Espen Søderstrøm Skrevet 5. april 2002 Skrevet 5. april 2002 Hallojs gutter! Sitter her og ser på bilder av flightdeck i 737-200. Men jeg ser ingen FMC, så jeg lurer på hvilket fly som var det første med FMC? Og om det ble brukt en annen type FMC på eldre fly? -Epse- Siter
Espen Søderstrøm Skrevet 5. april 2002 Forfatter Skrevet 5. april 2002 Det er jeg og ute etter ja. Hvilken teknologi ble brukt før FMC'n? Siter
H S Skrevet 5. april 2002 Skrevet 5. april 2002 Foreksempel RNAV (Random area navigation),som brukes fremdeles. Hans Petter Siter
Gjest Skrevet 5. april 2002 Skrevet 5. april 2002 RNAV (Area Navigation) använder fortfarande VOR, DME och NDB för att finna vägen. Informationen visas på FMS (Flight Management System) eller FMC (Modern FMS, Flight Managment Computer). Andra system som presenteras på FMS kan vara INS (Inertia Navigation System) och nu mer GPS (Global Posit. Sys.). Tidigare användes också OMEGA och LORAN-C för long range NAV. FMS och FMC är också kapabla att utföra bestick navigation (Plotting, eller Dead Reckoning). Inte så fruktansvärt länge sedan man gav upp astro navigering heller. DC-8 hade astro kupol... Siter
Anders Presterud Skrevet 6. april 2002 Skrevet 6. april 2002 Og IRS, hva står det for? Inertial Referance System? Siter
Gjest Skrevet 6. april 2002 Skrevet 6. april 2002 quote: Opprinnelig postet av Anders Presterud: Og IRS, hva står det for? Inertial Referance System? Jepp! Egentligen en modern INS. INS har en fysiskt gyrostabiliserad plattform, medan IRS har ett "matematiskt" stabilliserat referens system bestående av laser gyron. IRS reagerar snabbare än INS. Siter
H S Skrevet 6. april 2002 Skrevet 6. april 2002 Informasjonen fra en RNAV trenger nødvendigvis ikke presenteres på et "fancy" FMS display, det kommer jo litt an på hviken RNAV man har.Nå har jo de RNAVene jeg har brukt vært i militære maskiner, og der er gjerne designet litt mer sparsommelig enn i sivile fly.Jeg bruker for tiden et TANS system, som kan kalles forgjengeren til RNAV.Fungerer på samme måten som RNAV, men må manuellt oppdateres for drift, all info presenteres i tallkoder, det er teknologi fra slutten av 60 tallet men fungerer fint. Angående RNAV og kilder for posisjons oppdatering,så kan den i tillegg til det Jørgen nevner også bruke informasjon fra Doppler,GPS,Loran-C.Dette kan velges enten automatisk eller manuellt.(Mener også å huske at man kan velge ADS, men dette er jo ikke så nøyaktig.) Hans Petter Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.