Martin Adam Martinsen Skrevet 19. juli 2009 Skrevet 19. juli 2009 Hei. Jeg lurer på om deter noen som vet hvor jeg kan kjøpe noe slikt og hva i svarte det heter på norsk? Det skal være for skure M6 eller M8 Siter
per berge Skrevet 19. juli 2009 Skrevet 19. juli 2009 kansje felleskjøpet kan ha noe som ligner? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 19. juli 2009 Skrevet 19. juli 2009 Når jeg tenker meg om, så er vell dette standar på litt større moddellfly, sjekk moddelfly sjappa. Så ikke M6 M8 med en gang. Siter
Per Kåre Myren Skrevet 19. juli 2009 Skrevet 19. juli 2009 De ende leddene får du kjøpt, hos sammtlige hobby butikker. Som selger modell fly etc- Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Skrevet 19. juli 2009 Takk for svar. Skal kikke der i morgen. Siter
Bjørn Petersson Skrevet 19. juli 2009 Skrevet 19. juli 2009 På flyspråket kaller vi det for et universallager. Fakta: Det finnes i hovedsak 2 typer lager; rullelager og glidelager. Disse har to forskjellige arbeidsområdet, kulelager brukes i hovedsak på akslinger og hjulfester osv, med diverse utforminger koniske lagertyper osv. Glidelager bruker der det er store belastninger og små bevegelser. Disse laterypene bruker f. eks. på flaps, ror og hjuloppheng og understellsdører. Billige lagertyper som tåler ekstreme belastninger. Krever også en del smøreing. Siter
Geir Teigo Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Sitter på hytta med mobil, begrensede muligheter for link. Se min post i byggeforumet om "butikker for oss byggere". Kjøpte to tilsvarende lager. Kostet kr. 60 pr stk. Butikken heter noe med industrisenteret. Siter
A L Skrevet 21. juli 2009 Skrevet 21. juli 2009 Har en sånn bakpå traktoren.. Kaller det bare for en kulelink. Hvilken størrelse? Den jeg har veier ca 20 kg Siter
Tor Strengehagen Skrevet 22. juli 2009 Skrevet 22. juli 2009 Rod end, på engelsk. ende ledd, på norsk. Denne er med sfærisk lager. Vanligvis teflon belagt lager bane, og dermed smørefritt. Brukes i hauer og lass på fly, men skjelden metrisk. Hvor du finner noe slikt, med metriske gjenger????? SKF er løsningen. SKF Norge Søk på Rod end. Lykke til. Lykke til. Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 Endeledd, eller rod end er hva man ville kalt det i de bransjer jeg kjenner noe til også. Jeg kunne vel faktisk også finne på å kalle det et kuleledd, men skal ikke vedde på at det er dekkende for denne utformingen. "Universallager" har jeg aldri hørt om, er det altså det dette heter nå til dags, eller er det en flyspesifikk norsk term? Kjært barn har vel muligens mange navn. PS@, Tor S, [size:8pt]litt[/size] OT kanskje, men er Airbus også i hovedsak bygget med tommer? Siter
Tor Strengehagen Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 Nei Airbus er vesentlig laget i metriske mål, men motorene går i tommer. En salig blanding. Siter
Tor Strengehagen Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 I mitt firma er det kun, gjentar, kun engelske manualer som gjelder. Tror det gjelder de aller fleste. Og betegnelsen er rod end. Søker jeg på rod end i "Aircraft Illustrated Parts Catalog" 737NG får jeg 1040 treff, så det er noen der. Universal lager har heller ikke jeg hørt brukt på mine 40 år i bransjen. Og hva i all verden er et universal lager?????? Muligens Claes Olson har dette, sammen med doble fustasje opphengs forkoblinger. :whistle: Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 Tor StrengehagenUniversal lager har heller ikke jeg hørt brukt på mine 40 år i bransjen. Og hva i all verden er et universal lager?????? Et Universallager er jo selvsagt et lager som passer overalt det Tor! Begynner du å falle av lasset i utviklingen.?? :grin: Hehe, litt morsomt at du, som definitivt kjenner fly-mekanikk sier akkurat det. For jeg skulle til å kommentere det som noe av det dummeste og mest intetsigende navn jeg har hørt på lenge, men fant vel ut at jeg godt kunne holde munn da jeg strengt tatt ikke har noe greie på fly-deler... :whistle: Bjørn får jo svare selv, men jeg oppfattet det som noe han hadde lært på skolen i flyfag. Kondoldere med den salige blandingen, og takk for svar. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 Et Universallager er jo selvsagt et lager som passer overalt det Tor! Man kan snu på flisa og kalle det for et standarisert lager som passer til andre standariserte deler som igjen passer til andre standariserte deler. :whistle: :grin: Men ikke vet jeg hva det er Siter
Tor Strengehagen Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 Er absolutt ikke meningen å henge ut hverken Bjørn eller andre, for all del, skal se at jeg har en her inne som lærling snart. Det er mye rart man hører på skoler. Og det er en god grunn til at læretiden er rimelig lang i bransjen. Men dyktige er de som kommer seg gjennom flylinja. Rimelige høye krav der. Siter
Christian Paulsen Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 Nei selvsagt ikke, Bjørn kan ikke noe for hva man lærer på skolen, så når jeg sier det var et dårlig navn, så er det overhodet ikke noe personlig kritikk i det. Snarere tvert i mot, jeg registrerer at han åpenbart er genuint interessert i faget, og det øker sjansen for å bli meget dyktig en hel del i mine øyne. Men samtidig legger jeg ikke skjul på at jeg finner det [size:8pt]litt[/size] morsomt at man lærer begreper som "ingen" i den virkelige verden forstår eller bruker. Flybransjen er forøvrig ikke unik i så måte. Siter
Bjørn Petersson Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 Hei igjen. Faktisk, så er det vistnok det det heter på norsk, det lageret i framkanten, men den er jod a selvfølgelig koblet til et stag, eventuelt en "rod" som det også heter på engelsk. Snakket nettopp med en av lærerne mine som jeg møtte ute i kveld, og grunnen til at det vistnok også kalles for universalledd er fordi at "leddfunskjonen" bevegest uavhengig i begge rettningene. Men som han også sa, det er 30 år siden han var ute i den virkelige verden, så at det har endret navn ville han ikke vedde i mot. Det skal også sies at ting kalles gjerne andre ting på "militærspråket"... F.eks. lufteinntaket til elektronikken på F-5 (den rett over cockpiten) er referert til som "brain vent" i manualen. Ja, du leste riktig. Har sett kopi fra manualen med egne øyne. Men takk for opplysningen om flere navn. Kjekt å ta med seg når man skal ut i den store verden Edit: Og ja, flyfag er hardt, spesielt teknisk så vidt jeg forstår på lærerne. Føler at jeg var heldig som besto alle eksamene, men det har krevd sitt gitt. Edit 2: Til Tor Strengehagen: Boeing og andre fly som er litt mer moderne har vel kanskje teflonbelagt lagerbane, men om du tar en titt på gammle dritfly (Ja, faktisk) så ser du det at det faktisk er smørekanaler på slike typer lager, som på vår Piper PA-31T. Er mye rart som skal smøres i hytt og gevær ved skolestart. For å ikke snakke om de gammle, utslitte rustholkene av noen Starfightere, tar ca 2 dager for 2 mann å smøre hele understellet. Bare på "over center lock" på nesehjulet er det 6 smørepunkter. og på alle aktuatorene på hovedunderstellet, har ikke orket å telle dem, men for en som går på barneskolen kunne ikke ha gjort det, de man lærer rett og slett ikke å telle så langt. Siter
Christian Paulsen Skrevet 24. juli 2009 Skrevet 24. juli 2009 Ok, takk for forklaringen Bjørn. Brain Vent syns jeg var en bra navn. Jeg er i det hele tatt tilhenger av at man kan bruke navn der navnet i det minste gjør et forsøk på å beskrive delen. Hjerne Ventilasjon, som det vel da heter på norsk, er perfekt for noe som skal kjøle/ventilere sentrale styringsenheter! :grin: Siter
Bjørn Petersson Skrevet 24. juli 2009 Skrevet 24. juli 2009 Hjerne Ventilasjon, som det vel da heter på norsk, er perfekt for noe som skal kjøle/ventilere sentrale styringsenheter! Det stemmer det, vil tippe det er der navnet kommer fra Siter
Tor Strengehagen Skrevet 24. juli 2009 Skrevet 24. juli 2009 Edit 2: Til Tor Strengehagen: Boeing og andre fly som er litt mer moderne har vel kanskje teflonbelagt lagerbane, men om du tar en titt på gammle dritfly (Ja, faktisk) så ser du det at det faktisk er smørekanaler på slike typer lager, som på vår Piper PA-31T. Er mye rart som skal smøres i hytt og gevær ved skolestart. For å ikke snakke om de gammle, utslitte rustholkene av noen Starfightere, tar ca 2 dager for 2 mann å smøre hele understellet. Bare på "over center lock" på nesehjulet er det 6 smørepunkter. og på alle aktuatorene på hovedunderstellet, har ikke orket å telle dem, men for en som går på barneskolen kunne ikke ha gjort det, de man lærer rett og slett ikke å telle så langt. Jo da det går fremover, har selv skrudd på mye rart og sett allverdens gode og dårlige løsninger. Skrudd på en del vetranfly og annet gammelt, Tiger Moth, Spitfire, DC-3, CV440, DC-8, DC-9, Caravelle, F5, PA-28, C-172 og så videre. En del av disse kom nok før teflonen. Men selv i dag er det en del rod ends som skal smøres ja. Prøvde for morro å slå opp universallager på internett. Hmmmm, Finner kun utrykket brukt noen få Tyske steder. Og når det gjelder lærerne på flyfag, så har NFO, Nosk Flytekniker Forening, lenge prøvd å få til en ordning slik at lærere kommer ut i real life praksis en gang i mellom. Så hadde instruksjonen vært litt mere opp til dagens liv og lære. Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Skrevet 24. juli 2009 Hva har alt dette med topic å gjøre? Siter
Bjørn Petersson Skrevet 24. juli 2009 Skrevet 24. juli 2009 Og når det gjelder lærerne på flyfag, så har NFO, Nosk Flytekniker Forening, lenge prøvd å få til en ordning slik at lærere kommer ut i real life praksis en gang i mellom. Så hadde instruksjonen vært litt mere opp til dagens liv og lære. Ja, jeg har hørt at instruktørene på skolen har snakket om at de har veldig lyst til å få komme ut i praksis de også, slik at de kan se hvordan ting gjøre i dag, kontra 20 år siden. På utplasseringen i vinter oppdaget vi at ting ute i den virkelige og sivile verden gjøres på en helt annen måte enn hvordan det ble gjort for 20 år siden i militæret. Tror det hadde økt kvaliteten på lærerne om man hadde fått til en slik ordning. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.