Toril Madsen Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 Hei, jeg har kjøpt en TomTom og lurer på om noen har noen bra stemmer? Jeg har sett de som er på TomTom sin side og fant en ATC versjon, men syntes han snakker litt for fort så i den sammenheng er jeg på jakt etter en kul og bra stemme, engelsk eller norsk. Jeg ønsker ikke sånn gnålete eller bannende stemme som feks Ozzy Osborn :sick: , men mere som en Borg fra StarTrek eller lignende, :cool: kul men tydelig. Så om det finnes andre fora som dere vet om så tar jeg gjerne en link eller 3. Er det noen som har lagd sin egen stemme? I såfall var det mye styr? Siter
Alexander Nilsen Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 Kanskje du finner en som passer her ? Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 2. juli 2009 Skrevet 2. juli 2009 Du bør definitivt kjøpe Homer Simpson! Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 2. juli 2009 Skrevet 2. juli 2009 Ellers kan du alltids gå til nystul og forumet der. Vet at Nystul har spesialisert seg på TomTom. http://www.mamut.net/nystul/default.htm Siter
Christian Paulsen Skrevet 2. juli 2009 Skrevet 2. juli 2009 Stedet Pål nevner er det laget i hvertfall en norsk stemme som kan lastes ned, uten at jeg husker hva hun het. Jeg sliter litt med dialekten, og blir irritert på gnålet hennes :grin:, så jeg har som regel med meg Jørgen på tur (en av de originale norske TT stemmene), han er mellow og ikke alt for gnålete eller alt for treg i mine øyne. Men nå begynner min å bli gammel (Go910) så vet ikke om du har de samme stemmene med på din orignalt. De som fulgte med på min, burde være mulig å laste ned fra tomtom gratis om du ikke har dem, men ellers er det vel mest betal, som jeg ikke kjenner noe til. Dette finner du i såfall gjennom Tomtom Home programvaren, under "legg til trafikk, stemmer, fotobokser, osv". Noe annet du kan gjøre er å legge inn fotobokser fra forumet Pål nevner. De dekker skandinavia og er etter mitt syn bedre enn de originale, dvs blir oppdatert oftere. Det er litt manuell installasjon, men det klarer jo du helt fint. En siste ting du også finner der, som i alle fall jeg har satt pris på er en "stille stemme". Det kan være kjekt å ha dersom man følger en rute, men blir litt lei av det verbale maset. Fordelen med å da bruke en "stille stemme" fremfor å bare skru av lyden er at man dermed fortsatt hører fotoboks varsel. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 2. juli 2009 Skrevet 2. juli 2009 Hun heter Gry og er kjærringa til Gunnar Nustyl etter det jeg har forstått Ellers helt korrekt det Christian nevner. Kanskje man kan få tips fra medlemmene der om hvor man kan finne alternative stemmer (freeware/payware). Siter
Toril Madsen Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Skrevet 2. juli 2009 Takk for flotte svar fra dere alle sammen. Jeg har sjekka forumet til TomTom og fant den ATC stemmen der, den er jo fin for oss flyfolk, men litt vanskelig å få med seg da det går i et raskt tempo. De dere linker til er bra, takk takk. Takk også for tips og gode ideer, jeg har vært uten GPS i bilen i mange år. Selvsagt hadde jeg TomTom den gangen de først kom ut, ble lei den og solgte den etter 6 mnd, men nå har behovet blir stort etter at jeg har flyttet og alle tar det som en selvfølge at jeg vet hvor alt er. Har allerede gått glipp av en avslutning, kommet en halvtime forsent i barnebursdag. Svetten renner, aircon i bilen er på full og ungen i baksete sitter og stønner og lirer av seg stygge ting hun har lært fra meg(!) fra tidligere bilturer. Så GPS har blitt et must i hverdagen, hvem skulle ha trodd det. Silent voice høres ut som en knall ide på langturer. Fortsatt god varm sommer til dere, satser på mindre stress i kø og sol med denne montert i kjærra. Siter
Christian Paulsen Skrevet 2. juli 2009 Skrevet 2. juli 2009 Hehe, uff da Toril. Men heretter kan jeg [size:8pt](nesten)[/size] garantere barnesang, harmoni, og smil underveis, og dere ankommer bursdagen glade og uthvilt, 5 minutter før avtalt tid... :grin: Gry var det ja Pål, husker det når du sier det. Den er sansynligvis objektivt sett helt grei den altså, men vi hadde nok bare ikke helt kjemien hun og jeg, og når man alene ute og kjører tar seg selv i å være frekk tilbake til en boks, er vel tiden inne for å bytte..? :grin: Men bra du fant hva du lette etter Toril, og på det Nystul forumet Pål linket til finnes det jo faktisk folk som har fordypet seg like mye i Tomtom, som mange her har i flysim. Altså mye kunnskap om den lille dingsen der. Siter
Toril Madsen Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Skrevet 2. juli 2009 Christian Men bra du fant hva du lette etter Toril, og på det Nystul forumet Pål linket til finnes det jo faktisk folk som har fordypet seg like mye i Tomtom, som mange her har i flysim. Altså mye kunnskap om den lille dingsen der Ja, jeg så det, de må jo være helt gale :grin: men det er utrolig hva mere man tydeligvis kan gjøre med dingsen, men tviler sterkt på at jeg gjør det. En god stemme er viktig, og jeg hadde alltid før en mannestemme (I wonder why) og vil nok velge det nå også. Fant stemme til Patrick Stewart (han er jo kjekkere en kjekkest som Jean-Luc Picard, for de som kjenner han da, eller røper jeg min nerde status nå?) og den er jo myk og glatt som bare ei jente kan drømme om.... Siter
Åge Storli Berg Skrevet 2. juli 2009 Skrevet 2. juli 2009 GPS-produsent. Har også eget GPS-system som heter TomTom Navigator. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 5. juli 2009 Skrevet 5. juli 2009 Gry var det ja Pål, husker det når du sier det. Den er sansynligvis objektivt sett helt grei den altså, men vi hadde nok bare ikke helt kjemien hun og jeg,.... Hehe... Og hvordan tror du hr. Nystul føler seg da når han har begge med seg på en bil tur? Både Gry på GPS'n og selveste dronninga ved siden av seg? Kanskje ikke rart han ber pent om å bli sponset en halv liter øl :grin: :whistle:??? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.