Ivar Skaugstad Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Skrevet 30. mai 2009 Nå er vel ikke poenget at man skal fokusere på lovverket rundt det hele. Selv om det i utgangspunktet ikke er iht. vegtrafikkloven, betyr ikke det nødvendigvis at det ikke skjer? Om det så ikke hadde vært en traktor, kunne det like gjerne vært en elg, ett annet kjøretøy, ett barn etc. Poenget er nok at det du minst forventer faktisk kan dukke opp! Hadde sjåføren "kjørt etter forholdene" ville han mest sannsynlig ikke hatt 80 km/t i den svingen. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Utrolig bra film trådstarter viste her, den beviser jo faktisk HVORFOR vi har fartsgresner. Samme med du som har den tabellen der vi ser bremselenger, det er vel minstelengden? Man må også ha med reaksjonstid osv for å få veldig reelle distanser. Det beste er vel å holde fartsgrensene, det er jo tross alt en grunn til at de er der. Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Det blir for dumt å begynne å kverulere på reklamen og hva som er sannsynlig eller ikke, hele poenget her er å få fram hvor mye forskjell det er mellom å kjøre i 80 og 90! Å henge seg opp i hvor sannsynlig det er at det er en traktor som står der i veien er litt på jordet, det kunne like gjerne vært noe annet som sto der. Poenget er, som noen har nevnt tidligere, at du egentlig aldri kan vite hva som er rundt neste sving, og om man skulle komme ut for en ulykke, så har fart utrolig mye å si... Det nytter ikke å komme med "jamen det er jo lite sannsynlig, det blir jo helt feil, det tror jeg ikke kunne skjedd", sånne argumenter hjelper ikke når man sitter der med trynet i airbagen. når filmen viser at du stopper en millimeter unna når du følger fartsgrensen, er det uaktsomhet? Nei, det er det nok ikke, men det er ikke det reklamen handler om. Poenget her er ikke å få fram hvem som har skylda, poenget er å vise hvor mye fart avgjør i forhold til konsekvensene, om noe uforutsett skulle skje. Siter
Michael A B Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Det er dine ord, jeg bare popengterte at disse tabellene faktisk ikke alltid stemmer, men nokk om det, jeg får bare erkjenne at det sitter mange med google erfaring, og så vidt har sluppet tak i puppen. Fysikken er lik for alle. Nå er vel ikke poenget at man skal fokusere på lovverket rundt det hele. Selv om det i utgangspunktet ikke er iht. vegtrafikkloven, betyr ikke det nødvendigvis at det ikke skjer? Om det så ikke hadde vært en traktor, kunne det like gjerne vært en elg, ett annet kjøretøy, ett barn etc. Nettopp, en kan møte hva som helst rundt neste sving. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Skal ikke være noen bedreviter eller noe nå, men iallefall når jeg tok langkjøringskurset på motorsykkel så lærte vi å tilpasse fart til føre og forhold. I tillegg skulle vi hele tiden se for oss hvilke farer som kan dukke opp, å kjøre ut i fra det. I den siste tiden har jeg vært en del "på landet" ikke langt fra Trondheim sentrum, og hver gang jeg kjører tenker jeg: "Det er jo ikke noe politi som måler farta mi her, her kan jeg gi på." MEN: Jeg har lært av motorsykkeloppkjøringa. Plutselig hopper det en elg inn på veien. Treffer jeg den, er jeg nok død. Står det ei bil parkert, slik som på filmen? Er det noen syklister / turgåere i veien? Tenker over ALT som kan skje, og tilpasser fart deretter. Kommer jeg til en sving med dårlig oversikt, bremser jeg ned til jeg får oversikt over området, før jeg igjen kan vurdere om det er forsvarlig å gi på igjen. Ja, jeg har nok brutt ei fartsgrense eller to, og det er idiotisk selv om man får et kick. Som jeg har sagt, det er en grunn til at det finnes fartsgrenser. Siter
per berge Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Helt korekt Åge, og hadde forsikringselskapene gjort rett skulle de latt den lave skadestatistikken for oss MC folk som eier bil gå i vår fordel. Statistikken viser nemlig att MC førere er mye mer "ydmyke" og forsiktige i trafikken både med MC og bil. Dette vises jo også når ulykker med MC ender i store skader er det tross alt i de fleste tilfeller bilførerens feil. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 MC mot bil = MC-føreren taper. Ikke noe vanskelig å brekke en rygg eller to i en kollisjon. Er vel kanskje derfor vi er mer forsiktige og, fordi vi vet at det er OSS på sykkelen som blir skadet? Siter
Enok Liknes Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Du har misforstått hele poenget Geir. Det handler ikke om de gode egenskapene på bremsene. Videoen kunne like gjerne vist Porshen din. Poenget er at bremselengden øker mer enn hva man skulle tro ved å øke farten litt. Samme reglene gjelder for hvilken som helst bil. Du er vel ikke så uklok at du tror bremselengden vil være den samme ved 60 km/t som i 65 km/t med porshen din?? Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Men la oss ta tak i den reklamen din da, hva f gjorde den traktoren der med masse tømmer? Fy f***! Er det mulig!?! Er du her KUN for å være vrang? Ser du ikke i det hele tatt poenget med denne reklamen? Eller gjelder den ikke deg siden du er så fantastisk smart hva gjelder biler og bilens egenskaper? Den mer oppvakte tenker kanskje at: Hm... det er vel ikke ofte traktorer stopper opp sånn, men det KAN jo hende at en bil eller... ja, en traktor har fått motorstopp rundt en sving. Det KAN være en elg, det KAN være en stein fra et ras, det KAN være et tre som har falt ned på grunn av storm, det KAN være en annen ulykke. Kanskje man får forklare reklamens innhold da, for de som er så sneversynt at de ikke catcher det. Ved å ikke overskrede fartsgrensen, så har du større sjanser for å ikke havne i den mørke statistikken hos statistisk sentralbyrå dersom det skulle dukke opp "noe uventet" rundt en sving (blant andre muligheter). Siter
Åge Storli Berg Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Hva traktoren gjorde der? Ut ifra filmen så tolker jeg det som om de er på en landevei. Deretter skal man ikke se bort ifra at det plutselig kan stå en bonde hvor som helst for å losse / laste tømmer der. Slike ting må man bare være forberedt på, slik jeg har sagt tidligere. Nesten litt rart at det virker som om JEG har bedre "kontroll" på kjøringen enn mange andre, enda jeg ikke har ett år på veien engang..... Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Hjelper ikke om du kjører porsche eller lada,når enkelte kanskje har reaksjons tid på over 1 sek,før de bremser.Og de sier at vi bare bruker 90% av bremsene når vi trykker bremsen ned. Du flytter deg noen meter i sekundet i bare 80kmt også...22meter.. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Tja, hva gjorde den traktoren der? Det kan være mange årsaker til at en traktor stopper opp, hvorav motorstopp nok er en av de litt mindre vanlige årsakene. Det kan være at hengere sitter løst eller at noe annet har hendt slik at føreren av traktoren annser det som best å ordne opp i problemet før han kjører videre... Men som andre her poengterer; det trenger slettest ikke være en traktor med tømmer. Selv holdt jeg for et par år siden å kjøre rett inn i en saue-flokk som lå på veien rett rundt en sving (selv om det nok hadde gått mer ut over sauene enn meg og bilen). La oss bare kalle det en bremsetest... Siter
Tommy Hansen Skrevet 30. mai 2009 Skrevet 30. mai 2009 Ja ja, noen har lest og sett på tv, andre har faktisk erfart litt. gidder ikke og følge en slike google argumenter. Du for lese hva jeg skriver. Poenget er at du er selvutnevnt "expert",men ikke legger fram en tøddel av matematisk utregning eller en relevant tabell som kan støtte opp dine synspunkter. Det kunne forsåvidt vært interessant å se om faktisk en høyprestandabil med brede dekk virkelig kan kjøre i 90 og bremse like fort som en normal gjennomsnittsbil som kjører i 80,men når tallene ikke er på bordet blir det jo umulig. Ergo er det DU som blir synseren her. At du heller ikke skjønner at mer friksjon er det samme som bredere dekk,(større bremseflate=mer friksjon)syns jeg er rart siden du er slik en "expert". Jeg trenger ikke google for å skjønne hverken det eller poenget med å kjøre litt saktere. Så,vil du at folk her skal tro du er en slik "expert" med masse kompetanse på området,foreslår jeg at du legger fram synspunktene dine på en saklig måte,med tall og utregninger som understøtter teoriene dine slik andre her inne MED kompetanse normalt gjør. Klarer du det? Jeg tviler,men tar gjerne av meg hatten OM du klarer det. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 31. mai 2009 Skrevet 31. mai 2009 Den diskusjonen gidder jeg ikke og følge, Tommy, glem Porche. Og jeg er ikke noe ekspert, jeg prøvde og kommentere at denne bremse tabbelen som lå ute, den er ikke absolutt....så plutselig har jeg behov for penis forlenger osv....he he.... nyt sola Siter
Morten Ruud Skrevet 31. mai 2009 Skrevet 31. mai 2009 Det er flere sider som viser harde fakta her ute. Jeg regner med at de fleste her inne er enige med Geir Finstad at bremselengdene som er vist ikke er absolutte. Det avhenger av en god haug med faktorer som ingeniører hos Bridgestone kan forklare bedre enn meg. Uansett bil og merke, fart dreper. Hadde alle fulgt fartsgrensene i Norge i dag uavhengig av føre og veistandard ville antall drepte i trafikken sunket med 25%. http://www.bilist2005.no/index2.cfm?artid=38482 Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 31. mai 2009 Skrevet 31. mai 2009 Er rett og slett forferdet her over at så mange ikke klarer å se budskapet i videoene som er lagt ut. Mange som ikke burde ha førerkort. Greit, jeg har kjørt litt fort i mine yngre dager jeg og, men etter 14 år bak rattet har jeg tatt til vettet og gjort noe med det. Og husk Speeding. There's no exuse Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 31. mai 2009 Skrevet 31. mai 2009 Og "Every K over is a killer" [video:youtube] Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 31. mai 2009 Skrevet 31. mai 2009 Paul André... du må bare le av det. Selv blir jeg fullstendig rabiat inni meg og har lyst til å skrive og diskutere enormt med enkelte mennesker her inne, men jeg jobber heller med å overse dem. Bare så synd at det er folk med slike holdninger som sørger for de verste ulykkene og uskyldige menneskers tap av liv. Siter
Gjest Børge Litangen Skrevet 31. mai 2009 Skrevet 31. mai 2009 Geir, tråden handler i bunn og grunn ikke om verken tabeller, penisforlengere, kvinnelige bryster, google, Porsche eller Lada. Den handler om følgene relativt små hastighetsøkninger kan gi når 'the sh*t hits the fan'. Da er det likegyldig om du måtte ha all verdens erfaring (dine ord), om det viser seg at du skulle være så uheldig å kvestes av en tømmerstokk i forsetet på racerbilen din. Skjønner du selv hvor du sporet av...? Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 31. mai 2009 Skrevet 31. mai 2009 Ler ikke av det Tom, men føler akkurat det samme som du. Enkelte av videoene her inne har skremt meg som småbarnsfar. Særlig den siste Ola la ut. Senest i dag for et par timer siden når jeg måtte ut å kjøre, var det nestenulykke. Tok det rolig fram til krysset som vanlig grunnet dårlig sikt, og der kom det en tenåring på moped som kutta svingen. Han berget akkurat. Hadde det ikke vært for at jeg måtte kjøre avgårde, hadde jeg tatt meg et par alvorsord med vedkommende. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 Børege: Jeg har ikke allverdens erfaring ok, jeg har bare ca 100000 km i året i snitt i ca 10 år, divverse rally gjnnomført, og en del( pga jobben min) erfaring fra div, ekstreme biler. men, hold dere til fakta, jeg mener fortsatt at bremse tabbelene er dynamiske (noe jeg hevdet opprinelig, som er årak til disputt)i forhold til ytelse. Jeg har kjørt alt i fra lada til Gallardio LP 560, og dere kan kjøre på med SV holdingene deres om at alt er farlig, men bare hold dere til AP staten så går det bra...lamere... Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 Geir; Du danser sirkeldans rundt poenget av den første videoen... Det spiller ingen rolle om bilen er en topp-spekket Ferarri eller en gammel, utslitt Lada; 5km/t fra eller til kan fremdeles avgjøre hvorvidt det til slutt ender godt eller i katastrofe... Om du kjører i 60km/t med en Ferarri 360 og unngår kollisjonen med en hårsbredd (nødbrems), så vil kollisjonen være et faktum allerede på 61km/t. Og om du er så missfornøyd med norske fartsgrenser, så flytt til Tyskland. Til sist; greit at din bil antakelig er i stand til å stoppe fort, men husk; du er ikke alene på veien! Å komme overraskende på en medtraffikant kan få mer alvorlige konsekvenser enn du tror... Been there, done that. Og jeg var heldig. At jeg kommer til å være like heldig neste gang er ikke noe jeg er villig til å vedde på.... Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 Hvorfor får du lov til og kjøre i 110 Kmt? om du dør i 90? det henger ikke på greip, selv en envær idiot skjønner dette....dette er propaganda...alt annet mener JEG, er statens greie reklame film for og si ,,,,,, at vi gidder ikke lage bedre veier, eller ikke stress oss på dette før valget, og absolutt ikke stress oss på avgifts nivået på biler....for biltilsynet går ut og sier at det skjer noe med kroppen våres over 70kmt( noe som er riktig, organer løsner etc) men staten synes det er greit at disse løsner i 110 kmt............ Get real mother fuckers...., hvor blåøyde går det ann og bli.... Siter
Enok Liknes Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 Du viser nok en gang at du ikke skjønner poenget med videoen. Om staten lagde superveier så hadde bremselengden fortsatt økt i takt med farten. Økt fart gir økt bremselengde! Hva er det du ikke skjønner ved det? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 Bætter mæ rød grønn ja....Ta deg en tur ut i verden... Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 Håper virkerlig den siste ikke var myntet på meg... Vil påstå å være ganske bereist med tanke på å være 23. Og min stemmeseddel har aldri vert verken rød eller grønn... Siter
Enok Liknes Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 Bætter mæ rød grønn ja....Ta deg en tur ut i verden... Du fremstår ikke særlig lur med slik debatt-teknikk. Hva i alle dager har forståelse av økt fart og økt bremselende med politisk tilhørighet å gjøre? Ska man plassere deg i en slik bås, så må jo du tilhøre norgespatriotene med en slik enkel tankegang du her fremviser. Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 for oss som er bevandret her inne på forumet så er det jo en kjensgjerning at når Geir Finstad slipper opp for argument av den saklige typen så tyr han det man ser at han skriver nå. Hvis man ikke skjønner at poenget i filmen er at UANSETT hvilken bil, super eller dårlig, man kjører og man klarer akkurat å stoppe foran hindringa i 80km/t så vil man kollidere med hindringa i 90km/t så burde man kanskje ikke ha hatt lappen i utgangspunktet. Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 1. juni 2009 Skrevet 1. juni 2009 Snakk om tulling! Oppdaget til min store forskrekkelse at jeg hadde denne mannen på MSN. Fikk slettet ham fort nå. Og nå tror jeg nesten jeg skal droppe å følge denne tråden. Makan til usakligheter har jeg sjelden sett her inne. Verdensmesterholdninger som fører til tap av andre uskyldige menneskers liv har jeg opplevd før! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.