Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg bestiller meg en pakke i fra utlandet skal det jo betalest moms og evt toll avgift. Jeg har bestilt meg et Jet ranger kit, altså spill kontroller, dette er vel betegnet som PC utstyr, og skal etter som jeg forstår ikke betalest toll av? (Kun moms. 25% av pakkens verdi)

Pakken er allerede annkommet og hentet, på hente seddel fra posten står det et beløp som måtte betalest for å få ut pakken. Dette beløpet stemmer med momsen. Pakken er betalt og hentet. Altså jeg har betalt moms til Posten. Regner med at jeg skulle betalt tollavgift hos posten viss det er lagt på tollavgift på pakken min? Eller kan jeg fortsatt vente meg en regning i fra Tollvesenet? Ville vel ikke fått ut pakken hos posten om det ikke var betalt toll på den?

Noen som har noen erfaringer med dette? Kontrollerne koster i overkant av 3200 NOK.

Skrevet

Tja, dersom det ikke står oppført en tollavgift på oppkravs-lappen, så trenger du neppe å frykte senere regninger fra tollvesnet.

Da jeg for noen år siden kjøpte noen saker til min søster fra USA, så var både MVA og tollavgift spesifisert på oppkravslappen fra Posten. Pakkens innhold hadde en verdi på mindre enn 1000 NOK, så det kan tenkes at det finnes en grense hvor så mye kommer inn i MVA at det ikke lengere har noen hensikt å kreve ekstra for tollbehandling?

Skrevet

Eneste som står på posten.no er at pakker over 1000 kroner tollest på ordinær måte. Altså av tollvesenet.

Men da er det jo rart at posten tar i mot momsen? :) Den vil dem ha :)

På følgeseddelen er det blitt påskrivd et beløp på ca 1100 kroner (Påskrevet for hånd). Ser ut som det er skrevet på i Norge, og er skrevet i et felt hvor det står Customs Declarations. Mulig det er denne regningen tollvesenet sender meg da?

Skrevet

Hvis det er UPS, FedEX, TNT e.l. som importerer pakken så vil du få en regning i posten etterpå, og da ofte ett gebyr på 2-300 kr itillegg da de har "forhåndstollet" pakken din, slik at du ikke må la pakken ligge hos tollvesenet til du har betalt.

Mathias :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...