Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det noen her inne som driver med terrengsykling eller kanskje jobber i en sportsbutikk?

Jeg har lyst til å begynne med terrengsykling, eller aller mest downhillsykling og sykling i ekstremt terreng. (Utenfor alt av løyper og grusveier.)

Spørsmålet mitt er litt om hva slags sykkel jeg skal bruke? Jeg er helt nybegynner, og vil ikke bruke mer enn 5000 på ny sykkel.

Men det finnes noen forskjellige sykkeltyper:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83536

http://www.merida.no/viper.115387.no.html

Jeg tror at det er den øverste som passer min type bruk, men jeg er så usikker. Og jeg er iallefall ingen sykkelekspert.

Noen som kan hjelpe meg et like skritt videre? :)

Skrevet

Skal du kjøre downhild, så trenger du fullfjering. Det betyr at du må ha fjering bak og foran. Ingen av disse syklene har det. For mange år siden, så var gaffel fjering grei nok, men ikke nå lengre. Blir som å kjøpe en Pentium prosessor fremfor en dual core prosessor.

Hvilket sykkelmerke er uaktuelt, da de fleste merker har det samme prinsipp i ramme bygning og sveise sømer. Du må se om det er metall, aluminium, karbon eller titan ramme. De fleste sykkelmerker selges med nevnte typer "metal". Karbon er den letteste og har ikke en slik betydning i downhild som i vanlig terring hvor minst mulig sykkel tyngde har mer å si (downhild=tung og robust, mens terreng= lett sykkel men smidig ramme).

Så har du utstyrspakken. Den gang jeg drev sykkelbud firma og drev med terreng konkurranser, så var Shimano XTR det beste utstyret man fikk pga. lav tyngde (gikk for det meste på Deore, DeoreXT og XTR hvor den siste var det letteste og den dyreste utstyret man fikk til terrengsykler)

Men nå er det jaggu 10 år siden sist jeg satt på et sykkelsete og var dypt engasjert i i Rune Høydalsmo og Indurain. :grin:

Skrevet