Jump to content

Featured Replies

Posted

Når man skal kjøpe liverys til Airbus pakka, så finnes det noen med IAE motorer, og noen med CFM motorer.. Hva er egentlig forskjellen på disse? Er det de motorene de respektive flyselskapene bruker? Er det noen forskjell i FS?

Airbus kan være utstyrt med motorer både fra IAE, CFM og P&W. Selskapene har gjort valgene. Det er ingen ytre forskjell på motorene; nacellene (motorhusene) er lik på en 320, enten den har IAE eller CFM. Skal du være pinlig nøyaktig - og det skal jo simmere være "[blink]" - må riktig panel velges til riktig motortype. Flyr du med IAE eller P&W skal du bruke et panel som viser primær motorverdi i EPR (Engine Power Ratio). Se Thomas' bilde av innflygingen til Frankfurt; denne er utstyrt med en av disse motortypene. For CFM gjelder N1.

 

Hilsen Roald

Hei Jakob,

 

Reverserne er litt forskjellige visuelt på CFM og IAE. På CFM åpnes det små luker rundt hele motoren som skyver luften forover, mens IAE motorene har en såkalt by-pass reverse. DVS at den bakre delen av motoren (sett utenifra) blir skutt bakover slik at luften passerer ut på sidene.

 

På A320 sitter det CFM56-5A og V2500 motorer. SAS bruker V2500 både på deres A321 og MD-90. Er vel egentlig V2530 som sitter på A321 tror jeg, litt mer thrust.

 

Men jeg vil ikke anbefale deg A320-pakka fra PSS hvis du allerede ikke har DF734 eller 767PIC. Det er mye bedre pakker.

 

[ 16-04-2002, 21:02: Endret av: Christian Håkonsen ]

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...