Jan Halsteinrud Brende Skrevet 27. mars 2002 Skrevet 27. mars 2002 NEXST er Concordes avløser. Marsjfart: 2,2 mach Rekkevidde: 11 000 km Passasjerer: 300 Maksimal startvekt: 399 tonn Vingespenn: 43,4 meter Lengde: 94,5 meter. Forretningsfolk og turister fra Japan vil innen år 2020 gå ombord i Concordes avløser i Tokyo og fly over Stillehavet til Los Angeles på under 5 timer. Det er i hvert fall målet for Japans superambisiøse overlydsprosjekt, som for tiden testes over ørknen i Australia. Japanernes mål er å utvikle et overlydsfly som på alle måter er bedre enn det aldrende Concorde. Prosjektet kalles NEXST (National Experimental Supersonic Transport) og ledes av National Aerospace Laboratory (NAL) i Japan. Flyet vil få en marsjfart på opptil 2400 km/t, ca 10% raskere en Concorde. Vingene vil få en spissere og mer aerodynamisk form utviklet med avanserte dataprogramer. Luftturbulensen over vingen reduseres ved hjelp av små hull eller kanaler. Flyet har en spiss hale som reduserer turbulensen bak flyet og dermed motstanden. Forlenget haleparti strekker sjokkbølgen og reduserer på denne måten overlydssmellet. Fremtidens fly skal riktig nok seile i plasma, noe som gjør at flyet kan overvinne luftmotstanden. Flyet blir rett og slett utstyrt med en generator som sender ut en kraftig stråle av mikrobølger forann flyet. Luften blir dermed ionisert. Vi kan kalle dette en fjerde tilstandsform, kalt plasma, der stoffet oppfører seg verken i fast-, flytende- eller gassform. Dette leste jeg i Illustrert Vitenskap, nr.5/2002. En dag blir flyving science fiction Hilsen Jan H. Brende Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.