Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå braker det løst folkens, oppfordrer alle til god hygiene og større fokus på smitte fare, smittvern, smittmåter osv.

Pandemien er et faktum og selv om mange har et godt imunforsvar til å bekjempe dette så er det enda flere som ikke har det, daglig dør det folk pga viruset og flere kan det bli. Det er derfor viktig synes jeg å fremme fokuset på dette på alle måter man kan, vise til god hygiene og smittervern tiltak..

http://veienvidere.com/read/2c020d00-ce08-4f0e-9c11-c03aaa442510

Mitt beste tips, hold deg på litt mer en 1m avstand til den du snakker med, da unngår du å bli smittet, H1N1 er et såkalt dråpesmitte virus og avstanden 1m skal være forebyggende.

Vel, sikkert tusen til, så kom med dem, la oss forebygge infulensaen..

Skader i alle fall ikke å prøve he he...

Skrevet

Der jeg kom fra for litt over en uke siden. (Malaysia, Singapore og Bali) Så er hygiene nesten ett fremmedord (Unntaket er jo Singapore, der hygiene nesten er lov). Pass spesielt godt på hvis man er på flyplasser, mange vasker seg heller ikke på hendene etter ett dobesøk. Og da kan det legges mye igjen!

Å bruke ett halvt minutt ekstra på og vaske hendene skader ingen - tvert i mot. Og ikke er det slitsomt heller!

Skrevet

Slike pandemier tar jeg med stor ro. Har ikke noe å utsette på hygienen til det vanlige, så en "pandemi" forandrer ikke mye. Forøvrig synes jeg det er spenstig at det er storoppslag om at to hundre ellerhvadetvar personer er smittet av svineinfluensa her til lands mens de mange som dør av vanlig influensa ikke nevnes med et ord. Et lite tankekors

Skrevet

Dette svinehysteriet vil jo ingen ende ta. Rolig folkens. Med mindre man har en underliggende sykdom og medførende svekket allmenntilstand / immunforsvar vil H1N1-viruset ikke oppleves som annet enn en mild versjon av den trofaste og rutinemessige influensaen som rir landet hvert eneste år. Fra offisielt hold hevdes det at 5 av 6 smittede som utvikler alvorlige komplikasjoner i forbindelse med H1N1 viruset fra før har en underliggende sykdom som forverrer hele sykdomsbildet. Noen livstruende, andre bare litt verre enn en normal influensa. Media elsker å skremme fordi frykt selger. Jeg for min del frykter overhodet ikke svineinfluensaen nettopp fordi at det er slik en marginal mulighet for at min allmenntilstand skulle tilsi at jeg er i faresonen. Så tenk litt over hva man lar seg skremme av. Dette mediekjøret på svineinfluensaen er ikke egnet til annet enn å skremme fremfor å opplyse og berolige med å si "Folkens, dette er en influensa med rask spredning men det er ikke så fryktelig gale fordi vi har medisiner og mulighet for å vaksinere de i faresonen. Ta det med ro og nyt sommeren."

Nei ta det med ro, lev som normalt og får du influensalignende symptomer så gå til legen din og få Tamiflu og vær kvitt det på en liten uke. Media skal jo ha det til at en H1N1-diagnose er rene dødsdommen! Ikke tro dem! Hvorfor tro meg? Fordi jeg har rett :)

Skrevet

Ja ja, samme underdrivelsen ble fremhevet i tidligere tråd om pandemi graden, se hvordan det gikk..

Du har mange gode poeng, men du glemmer helt klart basicen Petter, en svært viktig ting du glemmer er mangfoldet, husk det skal ikke mange ti talls prosent før arbeidstokken i Norge stopper og stopper den sliter Norge. Det er i prosentvis hva denne tråden i hovedsak primært dreier seg om, men det skjønte du vel før du svarte ;)

H1N1 begynner ikke å bli farlig før følgende kritere står:

1. Pandemisk intolleranse mot Tamiflu og releterte behandlingsformer

2. Virus mutasjoner

3. Sekundære kroniske sykdommer

4. Redusert eller delvis immunforsvar

5. Mangelfull innsikt på smittevern og kunnskap om personlig hygienet samt smittevern og forståelsen for dette.

Skrevet

Tro det eller ei, men det er ikke langt fra like stor sjanse for at dette skal skje med alle virus i hele fordømrade verden :) Om svineinfluensaen tar knekken på deg, er det veldig store sjanser for at en vanlig influensa ville gjort det samme, muligens raskere. "Se hvordan det gikk", sier du? 250 smittede er jo ikke akkuratt alarmerende, her til lands dør ca 1000 mennesker grunnet sesonginfluensaen hvert år. Problemet er at når politikere og media skal "informere" om denne pandemien vår skaper de sammen en kaos- og skremmesnøball som triller seg feitere og feitere time for time.

Den største pandemien i nyere tid var spanskesyken for straks 100 år siden. Da døde 15 000 i Norge, og dette var lenge før Norge var et rikt land, før gode medisiner, god hygiene, etc. Hvordan tror du 100 års utvikling av medisiner, hygiene og levekår påvirker det tallet? Det har sunket som en stein. Jeg tipper at så godt som alle som dør av svineinfluensaen også ville dødd av ordinær influensa.

Det er dog sant at vi står ovenfor en pandemi, men for oss erpandemi simpelthen et skummelt ord som bare betyr at en ny variant av et A-virus har oppstått og går verden over fordi det er intill videre ukjent av menneskers immunforsvar. Dette er en syklus som gjentas så godt som hvert år, men den utvikles bare til pandemier nå og da, når større variasjoner oppstår. Når dette skjer får de fattigste landene fort et problem, mens vi som sitter godt og trygt her hjemme stresser noe sykt fordi et par flere av oss enn vanlig kanskje får hoste, hodepine og rennende nese i en liten uke.

Og Tom, i indre Uganda så ville den 1-metersradiusen din hatt nytte til en viss grad, kanskje. Her hjemme ville den bare ført til plassmangel :)

Skrevet

Det er ikke meningen å underdrive alvorlighetsgraden eller smittefaren rundt pandemien. Jeg vet utmerket godt at dette er en pandemi og at den er alvorlig.

Jeg vet også godt at vi sliter dersom nesten alle blir smittet samtidig. Men det vil nok aldri skje siden vi er slik et langstrakt land med mange grisgrente strøk. Det vil neppe være mulig å smitte så mange folk på så kort tid at det utgjør en alvorlig trussel for arbeidsstokken. Pådrar du deg denne influensaen er du frisk etter toppen 1 uke og da er du tilbake for fullt forutsatt at du ikke har noen underliggende sykdom.

Virusmutasjoner og resistanse mot medikamenter vil en nok oppleve uansett hvor flink vi er til å beskytte oss. Dette har jo strengt tatt ikke relevans i så måte siden det er helt utenfor menneskelig kontroll. Sekundære kroniske sykdommer kan jo også være så mangt, men i hovedsak skal det dreie seg om hjerte og lungesyke.

Mangelfull hygiene er jo som kjent grobunn for epidemier generelt og dette er vi meget godt opplyst om fra før her på bjerget, men likevel er det noen prosent som slurver og utsetter oss andre for unødig risiko. Takk til dere!

Så ja Tom, jeg ser samtlige av poengene dine :) Gode som de er føler jeg meg fortsatt trygg på at dette rir vi av som en hvilken som helst influensa.

Takk for meg så langt :)

Skrevet

Vel nå skal ikke jeg male katta på veggen, dog skal jeg heller ikke underdrive noen ting men tar ei spade for ei spade..

Nå er hverken du jeg eller noen av de andre som har svart her utdannet lege så jeg overlater det til ekspertene hvorpå igjen meningene også er delte.

Smittevernprofessor Bjørg Marit Andersenn oppfordrer særlig nordmenn til å holde seg unna land som Storbritannia, Spania, USA, Mexico og Australia framover, og hun frykter at vi vil få se resultatet av feriereisene når skolene starter igjen.

- Vi må tenke på at svineinfluensaen har en høyere dødelighet enn den vanlige. Globalt er den i dag 0,6, seks ganger høyere enn ved vanlig influensa som har en dødelighet på under 0,1 prosent, sier Andersen til

Publisert i dag 08:37

http://www.nrk.no/nyheter/1.6707754

Det er også viktig å påpeke at man hverken har midler eller tilgang til å stoppe en pandemi, uavhenging av hva slags virus det er snakk om.

Forebyggende tiltak er alltid kjekt og være oppmerksom på, særlig hygiene noe vi nordmenn vanligvis ikke tenker på, det vet jeg fra mine tidligere dager som Abulansepersonell.

Problemet med H1N1 så langt er vel at viruset har mutert en gang allerede, muterer det flere ganger er det ikke lett å vite hvilken vei det vil ta. Da skal hverken jeg eller ola nordmann kunne sitte på gjerde å si at "pyttsann, dæ væ no berre ein slik forkylelse dein gongen" mens halve Norge ligger med infulensa hjemme og halvparten av butikkene i Norge er stengt, samtidig som alle skoler og utdanningsteder er stengt..

Man skal ikke overdrive heller så ta slike ting med en klype salt og si at det er nok pandemiplanen sitt verste scenario så langt, men gud skal vite at jeg for Deres del håper at ikke noen av besteforeldrene eller småbarn i familien blir smittet av dette bare fordi du eller dem har bagatalisert hygiene, smittemåter osv.

Nei jeg velger å være mer våken på hva som kan skje, hva jeg kan gjøre for å unngå å bli syk, men skulle en allikevel bli syk så får en bare gjøre det beste ut av det og håpe man har imuneforsvar til å bekjempe viruset.

Klarer jeg å være frisk er det kjekt, dør min bestemor eller min 6md gamle nevø av dette viruset så håper jeg virkelig de som her sitter å bagatalliserer enhver form for påstand om at dette viruset ikke er farlig og eller man i verste fall få oppleve litt host og litt snørr..

Så Magnus, for din skyld håper jeg inderlig du har rett i dine fremtid spådommer

Om svineinfluensaen tar knekken på deg, er det veldig store sjanser for at en vanlig influensa ville gjort det samme, muligens raskere

PS..

Vanlig infulensa har en dødlighetsprosent på 0.1 prosentpoeng, H1N1 har en dødlighetsprosent på 0.6...

Skrevet

Forebyggende tiltak er vel ganske enkle tiltak som hygiene, hygiene og atter hygiene.....

Hvorfor ungdom er spesielt utsatt er vel nettopp derfor, de er ute på heisa tur i syden, er på leir tur/skole hvor de hygieniske forholda ikke akkurat er til å skryte av.

Var selv på Utøya en gang for veeeldig lenge siden og da sa jeg rett ut til Jens Stoltenberg (han var leder i AUF den gang) at det er siste gang jeg besøker dette dritt hullet!

6 utedasser til minst 300 ungdommer (6 damer og 6 herrer), kaldt vann, en måtte opp i 4 tia om morran for å få seg en varm dusj.

Nei, lytt til denne videoen og spiss øra hva karen har å fortelle.

[video:google]http://video.google.com/videoplay?docid=948284113233997302&ei=ekZrSuqxIs6z-AaQmtywAw&q=jim+humble

Skrevet

Som et fantastisk ironisk innslag etter debatten her kan det nevnes at jeg våknet lørdag morgen med feber og influensalignende symptomer :) Det er fortsatt like ille så i morgen må eg til doktor Feelgood og få gjort opp status.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Her i Norge tar man ferie, sykmelder seg, eller streiker uansett om det er finnanskrise eller svine infulensa. Samma f det er jo bare arbeidsplassen våres, de er vi trenet til å bare kreve og tyne for allt det er verdt. :-) bra det er polakker her og andre som trår til en gang i bland, skulle ønske jeg kunne brukt polakker jeg også... Arbeid til alle :-)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...