Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

Er det noen her inne som driver med terrengsykling eller kanskje jobber i en sportsbutikk?

Jeg har lyst til å begynne med terrengsykling, eller aller mest downhillsykling og sykling i ekstremt terreng. (Utenfor alt av løyper og grusveier.)

Spørsmålet mitt er litt om hva slags sykkel jeg skal bruke? Jeg er helt nybegynner, og vil ikke bruke mer enn 5000 på ny sykkel.

Men det finnes noen forskjellige sykkeltyper:

 

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83536

 

http://www.merida.no/viper.115387.no.html

 

Jeg tror at det er den øverste som passer min type bruk, men jeg er så usikker. Og jeg er iallefall ingen sykkelekspert.

 

Noen som kan hjelpe meg et like skritt videre? :)

Skrevet

Skal du kjøre downhild, så trenger du fullfjering. Det betyr at du må ha fjering bak og foran. Ingen av disse syklene har det. For mange år siden, så var gaffel fjering grei nok, men ikke nå lengre. Blir som å kjøpe en Pentium prosessor fremfor en dual core prosessor.

 

Hvilket sykkelmerke er uaktuelt, da de fleste merker har det samme prinsipp i ramme bygning og sveise sømer. Du må se om det er metall, aluminium, karbon eller titan ramme. De fleste sykkelmerker selges med nevnte typer "metal". Karbon er den letteste og har ikke en slik betydning i downhild som i vanlig terring hvor minst mulig sykkel tyngde har mer å si (downhild=tung og robust, mens terreng= lett sykkel men smidig ramme).

 

Så har du utstyrspakken. Den gang jeg drev sykkelbud firma og drev med terreng konkurranser, så var Shimano XTR det beste utstyret man fikk pga. lav tyngde (gikk for det meste på Deore, DeoreXT og XTR hvor den siste var det letteste og den dyreste utstyret man fikk til terrengsykler)

 

 

Men nå er det jaggu 10 år siden sist jeg satt på et sykkelsete og var dypt engasjert i i Rune Høydalsmo og Indurain. :grin:

Skrevet

Er enig med Pål at fulldempet er det beste. Læringskurven er ganske bratt, så jeg tror at du veldig fort kommer til å angre at du ikke valgte en soft-tail. :-) Ser at begge to har skivebremser og det er bra.

Problemet er at de gode sykklene her er ganske dyre.

Det vil jo alltid være en kost nytte og "hvor mye kommer du til å bruke den" situasjon her, men hver krone du kan legge i tillegg er verdt det mener jeg. Opp til ca 20000.- :-) Over det skal du være ganske god før du merker forskjell på utstyr etc.

Skrevet

Problemet med å ha lista på 5000 er at du, om du begynner aktivt med downhill, kommer til å få langt større utgifter enn 5000 innen et år. Dette spørs jo litt på hvordan du sykler, men om du sykler ordentlig downhill blir det slitt sykkel. Gafler, felger, bremser og gir ryker veldig fort med røff sykling, ikke minst på billige sykler.

 

Dersom du heller skal gjøre downhill til et utfall av en sykkeltur, at du racer ned humpete grusstier og slikt, trenger du ikke noe særlig til sykkel. Da trenger du egentlig heller ikke invistere i fulldempet.

 

Det hele kommer ann på hvordan du skal sykle. Om du skal ta regelmessige turer til Oppdal og trene i løypene der (fantastisk, anbefales!) eller en tilsvarende plass, så vil jeg anbefale noe av omtrentlig samme type som det de leier ut, robuste downhill-sykler med pris mellom 20 og 30 tusen. Det skal koste å være kar, enda mer om du skal ha adrenalin :/

Skrevet

Prøv deg først med en "billigere" sykkel, gjerne en som du først og fremst trives med. Så må du ta det derifra :) Er man såpass nybegynner på sykkel, så trenger du ikke å starte med en sykkel på over 20.000,-. Bare tenk tanken om at dette ikke frister og du sitter der med en ubrukt sykkel til over 20.000,- som du kanskje for solgt til 15.000,-? Scott er et mer kjent merke til Merida, men Merida er veldig bra merke det også (Gunn Rita Dhale merke). Så jeg vil gå for Merida da du får langt mere spesifikasjoner på syklen.

 

Tips:

Handlet sykkel hos en mer kjent merke forretning og gjorde det aldri igjen da jeg merket en totalt annerledes og langt bedre service innstilling hos en forhandler utenfor de kjente typiske sports forretningene. ;) Så ta en tur til de mer rene sykkelforhandlerne før du bestemmer deg. :)

 

Som aktiv utøver hvor jeg syklet 8 timer på jobb (sykkelbud) og 2 timer på trening (terreng), så sleit jeg ut en kombinert konkurranse og trenings sykkel pr. år og hadde da syklen på overhaling hver uke (sykler til verdi av 30.000), da syklet jeg 8 timer på asfalt og 2 timer i skog og kratt. I tillegg kom konkurransene nesten hver lørdag på sommer halvåret og gjorde ikke annet enn å skru sykkel sammen med forhandleren min :cry: Var tider det også i perioden 94-99 :crazy:

Skrevet

Takker for svar alle sammen! :)

Som sagt er jeg helt nybegynner i terrengsykling. Syklet har jeg jo gjort, så jeg er ikke SÅ nybegynner. ( :grin: )

Men planen er egentlig å drive med litt freeride hvor man bare kjører rundt og tester ut løypene naturen har å by på.

 

Jeg har også sett hva disse downhillsyklene koster, og det er ikke så veldig for en 17-åring som jobber deltid på Joker ved siden av skolen. Det er heller ikke noe særlig å begynne med når du er helt ny.

 

Jeg merker at jeg er mer typen som kommer til å kjøre på meget ulendt terreng iallefall. Og det må da finnes en sykkel som ikke koster skjorta for mitt bruksområde. :)

Skrevet

Bare så det er helt klart. Jeg flytter meg ikke en millimeter ut av stien når det kommer en i vill fart på sykkel, med sterkt redusert synsfelt, elendige muligheter for å stoppe og med et helvedes leven. Ikke for å henge ut noen her, men jeg er dritt lei sykkler på stier i fjellet og skogen, og har fått noen til å ta svevern ut i pereferien.

Man er vel ikke nødt til å være tulling selv om man sykkler. Eller bør man være det??

Ser slik ut hjemme i hvertfall. Bor langt ut i skauen og har bare en privat skogsbilvei frem til huset og videre oppover i skauen. Ca 80% av de som kommer gjennom tunet, på vei nedover, kommer så fort at de ikke har mulighet til å stoppe hvis en av unga, eller en av hundene, eller kattene, skulle stikke ut i veien. Parkering av traktorn i veien hjalp på de som bruker veien ofte, ble fine svev men landing i bringebær risa. Noen lærer av slikt, ansvarlige tenker seg slikt på forhånd.

Lykke til :)

Skrevet

For å ikke snakke om alle ridende jenter i skauen med svære hester som dukker opp når man minst aner det Tor? :grin: :cry:

 

Selv prøvde jeg å ta mest mulig hensyn til turgåere, løpere og jenter på hester. Men jeg vet av erfaring at alle ikke er like flinke med å ta hensyn til nevnte kategorier :mad:

 

Svar til Kim Jørgen: Ta deg en tur til mer rene sykkel forretninger og sjekk sykler der ;) Ellers bør du gå for Merida sykkel pga. spesifikasjonene ;)

Skrevet

Synd man ikke får sett mer av syklen på bildet og få vite mer om utstyrs pakken. Men jeg konkluderer med at dette er sykler som har blitt leid ut av Voss Resort til sine gjester (brukt av flere). Men jeg vil tro du vil få en rå bra sykkel til den prisen de oppgir med så sant syklene er godt vedlikeholdte. Verdt å ta en telefon og muligens få tilsendt flere nær bilder av syklene. :)

Skrevet

Når en har pruta av minst det halve av den prisen de hadde satt opp kan en vurdere dra for å ta en nærmere kikk. Halv pris for slike sykkler som attpåtil er brukt er svada. Disse bør en ikke være nødt til å betale mer enn maks 2 lapper for om i det hele tatt såpass. Mest sansynlig ett totalt ukjent merke satt sammen i en eller anna skogsfabrik på bygda i Thailand, Kina etc.

Skrevet

Helt enig med det Per skriver her :) Derfor litt skeptisk til utstyrspakke som gir, krans, demper(e) og ikke minst felger og selve sykkel merke her ;) Derfor savner jeg litt flere bilder av syklen(e) og spesifikasjonene fra Voss Resort.

 

Men ikke la Thailand og japanske produsenter skremme deg. Shimano utstyr o.l. blir riktignok produsert i Japan etter det jeg vet ;)

 

Blir på samme måte som at jeg har en bærbar PC her som kostet 15000 i 2008 og som jeg selger for 5000 kroner idag uten å gi ytterligere spesifikasjoner om hva slags hardware det er. ;)

Skrevet

www.commencal.com er en av verdens fremste sykkelleverandører.

Sykkelen kan finnes under 08 range og navnet Supreme DH.

Så nye møkkasykkel fra Kina er det neppe.

Alt av spesifikasjoner kan fint sendes til meg når jeg ringer dem i morgen. Vi får som sagt se. :)

Skrevet

Ikke for å henge ut noen her, men jeg er dritt lei sykkler på stier i fjellet og skogen,

 

Jeg er lei alle som går på stier og veier som om de var alene der ute. ;-) Alle hunder i bånd på tvers av veien, barnevogn, barnet og far i bredden. Ikke på høyre side av veien nei. He he. Må jo skjønne at jeg ikke vil miste farten jeg har byggd opp til neste motbakke. ;-) ;-)

Nesten umulig å sykkle på grusveiene i marka på en søndag. Men tar men hensyn til hverandre går det som regel bra. Men det er ikke forbudt å sykkle, så litt seriøst mener jeg faktiskt at folk er dårlig til å vise hensyn til sykklister.

 

Når det gjelder sykkelvalget ditt Kim Jørgen, er det viktig at du er fornøyd selv. Hva sykkelen koster eller heter er ikke så viktig da. Som jeg sa i forrige inlegget så er det skivebremser på de du viser til og det synes jeg er viktig på en terreng sykkel. Hva slags gir og slike ting er mindre viktig i begynnelsen, forrutsatt at det virker selvfølgelig. :-) Meridaen synes jeg er det beste valget av de to du lister opp. Men uansett sykkel, utstyrsvalg og pris så blir den ikke bedre eller dårligere en den som sitter på den. :-)

 

Så kanskje jeg får konkuranse av deg på Birken iår? ;-)

Skrevet

Helt ærlig her, så tror jeg dette er mer av de nyeste sykkel merkene som har kommet på markedet i de senere årene dog etter år 2001 (ukjent merke for mitt tilfelle). Og jeg leser at syklene er utstyrt med noe av det bedre og mer kjente merkene her som bl.a. Rock og Shimano Deore gir. Men mye av utstyret er dessverre ukjent for meg men kanskje mer kjent for andre som er mer oppdaterte på den fronten :) Men jeg har ennå ikke fått med meg hvilke type materiale ramma er bygd av (stål, aluminium, titan eller carbon). Jeg tror aluminium :)

 

Ser at Jan Fjeld kom til før jeg postet dette... Her fikk du gode råd av Jan Fjeld. For mitt vedkommende, så takker jeg pent nei til Birker'n da jobben min og min late kropp har drept kondisjonen min for mange år siden. Men Birker'n er absolutt en opplevelse i seg selv. ;) Er det fortsatt et øvre tak på 5000 deltakere i birkebeiner'n Jan?

Skrevet

Jeg gikk på terrengsykling i 3 år.. Er er absolutt ikke enig i at man trenger fullfjering. Det er klart at det er mere behagelig å bruke hvis du skal kjøre downhill, men jeg annbefaler deg å trene i skog og terrengsykkling generelt først, Det å ha fullfjering i oppoverbakke, eller over røtter og på grus er ett mareritt! Hele sykkelen vaier opp og ned i ett kjør, dessuten er det ikke mange jeg kjenner som har hatt en fullfjeret sykkel som har fungert opptimalt. Enten er demperne for myke eller for harde. Men, når det er sagt er det smk å behag, mange bruker fulldemping, og det er helt i orden, bare ikke innvolver meg i den :grin:

Når det kommer til sykkel annbefaler jeg deg Merida. Pris kommer veldig ann på, men skal du ha en god en vil jeg nok legge rundt 8000 i det. Utover det kan du gå i en sportsbutikk og spørre, de pleier og vite hva du trenger. Men du burde ha 26 tommer på hjulene. Det er en fin størrelse som egner seg godt i mer urbane strøk :)

 

Lykke til!

Skrevet

(Ble noe rart med forrige innlegg, klare ikke skrive mer av en merklig grunn)

 

Jaja, og til dere andre... Ikke bry dere så mye om pris osv..

Sykkling er en idrett der man må ha en tilpasset sykkel. Du finner alt mulig fra ca 2000 og oppover. Men du må ha skivebremser, demping forran / bak også hvis du syns det er best, carbon ramme + +

 

 

Skrevet

Er det fortsatt et øvre tak på 5000 deltakere i birkebeiner'n Jan?

Mener det er 16000 iår. Pluss at de kjører fredagsbirken i tillegg. Det er populært å sykkle nå for tiden. Galskap forresten, siden man kan sykkle den strekningen hver helg hele året stort sett alene, men alikevell skal man trenges med ca 15999 andre akkurat den dagen.. ??? :crazy:

Og om ikke det var galskap nok, man betaler 1000kr for å gjøre det også :crazy: :crazy:

Skrevet

Såpass :crazy: :grin: Jaja, lenge siden jeg var med i det gamet der tydligvis :crazy:

 

Nei, finn deg en alright sykkel du liker Kim Jørgen og finn ut etterhvert hva du trenger av sykkel hvis du liker de utfordringene du finner i skog og mark. Du trenger ikke carbon og proff utstyr for å sykle i skog og mark i ny og ne. Men vær obs at du ikke er aleine i skogen og på tur stier og at syklen ikke blir et sann helv..etes kjøp hvor gir, nav, krans og felger må erstattes hyppig pga. dårlig kvalitet ;)

 

Og skal du ha toppen av adrenalin sjokk i kroppen på en sykkel, så kan jeg anbefale sykling i skogen på en sen høstkveld uten form for lykt. Da får du iallefall feeling med terrenget og sykkelen :grin:

Skrevet

Helt enig, og faktisk er det ikke en allemans rett å ri i skogen, det krever grunneiers tilatelse.

Skogsbilvei som er åpen for almindelig ferdsel er ok å ri på.

Men det kreves av ryttere at de har kontroll på hesten, og der skorter det ofte. Men det gjør det pina dø på mange sykelister også.

Det morsomste jeg ser er 50 åringer i sykkelbukse med bjeller og stake på utstilling(har nok putta inn en liten sammenrulla sokk også). De er vel ute for å trene, og så tar de snarveier gjennom kryss og svinger, hvorfor det?????????? Skulle tro de var selvmordskandidater.

Snarvei under trening???????????? går det virkelig ann å bli så tett i hue.

Gjelder de fleste syklister på lanneveien også. Er de tjukke i hue, eller tror de nabofrua tar tia og blir imponert.

Skrevet

Det morsomste jeg ser er 50 åringer i sykkelbukse

He he..da får du snu deg når jeg kommer sykklende da. Ikke riktig 50 enda men ser tallet borte i horisonten. :cool:

 

og så tar de snarveier gjennom kryss og svinger, hvorfor det?

Når du har eller er ute på en 90km tur spiller ikke en snarvei i et kryss noen rolle vet du. Det kan være at asfalten er bedre eller det passer bedre med trafikken. Så man slipper å stoppe helt opp f.eks. Som oftest sykkler man på tid ja, men tror neppe det er for nabokjærringa. Er nok for egen trening og velvære sin skyld. Men kanskje du har vært uheldig og møtt på bare de spesielle sykklistene. Og sykkelbukse er ikke pga. bjellene. Det er faktisk ganske praktisk å ha på når man sykkler. :/ Selv om man er 50. :cool:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...