Gunnar Seljeseth Skrevet 27. juli 2009 Skrevet 27. juli 2009 Jeg ser fra tid til annen noen "lugubre" ruter på VATSIM. Her er et par tips; - DIRECT GPS ... nei... Om du mangler punkter å benytte deg av for ruten, legg inn en enkel og grei "DCT", da "DIRECT GPS" ikke er en rute. - "ENGM SID ..... STAR ENBR" ... igjen; nei... Når du sender inn ruten din, så er det egne felt for avgangs- og annkomstflyplass. Å legge dem inn for annen gang under "ROUTE" er både feil og fullstendig unyttig. Når det gjelder SID/STAR, så kan du under "Remarks" skrive noe slikt som "SID/STAR ABLE". Jeg er klar over at mange bruker RouteFinder, og den vil komme med noe slikt som; ENGM SID TOMBO UL996 RBU STAR ENVA. Men når dette skal inn i flightplan-skjemaet, så er det bare TOMBO UL996 RBU som skal være med under "Route". ENGM SID TOMBO UL996 RBU STAR ENVA Siter
Arild Oldervoll Skrevet 27. juli 2009 Skrevet 27. juli 2009 Er dette fordi VATSIM er basert på USA og FAA? De fleste andre prosedyrene på VATSIM i Europa følger jo JAR-OPS, og i følge DOC4444 så skal alle ATS ruter oppgis, også SID og STAR. Så det skal riktignok ikke stå "ENGM SID" men f.eks. "TOMBO5A TOMBO" dersom 01L er i bruk. Dersom det ikke finnes en SID som egner seg for den ruten man skal fly eller man ikke har det tilgjengelig skal det stå "DCT TOMBO" og i kommentarfeltet skal det stå "RMK/NO SID" eller "RMK/NO SID/STAR". Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Skrevet 27. juli 2009 AIP Norge, ENR 2.1.1 SID og/eller STAR skal ikke oppgis i FPL/RPL ved flyging fra eller til flyplasser der slike prosedyrer er etablert. ... hvordan det står til med resten av Europa vet jeg ikke, men jeg har intrykk av at resten av Europa (på VATSIM) praktiserer det som er beskrevet i ENR 2.1.1 ENR 2.4 inneholder også en tabell med "standard ruter" http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_3_5_en.pdf Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.