Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

I begynnelsen av juni i fjor var det texas tilstander utenfor samtlige telekiosker rundt i landet. Apples iPhone ble lansert i Norge. Personlig tok det enda en mnd før jeg kjøpte min, pga jeg er ikke så glad i å stå i kø.

Etter en kort tid var det mange som fortsatt var kjempefornøyd, fordi de fortsatt hadde en kulere mobil en naboen, eller den kuleste i klassen. For en del brukere, for min del også, så gikk det opp for meg at iPhone er den mest "hypet" mobilen som er sluppet i Norge.

Jeg er veldig fornøyd med min trofaste 3g, og kunne ikke tenkt meg å bytte den ut, men den har tross alt en del mangler som burde være på en så avansert telefon.

Men nå har Apple lært. Nå kommer en ny firmware, 3.0 (i forbindelse med iPhone 3gs som er en 3g med litt kjappere 3g og kompass).

Jeg har nå hatt fullversjonen av 3.0 på telefonen min i noen dager, og må si at de har fått til en god del ting.

3619306672_ac202496b4_o.jpg

Nå kan du skrive sms og mail i landskapsformat. Dette er helt fantastisk herlig, og nå går det faktisk å være effektiv å skrive mailer på farten med begge tommlene. Legg også merke til at æøå nå er fast på qwerty tastaturet.

Den nye firmwaren gjør også at telefonen utnytter hardwaren bedre, og alt "flyter" litt lettere, uten at det er helt den store forskjellen. Legg også merke til at den viser både tegningen av batteriet, samt hvor mange prosent strøm du har igjen.

3618489173_dccc8e1cb3_o.jpg

MMS er nå en enkelt match for iPhone. Personlig er jeg ikke storbruker av MMS, men har gått ett år nå og besvart sprøsmålet "Hva, fikk du ikke MMSen min?" med "Nei, men du kan sende det på mail", er det befriende og vite at jeg faktisk har muligheten.

Kopier, klipp og lim kan du nå gjøre med iPhone akkuratt hvor det passer. Funker mellom alle applikasjoner. Tidligere har iPhone hatt ett pussig oppsett på å slette meldinger, der du enten sletter alle meldinger fra en bruker, eller ingen. Det er en svunnen tid. Nå kan du slette enkelte meldinger, eller vidersende de om du ønsker det.

3.0 har også fått en bra søkefunksjon som du har på toppen av mailboxen og i iPod vinduet.

Til slutt følger en av mine favorittfunksjoner

3619306812_a8b68c9434_o.jpg

De som er kjent i mac verden kjenner denne funksjonen som spotlight. Rett og slett et lett tilgjengelig søkeverktøy som søker gjennom alt på iPhone. Du finner de mailene, sangene, kontaktene du har brukt for på no time. Det verktøyet jeg bruker mest på min mac kan jeg også nå bruke på iPhonen.

Så, til alle dere som har iPhone. Få med dere denne oppdateringen. Den slippes gjennom itunes 17 juni, og den er må ha for alle som har iphone.

Skrevet

Tusen takk for en god innføring! :D

Har allerede hørt og lest meg til det meste fra før, men det var noen viktige, og små detaljer jeg ikke hadde fått med meg.

Når jeg leste overskriften trodde jeg den allerede var lansert :grin:

Skal bli godt å få vekk hacken jeg har installert for å få MMS, slik at jeg slipper irriterende lagg og at telefonen ikke helt henger med i svingene når jeg skal skrive meldinger.

Skrevet
  • Forfatter

Bare hyggelig Tord. De fleste som har iPhone har vel fått med seg sånn ca hva som kommer i 3.0, men jeg tenkte det også var greit å ta med litt om hvordan de forskjellige tingene virker, og ikke minst de tingene jeg er mest fornøyd med.

Det kan være greit med jailbreak, men som du sier så har medaljen sine baksider. For min del gjennoppretta jeg mobilen etter en uke med jailbreak. Men nå flyter telefonen fint, og det er bare å glede seg til å skrive sms med telefonen liggende. Jeg skjønner ikke lenger hvordan jeg klarte å skrive meldinger med telefonen oppreist :cool:

Skrevet

Jeg har lenge stått imot iPhone siden det kom her til lands, mye pga irriterende mangler vi nordboere/europere ofte bruker.. MMS ja bl. a ;)

Nå ser jeg med glede at ikke bare MMS er på plass, men også muligheten for tethering, altså å bruke telefonen som blåtann modem mot PC/Mac. Dette er noe jeg fra tid til annen bruker i reisesammenheng og her har min trauste Nokia E71 aldri svikta. Men jeg er storbruker av telefoner, og mine holder som regel i ett år før det er på tide å skifte. Så nå sitter jeg å vurderer veldig sterkt iphone, men jeg skal fortsatt sjekke opp kaldenderfunksjonene da jeg bruker mobilen tungt til å holde styr på avtaler, møter og vakter på jobben :) Der synes jeg Nokia's system har klokka inner tier'n :)

Skrevet
  • Forfatter

Ja, du er inne på noe der. Jeg har brukt min gammle Sony Erickson til det formålet da jeg uansett har tvilling sim. Alltid greit med en telefon som ikke er så farlig med :-)

Jeg er fornøyd med kalenderfunksjonen på telefonen. Og vist man i tillegg benytter seg av å pushe mail, avtaler og kontakter, så går alt som en lek. Nå har ikke jeg prøvd de siste Nokia modellene, men har sett litt på fattern sin. Jeg synes det var tungvindt, men jeg ga den heller aldri en sjangse for jeg hadde den bare i neven i fem minutter før jeg la den fra meg. Den hadde sikkert fungert topp om jeg hadde gidda å satt meg inn i den :-)

Edit:

Men det er som du sier at det har vert en del irriternede mangler på iPhone, og 3.0 oppdateringa kommer egentlig ikke med noe kjempe revolusjonerende. Det er egentlig slik iPhone burde vert helt fra starten av (bortsett fra spotlight, den er litt revolusjonerende, jeg digger den hvertfall :cool:)

Sindre:

Uten å vedde bort alle feriepengene mine på det, tror jeg den kommer samtidig med firmwaren til iphone, altså 17. juni.

Skrevet

Jeg skulle egentlige spørge - inden jeg selv går ud og investerer i en iPhone - om GPS/Kart-funktionen er bra? Kan den vitterligt finde vej lik en normal TomTom eller Garmin?

Skrevet
  • Forfatter

Desverre så er ikke det innebygde kartprogrammet like bra som tomtom eller garmin. Det innebygde kartet bygger på google maps, og er helt supert til å finne gangavstander, restauranter og andre ting google maps er bra på. Til kjøring egner det seg helt ok, men ikke bra.

Når det skal sies så er det ikke hardwaren det står på, men heller software. Siden iPhone er en åpen platform, så kan alle lage applikasjoner til den. Jeg vet at tomtom har hatt ett prosjekt med tanke på iPhone. Jeg aner ikke om de har lagt det på is, eller om det er kommet noe software, men det finnes en del andre applikasjoner som skal funger greit i lag med kjøring og iPhone.

Jeg kan desverre ikke si noe om kvalitet, eller annbefalinger på de områdene, siden jeg aldri ha prøvd det selv.

Skrevet

TomTom kommer med egen GPS software når 3GS kommer mener jeg å ha lest. Blir akkurat samme grensesnittet som TomTom standalone GPS'er. Så det tror jeg blir kjempebra ;)

Skrevet
  • Forfatter

Jepp, den skulle komme i løpet av kvelden så jeg tidligere idag. Det har forøvrig rendt inn med flere meldinger på telefonen min i kveld om det er mulig å jailbreake den nye 3.0 :-)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …