Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

s h i t... 259 biler, det er UTROLIG mye!

 

La oss si, hver bil har en gjennomsnittsverdi på 200 000 kroner. Totalt blir biler for 51 800 000 kroner skadet.

 

 

Dersom man skal tillate høy hastighet burde jaggu førerene på denne veien virkelig kjenne naturens egenskaper og ikke minst hvordan biler oppfører seg på veibaner med vann. Var ute og kjørte selv på E6 sørover fra Trondheim. Ikke mye vann, men nok til at man kjenner at man mister veigrep. Og DET er utrolig farlig!

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Går fint ann og kjøre i 200Kmt på våt regnbane, må bare ha dekk og ikke minst kompetanse til det. Men det er vell finnanskrise både her og der, slitte dekk og folk som blokerer ved planing så går som regel galt desverre.

Skrevet

Med kraftig regn og vanskelig motlys, så reflekteres lysstrålende seg slik at man blir blendet. Og hvis man da kommer i 200 km/t. som tilsvarer ca. 55 meter pr. sekund, så sier det seg selv at man har veeeldig kort tid til å reagere før en ulykke er et faktum. Man kan da også lure på i disse hastighetene om bilen og du klarer å reagere og ikke minst stoppe iløpet av 3 sekunder som da tilsier ca. 165 meter (200 km/t til 0 km/t. på 165 meter på våt asfalt).

Skrevet

De færeste om i det hele tatt noen kan reagere på den tida Pål. Derfor skjer det også mange ulykker i venstre fil på autobahn. Det går bra så lenge alle i fila har flyten i 160+ km/t men når det skurrer på ett ledd skjer det ofte en ulykke med gjerne flere kjøretøy i en smell. Når sommerferien også er på sitt mest travle er det ikke store plassen i de filene til høyre slik att de i venstre kan unnamanøvrere dit.

Skrevet

Nå har vel folk her et litt feil bilde av Autobahn. Det er ikke slik at "alle" kjører i 200. Jeg kjørte daglig på Autobahn i litt over et år. Det typiske bildet er at majoriteten kjører i 130-150 km/t og noen få ligger over dette. Ved dårlig vær kjøres det betydelig saktere. Man søker konstant til høyre slik at venstre fil er fri, ikke slik som i Norge at folk ligger konsekvent i venstrefila. Jeg følte meg tryggere på Autobahn enn på motorvei i Norge nettopp fordi de fleste bilistene vet hvordan man skal kjøre på motorvei. I Norge er det ikke slik. Autobahn har få ulykker i forhold til antall bilister.

 

Mvh

Mathias

Skrevet

Er vel ingen som har tvilt på att det på autobahn er få ulykker i forhold til kjørte mil og antall biler. Men att når ulykken først er ute på slik føret blir konsekvensene så alvorlige og mange innvolvert. Er ganske enkel logik det vet du selv om det finnes en og annen Porshe 911 XRRGTOPQRSST super rally i flokken av Pasater, Lada, Golf, Astra osv.

En annen ting er att svært få av de med topp moderne avnasert utstyrte sportsbiler slik Geir snakker om har den ringeste peiling på hvordan de skal bruke redskapen de har plasert rævva si i. Det er kun virkeligheta og ingen utopi.

 

Det er det samme med Hr og Fru SUV det når de skal på hytta en snøfalls vinterkveld oppi Gudbrandsdalen. De havner gjerne i grøfta før han med Volvo 245 som kommer opppover lia etter å ha vært på felleskjøpet og henta en sekk kraftfor til kalva sine ;)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Super bil er nokk som du sier ikke synonymt med ferdigheter bak rattet.

 

Jeg var med på et løp med over 40 porsche eiere, kjørte rauva av de alle sammen, og jeg har ikke porsche :grin:, men det var mange mamma gutter der, og folk med tørkle i halsen, for og si det slik. :grin:

Skrevet
Nå har vel folk her et litt feil bilde av Autobahn. Det er ikke slik at "alle" kjører i 200. Jeg kjørte daglig på Autobahn i litt over et år. Det typiske bildet er at majoriteten kjører i 130-150 km/t og noen få ligger over dette. Ved dårlig vær kjøres det betydelig saktere.

 

Og hvis en bil kjører i 80 km/t. Så tilsvarer det en fart på 22 meter i sekundet. Og hos de fleste, så føler man at 3 sekunder er forsvarlig til den forankjørende. Er 66 meter forsvarlig å stoppe på når man tar i betrakning om at man først skal reagere, så handle og så deretter vente på den endelige stoppen før det smeller?

 

At 4 felts motorveg er en sikkerhet iforhold til de bygdeveiene som vi gjerne kaller for europa veier her i Norge, så absolutt. Men det jeg gjerne vil frem til, er å bevistgjøre fart, våt asfalt, blending av solstråler og hvor kort tid man egentlig har til å få stoppet kjøretøyet. Dette tror jeg ingen av oss tenker på i hverdagen ;)

Skrevet

Jeg fikk meg hvertfall en lærepenge i hva fatsblind er for noe som jeg har dratt med meg siden. Lå i god flyt på I95 på vei tilbake til Daytona en ettermidag da tollbua dukka opp mye fortere enn hva jeg på forhånd hadde sett for meg. Den lå godt synlig, ikke det som var problemet, derimot var ikke huet mitt innstilt på farten jeg hadde ligget i ganske lenge og må innrømme det gikk litt rundt i huet ett par øyeblikk før jeg var back in bizzniz ja :blush:

 

Uansett hvem som har kjørt rævva av hvem og i hvilken superduperknall bil med enda suprereduprere dekk så er fysikken og biologien lik for alle.

Skrevet

Ikke for meg Per! Jeg har en enda bedre superduperknall bil med enda fetere supredupre dekk en deg :grin:. Og jeg er itillegg enda mere verdensmester til å håndtere bil enn deg Per. :grin:

 

Men det er kanskje slik de fleste av oss verdensmestere tenker før vi selv kjører i ræva på en?

 

Får bare ikke håpe at pilotene har den type oppførsel i lufta som oss her nede på jorda! Får håpe at vi "verdensmestere" flyr langt høyere enn pilotene når det gjelder bakke kontakt med virkligheten Per. ;) :grin:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Forskjellen er vell at noen faktisk har gjort det og andre har lest eller spilt seg til erfaring.

 

Og et spørsmål til deg Pål, har du noen gang kjørt på Autobanen?

 

Men jeg skjønner tonen her, he he, litt mobbing må man tåle, men fra spøk til alvår, jeg fulgte opp et par påstander over her, og det er nå en gang slik at ikke alle kan ha erfarings grunnlag fra alt her i livet, bilkjøring er det som er minst viktig her i livet, det som er viktig er og holde seg i live.

Skrevet

Underlig at slikt stort sett skjer i ferie tiden.

Kansje det burde være max 130 for utenlanske bilførere,(spesielt Norske) og forbudt å bruke venstre felt.

Bare å innrømme at noen trening til å kjøre særlig over 100 det har vi bare ikke.

Skrevet
Og et spørsmål til deg Pål, har du noen gang kjørt på Autobanen?
Ja, opptil flere ganger med både vogntog og personbil i tett trafikk (milesvis med stillestående kø) og ikke så fult tett trafik i all slags vær og vind (nesten i all slags vær tror jeg) :)

 

Har dessuten vært tidligere i en mer priviligert stilling (styreforman i T.I.A Norge) i en interesse organisasjon innen transport hvor jeg fikk den store gleden med å lese side opp og side ned om diverse UAG rapporter (ulykkes rapporter på veg). Ikke akkurat artig lesning for å si det slik, men læringsrik lesestoff :) Hvis det skulle være av interesse Geir. ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...