Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Fildeling er et resultat av raske løsninger, de som utvikler mediene, software eller hva det er burde bruke mer på utvikling av teknologi som beskytter deres medier, eller finne andre måter og tjene pengene sine på. Internett og fildeling er kommet for og bli. Telenor har vell ikke noe med dette og gjøre , så sant de ikke eier servere eller medie hvor dette lastes opp til eller ned fra.

Skrevet

Har ingen grunn til å være uenig med Telenor her. De leverer verktøyet (veien) og andre leverer software (kjøretøyet). Hva enkelte bruker Telenors "veinett" til er jo ikke deres ansvar.

Ville jo isåfall bli slik att staten skulle stå til ansvar for evnt, lovbrudd på veiene om en skal følge logikken til de som krever disse tiltakene. Eller ett annet eksempel, en eier av en parkeringsplass om noen bulker bilen din.

Skrevet

Er helt enig her. Hva om politiet skulle legge all skyld på Audi, BMW, Mercedes osv. for hvert lovbrud den enkelte sjåfør skulle begå med bilen?

Som nevnt. Det er software bransjen, musikk bransjen og film bransjen som må ta ansvar for å sikre sine produkter mot pirat virksomhet.

Det blir også helt feil hvis nevnte bransjer skal gi internett leverandører myndighet til å oppføre seg som vakthund for deres egne interesser.

Skrevet

De som absolutt ønsker piratkopiert programvare/film/musikk vil alltid klare å finne det, med eller uten hjelp av The Pirate Bay.

Den eneste måten å få bukt med dagens skala av piratkopiering er å stenge internett...

(merk; dagens skala. Piratkopiering har eksistert siden før diskettens tid)

Skrevet

Det er relativt prinsippielt viktige saker som foregår her nå, og som dessverre ikke får den oppmerksomheten det burde, fordi det blir fremstilt som en sak om The Pirate Bay.

Det handler etter mitt syn først og fremst om hvorvidt vi vil ha et fritt internett eller ei, og om personvern. Ikke så mye om Pirate Bay og piratkopiert materiale.

Telenor i Danmark har allerede blitt tvunget til å sensurere og stenge forbindelsen til T.P.B. Telenor har heldigvis anket den saken videre til høyesterett, og det blir interessant å se hva kjennelsen der blir.

Videre så har datatilsynet i Norge først gitt advokatfirmaet Simonsens konsesjon til å drive overvåkning av personsensitiv IP-informasjon, i forbindelse med sin piratjakt. Siden fikk de også Post og teletilsynets velsignelse til å kreve utlevert kundeinformasjon fra Lyse Bredbånd, på de IP adressene de har loggført, uten å gå via politiet. Denne saken var oppe i tingretten i mai, men kjennelsen er hemmelig.

Det er etter mitt syn noen prinsippielle betenkeligheter med disse tingene. Det ene er at det er helt forkastelig at internettleverandøren skal kontrollere hva vi får se på nett eller ikke, og enda verre er det at det er sterke private økonomiske interesser som skal presse frem sensuren. Det er nok av kommersielle aktører som prøver å skaffe kontroll over innhold på nettet, om ikke norges rettsvesen også skal hjelpe til.

Det andre som er betenkelig er at et privat advokatfirma på oppdrag fra private økonomiske interesser/ komersielle aktører, får politimyndighet og frie tøyler til å drive overvåkning.

Politkerne er stort sett fraværende i denne saken, og både post og teletilsyn og datatilsyn savner såvidt jeg forstår innspill fra høyere hold. Men det er godt å se at Telenor har gangsyn, og håper bare de klarer å stå i mot presset fra en enormt sterk makt, som de også er avhengig av samarbeid med.

Skrevet

Den saken du referer til fra Lyse Energi er etter hva jeg kan se helt uten sidestykke i Norsk rettspraksis og bare den burde vekket de fleste fra dvalen i hvordan forvalte det lovmessige med internett. For mitt bare syn er den saken ikke annet enn en skandale. Når det er sagt må vi vel innse att hverken folk flest eller politikere helt oppe i toppen har særlig innsyn og kunsap om hva dette egentlig går ut på. Att teknologien kom før jussen er vel ikke så uvanlig. det uvanlige er vel kansje att politikere har holdts eg unna og heller latt advoktater ta seg av problemet. Blir litt det samme som når gamle støvete gubber i alskens styrerom i de store plateselskapene ikke innså hvilke muligheter dette innbefattet men heller satte advokater på saken så la de selv grunnlaget for att piratvirksomheten blomstra opp- Vi var inne på en annen tråd med dette å få "gratis reklame" i media slik som RyanAir har gjort og litt samme effekten har The pirate bay fått. trist ja, men folks generelle ærlighet er blitt undervurdert fra dem som klager. dette må de ta konsekvensen av selv og heller beskytte sine varer bedre.

Er faktisk redd for att dagens politkere har så frykt for kontroversielle tiltak og vedtak att de vegrer seg fra å ta i disse konfliktene. De sosialistiske skal liksom være den lille manns stemme men holder seg unna, de konservative vil muligens stille seg på siden til de store plate og filmselskapene. Ikke vet jeg og kun fremtiden vil vise. Uansett en skål så langt til Telenor som står på sine prinsipper. Jaggu har dem fått nok urimelige krav fra "velmenende" politikere tredd nedover seg siden de fikk konkuranse.

Skrevet
Det andre som er betenkelig er at et privat advokatfirma på oppdrag fra private økonomiske interesser/ komersielle aktører, får politimyndighet og frie tøyler til å drive overvåkning.

Heldigvis har Datatilsynet sagt nei til ny konsesjon for denne type kontroll virksomhet fra det aktuelle advokat firmaet. Så "vi" får håpe det er et lite spark fra den lille frihet vi har igjen.

Sorry, her er linken forresten: http://e24.no/lov-og-rett/article3135997.ece

Ellers kunne jeg ikke ha skrevet bedre selv, enn det Per skrev på slutten her. :)

Skrevet

Takk for det Pål, det var jeg faktisk ikke klar over, og det var gode nyheter. Jeg syns forøvrig Datatilsynet generelt gjør en god jobb. De ga en midlertidig konsesjon jeg mener ikke burde vært gitt, men slik saken står i dag, med en hemmelig kjennelse, og ingen politiker vil tilsynelatende ta i dette, var det ihvertfall flott at de tok konsevensen av det, og sa nei forlengelse.

Det handler nok kanskje noe om teknologi, og manglende forståelse, men jeg tror mer om vegring. Dette blir upopulært samme hvilket standpunkt man tar, så da lar de vel heller vær å ta noe standpunkt...

Skrevet

At Telenor og IKT Norge setter seg på bakbeina når det gjelder det jeg vil klassifisere som bandittvirksomheten til Advokatfirmaet Simonsen og Espen Tøndel er en god ting. Konsesjonen de fikk har, etter min mening, blitt brukt til å gjøre politiets jobb. Og selv om det ikke er noe direkte galt i det, så synes jeg at oppførselen til både Simonsen og IFPI/RIAA er direte motbydelig og fullstendig skivebom.

Det morsomme med hele denne saken er at nesten uansett hvilke sperringer som blir lagt ned i å hindre folk tilgang til TBP og lignende sider, så VIL folk finne måter å omgå blokkeringen på. I Danmark er sperringen mot TBP latterlig enkel å omgå, da den er sperret i DNS og ikke på IP/pakkenivå. En enkel rekonfigurering av proxy-adressene på maskinen, og vips! Fortsatt tilgang. Og dette er noe som er svært enkelt å gjøre, samt foreløpig vanskelig å gjøre noe med grunnet måten nettet er bygd opp på.

Med mindre det blir satt inn utstyr for pakkefiltrering (noe jeg selv har jobbet en god del med opp mot HiBU etc), så er det svært enkelt å omgå slike blokkeringer. Og selv hvis man setter inn utstyr som kan håndtere dette, så er det snakk om så store kostnader for den enkelte internettleverandør at det neppe blir aktuellt å gjøre det grunnet 1: mengden utstyr som må til for å håndtere real-time pakkeanalyse og filtrering av så store mengder data, 2: lisenskostnadene involvert, 3: ramaskriket om sensur og dårlig PR for selskapet.

Det er morsomt å se at platebransjen/filmbransjen ikke innser dette, og at de fortsatt ønsker sensur i det som er ment til å være et sted hvor informasjon flyter fritt. Som sagt tidligere i denne tråden; Piratkopiering har eksistert lenge før internett i det hele tatt ble påtenkt, og det er svært lite man kan gjøre for å stoppe det. At plate/filmbransjen er så til de grader lite villige til å endre seg og tilpasse seg den nye digitale hverdagen er direkte morsomt.

Skrevet
Piratkopiering har eksistert lenge før internett i det hele tatt ble påtenkt, og det er svært lite man kan gjøre for å stoppe det. At plate/filmbransjen er så til de grader lite villige til å endre seg og tilpasse seg den nye digitale hverdagen er direkte morsomt.

Kan jo være at de nå endelig har en mulighet til å stoppe noe, virker nesten som det er blitt letter med internett..

Hva med å legge inn tonoavgift på internett abonnementet he he.. Da skulle man jo kunne laste ned musikk gratis.

Skrevet

Er nok redd for at dette her har utartet seg til å bli en evig ond sirkel med at de som driver med pirat kopiering, klekker ut enda mere avanserte måter å dele filer med seg, mens "kultur" livet kommer dinglende etter for å prøve stoppe fil delingen. Så hadde kulturlivet stoppet opp denne jakten og heller begynt å gå motsatt vei av denne sirkelen, så tror jeg også de hadde klart å begrense den ulovlige fildeling mye mer effektivt :)

Skrevet

Ikke en dom ide, Tom, bortsett fra at det vil ramme de som IKKE laster ned musikk.

Etter min mening må plate/filmbransjen komme med løsninger som vil gi folk lovlig tilgang, gjerne mot betaling, på en enkel, grei måte, og det UTEN DRM-sperrer.

Spotify, Pandora, Wimp og Last.FM er svært gode eksempler på riktig tenkemåte. For en relativt billig penge får man tilgang til en enorm mengde musikk på en enkel måte, og det eneste som mangler på disse er at man kan ta med seg musikken ut på tur. Enkelte vil fortsette med piratkopiering, og dette vil aldri la seg stoppe, men de aller fleste er faktisk villige til å betale for produktet, hvis, og KUN hvis, de kan betale en gang og så benytte musikken/filmene de har kjøpt uavhenging av maskinvareplatform eller medieavspillere.

Slik som plate/filmbransjen holder på nå er idiotisk, og går kun ut over dem selv i det lange løp.

Skrevet
Ikke en dom ide, Tom, bortsett fra at det vil ramme de som IKKE laster ned musikk.

Greit om man pakker tonoavgift inn i en generel bånbredde avgift kanskje, noe er jeg langt i fra en fan av avgifter, men om jeg må betale f.eks en 100 lapp mer på abonementet mitt og samtidig kunne laste ned musikk gratis, ikke dumt. Det som igjen ikke kan taes med er jo selvsagt programvare, filmer og spill, men det laster jo folk ned uansett, programvare er lisensierte ting og kan ikke gjøres stort med så lang, men spill, film og musikk kan jo betales for ved en slik avgift..

Nei, det er nok langt frem til det men noe sånt ville kanskje vært en liten løsning.

I fremtiden tror jeg spilltjenester som OnLive osv vil være en god bekjempelse av ulovlig nedlasting av spill

Skrevet

Musikk- og filmbransjen har faktisk mye å lære av fildelerne, for de går jo helt feil vei. Musikk- og filmbransjen gjør det jo vanskeligere å vanskeligere å få tak i produktene på lovlig vis, mens fildelerne gjør det enklere og enklere å få tak i ulovlige produkter. Musikk-bransjen har riktignok komt seg en del, det er for eksempel enkelt i dag å kjøpe musikk i iTunes eller å bruke spotify, men da kan man ikke ta med seg musikken der man vil, man kan ikke legge inn musikken på alle typer mobiltelefoner/musikkavspillere uten videre.

Å kjøpe film eller TV-episoder er jo enda vanskeligere. Skal jeg for eksempel kjøpe en TV-episode fra iTunes må jeg gå en stor omvei, som jeg ikke en gang vet om er lovlig (kjøpe US iTunes giftCard, registrere en amerikansk adresse og bruke disse til å opprette en amerikansk brukerkonto). Om jeg vil ha tak i den samme episoden gratis kan jeg gå inn på TPB (interessant, blir sensurert, but guess where) eller lignende og laste den ned der.

Bransjen er rett og slett så opptatt av å tjene penger på salgene sine at de stenger ute kundene.

Skrevet
Det som igjen ikke kan taes med er jo selvsagt programvare, filmer og spill, men det laster jo folk ned uansett, programvare er lisensierte ting og kan ikke gjøres stort med så lang, men spill, film og musikk kan jo betales for ved en slik avgift..
Og hvordan skulle du fordelt disse pengene? Skulle alle få like mye, eller skulle band og firmaer som lagde ting som ble lastet ned ofte få mer enn andre? I såfall måtte man jo overvåke alt folk foretok seg på nettet for å loggføre hva som ble lastet ned slik at pengene gikk til rett aktør.
Skrevet
Fildeling er et resultat av raske løsninger, de som utvikler mediene, software eller hva det er burde bruke mer på utvikling av teknologi som beskytter deres medier, eller finne andre måter og tjene pengene sine på. Internett og fildeling er kommet for og bli. Telenor har vell ikke noe med dette og gjøre , så sant de ikke eier servere eller medie hvor dette lastes opp til eller ned fra.

Eh? Burde bruke mer tid på å lage nye kopisperrer? Nei takk, du. Bruk heller tiden på å lage en løsning for å distrubiere media på en fornuftig måte...

Skrevet
Hva med å legge inn tonoavgift på internett abonnementet he he.. Da skulle man jo kunne laste ned musikk gratis.

TONO-avgiften er til orientering en avgift man betaler for å fremføre/avspille musikk OFFENTLIG; altså bla. på konserter, på dansegulvet - eller i radio/TV.

Det har veldig lite med privat musikkonsummering å gjøre.

Håkon

Skrevet

Personlig er jeg omtrent like blå på software utvikling som min gamle mor, så jeg kjenner ikke til hvordan dette kunne blitt løst rent teknisk. Dere som kjenner til slik hva kan eventuelt software produsenter gjøre egentlig+ Er det nedlastings teknologi som kan beskytte opphavsretten bedre? Er det noen alternativer der en har konstant verifisering etc ved bruk? Jeg skjønner meg ikke på dette men ser jo att noe må gjøres. I vårt tilfelle kan vi jo ende opp med att ingen lengre gidder lage bra addon. :(

Når det gjelder musik er jeg noe delt i synet for akurat som i skrivende stund hører jeg jo musik jeg ikke har betalt for via P4. Forøvrig vil ikke folk slutte lage musik om inntektene går ned. Musik er noe du enten har i deg eller ei. Og har du en musiker i deg klarer du ikke la være å spille/synge eller danse for den saks skyld. Ingen skal fortelle meg att U2 lager så bra musik fordi de har tjent masse penger. Det er tvertimot. Bare for å slenge en liten brannfakkel inn i dagens "kulturkamp" mellom kultur elitistene og "de andre" :D

Skrevet
Når det gjelder musik er jeg noe delt i synet for akurat som i skrivende stund hører jeg jo musik jeg ikke har betalt for via P4.
. Nei, riktig det Per. Det er ikke du som betaler for dette. Men P4 derimot betaler dette via form for Tono og Gramo avgift etter tildelte frekvens områder. En lokal radio betaler f.eks. mindre avgifter enn f.eks. en regional radio og landsdekkende radio. Avgiftene går da til komponister/forfattere og en avgift går til artisten.
Skrevet

Telenor har ikke tatt stilling til fildeling annet enn de individuelle utalelsene fra enkelte som selvfølgelig tar avstand fra kriminalitet enten det er fildelere eller andre lovbrytere, de bare vil ha seg frabedt å bli diktert av selskaper (herunder film og platebransjen) som krever innsyn i IP adresser og deres aktivitet samt stenging av mistenkelige abonenter og URL slik som thepiratebay etc. Om noen begår lovbrudd mener Telenor dette er en sak som ikke anngår dem direkte men de som er innvolverte. Telenor leverer nettverket og har ikke noe med eks, Thepiratebay eller noen andre fildelere.

en liten edit: Si meg er det en sensur på forumet her? Banneord kan jeg forstå men hallooo, hvor går grensen for hva en kan debatere og skrive egentlig? Dette syns jeg blir for dumt og minner meg om Kina og Iran og ikke ett hobbyforum i Norge,,,chjiiizezz :sleep:

Skrevet

En idè hadde kanskje vært en noe høyere internett pris for å betale en avgift til musikk og film bransjen. F.eks. så burde det la seg gjøre at når man laster ned digital musikk, film, software o.l. fra utorrent og andre fildelings verktøy, så følger det med en unik id kode til den enkelte musikk/film som da nettleverandører (telenor bl.a.) forplikter å registrere i en database uten å avsløre/registrere hvem som lastet ned musikken/filmen eller evt. software. På den måten blir avgiftene mer riktig fordelt og man unngår personvern loven etc.

Skrevet

Dette er hva telenor sier på sine sider

Ulovlig fildeling et onde

Hva angår distribusjon av opphavsrettsbeskyttet materiale som musikk og video på nettet ønsker Telenor å være helt klare på at vi synes det er selvsagt at både kunstnere, artister og alle andre som lever av sine åndsverk skal ha betalt for bruk av disse. Derfor er ulovlig fildeling et onde.

Legge til rette for lovlig nedlastbart innhold

Telenor mener at den beste måten å komme ulovlig fildeling til livs på er ved å legge bedre til rette for lovlig nedlastbart innhold.

Og det må vel herske liten tvil om at ingen private aktører hverken må eller skal leke politi, men man kan jo etterlyse de godkjente instansene å lure på hvorfor de har glimret med sitt fravær i alle disse årene?

Og bare som ett lite NB, Telenor sier selv at de, hvis de blir pålagt av retten til å stenge ute en side, så må de gjøre dette. Der må også, i likhet med annen kriminell virksomhet, utlevere data på kjeltringene hvis påtalemyndighetene ber om det via lovlige veier, så kan man bare håpe at myndighetene faktisk gjør noe istedet for å gjemme seg som de har gjort til nå.

Skrevet

Hvordan mener du at dette skal gå til?

Hvem skal betale denne avgiften som registreres da? Og etter hvilke satser?

Skal det taes fra en felles pott, noe som i praksis betyr en begrensning på inntekt og også en skeiv fordeling blandt utøverene. La oss si at f.eks Ole Ivars sin nye skive øker nedlastnings mengden denne perioden med f,eks 50%

Da vil de som normal har 1000 nedlastninger, uavhengig av O.I eller ikke, merke en nedgang pga en økning i det samlede trafikken mens potten som det deles ut ifra er den samme.

Kanskje vi burde innføre noe slikt på alt, hva hvis vi betalte mer skatt, og så omfordele denne potten til alt av arbeid, da hadde vi sluppet å betale for noe som helst?

Skrevet
per berge

Personlig er jeg omtrent like blå på software utvikling som min gamle mor, så jeg kjenner ikke til hvordan dette kunne blitt løst rent teknisk. Dere som kjenner til slik hva kan eventuelt software produsenter gjøre egentlig+ Er det nedlastings teknologi som kan beskytte opphavsretten bedre? Er det noen alternativer der en har konstant verifisering etc ved bruk? Jeg skjønner meg ikke på dette men ser jo att noe må gjøres. I vårt tilfelle kan vi jo ende opp med att ingen lengre gidder lage bra addon.

Det er vel et vanskelig spørsmål, og som ikke egentlig har enkle og universale svar, tror jeg. Pr i dag vil jeg si at det å ha en absolutt null-visjon er omtrent som å skulle avskaffe alkohol. Dvs det er sikkert teknisk mulig, men ikke innenfor rimelighetens grenser.

Nettbaserte løsninger kan nok generelt gi noe bedre kontroll, og jeg vet ikke hva fremtiden vil bringe, men pr i dag mener jeg dette er ballansekunst, der produsentene er avhengig av å treffe riktig ifht pris, og forholdet mellom sikkerhet VS graden av plunder og heft for de betalende kunder. Problemet er nettopp at de fleste sikkerhetsløsninger rammer de betalende kundene mer enn noen. Vi er forlengst forbi det stadiet der hvem som helst klarer å kopiere slik man gjorde tidligere da Windows 3 diskettene gikk runden. Man er avhengig av at andre gjør jobben, også blir det et moralsk spørsmål hvorvidt vi velger å ta i bruk deres arbeid. Med andre ord, man må lage noe så sikkert at de ypperste innen nerdefag ikke klarer å låse det opp, og distribuere løsninger, og det er jo faktisk ikke så helt enkelt.

Bill Gates sa en gang at dersom folk først skal stjele/piratkopiere operativsytem, så er jeg glad de stjeler Windows og venner seg til å bruke det. Så vil vi finne metoder for å få inn penger etterhvert.

Det var en lur strategi for Windows, og jeg misstenker at feks Adobe bruker liknende strategi for Photshop. Jeg tror ikke Adobe egentlig tror det er så fryktelig mange av alle 15 åringene som kan Photshop, kan det fordi de har kjøpt det.

Men for nisje-produkter som addon-fly er det jo mye vanskeligere, og volumet vil være lavt samme hva de gjør. Men en helt konkret ting jeg mener er en tabbe av feks PMDG og ikke gjøre, er å tilby en fullverdig demo av produktet. Jeg er helt overbevist om at mange kommer i befatning med piratkopier fordi det er eneste måte å prøve produktet. Hvis man så først har en fungerende versjon vil jeg si terskelen er høyere for å "oppgradere" til lovlig versjon, enn om det hadde vært en lovlig demo i utgangspunktet.

Så jeg mener dette er litt som med musikkbransjen, man er mer opptatt av å sloss mot de slemme "kundene" enn å forsøke å tilpasse seg behov og ønsker.

Problemet nå blir jo at mediabransjen har jobbet bakstreversk i mange år, og når vi nå har et så veletablert, godt fungerende apparat som Pirate Bay, blir det plutselig svært vanskelig å ta opp konkurransen. Pirate Bay er så absolutt til hinder for gode forbrukervennlige distribusjonsløsninger og noen slags sunn konkurranse. Det har blitt et monster, som mediabransjen gjennom sin ignoranse og arroganse kan ta en stor del av æren for.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...