Andreas R.Pettersen Skrevet 12. juli 2009 Skrevet 12. juli 2009 Hei, Har fått tilbud om en Opel Astra 1.2 2001mod billig, eneste som må gjøres er og bytte clutch, siden dette er en ganske "ny" bil så må clutch byttes på verksted, så lurer på om noen her har noen formening om hvor mye det vil koste og få byttet cluthen på verksted, eller om det er mye arbeid? Siter
Ilan Sharoni Skrevet 13. juli 2009 Skrevet 13. juli 2009 Betalte i fjor ca kr.18.000 for å bytte clutch, men det var en vanskelig bil som ingen enn merkeverkstedet ville ha den inn. . Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 13. juli 2009 Forfatter Skrevet 13. juli 2009 skal ikke være billig og eie bil i norge i dag, så frem til at man ikke skur selv. får håpe det ikke koster så mye og få skiftet på en gammel astra Siter
per berge Skrevet 13. juli 2009 Skrevet 13. juli 2009 Skifte clutch er normalt ikke så vanskelig jobb men det kreves helst att du får løfta bilen opp på bukk. Ellers kan du sikkert finne en freelance mekaniker som ikke tar tusenlappen pluss moms i timen. Den bilen din ville nok jeg handla deler hos Biltema etc, og fått en freelance til å gjøre jobben. Burde ikke koste mer enn 2-3 lapper maks etter mitt syn. Opel er tradisjonelt ikke de verste bilene å skru på heller. Termmelig "plane" stuff der i gården. Siter
Christian Paulsen Skrevet 13. juli 2009 Skrevet 13. juli 2009 Prisen på bytte clutch er noe som kommer veldig an på bilen. Har feks byttet på Opel Ascona C på noe under 1 time, mens jeg var kommet til dag 3 før en Citroen CX var ute og kjørte igjen. (Dvs 15 timer på merkeverksted... ) Jeg tør ikke si det 100% sikkert men jeg tror din Astra er konvensjonell relativt enkel forhjulstrekk, hvor girkasse, drivaksler, osv må av, og noe i området 5 timers arbeid er nok i såfall realistisk. Clutchen koster gjerne i området 2-3 tusen, men det kan du sjekke feks her MECA Opel Astra. Vet ikke nøyaktig modell du har, men det ser ut som du har noe sære greier av et uløserlager, som kan dra opp deleprisen en hel del. Du bør uansett ta en liten ringerunde, og be om pris på denne jobben, og spørre/påse at prisen inkluderer skifte av utløserlager. Hvis du har samme modell som den i eksempelet fra MECA kan man spare noen tusen på å droppe dette, men sjansen for at det gamle lageret da blir utslitt før den nye clutchen er ferdig, er stor, og da blir det samme jobben en gang til... :whistle: Siter
per berge Skrevet 13. juli 2009 Skrevet 13. juli 2009 Jo CX har jeg skifta på og paulsen og tida fløy da gitt. om jeg ikke husker feil var det da jeg skar ut deler av torpedoveggen for bedre plass noe også merkeverksteder gjerne gjorde. For ikke å si Asconaer i alskens tidsepoker fra A-C, dog ikke Astra. Men det regnes så myew som 5 timer altså. Jøss det hadde jeg ikke forventa på en opel. Men Opel er ikke bare Opel lengre, Ford er ikke rein Ford, ja ikke en gang Volvo er rein Volvo lengre. Siter
Christian Paulsen Skrevet 14. juli 2009 Skrevet 14. juli 2009 Haha, ja Citroen CX er/var en vanvittig bil, for ikke å snakke om forgjengeren modell D (padda) som jeg innrømmer at jeg brukte en liten halvtime på å få opp panseret på første gangen... :blush: :grin: [size:8pt]Men jeg hadde på en mystisk vis litt sansen for det likevel jeg da, de var ikke redd for bleeding edge teknologi, og hadde vel som mål å ikke gjøre noe som helst slik som andre "normale" produsenter ville gjort.[/size] Du må ta 5 timer med en klype salt altså. Men minuttene tikker og går, man skal jo før man kan skru av girkassen typisk av med eksos, luftfilterboks, girlinker, hjul, bunnplater, nedre bærearmer og evnt stabstag, drivaksel både ute og inne, løsne motorfester og girkassefester, diverse ledninger, clutchwire/slange, startmotor, og for å komme til og få sluppe ned, gjerne også litt mer plast og ledninger, og/eller ut med batteri, osv. Noen ganger også løsne travers, og dermed rattaksel får å få ned møkka. Men jeg husker ikke hvordan det egentlig ser ut oppi der, og går man utenom merkeverksted kan nok timetiden dessuten variere litt med lengden på ordreboka... Så det er lurt å bare spørre og få en pris. Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 15. juli 2009 Skrevet 15. juli 2009 for ikke å snakke om forgjengeren modell D (padda) Glemmer aldri at jeg som veldig ung og veldig uerfaren skulle skifte clutch på en slik en. Hadde aldri titta oppi motor rommet på slik en fæl sak noengang. Ok vi begynner og skru, og en ting som bare må vekk er en haug med rør som går inn på en snål boks. Jeg løsner den første og BÆÆÆNG. Der står oljespruten veggemellom men bilen lander på buken så det holder. Noe diger i øya og med rød hydrolikk olje fra topp til tå, står jeg der og lurer på hva f... skjedde?? Jeg hadde selvfølgelig plukka av ene røret på hydrolikk fjæringa mens bilen var i normal kjørestilling. Unødvendig å si at der var det en smule trykk gitt. Og denne flate saken som ligger på buken er dæven meg ikke lett og få en jekk under skal jeg si. Vel vel. Man lærer så lenge man lever. Forhåpentligvis. Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Skrevet 15. juli 2009 Takker for svar folkens, Fikk tak i ny clutch set, med alt jeg trengte til 2200 m.frakt. og har til og med fått byttet den, fant ut at og sette den på merkeverksted(Opel Vian, Leknes) ble opp i rund 5000, så undersøkte litt på nette og fant ut at der var ikke så vanskelig og bytte den selv, var litt skeptisk til og byne med siden jeg har så og si kun skrud på audi 100/90/80 av eldre modeller, men brukte alt i alt rundt 4timer på jobben og da synes jeg at jeg tok meg godt tid. hastverk er lastverk Siter
Christian Paulsen Skrevet 15. juli 2009 Skrevet 15. juli 2009 Da ordnet deg seg jo på strålende vis Andreas. Opel er jo generelt greie biler å ha med å gjøre, og det høres jo ut som du slapp unna ganske greit på din. Øyvind Schou JohnslienVel vel. Man lærer så lenge man lever. Forhåpentligvis. Det gjør man, og det man lærer på den måten du nevnte sitter jo ekstra godt... Vet forresten at det var noen saftige merker i taket på Citroen på Skøyen da de holdt til der. Et merke for hver lærling som lærte at man ikke kan skru av de grønne trykkbeholderne oppå støtdemperen med trykk i systemet. :grin: Siter
Kent-Ruben Johansen Skrevet 16. juli 2009 Skrevet 16. juli 2009 Har byttet clutch på Opel Astra 1.6 99' en del ganger. Disse fire bilene gikk som kjøreskolebiler der clutch er forbruksvare. Fant ut at beste måten å bytte clutchen var å heise opp motoren, så har du enkel tilgang til clutchuset. Etter et par clutcbytter fikk jeg faktisk "turnarounden" ned i tre til fire timer. Og jeg er ikke noe mekaniker Men det er jo gøy med utfordringer noen ganger. Byttet vel totalt 12-13 clutcher tilsammen. Men skulle jeg byttet på en bil av annen modell eller annet merke ville jeg nok brukt laaaaang tid! Siter
Christian Paulsen Skrevet 16. juli 2009 Skrevet 16. juli 2009 Hehe, da høres det jo ut som du fikk dreisen på det Kent-Ruben. Er man såpass dreven er det nok veldig fint mulig å komme ned i mye lavere tid enn et verksted normalt vil fakturere. Man har start-tid og slutt-tid, det er til en viss grad lagt inn høyde for at det ikke alltid er plankekjøring, det skal prøvekjøres, og er heller ikke et kappløp. En annen ting som kan være litt varierende er graden av demontering VS snarveier. Som feks å la vær å ta av slager, tappe vann, demontere AC rør, ta av eksosanlegg, og slike ting, der begge deler er mulig. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.