John A, Moen Skrevet 23. juni 2009 Skrevet 23. juni 2009 ...hadde DU klart å "ta over"? Det gjorde nettopp denne karen! Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 23. juni 2009 Skrevet 23. juni 2009 Kjenner flyet gjennom simmen, men vet ikke om jeg hadde klart det han gjorde. Har faktisk et par timer bak spakene i en Cherokee, men det er evigheter siden. Det å sitte ved en PC skjerm og det å fly i virkeligheten er 2 forskjellige ting. Men at han klarte det er en bragd i seg selv, og noe som det står respekt av. Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 23. juni 2009 Skrevet 23. juni 2009 En ting er fantastisk med mennesker. Det er at vi på en eller annen måte å klare å reagere. Kalles egentlig egoisme for å overleve og gjør alt vi kan for å overleve. Vår største skrekk er å dø og når denne blir truet, så reagerer vi med vår unike forsvars mekamisme. Og har vi noe "erfaring" fra tidligere kjente femonemer med å gjøre, så trår vår suverene hukmomelse over og gjør oss til en robot som er basert på våre egne erfaringer ved lignende episoder. Hva ville dere ha gjort? Sittet og sett på en død pilot mens dere selv hadde sett deres egen sikker død? Det er det det handler om når panikken kommer plutselig og uforventet. Man tar rett og slett roret og gjør sitt beste for å unngå sitt værste mareritt, nemlig døden. Riktignok så kan denne panikken gjøre en selv hemmet av panikk, men da har man allerede gått i sjokk tilstand og ikke registrerer hva som er på ferde med å skje pga. fremmende omgivelser. Slik skjer det med mange av oss mennesker hver eneste dag. Vi enten reagerer før vi bli handlings lammet pga. lignende erfaringer eller blir lammingshandlet før vi klarer å reagere pga det ukjente erfaringer. Så ta med dere den erfaringen når dere flyr i deres simulatore, kanskje det gjør at dere reagerer før dere bli lammet av panikk angst og sitter der stive som stokk og ikke klarer å røre en finger! Men dette gjør selvfølgelig ikke slike hendelser til at dere er piloter for det. Men det gjør dere kanskje sterkere til å håndtere ulike kriser pga. tidligere erfaringer hvis riktignok en simulator er riktig i den forstand at den er en tro kopi av en flyvemaskin Om det er sant eller ikke sant? Tja, kanskje og kanskje ikke. Men det er noe av min teori om det menneskelige hjerne og hva vi kan oppfatte som ulike farer. Og ja, hatten av for den som klarte og ta over roret etter en slik hendelse. Siter
TOS Skrevet 23. juni 2009 Skrevet 23. juni 2009 Bra jobba av fyren. Etter det artikkelen seier, gjorde han alt rett og fokuserte på dei viktigaste tinga, nemleg å fly flyet, og halde seg i live lenge nok til å overleve. Tar på meg ein hatt slik at eg kan ta den av meg for denne fyren. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.