Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt opptatt av at man skal kjøre etter forholdene jeg da. I mange 80 soner så er det gode forhold for å kjøre trygt i 90km/t. God oversikt, lite trafikk, rette strekninger osv.

 

Så kommer man til en sving som man ikke ser rundt, fortsatt 80 sone, men der kan man jo heller slakke av litt slik at man føler seg sikker.

 

Og jeg tror at det er akkurat dette som er litt av poenget med vidoen til statens vegvesen. Kjør etter forholdene. Slakk av der det er uoversiktlig.

 

Har selv vært direkte involvert i en meget alvorlig trafikkulykke der 1 km/t større fart sannsynligvis hadde endt med død. Selv om jeg var uskyldig i situasjonen, og faktisk kjørte langt saktere enn fartsgrensen, så endte det med ei uke i respirator for en person. Skal love dere at det er en situasjon ingen har lyst å komme opp i.

 

Det som er litt av saken i min situasjon her, er at hvis jeg hadde kjørt i 50km/t i denne 50 sona, så hadde nok jeg blitt dømt som skyldig pga uaksom kjøring i forhold omstendighetene.

 

Kjør fornuftig folkens, og bruk hodet. Det er det skal til for å berge liv i trafikken.

 

Men selvsagt er det endel liv i trafikken som ikke kan berges med å regulere fart osv. Ulykker pga illebefinnende og slikt kan nok kun reduseres med bedre infrastruktur på veiene.

 

:)

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Er nok mange liv som kan berges dersom vi kan få fyllekjørerne av veien også, men desverre; "no brain, no headache".

 

Desverre har nok mange en litt usunn holdning til fartsgrenser, ref. bl.a. kommentarene til denne artikkelen;

http://www.dn.no/dnBil/article1680267.ece

(som forøvrig er skremmende lesning i seg selv)

Fartsgrensene i Norge har som hovedmål å skaffe penger i statskassen, noe økningen av fartsbøtene av fiskale grunner for noen år tilbake, og plasseringen av fotobokser beviser.

......... :crazy: .... Og om da alle plutselig følger fartsgrensen, da? Det blir ikke mye penger i statskassen av slikt, gitt at teorien faktisk stemmer... Det som kan være av større interesse er hvorvidt summen av inntekter fra diverse trafikk-relaterte bøter (inkl. fartsbot) faktisk dekker opp de utgiftene staten påføres etter en trafikk-ulykke; utrykkning av politi, brannvesen, ambulanse, rednings/ambulanse-helikopter, ect.

 

Så litt veitrafikk-lov (jeg tror vi alle trenger en påminnelse fra tid til annen). Alle uthevninger er gjort av meg...

§3

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Og første del av §6;

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...