Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja her viser vi nok en gang at det lønner seg å være kriminell.

Sak fra mitt nærområde Drammen:Dømt til 60 timer samfunnstraff.

http://dt.no/article/20090605/NYHET/450151346/1063/NYHET

DOM: Det er sterkt klanderverdig at den 18 år gamle gutten ikke meldte fra om dødsulykken, skriver Drammen tingrett i sin dom.

Den 18 år gamle gutten ble denne uken dømt til 60 timer samfunnsstraff for biltyveri og for ikke å ha meldt fra om en trafikkulykke.

To døde da bilen de hadde stjålet kjørte utenfor kaia i Drammen da de joyrida rundt der.

Synd han siste ikke også druknet spør du meg!

Skrevet

Det er å dra den litt langt!

Men jeg syntes denne saken her er helt rar, han burde jo fått fengsel! Men der ser vi jo hvordan det flotte lov-Norge fungerer! :crazy:

Skrevet

Du kan ikke sammenligne det der med en ulykke hvor en forbipasserende ser at noen kjører utenfor bryggen, men velger å ikke rapportere det.

Gutten stjal en bil med vennene sine og for alt vi vet var det han som kjørte bilen utenfor også. Han har da opplevd å måtte kjempe for livet sitt samtidig som han fikk se vennene sine dø på grunn av valg han var med på å ta og sånne opplevelser skaper traumer.

Det er umulig å forutsi hvordan mennesker kommer til å reagere i slike situasjoner.

Noen ville løpt etter hjelp, noen ville løpt vekk og prøvd å overbevise seg selv at de de så ikke skjedde og noen vil tilslutt ende opp med å ta sitt eget liv på grunn av det.

Straffen han fikk var en symbolsk straff fordi loven pålegger oss å melde fra ulykker. Han kommer nok til å slite med det der resten av livet sitt.

Å si "Synd han siste ikke også druknet spør du meg!" vitner ikke om noe annet enn mangel på empatiske evner.

Skrevet

"Å si "Synd han siste ikke også druknet spør du meg!" vitner ikke om noe annet enn mangel på empatiske evner."

Du har helt rett Rolf, her har jeg ingen som helst empati, først så stjeler de en bil, så joyrider de den rundt om i Drammen, mend fare for seg selv og alle andre, så ender de i elva, og som det har kommet frem så fortalte han hjemme hva som hadde skjedd, letemannskaper letet hele drammen rundt etter dem, mens denne "supergjøken" satt hjemme og viste hvor de andre var nemmelig på bunn av elva.

Når det passet han og hans familie så kommer han på politi stasjonen og melder fra om hva som har skjedd.

*jeg sier det igjen, synd han ikke druknet i elva han og.*

På denne måten kan nemmelig vi andre som faktisk har tatt det valget " å leve såmnn noenlunde lovlydig" få hjemmet vårt, bilene våre og livet vårt i fred.

Dette er ikke det samme som at jeg sier at man bør innføre dødstraff for biltyveri, men disse raddene her var ikke ute på sitt første brekk.

Når de først velger å grisekjøre rundt om i Drammen så ved en ulykke(om det var det?) havner i elva, når valget er at de kom til å kjøre ned noen eller at de skulle havne i elva så velger nok mange elva for dem.

ha en fin kveld alle dere sosionomer som bare skal daske forsiktig alle slags pakk med hvit silkehandske på ræva :)

Skrevet

Jeg har ikke sympati for krimnelle folk...Politiet og rettsvesnet er bare vits.. De krimnelle slepper alltid for lett unna stortsett, om de hele tatt blir straffet da. Alt for mange saker henlegges, i mine øyer..

Eller som folk sier, det finnes ikke noe bedre plass enn i fengselet..

Skrevet

Jeg er jammen glad det ikke er flightsim.no forumet som er dømmende makt i Norge....

Greit nok, bilen var stjålet, og det skal gutten selvsagt også stå til ansvar for. Men den holdningen "synd han ikke druknet i elva han og" synest jeg blir helt bak mål! Gutten har, ved et uhell, forårsaket en ulykke der gode venner druknet. Tror du det er hyggelig? Sett deg selv i guttens sted, og fortell meg så hva du ser...

2 gode venner er nå døde. Den straffen overgår det meste av det norsk rettsvesen har å by på...

Skrevet

Dette blir det samme som å oppleve et ran der den ene av to gjerningsmenn uheldigvis snubler og skyter seg i hodet, da vile jeg sagt synd han ikke traff han andre også....

slik er det og slik mener jeg blottet for all empati, kriminelle som selv velger en bane i livet og som da ved et uhell skader seg selv HAR JEG INGEN SYMPATI FOR.

Skrevet

Du har helt rett Rolf, her har jeg ingen som helst empati, først så stjeler de en bil, så joyrider de den rundt om i Drammen, mend fare for seg selv og alle andre, så ender de i elva, og som det har kommet frem så fortalte han hjemme hva som hadde skjedd, letemannskaper letet hele drammen rundt etter dem, mens denne "supergjøken" satt hjemme og viste hvor de andre var nemmelig på bunn av elva.

Empati er ikke det samme som sympati. Vi får bare håpe at du aldri havner i en situasjon hvor noen trenger å måtte støtte seg på deg.

Skrevet
Den 18 år gamle gutten ble denne uken dømt til 60 timer samfunnsstraff for biltyveri og for ikke å ha meldt fra om en trafikkulykke.

To døde da bilen de hadde stjålet kjørte utenfor kaia i Drammen da de joyrida rundt der.

Det vitner at du har empati for vedkommende det. Den værste straffen han får, er å leve resten av livet sitt med den tanken om at han tok livet av sine venner ;) Noe du synes blir for hard straff for vedkommende i og med at du skriver at det var synd han ikke døde istedenfor, slik at han slipper å bli straffet i mange år til sin alderdom tar slutt.

Skrevet

Sant det Pål.

Samtidig er det bare å si igjen at alle reagerer ulikt på hendelser. Jeg feks undervise en del om førstehjelp knyttet opp til bilulykker blant annet. Det betyr teoretisk sett at jeg vet veldig godt hva som skal gjøres, hvordan og når en ulykke skjer, men i praksis så kan det være jeg som stikker av fra ulykkesstedet.

Skrevet

Det vitner at du har empati for vedkommende det. Den værste straffen han får' date=' er å leve resten av livet sitt med den tanken om at han tok livet av sine venner wink Noe du synes blir for hard straff for vedkommende i og med at du skriver at det var synd han ikke døde istedenfor, slik at han slipper å bli straffet i mange år til sin alderdom tar slutt.[/quote']

Ja! Er heldigvis noen som skjønner seg litt på menneskets psykologi her...

Skrevet

Hadde vi latt alle kriminelle få sin straff gjennom å bare måtte leve med sine forbrytelser? Ja da hadde det blitt 1000 ganger så mange av dem.

Kriminelle har mindre eller ingen samvittighet,det er jo noe av grunnen til at begår kriminelle handliger in the first place. Wake up... sier jeg bare.

Så jeg tror nok denne gutten smiler godt for seg selv over at han slapp unna og gikk fri.

At "vennene" hans gikk dukken bryr han seg neppe en tøddel om.

That's the criminal mind for u...

Skrevet
Så jeg tror nok denne gutten smiler godt for seg selv over at han slapp unna og gikk fri.

Tror du virkelig på det du selv skriver? Må si at noen her inne viser virkelig skremmende sider av seg selv!

Skrevet

Må si jeg noen ganger morer meg her inne når jeg ser hvor dårlige folk er til å debattere, en haug med barnslige utspill og lite begrunnede påstander.

"Jeg har ikke sympati for krimnelle folk..."

Dette har du lov å mene, men det sier meg (og sikkert en del andre) fint lite. Er du sikker på du ikke kaster stein i glasshus nå? Har du virkelig aldri lastet noe ned fra Pirate Bay??

"Politiet og rettsvesnet er bare vits.. De krimnelle slepper alltid for lett unna stortsett, om de hele tatt blir straffet da." Rettsvesenet har nok forbedringspotensiale på noen punkter, men det nytter ikke å generalisere og si at "enten er alle kriminelle i fengsel, eller så er ingen". Hvis du tar en kikk på SSB's sider så finner du sikkert litt svar.

"Eller som folk sier, det finnes ikke noe bedre plass enn i fengselet.." Alt er relativt som "folk" sier. Den enkelte får avgjørde hvorvidt fengselet er en bra plass å være. Selv har jeg besøkt slike steder i jobbsammenheng, og er sterkt uenig i påstanden. Hvis du går inn på kriminalomsorgens sider og leser der, så finner du litt faktaopplysninger. Kom tilbake hit etterpå og fortell om du fortsatt synes fengselet er en "bra plass" å være!

Skrevet

Årets kommentar Gunnar, ditt konstruktive inlegg her hjalp jo voldsomt til i denne debatten virkelig :) bra du bor på New Zealand da.

Hvorfor sier jeg så at jeg synes det er synd at den 3dje personen ikke døde i Drammenselva, jo det skal jeg prøve å belyse.

Det er slik at når man med vitene vilje utsetter andre for livsfare bare for å bekjempe sin egen kjedsomhet at jeg mener at dette individ ikke har en rettmessig plass her på jorda, at noen viser et slikt slett menneskeverd at man rett og slett ikke bryr seg om at man joyrider ned uskyldige fotgjengere i Drammen senterum, det er da jeg mener at denne personen er så dum i hodet at han har missbrukt den sjangsen hans foreldre gav ham ved at de brakte ham til verden.

For å fortsette der Gunnar virkelig kom med en tankevekker så ville jeg som statsminister arbeidet for å bygget ut rettsvesenet, styrket politiet og kriminalomsorgen,jeg ville gått inn for høyere bøtesatser basert på inntekt slik det er om man fyllekjører idag. Jeg ville ryddet opp i den forbanna urettferdigheten som råder i helse Norge og løftet eldreomsorgen opp på et mye høyere nivå en det er idag, jeg ville rustet opp vegnettet og jernbane, samt gitt mange miljørestriksjoner på forurensene utbygging av industri, jeg ville ha øremerket endel oljeinntekter til fornybar energi og jeg vile ikke minst gitt våre tappre Nordsjødykkere den erstattning de rett fortjener, jeg ville kuttet ned på bistand til regimer som ikke uhemmet gav giverlandet full innsikt til enhver tid i regnskapene og løpende prosjekter og flyktninger som begår grov kriminalitet i Norge hadde blitt kastet ut før man hadde rukket å si kake.

Det er sikkert fler av dere snilister her inne som aldri kommer til å mene noe annet enn at alle som utsetter andre for fare; at de skal behandles varsomt, men kriminelles natur er jo at de selv skal vinne på det de utseter andre for.

At de da får en gavepakke av vårt rettsvesen sier jo litt om hvilket samfunn vi lever i.

Så jeg sier det igjen, et menneskeliv som prøver å noenlunde innberette seg i samfunnet er et bedre les mer verdt menneskeliv en de som ikke gjør noe annet en å utsette andre for å miste sitt.

de som mener noe annet får bare mene det, men denne gutten hadde tydeligvis ikke lært noe som helst av sine tidligere feil i livet og hans kriminelle løpebane var tydligvis ikke slutt.

Så kom livet å ga han en lærepenge han aldri kommer til glemme, men saken står nå fast med en domsavsigelse som sier at han blir dømt for bilbrukstyveri og for å ikke ha meldt fra om en alvorlig ulykke, som kunne endt i at man faktisk reddet de andre 2, siden brannstasjonen ligger mindre en 2 min utrykkning unna med dykkerberedskap 24 timer i døgnet.

Det kan hende han fikk panikk, det kan selv den beste få, men fredag kveld til mandag da letemannskapetr leter Drammen rundt etter de 2 savnede, det blir for hard kost for meg.

Håper inderlig at denne personen nå har lært, men alt peker for at han nå kan avtjene sine 60 timer med rydding i parken, for så deretter fortsette å stjele flere biler, man får virkelig også håpe at ingen av dere andre snilister her blir utsatt for noe kriminellt, men slik samfunnet nå utvikler seg så er sjangsen stor for at dere blir det.

Skrevet

Det var kanskje litt dårlig begrunnet det siste innlegget mitt der.Jeg tenkte litt mer generelt...Ikke så mye denne saken her.

Det som gjør at jeg synes at Norske politiet gjør en for dårlig jobb, er pågrunn av rekke hendelser som jeg vet om, der politiet bare henla saken.. Det er mange lokale saker,hvor omhandler hærverk, innbrudd, råkjøring...etc.Ingenting ble gjort..selv om hele bygda visste hvem det var..

Er ikke fengselet bra? Gratis mat og drikke, tak over hode, Gratis utdanning, lommepenger? Det er nok phsysisk tungt ja...Det er vondt sirkel, som er vanskelig å komme ut av, Mye gjengangerer som sitter fengselene.. Men hvor mange sjanser skal man få?

Det skal vel vere slik at det er sammfunnet som skal beskyttes, og ikke de krimnelle.. For meg virker det som at de krimnelle har flere "rettigheter" enn offeret i saken...Er ikke enkelt å dømme folk heller.(Viktig at de tar de rette.) se på NOKAS saken, brukt noe vanvittig med penger. Koster samfunnet mye penger..Ting kunne vært gjort lettere og forter..Bare se på de drapssakene hvor den siktene går fri mellom tiden og begår ugjerninger.også i permisjonen. Mange liv kunne vært spart..Skulle ikke vært nødvendig at tungt krimnelle folk går i gatene, mens de egentlig er i fengsel Straffenivået i Norge er veldig lavt, iforhold til mange andre land.

Et eksempel er brannen ombord Skandiniva star, hvor en pyroman tente på båten. Det var nok mest sannsynlig en danske som tente på. Han var tidligere dømt for brannpåstiftelse 4 ganger før.. Vel å merke ikke en NORSK sak.. Hvorfor skal sånne folk gå ute i det fri?..Det er jo en stor trussel for oss andre..

Jeg er jo ikke feilfri jeg heller...Men jeg prøver så absolutt å holde meg på denne rette siden av loven...aldri vært i noe klammeri politiet før :) Dette må vere nok for ikveld

Skrevet

Jeg spør som Jonas;

Tror du virkerlig på det du selv skriver?

Det er slik at når man med vitene vilje utsetter andre for livsfare bare for å bekjempe sin egen kjedsomhet at jeg mener at dette individ ikke har en rettmessig plass her på jorda

Så det å stjele en bil er å sette andres liv i fare? Give me a break...

Hvorfor hanvet bilen i elva? Gutten satte bilen i feil gir og gav gass. Som et resultat gikk bilen bakover i steden for fremover (og fremover var' date=' etter hva vi vet, retningen han mente å kjøre), og bilen havnet i elva. Om du selv har førerkort, så kan jeg nesten garantere at du også har gjort liknende feil på ett eller annet tidspunkt, selv om det ikke nødvendigvis førte til at bilen havnet i vannet...

... man rett og slett ikke bryr seg om at man joyrider ned uskyldige fotgjengere i Drammen senterum...

Så, var det noen fotgjengere som ble "joyridet ned" den kvelden? Er "joyriding" automatisk lik "livsfarlig kjøring"?

... men denne gutten hadde tydeligvis ikke lært noe som helst av sine tidligere feil i livet og hans kriminelle løpebane var tydligvis ikke slutt...

Var gutten en såkalt "kjenning av politiet"? Vet du noe vi andre ikke vet?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du "forsvarer" deres kriminelle handling Gunnar, det er nesten så en kan begyne å lure!

At du her debaterer med stor vekt på den kriminelles rettighet viser at du synes at ders handlinger ikke var så farlig, du skriver ingensteds hen at deres handling var og er uakseptabel i et sammfunn.

At ingen ble nedkjørt var vel bare flaks, jeg har da ingensteds i mine inlegg sammenliknet det å stjele en bil med å sette ande i fare, det jeg sa var at de drev med "tullekjøring" rundt om i Drammen etter å ha stjålet bilen, faren da for at de kune ha kjørt ned noen var stor, at disse guttene hadde vært i klammeri med loven før er jo ikke akkuratt en vel bevart hemmelighet, de tillhørte en stor gjeng som driver med mye rart!

Skrevet

Som du sier så finnes det flere eksempler på saker som politiet har måtte henlagt. Det hjelper lite om hele bygda visste hvem det var desverre. Det kreves bevis / sterke indisier for å vinne frem i en kriminalsaker. Jeg syns det faktisk er bra at ikke gud og hvermannsen kan ta loven i hånd. Min påstand er at det hadde neppe blitt mindre kriminalitet av det! Vi leser jo alle i mediene om mangelen på politifolk, og dette kunne vært bedre. Vi hører også at det jobbes med å utdanne nye tjenestemenn - desverre er ikke det gjort over natta. Personlig mener jeg det må settes inn en økt satsing på utdannelse av politifolk, samt at de bør få heving av lønnen.

Gratis mat og drikke i fengsel, ja. Mener du at de innsatte selv skulle betalt for dette? Hvordan skulle det gått for seg?

Hensikten med utdanning i fengselet er å gi innsatte en mulighet til å holde seg borte fra kriminalitet når de en gang skal ut i samfunnet igjen. Du er vel enig i resonnementet om at veien tilbake til de kriminelle miljøene er kortere dersom man kommer ut, og samfunnet ikke ønsker noe med deg å gjøre. Med på tanken? Det blir som å gi ris til egen bak. Fordi du er kriminell og sitter inne betyr ikke det at du ikke lengre er et menneske, med visse rettigheter. Personlig tror jeg bare berøvelsen av frihet er ille nok. Har også hørt argumenter fra andre om at de har TV og internett tilgang. So what???

Se bare på USA, der sitter folk inne gjerne i to-tre livstider (hadde det ikke vært nok med en livstidsdom??). Har de mindre kriminalitet?

Enig med deg at samfunnet skal beskyttes. Men vi kan ikke beskytte oss ihjel, om du forstår.

Kjenner ikke så godt til Scandinavian Star, men ingen kan dømmes hvis ikke det kan bevises at den/de har utført handlingen. Det tror jeg også du hadde vært glad for, hvis du en gang var på "feil sted, til feil tid".

Skrevet

Jeg forsvarer på ingen måte den faktiske kriminelle handlingen, men mener at idømt straff må stå i forhold til det som har hendt. I en situasjon hvor noen selv lider et stort tap har en streng fengsels-straff mindre hensikt, da den det gjelder allerede har opplevd konsekvenser som en direkte følge av det som har hendt.

Tapet av 2 venner skal vi ikke fnyse av. Slikt kan være alvorlig nok, selv for gjeng-medlemmer. For en som har lidd et slikt tap mener jeg at en symbolsk straff er på sin plass. 60 timer samfunnsstraff burde slikt sett fungere bra. Derimot forventer jeg at straffenivået går opp noen hakk dersom vedkommende i fremtiden må svare for liknende forhold...

Skrevet
Det skal vel vere slik at det er sammfunnet som skal beskyttes' date=' og ikke de krimnelle..[/quote']

Er ikke de kriminelle en del av samfunnet Thomas?

Kan du forklære nærmere hvem som er de kriminelle? Er alle de som har overtrådt en lov, eller bare noen lover kvalifiserer man til å få sitt kriminell-fagbrevet?

Om de som dreper med egen bil er bedre enn de som dreper med en stjålet bil? Om de som dreper i et gjengeoppgjør er verre enn de som dreper for konge og fedrelandet?

men mener at idømt straff må stå i forhold til det som har hendt.

En straff i seg selv har ingen annen hensikt enn hevnlyst. Samfunnet skal kun straffe individer om straffen har forebyggende effekt. Og for å få forebyggende effekt' date=' må straffeutmålingen stå i forhold til vedkommendes [i']intensjon[/i], ikke et tilfeldig utfall.

Det er slik at når man med vitene vilje utsetter andre for livsfare bare for å bekjempe sin egen kjedsomhet at jeg mener at dette individ ikke har en rettmessig plass her på jorda

Hva mener du Kenneth om f.eks. denne hendelsen? Et lovbrudd var ikke med denne gangen' date=' men det er lite tvil om at noen med vitne og vilje har utsatt andre for livsfare bare for å bekjempe sin egen kjedsomhet. Og i denne hendelsen har de hatt nok tid, og ikke minst, ressurser til å forstå at noe kommer til å gå galt.

Mener du at de og har fått som fortjent?

Så jeg sier det igjen, et menneskeliv som prøver å noenlunde innberette seg i samfunnet er et bedre les mer verdt menneskeliv en de som ikke gjør noe annet en å utsette andre for å miste sitt.

Forsøkene med sorteringssamfunn har aldri gått bra Kenneth. Jeg håper du forstår det før du blir statsminister.

Ideen har et par grunnlegende problemer som ingen hittil har klart å løse:

1. Ingen vet hvilken egenskap som vil gi skade eller gevinst på sikt. Liker du smør og ost? At vi f.eks. kan i det hele tatt fordøye melk, skyldes en genfeil. Genfeil er jo nå i praksis ofte en dødssynd. Merk at Australia og Island, begge er samfunn som er bygd av kriminelle.

2. De færrest mennesker, om noen i det hele tatt, egner seg til å utøve sortering. Skal du utnevne enda en dr. Mengele som skal avgjøre hvem som skal få lov til å ligge under vann?

.

Skrevet

En kriminell er en person som nettopp velger å stå på sidelinjen ovenfor samfunnets normer og regler og dermed så har de selv valgt å ikke være med i samfunnet lengre, en person kan selvfølgelig skjerpe seg å melde seg inn i samfunnet igjen, men det må bevises gjennom handling og ikke bare tomme ord.

Etter min mening er en person som gjentatte ganger bryter norsk lov som gir fengselsopphold for den loven de bryter er en kriminell.

Om noen dreper med egen bil i en ULYKKE så er det tragisk, og noenganger i grenseland på drap, men om man stjeler en bil og kjører idiot rundt for så å drepe noen, så er det verre da de bør skjønne at deres handling kan medfåre stor skade på seg selv og andre. Man bør straffe bildrap mye, mye høyere i tilfeller der sjaføren er ruset, og eller holder en alt for høy fart.

Ilan du sier at "En straff i seg selv har ingen annen hensikt enn hevnlyst." jo mener jeg samfunnet blir bespart for å ha disse rakkerne ut i det fri slik at man kan få en pause for deres ugjerninger.

Den hendelsen du peker til er selfølgelig tragisk, men de bedriver ekstrem kjøring med båt dermed må de også forstå at de riskikerer å skade seg selv, fortjent neppe, men når man er med i ekstremsport så skjer det skader, ser ikke helt hvor du vil en her Ilan, du kan da ikke sammelikne "joyriding" med bil i en stor by med båtrace under kontrollerte former.

Du hevder videre at "Ingen vet hvilken egenskap som vil gi skade eller gevinst på sikt." men det er da slik at det eneste jeg sorterer med i mine innlegg er kriminell og ikke kriminell.

Det er da ikke opp til meg å velge heller, men bryter man norsk lov til stadighet, og ens handlinger medfører skader på andre så bør den personen fjernes fra samfunnet til alles beste.

Vi trenger jernbane videre nordover, jeg er for å bruke insatte til å bygge veg, skole og jernbane slik at samfunnet kan utnytte den resursen de kriminelle er, på den måten kan de gi noe tilbake til samfunnet i steden for å drive "dank" i fengselet.

Du sier videre"2. De færrest mennesker, om noen i det hele tatt, egner seg til å utøve sortering. Skal du utnevne enda en dr. Mengele som skal avgjøre hvem som skal få lov til å ligge under vann?"

Her velger jeg å ikke kommentere...............

Skrevet

Ilan

En straff i seg selv har ingen annen hensikt enn hevnlyst. Samfunnet skal kun straffe individer om straffen har forebyggende effekt. Og for å få forebyggende effekt, må straffeutmålingen stå i forhold til vedkommendes intensjon, ikke et tilfeldig utfall.

Sorry, det lønner seg ikke for meg å skrive i halvsøvne. Nå er jeg litt mer våken, så da kan jeg vel pressisere litt bedre også;

Når noen idømmes en straff, så skal denne straffen også ta hensyn til hendelsesforløp og utfall dersom noe av det som har hendt faktisk kan betraktes som straff for den dømte. Og tapet av 2 venner kan vel absolutt betraktes som en straff, spesielt siden intensjonen nok var å få en hyggelig vennekveld (riktignok i stjålet bil). At noen skulle dø var nok langt utenfor alle intensjoner.

Ja, en dom skal være preventiv (eller "avskrekkende", om du vil). Samtidig er det viktig å påpeke et sammenfall av intensjon og utfall. Både intensjonen og utfallet er viktige deler i norsk strafferett. Dersom en person overlever et drapsforsøk vil ikke gjerningsmennene straffes på samme måte som dersom vedkommende faktisk døde. Når det er sagt, så ser jeg ikke for meg at det er særlig morro å bli dømt for drapsforsøk heller.

Ta en titt i straffeloven, så vil du finne en hel haug med eksempler på at det faktiske utfallet påvirker strafferammen for forholdet...

Når det gjelder hevnlyst;

Det er nettopp derfor "selvtekt" (å ta loven i egen hånd) er ulovlig i Norge. Straff av enkeltmennesker skal ikke utføres som en hevn for det som har hendt, men som samfunnets måte å si at "dette er ikke akseptabelt".

Skrevet
Ta en titt i straffeloven' date=' så vil du finne en hel haug med eksempler på at det faktiske utfallet påvirker strafferammen for forholdet...[/quote']

Takk for tipset Gunnar, men man trenger ikke å lette lenge for å finne ut at slik er det i norsk rettspraksis, og slik har det vært siden tidens morgen.

Men er det ikke på tiden å tenke litt om? Har du noe grunn til å hevde at det virker etter hensikt? Jeg kan ikke vise til noe gyldige forskningsresultater, men opplever selv daglig at prinsippet virker MOT hensikten, i hvert fall hvor det gjelder vegtrafikkloven.

Og tapet av 2 venner kan vel absolutt betraktes som en straff' date='[/quote']

Nettopp, det sier i seg selv at en person som har opplevd et selvpåskyldt ulykke ”trenger” ikke en strengere straff.

Om noen dreper med egen bil i en ULYKKE så er det tragisk' date=' og noenganger i grenseland på drap, men om man stjeler en bil og kjører [*********'] rundt for så å drepe noen, så er det verre

Å stjele en bil, å kjøre slik du beskriver og å gå fra mennesker i nød, er straffbare handlinger. At de havnet i vannet var derimot en ulykke (eller mord). Som Gunnar skriver ovenfor, vedkommende har sikkert lært.

ser ikke helt hvor du vil en her Ilan' date=' du kan da ikke sammelikne "joyriding" med bil i en stor by med båtrace under kontrollerte former.[/quote']

Å kjøre i 180km/t på en humpete og steinhard underlag, med flere passasjerer om bord er ikke ekstrem sport. Jeg vil heller kalle det for grov uaktsomhet. Området de har brukt er mye trafikkert indre farvann. Om banen var sikret denne gangen, den er jammen ikke det når de skal ut å ”trene”. Kontrollerte former my shiny metal ass. Den eneste forskjellen er eierforholdet.

Du hevder videre at "Ingen vet hvilken egenskap som vil gi skade eller gevinst på sikt." men det er da slik at det eneste jeg sorterer med i mine innlegg er kriminell og ikke kriminell.

Du sorterer Kenneth' date=' det samme hvilke kriteria du bruker. Det kan aldri gå bra. Verken for de slemme eller for de gode.

En kriminell er en person som nettopp velger å stå på sidelinjen ovenfor samfunnets normer og regler

Å kreve at alle føyer seg etter normer og regler hører til et totalitært samfunn. I vårt samfunn har vi derimot lover og forskrifter der man er nødt til å tvinge folk til å gjøre (eller la være å gjøre) ting de ikke forstår selv.

Normen forresten er å dritte i vegtrafikkloven. Er jeg uønsket i samfunnet om jeg velger å stå på sidelinjen ved å kjøre lovlig?

.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...