme.... Siter
Harald Hagen Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 "fack term" på svenska tilsvarer vel "faguttrykk" eller "fagbegrep" på moderspråket Siter
Karl R Pettersen Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 quote: Opprinnelig postet av John Aleksander Moen: Og det finnes vanelige armbåndsur som gir ut sterkere Signaler enn en GPS. Og de er det lov å ha hed på fly!?! Reglene / Myndighetene Tenker ikke mye på Fly-sikkerhet men på Egoisme! Det er min mening! Det hersker vel også en liten 'bedre føre var' her også. Hvis det er en 0.1% sjangs for at CD-spilleren(e) skal slå ut på ett eller annet i cockpit er det vel bedre å forby det med en gang? Klokker har de kanskje ikke tenkt på engang - skal hinte frempå neste gang jeg snakker med noen Kjersti - er du her ennå? Ehh, kan Garmin GPS III Pilot kobles til FS2002 (eller andre)? Den var ny - får stikke å handle da... Siter
Gjest Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 Jag försökte bara vara morsom! Termen "digital duppeditt" var inte det jag förväntade att höra en siv. ing. student säga... Inget illa ment! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 GPS III pilot kan ikke ta imot signaler via kabel nei, så det er ikke mulig å koble den til f.eks. fs2002. Siter
Fredrik Hoel Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 jeg har spurt både på delta og british airways, og fått ja til at jeg kan bruke den... men det er ikke lett å få inn signaler inne i flykabinen. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 Hehe. GPS har neppe noen innvirking på flyet og dets instrumenter. Signalet som "sendes ut" av gps'n er så svakt at det i praksis er "non existing". Og som andre sier her, en GPS sender IKKE signaler til satelittene. Jeg bruker selv GPS på hver eneste flyging, riktignok i småfly men jeg har aldri noensinne fått utslag på enten instrumenter eller kommunikasjonradio, derimot har mobiltelefonen slått ut ILS signalet en gang (GS forsvant når det begynte å ringe på GSM'en), og hver gang mobilen kommuniserer med nettverket hører du jo "datt datt datt" i øreklokkene. Jeg kan heller aldri forestille meg at en CD spiller kan gjøre noe galt i et fly, annet enn det Jørgen nevner. Siter
John Aleksander Moen Skrevet 18. april 2002 Forfatter Skrevet 18. april 2002 quote: Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen: GPS har neppe noen innvirking på flyet og dets instrumenter. Signalet som "sendes ut" av gps'n er så svakt at det i praksis er "non existing". Og som andre sier her, en GPS sender IKKE signaler til satelittene. Jeg bruker selv GPS på hver eneste flyging, riktignok i småfly men jeg har aldri noensinne fått utslag på enten instrumenter eller kommunikasjonradio Hei! Takk For Alle svar! Men jeg er enig i det som Tarjei Lundarvollen Har skrevet! GPS har ingen Sender bare en liten mottaker. Og det finnes vanelige armbåndsur som gir ut sterkere Signaler enn en GPS. Og de er det lov å ha hed på fly!?! Reglene / Myndighetene Tenker ikke mye på Fly-sikkerhet men på Egoisme! Det er min mening! Siter
Torbjørn Kjørlaug Skrevet 18. april 2002 Skrevet 18. april 2002 quote: Är detta en fack term? Tack för informationen! Jag ska memorera den och använda nästa gång CA kommer fram och frågar om en PAX får ha CD:n på! Hva mener du med fack term? Svensk-kunnskapen min er ikke helt enorm... Men, hvis du lurer på om dette er "faktaopplysninger," så er det det. Det går som sagt an å vise matematisk. Vanlige radiosignal, brukt både i kommunikasjon og i navigasjon (ILS, gps osv) er sinus-signal og holder seg innenfor et bestemt frekvensområde. Digitale pulser som oscillatorer genererer, har et voldsomt stort frekvensområde som kan fanges opp som støy i flyinstrumentene (hovedsaklig ILS, som er veldig nøyaktig og derfor ømfintlig for støy). Det går selvsagt an å bygge cd-spillere slik at ståling ikke blir send ut, men det koster penger og da hadde spillerene vært dyrere... Flykroppen er og av metall (faraday-bur). Dette gjør at slik strålig ikke slipper ut, men blir inne i flykroppen. Det samme skjer når lyn slår ned i fly. Lynet blir fanget opp på utsiden av flyet og slipper ikke inn (som forsåvidt er bra for passasjerene). Inne i flykroppen er det kilometervis med ledninger. Hvær slik lednigsstump fungerer som en antenne og kan ta opp elektromagnetisk stråling fra mobiler, gps-er, cd-spillere osv og virke inn som støy på flyinstrumentene. Dette ble kanskje litt teknisk, men håper det likevel ble forståelig... Torbjørn Siter
John Aleksander Moen Skrevet 19. april 2002 Forfatter Skrevet 19. april 2002 Takk Skal Dere Ha for Hjelpen Og Alle svar!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.