Carl Fredrik Ness Skrevet 6. april 2002 Skrevet 6. april 2002 Leste i avisen i dag at Rygge er sikkret videre drift. Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 6. april 2002 Skrevet 6. april 2002 Det er riktig. Egentlig har det vært sikkert ganske lenge. Har en onkel som har vært med å arbeidet mye for å beholde Rygge og jeg skal si at det har vært litt av en kamp. Å beholde Rygge er det beste fagmilitære og den mest økonomiske løsningen, men problemet har vært at høytstående politikere(slik som tidligere FM Godal har hatt en annen agenda), feil tall og informasjon har stadig dukket opp fra forsvarsdepartementet og det har blitt gjort et godt stykke arbeid for å motbevise dette. Til slutt vant heldigvis fornuften. Nå kommer det også sivil aktivitet innen få år. I fremtiden er det også sannsynlig at den militære aktiviteten på Kjeller og Gardermoen blir lagt ned og blir overflyttet til Rygge. Det vil spare luftforsvaret for store summer på sikt. En liknende utvikling vil antagelig skje i Nord-Norge (Andøya og Bardufoss legges ned og aktiviteten samles i Bodø) Når forsvarsbudsjettet er så lavt er den ingen poeng å ha en så tung basestruktur som det er i dag. Mvh Jens-Ole Siter
H S Skrevet 6. april 2002 Skrevet 6. april 2002 Nå ligger det i forslaget fra Forsvarsministeren, som skal opp i Stortinget før ferien at Rygge skal bestå med 720 og 719 samt inspektoratene, mens 332 flyttes til enten Bodø eller Ørlandet, altså en rimelig redusert aktivitet hva angår det operative.330 detatsjementet kommer som kjent i en egen separat utredning. Hva angår Andøya og Bardufoss er dette allerede vedtatt i Stortinget, og iversettingsdirektivet fra Forsvarssjefen er jo sendt ut for lenge siden (les St.Prop. + iversettingsdirektivet).Andøya skal bestå slik den er i dag, Bardufoss får LFS, men mister 337 (til Sola) ved innføring av enhetshelikopter.Denne prosessen er allerede i gang.Gardermoen, Kjeller og Rygge`s fremtid skulle utredes for seg selv, og det er resultatet av denne utredningen en kan se konturene av nå.Men ingenting er vedtatt, at Rygges (+ Kjeller og Gardermoen`s for den saks skyld) fremtid er "sikret" er vel å ta ting på forskudd. Hans Petter Stue Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 7. april 2002 Skrevet 7. april 2002 Hans Petter: sikre kilder i forsvaret sier at det er store sjanser for at Andøya og Bardufoss vil forsvinne på sikt. Alle oppgaver som i dag gjennomføres på disse to flyplassene kan fint overføres til Bodø. Devold har selv sakt at hun ser en full lokalisering av militær aktivitet i Sør Norge på Rygge (altså Kjeller og Gardermoen forsvinner) Her er en artikkel som jeg skrev for Moss Avis (side 2, 4 April) Luftmakt og andre løgner Mot all fornuft ser det nå ut til at all jagerflyaktivitet forsvinner fra Rygge Hovedflystasjon og blir overført til Bodø HF. Store deler av Norges befolkning vil da være uten et troverdig forsvar for første gang siden den annen verdenskrig. General Inspektør for Luftforsvaret (GIL) Tomas Colin Archer snakker om at luftforsvaret skal produsere luftmakt, men det ser ut til at han har glemt hvordan det gjøres. Uten moderne jagerfly og med bare en flystasjon med jagerfly som er i Nord Norge (jagerflyene på Ørland er øremerket internasjonale operasjoner), ser jeg ikke hvordan GIL vil skape luftmakt over Norge. Er det meningen at Oslo og resten av Sør/Øst Norge skal forsvares fra Bodø? Jeg er sikker på at de fleste forstår at det ikke lar seg gjøre, men det gjør åpenbart ikke GIL og våre politikere. Samtidig som dette skjer, vedlikeholdsflys et betydelig antall F-5A/B jagerfly fra Rygge i påvente av en eventuell kjøper (noen av flyene brukes til testing av nytt Norsk sjømålsmissil) Disse flyene som på midten av 90-årene ble modernisert for å kunne brukes i ennå mange år ble pensjonert i 2000 etter press fra ledere i Luftforsvaret, bl.a. tidligere GIL Per Oscar Jakobsen, som var sikre på at hvis disse flyene ble pensjonert, ville det komme penger til å kjøpe nye fly. Dette skjedde ikke, og i dag vil det ikke bli kjøpt inn nye fly før en gang etter år 2010. Dermed forsvant dette kostnadseffektive jagerflyet på grunn av en feilslått gamble. Som sagt flys og vedlikeholdes disse flyene fortsatt, og kostnadene med å bringe noen av flyene tilbake til operativ tjeneste er ikke store. Dette kan være et godt alternativ for å sikre luftrommet over Sør/Øst Norge mot terroraksjoner i luften og eventuelt andre trusler i en overgangsperiode til nye jagerfly blir kjøpt inn. Et krav som ble stil da Nike batteriene (bakke til luft missiler) ble nedlagt i begynnelsen av 90-årene, var at forsvaret av Sør Norge kunne ivaretas av F-16 jagerfly fra Rygge HF. Hvis jeg husker rett så ble det også fattet et vedtak om dette i Stortinget. Men hva skjer? Jo, nå har politikerne bestemt at alle jagerfly skal flyttes fra Rygge. Det er skammelig at et så rikt land som Norge bare vil forsvare en liten del av sin befolking i tid som er preget av nye farlige trusler slik som terrorisme. For første gang i vårt lands historie har vi et økonomisk grunnlag som gjør det mulig å gi oss denne tryggheten, men det ser ut til at de personer som har ansvar sover på samme måte som deres forgjengere gjorde i 1930-årene. Når skal Norge lære? Jeg er svært skuffet over den forsvarspolitikken som Høyre og den nye regjeringen fører sett i sammenheng med de ”fagre” løfter som ble gitt under valgkampen. Mange hadde stor tro på at Kristin Krohn Devold skulle bety et rettingsskifte i forhold til den uansvarlige forsvarsvarspolitikken som har blitt ført av Arbeiderpartiet. Men nei, det ser ut at politikken er den samme. En god forsvarsminister må kjempe for forsvarets sak , men til nå har Devold vist liten evne til dette. Store ord, men lite handling. Konsekvensene av denne uansvarlige forsvars/sikkerhetspolitikken som har blitt ført de siste 10-årene er at Norge i dag ikke kan sikre og forsvare egen suverenitet og å oppfylle internasjonale forpliktelser. Nå må General Inspektøren for Luftforsvaret Tomas Colin Archer, forsvarsminister Kristin Krohn Devold og våre politikere ta Norges sikkerhet på alvor. Det har vi råd til. Jens-Ole Kjølberg Siter
H S Skrevet 7. april 2002 Skrevet 7. april 2002 Hei Jens-Ole. Nå er det slik at det ikke er Forsvarsministeren som bestemmer dette, derimot flertallet av de folkevalgte på Stortinget.Hva som blir det endelige resulatet gjenstår derfor å se, enten det blir flertal for det ene eller det andre.Personlig mener jeg at Rygge bør bestå som i dag, bare så det er sagt . Hvem dine sikre kilder i forsvaret er vet jeg ikke, men som ansatt i forsvaret vet jeg at det er mye fustrasjon for tiden, og derfor mange sterke meninger, og personlige initiativ for å beholde sine egne arbeidsplasser.Mange ulike tiltak og metoder benyttes.Så "sikre kilder" er noe vi i forsvaret er blitt vant til å omgåes med daglig, mange år i etaten har lært meg å ta de for det de er.Rykter kan man ikke forholde seg til;leser man iverksettingsdirektivet(har du gjort det?)forholder du deg til fakta. Jeg arbeider selv som flyger på 337skvadron på Bardufoss og som operativ får vi den sikreste informasjonen hva angår flystasjonen og dens fremtid.Jeg bor i Bergen og at skvadronen på sikt skal flyttes til Sola gjør meg personlig ikke noe.Likevel er det et faktum at store deler av skvadronens fremtidige aktivitet (da snakker vi om et 12års perspektiv fra 2005) vil være sentralisert rundt Bardufoss blandt annet fordi det må være en nærhet til SKYS og Barentsregionen.Slik må det være sett ut fra et operativt synspunkt.Hæren (6div) og Kystvakten er Bardufoss Flystasjons største kunder, og det er dette Stortinget forholdt seg til da Andøya (333/Kystvakt) og Bardufoss sin fremtid ble fastsatt i fjor. At du viser personlig initiativ er flott, jo flere som taler forsvarets sak i det offentlige jo bedre er det.Det er tragisk å følge med på hva som skjer med hele forsvaret, tilsynelatende fordi politikerene ikke viser nok engasjement og ser alvoret i situasjonen.Vi som flyr helikopter er stort sett de eneste som ikke "lider" i denne prosessen, og kan se lyst på fremtiden med NH-90 og det hele!! mvh Hans Petter Siter
Helge Bø Skrevet 7. april 2002 Skrevet 7. april 2002 Den nåværende regjeringen er i ferd med å rasere hele Forsvaret!...og ser ut til å få det meste av Løvebakken med seg på galskapen. Det verste er at det norske folk enda ikke har oppdaget at disse håpløse politikerne nærmest gjør landet vårt forsvarsløst. Og hva med Nato? Om Norge skal være medlem så forventer vel Nato at vi har et forsvar som er stridsdyktig, og som er i stand til å forsvare hele landet? Nei dette er skummelt... Siter
Helge Bø Skrevet 7. april 2002 Skrevet 7. april 2002 Det blir m.a.o ingen F16-skvadron stasjonert på Rygge lenger dersom dette blir vedtatt, altså ingen F16 stasjonert i Sør-Norge. Hva skal vi nå forsvare oss med her i sør, hver si møkkagreip? Det er utrolig dersom Stortinget ikke vil ha jagerfly stasjonert i nærheten av hovedstaden. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.