Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal inn på Luftforsvarets Befalsskole i august og lurte på om noen av dere har vært der før?

Noen som har lyst til å dele noen erfaringer? Og hva skal man ha med seg av klær osv? Har ikke peiling på hva jeg skal ha med meg =P

Idag blir det ihvertfall hårklipp slik at det er kortklippet i nakken og ved ørene =P

Skrevet

Skal du til Stavern, Kjevik, eller?

Kær trenger du ikke, uniform blir utlevert. Alt sivilt må leveres inn og kun uniform trengs den første måneden. Det som er kjekt å ha med seg er egne joggesko/badetøy/treningstøy og undertøy. Litt usikker på hva de leverer ut i dag, før så var de tingene så dårlig at man fikk bruke sitt eget.

Om du først skal på opptaksuke, så går man i sivilt i den perioden.

Skrevet

Hei og gratulerer med plass!

Vil anbefale deg å ta med sivilt tøy med kleskift til 14 dager,ettersom det blir ett par uker til du kommer deg hjem igjen, vask og tørketrommel er tilgjengelig på brakken der dere skal bo.

Bærbar PC kan være meget smart å ha ettersom det er trådløst internett på alle bygg her på Kjevik.

Uniform og militære effekter vil dere få utlevert den første uken etter oppmøte.

Håper du kommer til å få ett fint opphold på Kjevik!

Er veldig lærerikt, sosialt og ikke minst, du får venner og opplevelser for livet :grin:

Skrevet

Takk for alle tips. Skal lese igjennom linken når jeg kommer hjem fra sykkeltur.

Skal bare være på Kjevik frem til jul. I januar bærer det videre til Bardufoss for å lære å fly ;P

Er det flere på forumet som klarte LFS opptaket?

Skrevet

Ta med underbukser og sokker, ei bukse og et par t-skjorter. Laptop er også en fordel. Vet ikke hvordan det er å være befalselev på Kjevik, men leiren er ihvertfall veldig grei. Kassernene og maten er det beste jeg har vært borti hittil i forcen.

Hårklipp er oppskrytt ;)

Skrevet

Sikkerhetsnåler, eller sånn bred strikk med seleklype i hver ende.

Forenkler laken strekingen utrolig mye.

Quik shine skopuss, gjør det fort og greit, istedenfor å pusse og pusse.

Masse diplomati og godt humør.

Veldig lenge siden jeg var på Kjevik, LTBS, var der i 14 mnd. Hærlig sted, fineste jentene finner du på Vegårshei. :blush:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Dere skulle ha hvert i forsvaret når jeg var der, da skulle dere ha få pusset dassen så dere kunne drikke av den...ha ha. fra spøk til alvår.....kjempe flott at dere skal i forsvaret....nyt det.....:-)

Skrevet

Få av deg håret, det er ingen vits i å gjøre noen big deal av det. Det vokser ut igjen uansett, og du venner deg til å slippe å fjerne Riks-TV-antenna hver morgen.

Det er uvant de første dagene, men du vil merke hvor deilig det er å slippe å tenke på det. Kjerringer får du ikke brukt tankene på de første ukene uansett.

Du får dessuten utlevert PBU, som også inkluderer 6/7 boxere, i tillegg til sokker. Er du heldig, får du også utlevert to ullboxere. Det føles som å pakke staken inn i skyer. :)

Ta med deg joggesko, de du får utlevert suger balle.

Dessuten, noen oppfølgere til Strengehagen sine råd:

Strekke senga uten noen form for nåler og andre hjelpemidler er nada problem, lær deg det med en gang, så slipper du omvask fordi du er lat. :)

Quickshine på feltstøvlene ødelegger impregneringa, dessuten går det ikke fortere enn med vanlig skokrem. Skobørsten vil etter et par gangers puss inneholde kremrester i selve børsten, så det er bare å dra kjapt over. Trikset er å bruke en sokk. Et par svarte dressokker er genialt, oppbevar børsten i den, og bruk den til å "finpusse" skoene. Det er rent sandpapir-prinsipp, børste til å ta grovt, sokk til det fine laget. Det glinser som om du skulle vært i Garden. :)

Regelen som redder rævva di always lyder som følger:

"Gjør jobben skikkelig første gang, så slipper du å gjøre den to ganger."

Skrevet

Undertøy og masse av det da forsvarets egne er bare tull (minus helsetrøyen)

Kjøp deg også noen veldig gode microfiber sokkert (lange) samt noen gode sport sokker for de lange turene.

Videre er det også uhyre viktig å satse på sykkel bukser (de tettsittende) for lange marsjer, i allefall hva jeg savnet i 92 da jeg var inne i jegertroppen...

Ellers så har du ikke plass til så mye i skapet..

Skrevet

Forsvarets boxere er så som så, noen er helt ok, mesteparten er crap. Unntaket er som sagt ullboxere, de får du, og de er som bomull for godsakene.

Sykkelshortstipset tror jeg faktisk kan funke veldig bra, ikke dumt! :) Det skal jeg prøve ila vinteren.

Skrevet

Jeg ønsker å bli jagerpilot.

Hvor god form bør man ha og hva ser de etter de som bestemmer hvilke folk som kan bli jager piloter osv?

Jeg kunne gjerne tenkt meg mange kjempegode tips!

Noe som det lønner seg å prøve seg på`?

- Da mente jeg f. eks 3T´s Bootcamp eller noe lignende?

Fint om jeg kunne fått noe informasjon om hvorfor dere ble valgt ut til å bli jagerpilot hvis det er noen her da. MANGE tips motas med en KJEMPESTOR TAKK!!!

Skrevet

Jeg kom igjennom opptaket i juni, og jeg skal innrømme at jeg ikke var den som var best trent der. 3000m klarte jeg greit, men hangups var kjipt =P Dette er uansett ikke det de legger mest vekt på. Er du innenfor minimumskravene så tar de deg med videre.

Ellers kan jeg bare si at du bare må dra dit og prøve. Fly litt simulator og bli vandt til å bruke joystick. Ellers er det meste av tester der rettet slik at de tester mye medfødte egenskaper. Så enten så kan du det, eller så kan du det ikke. Enkelt og greit.

Det er opptaket. I år var det 20-25 som kom inn av 900-1100 søkere. Så vidt jeg vet er det 2-4 av disse som blir valgt til jagerfly. Hvordan man velger ut piloter videre kan sikkert andre på forumet svare deg bedre på.

Slik jeg har forstått det er det ihvertfall slik at om du kommer gjennom opptaket så er det grunnleggende befalsskole på Kjevik fra august-desember, så er det opp til Bardufoss til uttaksflygning frem til sommeren. De beste her får velge først hva de vil fly videre.

Og som sagt her ja. Det er viktigere å være flink på skolen ;P

Skrevet

Dere skulle ha hvert i forsvaret når jeg var der, da skulle dere ha få pusset dassen så dere kunne drikke av den...ha ha. fra spøk til alvår.....kjempe flott at dere skal i forsvaret....nyt det.....:-)

Slik var det i 07 også kjære venn, regner med lite forandringer selv om vi er kommet HELT til 09. :grin:

Jeg har aldri hatt noe særlig kort hår ok =P Hadde bollesveis på barneskolen og litt fancy halvlangt siden det =P

Er ganske store greier å klippe seg kort...

Føles noe snodig ut i starten, men du er evig takknemmlig etter noen runder i gjørmeløypa. :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...