Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde regelen heller var en prosentvis fratrekking jeg, slik at dette ikke skulle slå så ujevnt ut som det blir hvis det bare automatisk trekkes i fra 5 km/t uansett i hvilken farts"sone" dette gjelder?

Og husk i utangspunktet er det forbudt å kjøre 60 km/t i det som kalles 60-sonen. Fartsskiltene er forbudsskilt og du kan altså (selvfølgelig avh. av at føret og forholdene tillater det) altså lovlig kjøre bare maks. 59,9999999999999999999999999..... km/t i "60-sonen".

Skrevet

8000kr om man glömt körkortet hemma?!

I Sverige är det 800kr om jag inte minns fel, men man kan tydligen visa upp ett pass eller annat ID kort och berätta att man glömt det också, så slipper man böter.

Skrevet

Fant dessuten denne på Politiet.no

Satser for forenklede forelegg, gebyrer

Her finner du satsene for hva du må betale hvis du bryter fartsbestemmelsene. Satsene er hentet fra forskrift om forenkelt forelegg i vegtrafikksaker.

Bøtesatser

Fartsgrense, brudd på fartsgrensen, bot, prikker

60 km/t eller lavere | t.o.m 5 km/t kr 600 0

60 km/t eller lavere | 6 t.o.m 10 km/t kr 1600 0

60 km/t eller lavere | 11 t.o.m 15 km/t kr 2900 1

60 km/t eller lavere | 16 t.o.m 20 km/t kr 4200 2

60 km/t eller lavere | 21 t.o.m 25 km/t kr 6500 2

70 km/t eller høyere | t.o.m 5 km/t kr 600 0

70 km/t eller høyere | 6 t.o.m 10 km/t kr 1600 0

70 km/t eller høyere | 11 t.o.m 15 km/t kr 2600 0

70 km/t eller høyere | 16 t.o.m 20 km/t kr 3600 1

70 km/t eller høyere | 21 t.o.m 25 km/t kr 4900 2

70 km/t eller høyere | 26 t.o.m 30 km/t kr 6500 2

70 km/t eller høyere | 31 t.o.m 35 km/t kr 7800 2

Skrevet

Og husk i utangspunktet er det forbudt å kjøre 60 km/t i det som kalles 60-sonen. Fartsskiltene er forbudsskilt og du kan altså (selvfølgelig avh. av at føret og forholdene tillater det) altså lovlig kjøre bare maks. 59' date='9999999999999999999999999..... km/t i "60-sonen".

[/quote']

Det tror jeg ikke er riktig.

Opprinnelig Postet Av: Vegvesenet

362 Fartsgrense

Forbudet gjelder kjøring med høyere fart enn angitt antall km/t.

www.vegvesen.no

Jeg bøyer meg fullstendig for det som er ordlyden her Geir og at det jeg skrev er feil ift. dette. Men skal jeg være helt ærlig tror jeg dette kun er gjort for at dette bli "enklere" og lett for folk flest å ta intuitivt (også at begrepet fartssone er svært godt innarbeidet i språket og hos folk flest). Selv om det er noen år siden nå' date=' husker jeg godt akkurat dette med disse forbudsskiltene opptil flere ganger ble poengtert og gjentatt på kjøreskolen, at det ble understreket at egentlig viser skiltet viser hva som er forbudt og at det altså bare er kjøring i hastigheter [i']opptil dette[/i] som er tillatt.

Skulle det Vegvesenet her sier tas helt bokstavelig så står det jo på forbudsskiltet noe som altså noe som er tillatt, og dette blir jo helt bak mål ift. forbudskiltene ellers! Altså at en type forbudsskilt egentlig viser noe som er tillatt, men at det er opptil oss å vite at det de egentlig mener er at det noe annet som er det forbudte, nemlig det å kjøre fortere enn det som står på skiltet! Jeg tror som nevnt dette er gjort for at det skal bli enkelere for folk flest å ta dette og fordi denne "enklere" måten å tenke på er så gjennominnarbeidet hos folk. :)

Skrevet

Fartsgrensen er nå tross alt den "øvre grensen" for hva som er tillat. Om det står 60 på et skilt, så er det tillatt å kjøre i 60km/t. Den grensen er absolutt, hvilket vil si at det ikke er tillatt å kjøre i 60,0000000001km/t.

Smak litt på ordet: "Fartsgrense". "Hit, men ikke lengere", den absolutte grensen for hva som er tillatt ;)

Skrevet

8000 kr og man kan vel miste rett til å ta førerkort innen en viss tid. En bekjent av meg var så fantastisk smart at han kjørte bil når han var 16, og ble tatt av politiet. Han fikk en saftig bot, og fikk ikke ta førerkort før han fylte 20 år.

• Premium Medlem
Skrevet

Skiltet betyr at det er FORBUDT Å KJØRE FORTERE ENN 60. Dermed kan du trygt kjøre i 60 km/t DERSOM FORHOLDENE TILLATER DET! Det er fullt mulig å få bot for å kjøre UNDER farsgrensa, f.eks. dersom du forårsaker et uhell på glatt føre.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Bot for uhell på glatta? da bør du vell ha gjort noe uforsvarlig, dekk, etc.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Du får ikke bot for det vell, du kan vell ikke alltid vite det på forhånd, og når og hvem skal bestemme at det var kunn 40 som var forsvarlig? hva om forholdene endret seg lokalt for 2 minutter siden? dette synes jeg høres rart ut.....du kan bli bøtlagt for uforsiktighet, men ikke så bombastisk som du påstår her tror jeg.

• Premium Medlem
Skrevet

Kan nok virke rart, ja. Etter en ulykke foretar politiet målinger som Biltilsynet bruker for å fastslå hva som er forsvarlig fart. Boten får du for å ha overtrådt vegtrafikklovens § 3:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Brudd på denne paragrafen kan også resultere i inndragning av førerkortet.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Nå snakker du om en ulykke, ikke et uhell som du startet med....

Skrevet

Kan ikke fatte å begripe at fartsbøter er noe problem.

Bare å følge reglene like nøye på veien som i luften.

Samme med fotobokser, flotte greier, for de som kjører lovlig. Få plukka ut svina. I lufta blir du fulgt med på radar stort sett hele tiden, uten at noen knyr for det.

Hva er problemet???

Skrevet

Ikke noe problem med å følge fartsgrenser Tor. Problemet ligger mye i at ingen av oss har den evnen til å spå uforutsette ting. Hadde vi vært spå menn/kvinner, så hadde det heller ikke vært uforutsette hendelser på veien heller.

Selv 40 km/t. i en 60 sone kan være for fort iforhold til føreforhold, men hvem kunne vel spå at det kanskje var varsomt nok å passere aktuelle stedet med kun 10 km/t.?

Er også møkk lei av at staten/myndigheten hele tiden dekker seg bak §3 og dermed lager sin egen sovepute med å la veiene forfalle slik dem faktisk gjør og skyver hele ansvaret over på bilføreren :mad:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Svarte f har du spist i dag a? her er det vell ingen som kikker på fart, men jeg kommenterer at man blir ikke bøtlagt for et uhell på glatta så sant du ikke har hvert uaktsom, så plutselig har uhellet blitt til ulykke, med ulykkes kommisjon og det hele....nei ta dere en bannan a forb. :grin:... paragraf ryttere...bruk hue litt......shit Tor jeg ber om unnskylding med en gang.... ser jo at du egentlig heter Hagen, men er litt streng, så da ble det Strengehagen...he he. det var en fleip, håper du så den...om ikke så skal jeg brenne i h..... i jet a fuel...:-) ha en fortreffelig aften...

Skrevet

Hils politiet og fortell dem at det finnes ingenting som heter rutinemessig beslag av et førerkort ;) Politiet har fått klare instrukser for det av justis dep. Men tydligvis så har enkelte politi distrikter/folk ikke fått med seg dette skrivet som ble laget for godt og vel et år siden.

Det er stor forskjell på en utforkjøring med null skadde og det med en utforkjøring med en skadd. Ulykker med skadde, skal alltid varsles til Politiet ;)

Sitat om instruksene til Politiet fra Justis dep.:

Dette står i politiets egen instruks:

Der det ikke foreligger skjellig grunn til mistanke om straffbart forhold som kan medføre tap av førerrett, skal det ikke foretas førerkortbeslag. Dette gjelder også ved alvorlige ulykker. Bruk av såkalt «rutinemessig» beslag vil kunne føre til erstatningsansvar for politiet.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1070704.ece

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

He he, akkurat hva jeg mener, det er en viss differanse på uhell og ulykke.... he he....ja ja....nei vet dere hva, jeg tar og halverer farta i forhold til fartsgrensen jeg, så er jeg sikker....kan vi ikke bare gjøre det alle sammen da?

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Eller kansje vi kan gå eller sykle, da sparer vi miljøet også?

Skrevet

Toget er "moten" nå om dagen Geir, alle skal ha varer levert på døra av NSB og politikerne spør pent om du ikke kan ta toget hjem til din egen dør! ;)

Kanskje ikke så rart man blir mer og mer fasinert over piloter som må forholde seg til så mye sikkerhets innstrukser og ennå ha skikkelig god sikkerhet rundt seg i en slik trafikert verden :o

Men uansett. Hold fartgrensene og kjør gjerne under også. Men glem ikke at det finnes tøffinger bak deg som gjerne vil forbi. Du/dere har ingen myndighet til å bestemme over den bilføreren som gjerne vil forbi. Tross alt, så fikk den bilføreren førerkort i en myndighets alder. Alltid lov å vise hensyn til rå kjørere også ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...