Arild Oldervoll Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 God dag godtfolk. Jeg driver og ser meg om etter det som skal bli min nye laptop som jeg håper å få mange gode stunder sammen med. Vi kommer til å se film i lag, både DVD og Blueray, vi skal spille spill i lag, både flightsim og andre spill, og vi skal utvikle spill i lag (skal gå dataingeniør, spill- og simulatorutvikling i Kongsberg til høsten). Har letet litt frem og tilbake og er blitt mer eller mindre bestemt på denne PCen (prisen inkl. MVA står med liten skrift ). Så nå vil jeg gjerne høre hva ekspertene og synserne mener om denne laptopen og evt. komme med forslag til alternativ i omtrent samme prisområde. Jeg er IKKE interessert i Mac denne gangen . Et problem med denne laptopen vil i vertfall være å finne en god PC-sekk som har plass til en så stor skjerm. Jeg er på utkikk etter noe lignende som dette. Noe som ikke skriker laptop-bag og gjerne har plass til et par skolebøker. Noen ideer? Siter
Christian Paulsen Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 God dag ja. Jeg har jo alltid en mening. Men jeg syns samtidig alltid det er litt vanskelig å mene noe fornuftig om disse laptopene. Det er et uoversiktelig marked, og ofte fantasifull bruk av modellbetegnelser på komponenter, noe som kan gjøre det vanskelig å sammenlikne. (Den du har funnet frem her er ikke problematisk i så måte) Jeg syns det ser ut som du har funnet et bra tilbud på denne maskinen, og jeg tror ikke det er enkelt å finne noe tilsvarende spesifisert til en bedre pris, og ei heller denne modellen nevneverdig rimligere noe sted. En annen grunn til at jeg finner det litt utfordrende å skulle "velsigne" laptoper, er at det ligger i deres natur at ytelsen ligger milevis under desktops i feks FSX og spill, slik at jeg ville sagt "ikke kjøp den" om det var en stasjonær med liknende ytelse vi snakket om. Prosessoren på 2Ghz er tregere enn billigste budsjett-quad til 1500 kr på desktop, og skjermkort GT130M er såvidt jeg vet en ny revisjon av 9650M, noe som i praksis yter omtrent tilsvarende Nvidia-9500GT på desktop. Med andre ord ikke noe jeg ville anbefalt noen som skulle spille. Men sånn er det jo bare, man er nødt til å senke kravene, og jeg nevner det bare så man kan ha forventningene i det området de bør være. Til laptop å være ser det for meg ut som en god maskin, selv om den spillmessig kanskje er litt svak på skjermkortsiden. For å endre noe på det er jeg redd man enten må et godt stykke opp i pris, eller gi slipp på en del andre finesser. (Pose og sekk problematikk altså. ) Utover det, så er det jo de samme prinsippene som gjelder for laptop når det kommer til valgets kvaler mellom en litt lavere klokket quadcore, eller litt høyere klokket dualcore. Hvis vi feks snakker om FS så vil nok noe som denne HP Pavilion HDX18-1200, 18,4"WUXGA+ GeForce GT130,Core2Duo T9550,4GB RAM,320GB HDD,Blu-Ray,Bluetooth,Cam,TVtuner,VHP gi deg bedre ytelse der, og i en del andre oppgaver. Det er altså 2,66Ghz dualcore, men til gjengjeld har du mindre lagringsplass og mindre minne. Quadcore har sin største fordel ved multitasking, og er kort sagt mer "snappy" hvis man gjør mye på en gang, men taper generelt noen FPS i spill, og en del andre oppgaver, grunnet sin lavere klokkefrekvens. Så oppsummert tror jeg det er et ok kjøp, en generelt god arbeidsmaskin, og som du helt sikkert vil kunne få mange gode timer med. Men prøver bare i all korthet å belyse noe aspekter av dette. For moderne spill (ikke FS) vil det nok helst være skjermkort som blir flaskehalsen. Hehe, til slutt, siden du sier du skal gå dataingeniør, spill- og simulatorutvikling i Kongsberg til høsten, vil jeg jo nesten insistere på at du velger en quadcore, slik at du kan ta ansvar for at morgendagens simulatorer faktisk er laget for dagens og fremtidens hardware, og ikke gårsdagens slik tilfellet i stor grad er i dag. Vi vil bare få fler og fler paralelle prosessorkjerner fremover, så det er på tide at programvaren utnytter dette. Lykke til, og beklager hvis jeg forvirrer deg mer enn jeg hjelper. Det har vel etterhvert blitt mitt varemerke her på forumet... :blush: :grin: Siter
Toril Madsen Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Hei, Jeg ser at det nevnes 2 forskjellige HP laptopper . Dog når man operer i den prisklassen der på ca 15 laken så burde man vurdere om man ikke heller skal kjøpe en proff PC over en hjemmemarkeds PC. De nye HP maskinene for proff bruk er kalt Elite, og nummer betegnelsen ender på p P= proff og B betyr business. Ikke til å forveksle med pavillion elite desktop til hjemme markedet) Jeg kan fortelle at de Elite P modellene er i en helt egen klasse, bygget for ekstreme forhold og meget robuste, de tåler en kopp kaffe i tastaturet, et fall i bakken og at man tråkker oppe laptoppen når den ligger på bakken. Vil selvsagt ikke anbefale deg å gjøre det, men for en student som skal drasse en maskin rudnt med seg er det kjekt å vite at den har G-sensor osv. Anbefaler 6930p serien. It was designed to meet the difficult MIL-STD 810F military-standard tests that measure levels of environmental reliability and operation at extreme temperatures, while vibration and high humidity. maskine går i over 4 timer på standar batteri og nesten et døgn med ekstra montert under. Jeg har selv forgangeren til den og er meget fornøyd. Med mitt ekstra batteri jobber jeg en hel dag uten ledning, og de nye er enda bedre. Problemet er selvsagt at de ikke kommer med Blueray, men det kan man få, eventuelt som en ekstern drive eller bytte den som sitter i multibayen. Meget mulig at de andre leverandørene også har tilsvarende laptopper, men jeg kjenner ikke til deres betegnelser og spesifikasjoner. Klikk her for detaljer om byggekvalitet på p serien Siter
Åge Storli Berg Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Synes det er synd at du ikke ønsker å vurdere mac engang. Kjøpte MacBook Pro for 2 uker siden, ingen ting å utsette på den. Omkring 7 timer batterilevetid, kan bruke den til absolutt ALT. I tillegg er jo mac mye brukt i utvikling av ny software osv. Og husk: Alt du kan gjøre i Windows kan du også gjøre på en Mac, men du kan ikke gjøre alt det samme på en Mac i Windows! Siter
Marius91 Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Hei! Jeg jobber som PC-Tekniker, og har hatt en del med disse maskinene og gjøre. Bra maskiner, som drar det meste. Er enig i det Christian skriver, så jeg skal ikke ramse det opp på nytt Noe av det jeg ikke liker, er at det er Vista installert. Er Vista et krav på skolen du skal gå på? Alle de store leverandørene, spesielt HP, Packard Bell, Acer og Toshiba propper PCene sine med ren dritt når de blir levert fra fabrikken. Google ditt og datt, masse tull og tøys som gjør maskinene helt ufattelig mye tregere enn de skal være. Så dette bør du være obs på, og helst teste PCene litt i butikkene bare for å se hva som bor i dem. Det andre jeg hadde vurdert, var dell sine XPS maskiner. Der har man nemlig valget mellom Vista og XP, hvor sistnevnte er en klar favoritt for meg og de fleste som har vært borti det. Om de har det valget enda, er jeg usikker på - men de hadde det i alle fall for et halvt års tid tilbake Dell har også desidert best service, synes nå jeg. Men HP ligger på en god andreplass på lista mi, bare så det er sagt Har hatt en del med de fleste merker og gjøre, og en ting er klart; Styr unna Acer og Packard Bell. Acer har kjøpt opp Packard Bell, og det er ikke noen hemmelighet at servicen Packard Bell hadde, forsvant plutselig helt mystisk.... Lykke til Siter
Toril Madsen Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Som sagt, alt freebee software som sitter som svultser i hjemmemaskinenen slipper man om man kjøper proff utstyr. Bloatwaren er også med på å senke prisene på utstyret. Ville ha satset på W7 over Vista Å kjøpe XP nå er ikke mitt råd, den kan ikke oppgraderes til W7 men det kan Vista. Ikke så lenge til supporten på XP blir borte. Siter
Marius91 Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Joda, er jo et argument dette. Men er virkelig W7 så fantastisk? Dette er jo bare ren reprise av når Vista ble lansert, oi oi oi så fantastisk Vista var. Helt til det ble lansert for fullt :grin: W7 er jo Vista design i forkledning, men selvfølgelig - jeg skal ikke dømme noe som helst før jeg har prøvd det skikkelig Siter
Toril Madsen Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Sånn kan man holde på å si i en evighet, men at Vista ikke har blitt som forventet har jo MS tatt helt inn over seg. Klart utviklingen går fremover og mye av endringene som kom med vista har kommet for å bli, så utviklingen går videre på det utgangspunktet. Jeg ville aldri ha kjøpt en maskin idag til 15 laken og selv installert XP på den. Det blir nesten som å kjøre NT 4 fordi det var bra det! Spesielt er dette viktig når man tenker multicore, og det gjør vel alle idag? Siter
Arild Oldervoll Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Skrevet 7. juli 2009 Takker for veldig mange gode svar, følte jeg ble litt klokere Synes det er synd at du ikke ønsker å vurdere mac engang. Kan trøste deg med at jeg har vurdert mac veldig grundig, men har funnet ut at en PC er bedre til mine behov (ja, jeg kjenner godt til alle fordelene med MAC osv). Jeg skrev det fordi jeg ikke ønskte forslag om MACer siden jeg har valgt bort det alternativet (Porsche er en rå bil, men ikke en bil jeg ville ha kjøpt selv om jeg hadde pengene). Lykke til, og beklager hvis jeg forvirrer deg mer enn jeg hjelper. Det har vel etterhvert blitt mitt varemerke her på forumet Svaret ditt var veldig bra Christian. Du nevner prosessoren, og jeg har selv også gått frem og tilbake mellom Duo og Quad uten å helt klare å bestemme meg. Jeg er veldig klar over at man ikke får samme ytelsen på en laptop som en ordinær PC til samme prisen, og en fullblods gaming-laptop ligger langt utenfor mitt budsjett. Grafikkortene har jeg heller aldri blitt helt klok på, men har lest masse tester av forskjellige kort i det siste. Som du sier så er det ikke enkelt å finne en god laptop som passer sine behov perfekt, skal man gå opp på en ting må man gå opp på andre ting osv. De nye HP maskinene for proff bruk er kalt Elite, og nummer betegnelsen ender på p P= proff og B betyr business. Ikke til å forveksle med pavillion elite desktop til hjemme markedet) Hei Toril. Elite P -serien ser veldig lovendes ut og det oser kvalitet. Men det ser dessverre ut til at for å få nok ytelse blir prisen for stiv. HP er jo kjent for å putte inn masse Bloatware, noe av det er brukbart men det meste blir slettet raskt hos meg. Som du sier er det ikke så mye på de profesjonelle PCene. Det andre jeg hadde vurdert, var Dell sine XPS maskiner. Først: Vista har jeg aldri hatt installert på noen av mine PCer, men nå ser det ut til at det ikke er til å unngå. Men både HP og Dell har oppgraderingsprogrammer for Vista til W7, og W7 gleder jeg meg faktisk til å få installert. Så: Dell har jeg vurdert lenge (jeg har prøvd å finne min mine laptop i flere måneder, men nå er tiden virkelig inne). Jeg har hatt en XPS-maskin konfigurert som jeg har hatt lyst på lenge, men så ble alienware-laptopene lansert. Men de er jo i en helt annen klasse og blir ikke aktuell for meg. Liker veldig godt alle konfigurasjonsmulighetene man har hos Dell, men har aldri blitt heeelt tilfreds. Men jeg var inne igjen nå siden du nevnte det, og ser at de har et veldig bra tilbud på gang (i 2 dager til), så nå tror jeg kanskje jeg går for denne XPS M1730-laptopen: Ordinær pris: 25, 283.66 Tilbud: 19,965.66 FARGEVALG Bone White med hvit LED-bakgrunnsbelysning redigere PROSESSOR Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer) redigere OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista® Home Premium SP1 (64 BIT) - Norsk redigere MICROSOFT-PROGRAMVARE Microsoft® Works 9.0 / Norsk - (inkluderer ikke Microsoft® Word) redigere Anbefalt av Dell Microsoft® Office 2007 Home and Student/ Norsk - Microsoft® Word, Excel, OneNote, PowerPoint Den viktigste programvarepakken for hjemmebrukere – inkludert Word, Excel, PowerPoint og OneNote Upgrade to Microsoft® Office 2007 Home and Student/ Norsk - Microsoft® Word, Excel, OneNote, PowerPoint [legg til 640.00 kr eller 33,-/måned-1] KUNDESTØTTETJENESTER Budsjettvennlig-plan: to års garantistøtte hjemme, McAfee antivirusprogramvare, kurs i sikkerhetskopiering og datasikkerhet - norsk redigere LCD 17" UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™ og integrert 2,0 MP webkamera redigere MINNE 4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048] redigere HARDDISK 400 GB harddisk (2 x 200 GB) med fritt fall-sensor (7200 RPM), Raid 0, striping redigere GRAFIKKORT Dual SLI™ 512MB nVidia® GeForce™ 9800GT graphics card redigere OPTISK(E) STASJON(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare redigere PRIMÆRBATTERI 9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t) redigere Tilbehør SIKKERHETSPROGRAMVARE Antivirus er allerede valgt i beskyttelsesplanen redigere Anbefalt av Dell McAfee® Security Centre™ 9.0 - 15 måneders beskytt Upgrade to McAfee® Security Centre - 15 måneders beskyttelse - norsk [legg til 304.00 kr eller 16,-/måned-1] BÆREVESKER Bæreveske i ryggsekkform til XPS M1730 redigere Anbefalt av Dell Targus CityGear Messenger Bag XL Innovasjon og beskyttelse i samme veske Upgrade to Targus City Gear 17in Nylon Messenger Carrycase - compatible with up to 17in Laptops only [trekk fra 162.40 kr] BLUETOOTH Dell Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (opptil 3 Mb/s) med Enhanced Data Rate - EUR redigere TRÅDLØS TILKOBLING Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort - Europa - Core 2 Duo Processors redigere Tjenester og Programvare DÆKNING AF HÆNDELIGE UHELD 2Yr Accidental Damage Support redigere ONLINE DATA BACKUP Data safe already selected in you Protection Plan redigere Også inkludert i ditt system Gedis Bundle-referanse N07X7303 Bestillingsinformasjon Bestilling av Inspiron - Norge Leveringsdokumenter Norsk dokumentasjon Systemmedia Ingen ressurs-CD Strømforsyning AC-adapter (230 W) Kabler Europeisk ekstra 220 V AC-adapter med strømledning Underlag Underlag til XPS M1730 - engelsk/nederlandsk/dansk/norsk/svensk Tastatur Norsk innebygd tastatur (QWERTY) Standard Garanti 1 års XPS Premium Warranty Support - ringeprioritet og støtte på stedet TV-tunere Dell™ reisefjernkontroll Dells Internett-bestilling Dells Internett bestilling Men er egentlig litt i tvil både med prosessoren (har ikke råd til å oppgradere, da neste alternativ var rundt 1700 dyrere), grafikkortet (det kan ikke endres) og kanskje minnet, men det kan jeg heller oppgradere senere ved behov. Den har jo heller ikke Blue-ray, men det var mer et ønske enn en krav, så jeg blir ikke lei meg om jeg ikke får det med. Siter
Christian Paulsen Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Mange gode svar her. Den siste du har tatt frem her er jo adskillig sintere når man tenker gaming. Men ja, det er mange valgets kvaler, og ting som må veies opp mot hverandre. Må bare aller først si som jeg alltid gjør, ikke mist hodet av disse kampanjene hos Dell. Hele konseptet deres går nettopp ut på at du skal gjøre det. :grin: Det ER lurt å handle varer på kampanje der, men det kommer hele tiden nye tilbud, og ytelse pr krone går alltid nedover over tid, og det skjer jo også relativt fort i dataverden. Så jeg sier ikke at det er et dårlig kjøp, men bare ha det litt i bakhodet. Jeg tror det er lurt, når man skal handle laptop, og rett og slett lage seg en liste over prioriteringer, og få alle faktorer opp på vektskålen. Leter man med utgangspunkt i at "jeg vil bare ha mest mulig av alt" så blir det ikke lett å bli enig med seg selv. Veldig mye er jo i praksis direkte motsetninger, som batteritid VS SLI, skjermstørrelse VS vekt, mekanisk soliditet VS ytelse, Ytelse VS støy, multitaks VS spillytelse, osv, osv. Vedrørende Windows er jeg ekstremt enig med Marius Eide når det kommer til forhåndsinnstallert skrot. Det har blitt så ille at jeg blir sur bare av å tenke på det, og jeg vil faktisk dra det så langt som til å si at dette problemet er en medvirkende årsak til det elendige ryktet Vista har fått. Det har tatt helt av de sist årene, og blitt en vesentlig del av forretningsmodellen for OEM produsentene. Men dette er et problem man ikke slipper unna, og ikke noe jeg ville brukt for eller mot et bestemt merke. Det kan dog være en faktor for å velge noe fra Business-klassen, som Toril nevner. Uansett, både Dell og HP er med i upgrade programmet til Windows-7 som du sier, og takket være EU domstolers lille krig med Microsoft vil vi i Norge tvinges til å gjøre en helt ny installasjon av Windows for å få 7 installert. Og dette er en gudegave som kan eliminere problemet med at maskinen er halvfull før vi har fått installert noe. Jeg tør ikke si det 100% sikkert med jeg tror hvertfall HP satser på et system der man får Windows-7 DVD, og en CD med drivere og programmer ved siden av. (Toril vet du noe om dette?) Dell kommer ofte med en ren Windows DVD allerede, så regner med de vil kjøre samme opplegg, uten at jeg tør garantere det. I så fall kan man installere det man trenger og ikke noe mer. Jeg skal love at mange vil bli sjokkert over hvilket villdyr av en PC man egentlig har, når man blir kvitt all crapware. Men ok, måtte bare si det, jeg syns egentlig ikke dette er et avgjørende tema for valg av laptop, og ser heller ingen grunn til å velge XP over Vista/7 pr i dag. Men akkurat det er jo forsåvidt en helt egen separat diskusjon. Min påstand er at uten skrot vil en slik maskin du ser på kjøre meget godt med Windows-7. Siter
Toril Madsen Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Hmm, syntes det var en litt slapp CPu på den D5LL PCen du lister opp til nærmest 20 000 kroner. Liker at den kommer med 2xdisk. Dog er det slik at 2 disker bruker dobbelt så mye strøm, 7200rpm bruker nok mere enn en 5400, SLi spiser strøm osv. En annen ting er at det ser ut som om den kommer med et sånn kvasitastatur som dekker alle de skandinaviske landene, det syntes jeg er utrolig dårlig til den prisen. Da forventer jeg et ekte norskt tastatur. Proff utstyr kommer ikke med bloatware om du da ikke regner med adobe acrobat reader og roxio. Jeg vet ikke hvordan W7 kommer, men vet at på proff utstyret så kommer det vanligvis med en CD med alle drivere for det OSet som er installert. Da jeg fikk denne maskinen for 1 1/2 år siden så kom den med både XP og Vista CD. Jeg regner med at hvis maskinen er med i en oppgraderingsplan så kan man bestille CD, ehh det er vel helst DVD det kommer på nå... Nei, du bør ikke la deg rive med av et tilbud, det er nye tilbud rundt neste sving. Samme maskinen er enda rimligere om en måned. Jeg syntes du skal sette deg ned og tenke over hva du egentlig vil ha ut av maskinen, og kjøpe der etter. For hvis det ikke er viktig å bære den rundt, ikke viktig med batterikapasitet så kan du lettere få mere bang for the buck enn om det skulle være faktorer også. Siter
per berge Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Kort innpå med en komentar jeg fikk fra en selger hos XXXXXXX sist jeg handla" Explorer blir levert slik att du kan laste ned Firefox første gang du starter den nye maskina di" Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Arild: før du kjøper Dell (være seg bærbar eller stasjonær), sjekk for guds skyld denne linken først: http://www.kupongkode.com/dell her legges det stadig ut kuponger, alt fra 5% og opp til herlige 15%-kuponger. Klinte selv til, når Dell hadde tilbud - og brukte i tillegg en slik 15%-kupong. Da blir det fort en GOD del penger å spare! Siter
Christian Paulsen Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Proff utstyr kommer ikke med bloatware om du da ikke regner med adobe acrobat reader og roxio. Acrobat har blitt bedre enn på sitt verste, men er dessverre på min liste fortsatt. ( :grin: ) 25MB, 2 nye (unødvendige) prosesser i oppstart, og ikke særlig rask, ikke særlig sikker. Alternativ godt nok for de 97% som bare leser PDF; http://www.foxitsoftware.com/. Last ned Zip versjonen på 3MB, legg den i programfiler mappen og kjør filen en gang. Ingen installasjon, ingen nye prosesser, og mye raskere enn Acrobat. I tillegg er det sikrere, og har vært forskånet for PDF hullene vi nylig har sett. Hehe, men nå er jeg en litt nerdete kverrulant, jeg er helt enig med deg. Både ang software, og dine andre kommentarer rundt siste maskin. Dessverre er software gjerne slik at det blir mer og mer bloat, og selv denne Foxit-reader var både bedre og mindre før syns jeg. Alle ønsker å lage produkter folk flest vil bruke og erobre markedsandeler på flere felt, og slik går Nero fra å være et supert lite brenneprogram, til i dag og være mediacenter, backup, redigeringsprogram, søkemotor, og what not, og på over 1,2GB! 7200RPM disker bruker mer strøm, men er generelt en god ide vil jeg si, og under vanlig bruk er ytelsen i Vista/7 veldig begrenset av harddisk. Når man venter på noe ved vanlig bruk er det stort sett harddisk man venter på. Men jeg er usikker på hva disse 200GB diskene egentlig er for noe. Det raskeste som var for noen mnd siden var 320GB (2 platers), men det er mulig det nå har kommet 200GB plater. (Det må jeg finne ut...) Siter
Christian Paulsen Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 per bergeKort innpå med en komentar jeg fikk fra en selger hos XXXXXXX sist jeg handla" Explorer blir levert slik att du kan laste ned Firefox første gang du starter den nye maskina di" Det stemmer nok Per, men det som er saken her er at EU har tvunget Microsoft til å levere Windows uten Explorer forhåndsinstallert i Europa. Siden det da vil bli vanskelig for folk å skaffe en nettleser uten å ha en nettleser vil Explorer følge med som en frivillig installasjon. Akkurat slik du nevner. Men problemet er når man skal oppgradere fra Vista til 7. Istedenfor å lage et spesial-system for Europa, der Windows-7- installasjonen sletter Explorer under oppgraderingen, har MS sagt at man ikke kan oppgradere i Europa. Du må altså installere på nytt, og ikke bare oppgradere som man kan utenfor EU. For laptop er det en gave å få en ren Windows plate man kan installere en ren Windows, og ikke bare oppgradere og beholde preinstallert skrot. Men det betyr mer jobb for folk flest, så er ikke sikkert alle syns det er en gave. De fleste laptops leveres ellers uten noen Windows plate, man har en ferdig backup på en skult del av disken, og som innholder både Windows og skrot, og som man kan gjenopprette til ved behov for reinstall. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 7. juli 2009 Forfatter Skrevet 7. juli 2009 Da var avgjørelsen tatt, og det ble den Dell M1730-laptopen. Er klar over at Dell så godt som alltid har tilbud, men sjeldent det er så mye å spare. Med de tilbudene Dell hadde pluss rabatt-kupong fra den siden som Lars linket til (kun 5% nå), så sparte jeg over 6000,- på dette kjøpet! Så nå er det bare å løpe ned på butikken i morgen når den åpner og kjøpe et par pakker med tålmodighet som jeg kan smøre meg inn med EDIT: Glemte det viktigste: Tusen takk til alle som har deltatt i denne tråden for deres råd og meninger. Jeg setter veldig stor pris på det Siter
Christian Paulsen Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Gratulerer med det, og lykke til Arild! Siter
Marius91 Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 Gratulerer, tror du har gjort et bra kjøp der Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.